Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Vem skall man lyssna på?

Featured Replies

Publicerat

Ja ha. Ytterligare en tråd om vilken kaliber... Men jag har inte hittat svaret på följande frågor som uppstått efter diskussioner med diverse säljare...

Ja då så.. Jag (och mina två kompisar) blev klara med jägarexamen förra veckan och skall nu skaffa fram våra första bössor. Åker runt och pratar med lite olika säljare och det har svängt från 30.06 till vara helt säker på att det ska vara 308, tillbaks till 30.06, för att nu vara helt förvirrad och kanske väljer mellan 308 och 9,3... :wacko:

Jakten som skall bedrivas är inte helt bestämt (får se hur allt utvecklas med jaktmarker mm). Men förhoppningsvis kommer det finnas möjligheter till gris (och som ni vet så är den ju lite hårdare än tex älg)

Från början tänkte jag 30.06 pga den är vanligast. Sen läste jag en del på forum och det svängde till 308:an för bra och trevlig allorund kaliber med mindre rekyl och något flackare bana.

Bör tillägga att de flesta jag pratat med använder 30.06.

Sen pratade vi med en säljare som själv jagade väldigt mycket gris och han tycket att 30.06 är ett minimum. Ja de faller även för 308 men att han upplever att det blir fler och längre eftersök på grisar skjutna med 308 jämfört med 30.06 och grövre kalibrar. Långa eftersök med plågade djur är något jag verkligen vill undvika. Således tillbaka till 30.06 pga att den hanterar tyngre kulor bättre.

Så nästa säljare: 30.06 eller kanske 308 för de är bra allorund kalibrar. Men framför allt 30.06. Men om 9,3 där emot sa han absolut inte, såvida man inte tar en ganska tung och vällstockad bössa (eller halvautomat) för annars har den 4 gånger så hård rekyl som en 30.06. Poäng för 30.06...

Ja så då det som verkligen sätter griller i huvudet...

Nästa säljare menar följande: 30.06 är ett gammalt system som har blivit stort mycket pga att den var den första kaliber som tillät handladdarna bra möjligheter att laborera och att den tidigt fick ett bra utbud av olika kulor. Ja den har vid standardlängd på pipan en högre anslagsenergi än en 308. Men att rekylen är väldigt snabb och hård (dubbelt mot 308:an) vilket gör att man inte orkar mängd träna lika mycket på banan (man blir en sämre skytt).

308:an skall tydligen vid kortare pipor faktiskt ha en högre anslagsenergi än 30.06 då den inte behöver lika mycket brinntid (dock hade jag nog tänkta att ha en standardlängd på pipan). Att 308 är en svagare kaliber kompenserar man med rätt kula då utbudet på kulor är mycket bättre idag. Samt att den är mer flackskjutande.

Och om 9,3:an sa han följande. Ja den är mycket kraftigare i rekyl. Men rekylen är mer utdragen vilket ger kroppen mer tid att hantera rekylen (till skillnad från 30.06 som tydligen är väldigt snabb vilket gör att kroppen inte hinner med kraften). Den är inte heller beroende av en lång pipa. Dock olämplig på längre håll då kulan droppar (men har inga planer på att skjuta på långa håll den närmsta tiden innan jag blivit en mycket bättre skytt). Kraften i den tar allt ;)

Summa: absolut inte 30.06 utan antingen 308 eller 9,3.

Hoppas att det jag skrivit är någorlunda förståeligt då jag har akut sömnbrist nu när jag skriver. Men vill få det ur mig medans det är någorlunda färskt i mitt omtöcknade minne.

Tackar för reflektioner och tankar

Publicerat

Ja ha. Ytterligare en tråd om vilken kaliber... Men jag har inte hittat svaret på följande frågor som uppstått efter diskussioner med diverse säljare...

