Publicerat Mars 31, 200620 yr Hallen.. de kan de faktiskt göra i viss mån om tippen förändras. Ripjägarn och jag fick jackpot upptäckte vi sist vi var där, de hade börjat lägga deponi (trutgodis) i samma område som komposteringen (också trutgodis) så nu är det en plats mindre att fundera på. Hängde upp uven iaf i morse. Såg att det skulle bli snö men tja sist de lovade regn så hade vi en fin kråkmorgon här i Roslagen som jag då spenderade i sängen. Idag lovade de snö..och snö kom det > Körde till ett ställe där vi brukar panga rätt mycket kajor med målsättningen att golva 5 kappor för godkänt resultat. Hade noll koll på att bonden hade en plansilo där han lagt spannmål och tja all annan tänkbar mat är/var översnöad så gissa om det var fart på pepplingarna ;D ? Inget njutbart dock, hitade lä bakom knuten på lösdrifts huset och klättrade upp med uven. I början på morgonen öste det ned såna här små j-la snökorn men de störde inte så där hysteriskt, fram på fm började det komma stora äckliga snöflingor..och många av dem. Hur som, kajorna är verkligen löjligt enkla att plocka in på uven som Hipshot stod och roade sig efter bästa förmåga med dessa fåglar. 3-4 dubbléer och en fullt medveten dubblé i ett skott, såg att kajorna var på väg att flyga ihop så jag väntade en halv sekund innan jag fällde dem båda på första skottet. Sköt dessvärre bom på kaja nr 3 med andra skottet men det förtog inte nöjet med första skottet 8) Ramlade in en hel del kråka med, fan vet om det var sträckfågel eller om de tänkt käka där på morgonen. De var inte alls lika heta på uven men det tror jag enbart beror på snön. Uven var tveklöst mer vit än brun då jag tog ned den. Samlade iaf ihop 44 fågel som hängde med hem. Kvar i en flytgödselbrunn låg tre kajor och en kråka. Någon kaja slarvade jag bort, sköt tre kajor när jag var på väg att ta en skammad och tappade kollen där lite tror jag. Runt 30 av dessa var kajor, resten kråkor dvs tveklöst godkänt ;D Mvh!
Publicerat Mars 31, 200620 yr härligt resultat Hipshot, vi skall ut i morgon på våra krågtomma marker, lyckas vi skjuta en är det godkänt...kontraster va?
Publicerat Mars 31, 200620 yr Usch ja! Påminner om när man var liten och med farsan ut på kråkjakt. Vid något tillfälle sköt vi 4 kråkor och det var sanslöst stort! Vid något annat tillfälle mulade vi typ 4 skator och en kråka och var rätt nöjda.. Tror det var den morgonen som så såg, när vi kom hem, ett gäng kråkor som flög förbi gården. Farsan kutade som en idiot och lyckades mula en till mellan ladugården och maskinhallen ;D Sen vart man större och fyllde moppe! Insåg att morsan hade kontakter och fick via dem tag på helt andra marker. Snyggt, 15-åring på moppe med en strumpa som stack upp ur ryggsäcken.. Den täckte nämligen pipan på sida/sidan då den var nedstoppad i tre delar ;D Undrar vad Farbror Blå hade tyckt om de drabbats av denna kunskap? Men kul hade man, satt på Skepptuna slätten och mulade 23 en dag och shit va stort det var då! Skit samma.. wille, försök och reka, ofta är det lätt att få tillgång till kråkjakt om du hittar dem på någon annan mark än just din.. Nu har det snöat hela dagen, enl SMHI så ska det bli klart i morgon och då bär det iväg igen. Blir knappast samma siffror men förhoppningsvis mer kråkor. Mvh!
Publicerat Mars 31, 200620 yr Hmm planer nästa vecka..? Tänkte, givet att vädret är bra, jaga typ 7 dagar 8) Såg att du (?) hittat lite rolig plugg, ta med dem så kör vi ett race! Vilken dag föredrar du med hänsyn till ditt jobb? Klipper in en bild till som jag tog i morse, rätt klockren uvplacering på detta ställe! Sönderblåst gran med dubbla toppar gör att det är plättlätt att klättra upp. Uven sitter på en två meter lång stång, fastdragen med ett spännband samt ett balsnöre och den syns vida omkring. Lite annat väder så hade dagens resultat blivit *riktigt* bra! Mvh!
