Publicerat April 17, 200620 yr dp finns även på detta forum juh ;D Vi tog då beslutet att stiga upp. Dimma och fuktigt. Var på plats runt 4:30. Ut med bulvanerna och gömsle å sen börja kraxa. De kom lite kråkor å de som ville slå i bulvnbilden tvärdödde, men det skall erkännas att det blev en hel del bommar med, lite rostig är man. Vid 7 tiden började det att snöa mer å mer. Vi klippte nån kråka till men då det började bli länge mellan fåglarna så packade vi ihop redan efter 8. Totalt blev det 11 fåglar. Ser dock lovande ut till helgen vädermässigt. Och till er som inte har pipa, köp en, mixtra lite å ni skjuter dubbelt med fågel. Finessen är att kråkor som är långt bort som man inte ser styr in mot locket istället för att glida in mot tippen i den bana de hade. Styr de sen mot er så sluta pip när ni ser dem och låt sedan uven göra sitt.
Publicerat April 17, 200620 yr Bilder från dagens kråkjakt.. Bästa resultatet hittills, första gången kråkorna faktiskt betedde sig aggressivt och påriktigt var intresserade av uvbulvanen..
Publicerat April 17, 200620 yr Författare Idag var det ett nytt försök att knäppa några gråkappor. För två veckor sedan var det för tidigt, så nu var jag och min son Jesper ute i gryningen på "tippen". Stor skillnad var det, det kom ett bra med "kappor" för att vara så tidigt på året. Jag ägnade mig åt kaffedrickande och sonen fick träna skytte. Det blev 6st gråkappor och med lite mera träning, hade det blivit fler. Så nu ska det planeras in fler turer.
Publicerat April 18, 200620 yr Finhunter.. snyggt skydd! Funderar på gluggarna dock, tror du inte det räcker med att risa på rejält runt gluggarna och ha ngr kvistar som sticker upp lite för att bryta de skarpa kanterna? Skit samma, huvudsaken det funkar! Sumerat uvsäsongen här nu.. Det har gått bra men ändå varit lite dåligt med kråkor. Sträcket har inte varit så intensivt som det kan vara men de flesta jakter så har vi faktiskt lyckats lura de flesta av sträckfågeln. Tre mornar skulle vi stannat hemma tveklöst, två med snö och en med dimma. När vädret varit ok så har vi skjuitt helt ok varje morgon tror jag. Det blev iaf 180 kråkor exakt, kajor, trut och annat ej inräknat. Till i juli så ska jag ta mej fan ha fått tag på en äkta uppstoppad uv! Ska köra ngr uvrace till på skoj där det låter sig göras sen blir det bara tippen. På ena stället sköt vi i snitt 25 per morgon och på 4 dagar vart det 100 fågel. Av dessa är typ 15 kajor resten kråkor. Helt ok resultat och markägaren vart påtaglig imponerad då jag ringde och berättade att det var slut för denna vår. Skrivit ett reportage som, om jag får till texten, kommer att publiceras i Svensk Jakt mars -07. Mvh!
Publicerat April 18, 200620 yr Författare Skrivit ett reportage som, om jag får till texten, kommer att publiceras i Svensk Jakt mars -07. Väntar...
Publicerat April 18, 200620 yr Ja alltså kråkrepet blev något utöver det vanliga faktiskt! Några av de bilder jag tog den där morgonen är av den karaktären att jag önskar att jag kunde lägga ut och publicera redan nu! Helt j-la sjukt bra alltså!! Häftigt med förbannade kråkor, du har all tid i världen att plåta så mycket du kan sen kan man lugnt hänga av sig kamerna och greppa pangen o mula på ;D Det enda jag saknade den morgonen var en sån här automatfuntion som fick kameran att "skjuta" bilder i rask följd, den finns men har inte orkat lära mej. Hade varit kul med en sekvens av kråkor kring uven, puff från hagelbrakare samt fallande paket! Lite sol på fjädrarna runt träffen hade varit det optimala men vädret tillät inte det dessvärre. Ska bli ruskigt kul att se det i tryck iaf, det är tveklöst många många gånger bättre än förra grejen jag skrev och plåtade! Mvh!
Publicerat April 18, 200620 yr Författare Ska bli ruskigt kul att se det i tryck iaf, det är tveklöst många många gånger bättre än förra grejen jag skrev och plåtade! Härligt!
Publicerat April 18, 200620 yr Finhunter.. snyggt skydd! Funderar på gluggarna dock, tror du inte det räcker med att risa på rejält runt gluggarna och ha ngr kvistar som sticker upp lite för att bryta de skarpa kanterna? Skit samma, huvudsaken det funkar! Tack, iofs är det inte jag som byggt skyddet, men tyckte det var värt att plåta en bild på. Inte en enda av kråkorna upptäckte oss inne i skyddet. Skall kopiera vissa saker till byggandet av ett eget skjul, endel saker skall dock lite förbättras.. Materialet som använts i taket var jag imponerad över, det är ett slags nättyg, som gör det möjligt att inifrån hålla ett öga på kråkorna som inte ser in. Väldigt praktiskt..
Publicerat April 18, 200620 yr Materialet som använts i taket var jag imponerad över, det är ett slags nättyg, som gör det möjligt att inifrån hålla ett öga på kråkorna som inte ser in. Väldigt praktiskt.. Låter smidigt helt klart, hinner man se en tyst kråka på väg in mot uven lite i tid så brukar de ofta trilla... Ett tunt lager granris i taket fyller samma funktion ofta. Sen är det rätt praktiskt, kan man bygga somså att man har åtminstone hyfsad överblick av vad som sker så kan man ofta sitta på en ryggsäck alt trebening när det är lugnt. Dock reser jag mej alltid vid skott, bättre skytte helt enkelt. Mvh!
Publicerat April 23, 200620 yr Här e en blid på nättyget, och vyn utåt... Dagens fångst och drillingen i bakgrunden...
Publicerat Juni 28, 200619 yr Här är mina nya kråkjakts kompisar "Kalle"(kråkan) och "Filip" (brorsson)... 8) få se till hösten om "Kalle" är den perfekta kråkbulvanen.