Ja då så.. Jag (och mina två kompisar) blev klara med jägarexamen förra veckan och skall nu skaffa fram våra första bössor. Åker runt och pratar med lite olika säljare och det har svängt från 30.06 till vara helt säker på att det ska vara 308, tillbaks till 30.06, för att nu vara helt förvirrad och kanske väljer mellan 308 och 9,3... :wacko:

Jakten som skall bedrivas är inte helt bestämt (får se hur allt utvecklas med jaktmarker mm). Men förhoppningsvis kommer det finnas möjligheter till gris (och som ni vet så är den ju lite hårdare än tex älg)

Från början tänkte jag 30.06 pga den är vanligast. Sen läste jag en del på forum och det svängde till 308:an för bra och trevlig allorund kaliber med mindre rekyl och något flackare bana.

Bör tillägga att de flesta jag pratat med använder 30.06.

Sen pratade vi med en säljare som själv jagade väldigt mycket gris och han tycket att 30.06 är ett minimum. Ja de faller även för 308 men att han upplever att det blir fler och längre eftersök på grisar skjutna med 308 jämfört med 30.06 och grövre kalibrar. Långa eftersök med plågade djur är något jag verkligen vill undvika. Således tillbaka till 30.06 pga att den hanterar tyngre kulor bättre.

Så nästa säljare: 30.06 eller kanske 308 för de är bra allorund kalibrar. Men framför allt 30.06. Men om 9,3 där emot sa han absolut inte, såvida man inte tar en ganska tung och vällstockad bössa (eller halvautomat) för annars har den 4 gånger så hård rekyl som en 30.06. Poäng för 30.06...

Ja så då det som verkligen sätter griller i huvudet...

Nästa säljare menar följande: 30.06 är ett gammalt system som har blivit stort mycket pga att den var den första kaliber som tillät handladdarna bra möjligheter att laborera och att den tidigt fick ett bra utbud av olika kulor. Ja den har vid standardlängd på pipan en högre anslagsenergi än en 308. Men att rekylen är väldigt snabb och hård (dubbelt mot 308:an) vilket gör att man inte orkar mängd träna lika mycket på banan (man blir en sämre skytt).

308:an skall tydligen vid kortare pipor faktiskt ha en högre anslagsenergi än 30.06 då den inte behöver lika mycket brinntid (dock hade jag nog tänkta att ha en standardlängd på pipan). Att 308 är en svagare kaliber kompenserar man med rätt kula då utbudet på kulor är mycket bättre idag. Samt att den är mer flackskjutande.

Och om 9,3:an sa han följande. Ja den är mycket kraftigare i rekyl. Men rekylen är mer utdragen vilket ger kroppen mer tid att hantera rekylen (till skillnad från 30.06 som tydligen är väldigt snabb vilket gör att kroppen inte hinner med kraften). Den är inte heller beroende av en lång pipa. Dock olämplig på längre håll då kulan droppar (men har inga planer på att skjuta på långa håll den närmsta tiden innan jag blivit en mycket bättre skytt). Kraften i den tar allt ;)

Summa: absolut inte 30.06 utan antingen 308 eller 9,3.

Hoppas att det jag skrivit är någorlunda förståeligt då jag har akut sömnbrist nu när jag skriver. Men vill få det ur mig medans det är någorlunda färskt i mitt omtöcknade minne.

Tackar för reflektioner och tankar

Jag har kört med .30-06 som allroundkaliber i många år! .30-06 är jävligt svårt att slå som just allround. Jag håller den lätt som världens bästa kaliber för jakt. Du kan ladda kalibern med kulor från 110-220 grains tex.