Publicerat Mars 31, 200620 yr Hmm planer nästa vecka..? Tänkte, givet att vädret är bra, jaga typ 7 dagar 8) Såg att du (?) hittat lite rolig plugg, ta med dem så kör vi ett race! Vilken dag föredrar du med hänsyn till ditt jobb? Klipper in en bild till som jag tog i morse, rätt klockren uvplacering på detta ställe! Sönderblåst gran med dubbla toppar gör att det är plättlätt att klättra upp. Uven sitter på en två meter lång stång, fastdragen med ett spännband samt ett balsnöre och den syns vida omkring. Lite annat väder så hade dagens resultat blivit *riktigt* bra! Mvh! Yes, det är jag som hittat finplugg i gömmorna hos mina föräldrar. Jag är ledig tisdag, fredag, lördag , söndag. Snöade det mycket idag uppe hos er? Här i Täby kom det runt 5cm. Tråkigt.
Publicerat Mars 31, 200620 yr Snön ja.. var ju i kusten och skiten kom in öster ifrån så jag fick mer snö på mej än er.. var nästan en dm såg jag när jag körde ned till havet. Tröstar mej med att det räcker med en plusgrad typ så försvinner allt.. Din ledighet där.. tisdag o fredag lär funka, avvaktar och kollar väder innan vi spikar något. Helgen är jag mer osäker på. Du, kan du/ni hänga med på den här valpträffen 22/4? Åsa ska prata igenom mässan osv samt då lite valpkurs.. Mvh!
Publicerat Mars 31, 200620 yr Jag kommer 22 april. Förhoppningsvis även Veronika. Enligt SMHI blir det bra på tisdag, men det kan ju ändras tills dess. Vi får se hur det blir.
Publicerat April 2, 200620 yr Vart 8 till i morse, ytterligare en dag med snö och därför jävligt ointresserade kråkor :'( I morgon bättre väder, ska försöka hissa två uvar på två olika ställen om jag hinner klart med att rigga uv nr 2 ikväll, och då kan nog med lite tur resultatet bli riktigt hyggligt! Ska ställa kompisen solo under en uv och med rätt väder så lär han få mula på rätt friskt! Vi ska kunna skjuta 50 på två bössor i morgon tycker jag om det är sträck där jag står.. Mvh!
Publicerat April 2, 200620 yr Lägger in bilder på uven såsom det kommer att se ut iår. Precis färdig med den men inte alls nöjd, känns mest som ryggen vart en "vägg" av fjäder på något sätt. Nästa år alt om den drar dåligt så river jag hela skiten och börjar om från början... Hipshot......... Tuff uv.. ! hoppas den funkar bra, för när kråkorna är så pass nära för att se att fjädrarna inte sitter precis, så faller dom av en hagelkärve hoppas jag. Håller själv på och fixar en uv men din ligger steget före. MVH........ PS.... sköt två gråkappor idag..........
Publicerat April 2, 200620 yr Japp, idag gick det skit.. Pissigt väder resulterade i att kråkorna gav i stort sett fan i uven, dock hände en riktigt rolig grej.. Efter att ha suttit i gömslet i över en timme utan att ens sett en kråka ser vi på andra sidan tippen att det bubblar av fågel.. Tja, vi åker dit och pangar nån.. Sagt som gjort, vi åker, vi pangar och sitter kvar där borta, då kastar jag ett öga mot vår uv..!! Efter att har gnuggat sig rejält i ögonen och tagit upp kikaren vad ser jag...!!! Jo detta.. För övrigt vart det 7 st.. Men detta var höjdpunkten..
Publicerat April 2, 200620 yr Kan även säga att det var en å en annan fjäder som satt löst på uven efter denna våldtagning...!!! Den var helt nygjord..!! >
Publicerat April 3, 200620 yr Författare Jag var ut på söndagmorgon, men det verkar vara för tidigt för kråkjakt hos oss. Nytt skydd på och stora förhoppningar, men kråkorna kom aldrig. Det kom någon strökråka 3st inom räckhåll (alla strök med) men inte det vanliga sträckandet. Jag får nog vänta några veckor till. :-
Publicerat April 3, 200620 yr Vi är nog lite tidigt ute med undantag för skåningarna typ.. Nytt race i morse och ta mej fan, ingen snö!!!! Dock dimma så jag knappt såg uven :'( Satt en stund, mulade en kappa, sen körde jag upp till en gård i närheten där kompisen satt. Han hade dödat 4 kajor, jag tog två till när jag kom, sen körde vi hem. Ska åter i morgon, isen hade gått så det torde kunna gå att få skiten att funka. Mvh!