Dock! är det inte så jävla kul alla gånger. Jag har faktiskt tröttnat lite, så nu kommer jag köra 9,3x62 och 6,5x55. Kanske jag petar in en kortpipad .308 mellan dom så småning om... 9,3:an när jag går med hund och 6,5:an för bockjakt,rävlock,bäver och toppfågel. Det finns givetvis en mängd olika kalibrar som är roligare än 6,5:an men jag sörjer tiden då jag hade min sexåhalva och har kommit till slutsatsen att vår svenska kaliber är grymt bra och varje svensk jägare bör nästan ha en i skåpet ;)

Publicerat

Som du nu vet så finns det många åsikter, lika många som det finns jägare. Mitt tips är att provskjuta lite olika kalibrar, gärna i lite olika vapentyper, och själv skapa dig en uppfattning. Det där med de olika rekylerna tycker jag låter lite konstigt, men att en kraftig rekyl kan bidra till ett sämre skytte är i vissa fall sant. Alla klass 1 kalibrar är fullt tillräckliga på alla svenska högvilt. I de fall skottet inte tar där det är tänkt, slutar det oftare lyckligt med en grövre kaliber. Det går dock inte att kompensera dåligt skytte med en grövre kaliber.

Detta är saker som du kanske redan har hört eller kommer att höra i framtiden, och det ligger mycket i det. Köp både en 308 och en 9,3 så har du så du klarar dig! (tills du snart upptäcker nya behov) :P

Publicerat

Som ovanstående talare skrev, ta det där med rekylen med en nypa salt, då det är väldigt beroende på vilken typ av stock som bössan har. 6,5x55, 308 och 30-06 är utmärkta allroundkalibrar för nya (och gamla) jägare, och du kommer snabbt upptäcka att alla 3 täcker dina behov. Jag har lärt mig följande:

6,5x55: flack kulbana, billig ammunition och funkar till allt från toppfågel till älg och björn

.308: kan skjuta tyngre kulor än 6,5:an, vilket ger större chans att få ikull viltet även om inte skottet sitter exakt där det ska

.30-06: fördel genom att kunna skjuta ÄNNU tyngre kulor än .308, och med rätt laddning så får man minst lika fin kulbana.

Jag har en .30-06, och den funkar utmärkt till allt jag jagat i alla fall. farsan har en 6,5a som han haft i över 20 år, medans min farbror använder .308 med stora framgångar.

kortfattat: provskjut lite olika bössor i dessa 3 ovanstående kalibrar, få en uppfattning om vilken just ni tycker känns rätt för er

/victor, som eftersträvar en så mångkulturell vapengarderob som möjligt

Publicerat

kaliber är tämligen oviktigt i början (och senare :ph34r:) så länge vi uppfyller klass 1. hitta ett vapen som passar dig väl. the rest is silence.

Publicerat

Satt i domdär tankarna för inte så länge sedan...

En vanlig klass 1 vile jag ha... Och sorterade därför ganska kvickt ner till 308, 30-06 och 6,5

6,5 föll bort då det började pratas något blyförbud osv. den kändes lite liten... Men också att erfarenheten inte är så stor här på finska sidan...

angående 308 och 30-06 så sa min handlare i princip att det är samma sak... skillnaden är att om du handladdar så kan du kräma lite mer ur en 30-06...

Viktigast är ju att man kan skilja på åsikter och fakta när man pratar med folk så man kan bilda en egen uppfattning...

30-06 blev det för min del sen... men det var väl främst för att det dök upp en bra begagnad bössa som jag ville ha... Jag är riktigt nöjd!

Sen har jag fått för mig att jag gillar lite tyngre och långsammare kulor...

Rekylmässigt tycker jag inte det är någon större skillnad mellan kalibrarna... Håller du fel kan det bli lite ont... Håller du rätt spelar det ingen roll..

Publicerat

308 ÄR trevligare att skjuta med jämfört med 30-06.. smäller mindre och det påverkar rekylupplevelsen positivt.

Mvh!

Publicerat

hej !!

Jag har haft både 30-06 308 och nu för tiden så har jag 308 väldigt nöjd med den och alla djur faller direkt fördelen med 308 tycker jag är rekylen samt när man gör mantelrörelsen så kan bössan liga kvar i läget utan att slå i ansiktet kan vara trevligt då du kan ha djuret kvar i siktet medans du laddar om samt rekylen är trevligare jag är då helnöjd med 308

'mvh emil

Publicerat

Jag undertrycker det andra sagt tidigare, du måste prova olika bössor i olika kalibrar. Det är avgörande hur en bössa är stockad hur du upplever den.

Jag har tre kalibrar jag jagar och skjuter med, 6,5x55, 308 och 8x57js. Eftersom man lagt ner energi på att få dem bekväma så är rekylen inget jag bryr mig om längre. 8x57js är en fin kaliber på frammarsch, bra effekt, en patron i god balans, lätt att få till laddningar till och det finns bra moderna vapen!

iom att bössorna jag nu har är moddade så att jag älskar dem :wub: så skiter man nästan i vilken kaliber de har, alla funkar jättebra.

Summan blir, se till att hitta en bra bössa i det intervall du tänkt dig, en bössa som passar dig och som du "gillar", som du skjuter bra med och det känns så jäkla bra. då tror jag du når längre än om du väljer utefter kaliber.

Det är trots allt skyttet som skall fungera för att du ska nå framgång och inte kalibern de få gånger man träffar :rolleyes:

Jag tycker du skall våga dig på att ta kontakt med folk här på forat och kanske prova deras vapen. Många här inne har hittat den smala stigen i skogen och gjort iordning sina grejer ordentligt och det är sådana bössor jag anser du ska prova. Det ger väldigt mycket att prova och det undertrycker känslan av att behöva "mer kraft".

själv vakar man gris med 6,5x55 nu :blush: för har man sett vad kulan gör i ett djur på 20m så kan man vara lugn! ;)

Kalle

Publicerat

Instämmer med föregående skåning, bössan utformning är viktigare än kalibern.

Fick jag bara ha ett kl 1 vapen, så vart det utan tvekan en Tikka T3 Lite Battue i 8x57JS.

Bössan som sådan passar mig utmärkt, har ju en i 308W, och 8x57 patronen duger till precis allt i de svenska skogarna, och har så bevisat under årtionden också.

Jag körde i många år med en HQ i 8x57JS, innan bygelfebern slog till.. :blush:

Publicerat

Glöm inte att säljare är säljare ;) jag har hört de mest horribla påståenden från säljare om kalibrar och annat.

Om vi ser till den nominella hastigheten i 308 och 30-06 så skiljer det ca 30m/s...jag lovar dig att det vilda inte känner någon skillnad.

Ska du skjuta upp till 100-150m så spelar val av klass1 kaliber ingen som helst roll,kulvalet är mer intressant.

Jag hade däremot valt bort 9,3x62 då du där har en kaliber som verkligen genererar en del rekylkrafter.

Personligen har jag ännu inte sett den gris som har krävt den kalibern för att dö.

Själv skjuter jag min grisar med en 308,nu senast i påskas en riktigt fin galt på 105kilo med 20cm betar,flyktsträcka efter skott 0,5m nedåt ;)

/Mike

Publicerat

Håller med Mad Mick, "säljare är säljare" och man vet inte vilka gamla bössor som han vill bli av med på lagret ;)

Du skriver att "de flesta jag pratat med använder 30.06."

Är det dina framtida jaktkamrater så skulle jag också välja 30-06. Av den enkla anledningen om någon av er skulle "klanta" sig med att t.ex glömma ammunition hemma så är det bara att låna av kompisen (kör även samma fabrikat och kulval)

Publicerat
Är det dina framtida jaktkamrater så skulle jag också välja 30-06. Av den enkla anledningen om någon av er skulle "klanta" sig med att t.ex glömma ammunition hemma så är det bara att låna av kompisen (kör även samma fabrikat och kulval)

är det något frekvent förekommande bland herrarna du jagar med?

känns kanske inte som det avgörande argumentet. ;)

Publicerat

Hade en fin drevjakspang i 9,3x62 på ett mauser M98 system och en McMillan kolv,

känd som "Pinky" men den var lila o svart.