Publicerat April 4, 200620 yr Ny kamp i dimman :'( Det sjuka var att trots max 200 m sikt så kom det lite sträckfåglar! Mulade tre, eller en iaf, de andra två var nog Mr Steinbok som dödade.. I morgon snöoväder dvs sovmorgon men torsdag morgon.. då jävlar! Mvh!
Publicerat April 6, 200620 yr Dåligt drag på kråkjakten på Jaktsidan, mest en massa norrlänningar som pluppar ripa.. När ni där uppe sätter igång med kråkjakten så firar vi midsommar här nere typ ;D Säsongens första vettiga morgon idag förövrigt. Var j-ligt skeptisk, verkade otroligt lugnt. Premiären på de olika ställena brukar ju ge en del hemmakråkor att roa sig med innan sträcket börjar. Visst, två tre kanske det blev som inte var ren sträckfågel men så startade de äntligen att flyga. Inga stora mängder men fullt tillräckligt för att ge oss en kanonfin morgon! Snillet Rikard hade tagit med en videokamera. Platsen vi var på har ett fast skydd så jag tänkte att man kunde rigga kameran i skyddet och därefter trycka på ngn knapp när man hörde kappa på G. Bra tanke, en bättre tanke hade varit att ladda batteriet först :-[ Filmat en uv som sitter stilla utskälld på avstånd av en ormvråk bara.. Vart iaf 28 fågel nere, merparten kråka. Nya tag i morgon! Mvh!
Publicerat April 6, 200620 yr Författare Hörru för tusan...det är färdigpluppat ripa. ;D Med tanke på snömängd, snöstorm > samt att det är länge tills sträcken börjar, så kan vi inte mer än försöka ge oss på någon stackars hemma kråka. Som du vet så blir de inte långvariga, då man börja att panga. :-[ Vi kan bara bygga nya skydd samt vänta.
Publicerat April 7, 200620 yr Fan va surt Hallen.. Idag skulle vi jagat men SMHI hävdade att det skulle regna i morse.. Jo tjena! Kom en skur mitt på dagen här annars kanonväder! I morgon bär det av igen i stället.. Mvh!
Publicerat April 9, 200620 yr Blötsnöstorm, var på plats klockan 5 å visst kom de fågel men de flög högt och sikten var minst sagt dålig. Blidde en fågel på de 4 timmarna vi var ute :-
Publicerat April 9, 200620 yr Vi (Steinbok) o jag försov oss.. host host.. jag försov mej idag. Vi hade sms kontakt och diskuterade väder vid 03.30 men pga regn bestämde vi att vänta en timme. När timmen gått sov jag gott så ytterligare en halvtimme senare väcktes jag av sms och steg upp och kollade vädret. Såg himlen, inte ett moln, och irriterande ljust! Skickade sms till Steinbok "Vi kör" sen vart det brått! 45 minuter senare ca var jag på plats och började gå mot grankullen vi skulle jaga i. När jag håller på att fästa uven i trädet ser jag att Stenbok parkerar och börjar knalla mot mej. En kråka kommer smygande och skyggar sannolikt pga Stenbok som går ute på en åker men därefter tror jag faktiskt vi fick in det mesta nästan av det vi såg. Rätt dåligt med sträck trots kanonväder, dessvärre hade kråkorna medvind så många gick för högt. Vi lyckades iaf plocka ned två kappor från riktigt riktigt hög höjd, så jävla skoj att se! Några trutar hade vi kunnat döda med, uven sitter inom hagelhåll från Norrtäljeviken, men tja de ska inte vara ute och anfalla uv utan de ska ligga på ägg nu så därför är de inte lovliga.. > Vart 14 kappor tillslut och det kändes som ett helt ok resultat. Nya tag i morgon, känns som det drar ihop sig till upplopp nu på uvsäsongen! Mvh!
Publicerat April 9, 200620 yr Hallen och jag var ute idag och kollade. Ganska så dött. Nåja efter regn kommer sol.