Mycket lätt pang, trevlig att ha med sig men jag kunde aldrig lära mig att skjuta mer än ok bra med dem, för mycket rekyl i den,

iofs har allt jag skjutit på dött men det har det faktiskt alltid gjort med 308 Win också.

Om någon påstår att det är skillnad på 308 Win och 30-06 så anser jag att denne har fel, man skjuter samma 180 grains Oryx ur bägge vapnen och alla som har någon form av kunskap om balistik är medvetna om att skillnaden mellan dessa två då är så marginell att den inte ens kan uppfattas i viltet,

som skytt är det dock +20% i rekyl med en 30-06 jmfr med en 308:a.

Det man misslyckas med att göra med en 308:a är man inte hjälpt av en grövre kaliber.

Angående 6,5x55 så är den en otroligt duglig kaliber och lämplig då den ländar sig till omfattande träningsskytte.

/Christian

Publicerat

På grund av allt sportskjutande genom åren så har jag mest använt 6,5X55 och .308 - även till jakt.

Och kalibrarna funkar utmärkt. Precis som skrevs tidigare så är trivseln med vapnet långt viktigare än kalibern.

Jag kan inte påstå att jag tycker att .308 är en kul kaliber, mer ett "nödvändigt ont" har den blivit.

Men visst, bra är den!

Jag har aldrig gillat .30-06 faktiskt. Den härjar alldeles för mycket när den ändå bara ger ".308 effekt". Jag kan lika gärna välja en välstockad

.300 win.mag. istället. Men det är min åsikt...

Börja med en 6,5X55, 308 eller .30-06.

Vill du spöka till det lite kan du titta på .270W eller 8X57, där det också finns övningsammo.

//Danne

Publicerat

Skillnaden mellan 30-06 och 308 win är enkelt uttryckt 30-40m, det vill säga det en 30-06 klarar av på 150m klarar en 308 win av på 120m etc...

Detta gäller även med tunga kulor om man nu av någon för mig outgrundlig anledning skulle vilja ladda sin .30 kaliber med 220 grains kulor eller liknande, 30-06 kommer fortfrande att vara 30-40 m/s snabbare vilket innebär att en 30-06 även med dessa kulor har ett försprång på 30-40m.

Om man nu upplever detta som viktigt så skall man givetvis skaffa sig en 30-06 men då får man också betala priset av lite högre rekyl, dyrare ammunition och de andra nackdelarna som följer med en lite kraftigare patron. Viltet kommer garanterat inte att uppleva några skillnader, däremot kommer du att se betydligt större skillnader genom att välja den kula som passar dig och din jakt.

Sedan är det givetvis så att betydligt viktigare än valet mellan 30-06 och 308 win är att du hittar en bössa som passar dig och som du trivs med.

Om de påståendena som du skrev om i ditt första inlägg är direkta citat från säljare så är det bara ytterligare ett bevis på att kompetensen och jaktllig erfarenheten inte är en ledstjärna när man anställer personal i en jaktaffär vilket väl inte direkt kommer som en blixt från en klarblå himmel :wacko:

Grundtipset är som vanligt att skaffa sig en 308win eller 6.5x55 för att lära sig skjuta och för att sedan kunna komplettera den när du skapat dig en egen bild av hur du vill utveckla din jakt. Då kan man såklart tänka sig både en klass 2 eller en kraftigare klass 1 beroende på vilken jaktform som du kommer att uppskatta mest.

För egen del har jag fällt den övervägande delen av de vilt som kräver klass 1 beväpning med 308 win och aldrig upplevt att mitt patronval på något sätt begränsat mig.

Henrik

Publicerat

hej !!

Jag har haft både 30-06 308 och nu för tiden så har jag 308 väldigt nöjd med den och alla djur faller direkt fördelen med 308 tycker jag är rekylen samt när man gör mantelrörelsen så kan bössan liga kvar i läget utan att slå i ansiktet kan vara trevligt då du kan ha djuret kvar i siktet medans du laddar om samt rekylen är trevligare jag är då helnöjd med 308

'mvh emil

Fast det vet jag folk som gör med 30-06:an osså.

Kanske mer beror på vapentyp och utformning/erfarenhet från skytten.

Kan iofs tänka mig att det är lättare med en 308 dock.

Publicerat

är det något frekvent förekommande bland herrarna du jagar med?

känns kanske inte som det avgörande argumentet. ;)

Kan väl inte säga att det är frekvent förekommande, men när min bror fick ärva en 30-06a så föreslog jag att han skulle skjuta med Norma Vulkan och det känns lite tryggare att veta att jag kan få tag på ammo även en tidig söndagsmorgon.

Och stod jag i valet och kvalet att införskaffa mig en 308 eller 30-06 så skulle jag se vad mina närmaste jagade med.

Publicerat

Kortfattat o enkelt.

Hitta ett vapen du vill ha och som passar dig. Står det sedan 6,2x55. 308. eller 30-06 på den så spelar det ingen roll.

JAG, och då är det MIN personliga åsikt skulle välja mellan en 30-06 och en 308 men det är jag det.

Lycka till o välkommen ut på Dianas stigar :wub:

//

Publicerat

Kortfattat o enkelt.

Hitta ett vapen du vill ha och som passar dig. Står det sedan 6,2x55. 308. eller 30-06 på den så spelar det ingen roll.

//

Ovanligt klokt för att komma från dig. :rolleyes:

Publicerat

Ovanligt klokt för att komma från dig. :rolleyes:

Tycker du, 6,2x55 har väl aldrig varit nån populär kaliber.... ;)

Publicerat

Tycker du, 6,2x55 har väl aldrig varit nån populär kaliber.... ;)

Jo men ändå är det bland vettigaste Lasse skrivit... ;)

Publicerat

ännu en fördel med 308w jämfört mot 30-06 är att om du har tänkt sätta på ljuddämpare på bössan så kan du ha mycket kortare pipa på 308an än 30-06en :)

Publicerat

Så för att summera all klokhet här på forumet som allmänna riktlinjer till trådskaparen kan det kanske se ut så här:

- Kalibern (6,5--30-06) spelar en mindre roll för jakt. Kulval och träff är väsentligare.

- Viktigt att välja en bössa som passar och som man trivs med, än en bössa i en specifik kaliber.

- 30-06 ger i allmänhet mer rekyl jmf. med 6,5 och 308 win.

- Rekyl påverkar skyttet negativt.

- Rekylupplevelsen påverkas av bössans vikt, bakkappa, stockning och skjutställning, oavsett kaliber.

- Övning är bra

- 6,5 billigast, 30-06 dyrast m.a.p. övningsammo.

Håller alla med? :P

/Må

Publicerat

Så för att summera all klokhet här på forumet som allmänna riktlinjer till trådskaparen kan det kanske se ut så här:

- Kalibern (6,5--30-06) spelar en mindre roll för jakt. Kulval och träff är väsentligare.

- Viktigt att välja en bössa som passar och som man trivs med, än en bössa i en specifik kaliber.

- 30-06 ger i allmänhet mer rekyl jmf. med 6,5 och 308 win.

- Rekyl påverkar skyttet negativt.

- Rekylupplevelsen påverkas av bössans vikt, bakkappa, stockning och skjutställning, oavsett kaliber.

- Övning är bra

- 6,5 billigast, 30-06 dyrast m.a.p. övningsammo.

Håller alla med? :P

/Må

Jo men visst, så länge det inte är en bandyklubbskrokig halvtysk pang i 7x64 där det laddas på så pass att hylsorna efteråt har suddat ut texten på bakkanten och man kan använda graderna som bildas efter utflytning i utstötarhålet att skala frukt med,

så är jag övertygad om att det kommer att bli en bra val av pang.

/Christian