Publicerat Maj 12, 201115 yr Jo men visst, så länge det inte är en bandyklubbskrokig halvtysk pang i 7x64 där det laddas på så pass att hylsorna efteråt har suddat ut texten på bakkanten och man kan använda graderna som bildas efter utflytning i utstötarhålet att skala frukt med, så är jag övertygad om att det kommer att bli en bra val av pang. /Christian Hmm, låt mej gissa... det har nåt att göra med Lasse va...
Publicerat Maj 12, 201115 yr Och om 9,3:an sa han följande. Ja den är mycket kraftigare i rekyl. Men rekylen är mer utdragen vilket ger kroppen mer tid att hantera rekylen (till skillnad från 30.06 som tydligen är väldigt snabb vilket gör att kroppen inte hinner med kraften). Den är inte heller beroende av en lång pipa. Dock olämplig på längre håll då kulan droppar (men har inga planer på att skjuta på långa håll den närmsta tiden innan jag blivit en mycket bättre skytt). Kraften i den tar allt Summa: absolut inte 30.06 utan antingen 308 eller 9,3. Hoppas att det jag skrivit är någorlunda förståeligt då jag har akut sömnbrist nu när jag skriver. Men vill få det ur mig medans det är någorlunda färskt i mitt omtöcknade minne. Tackar för reflektioner och tankar Jag är ingen ballistisk expert men här kan jag ändå opponera mig då jag haft min 9,3:a i ett år. Står man upp och skjuter fristående så är rekylen "inte såå farlig?". Men ligger man i tex bänk så blir den en klar faktor, det gör ont helt enkelt. Som bonus känns nu 6,5:an som att skjuta med .22 Jag gillar dock min 9,3 ändå men man ska ha klart för sig vad man köper så man inte känner sig lurad. Om du inte vill ha 30-06 för att den skulle vara snärtig i rekylen så satsa på 308 eller den där 6,2x55?
Publicerat Maj 12, 201115 yr Vilket intresse och kunskap det finns i ämnet! Jag är ingen skytt eller ballistiker, men om du ska köpa ditt första vapen och inte riktigt vet vad du ska jaga och jag antar att du inte bajsar pengar, så skulle jag rekommendera en 6,5:a. En bössa du kan och får skjuta allt från järpe till björn med, utan att det blir overkill på något eller olagligt vekt för något annat. Dessutom kan det vara lite bekvämare att börja med den smäckraste pangen då du är relativ ny i branschen. Jag behöver väl inte upplysa om att priset på 6,5:an och dess ammuniton är svårslaget jmfrt med kalibrar som inte är gamla armékalibrar. Priset på 6,5 har sjunkit sedan diskussionen om dess status som klass 1 vapen tog fart. Skulle det bli klass två av 6,5 kan du sälja bössan. Priset lär inte rasa nämnvärt mer. Klass två varningen finns redan diskonterad i gevärspriset.
Publicerat Maj 12, 201115 yr Tikka T3 Lite med ett litet Leupold 2-7X. 9,3X62 och Sakos Hammerhead patroner. Liggande med benstöd och "KSP" fattning... Ägaren höll sig vaken, kan jag väl säga (det var inte jag alltså) //Danne
Publicerat Maj 12, 201115 yr Hmm, låt mej gissa... det har nåt att göra med Lasse va... Klient sekretessen förbjuder mig att kommentera den saken /Christian
Publicerat Maj 12, 201115 yr Själv skjuter jag min grisar med en 308,nu senast i påskas en riktigt fin galt på 105kilo med 20cm betar,flyktsträcka efter skott 0,5m nedåt /Mike Hmm.. och ingångshål mellan öronrot och öga va? Klient sekretessen förbjuder mig att kommentera den saken Ha! Vad har han gjort nu då då han uppenbarligen tvingats söka dej i tjänsten? Mvh!
Publicerat Maj 12, 201115 yr Hippen- nja så roligt är det inte, men jag lovade på min yrkesära att inte berätta hur hårt laddat det var, de med gott minne åminns säkert en annan liten berättelse om nyttan att vara försiktig när man laddar, så då har jag inget sagt, eller hur? Nog med OT. /Christian
Publicerat Maj 12, 201115 yr Vilket intresse och kunskap det finns i ämnet! Jag är ingen skytt eller ballistiker, men om du ska köpa ditt första vapen och inte riktigt vet vad du ska jaga och jag antar att du inte bajsar pengar, så skulle jag rekommendera en 6,5:a. En bössa du kan och får skjuta allt från järpe till björn med, utan att det blir overkill på något eller olagligt vekt för något annat. Dessutom kan det vara lite bekvämare att börja med den smäckraste pangen då du är relativ ny i branschen. Jag behöver väl inte upplysa om att priset på 6,5:an och dess ammuniton är svårslaget jmfrt med kalibrar som inte är gamla armékalibrar. Priset på 6,5 har sjunkit sedan diskussionen om dess status som klass 1 vapen tog fart. Skulle det bli klass två av 6,5 kan du sälja bössan. Priset lär inte rasa nämnvärt mer. Klass två varningen finns redan diskonterad i gevärspriset. 9.1 grams lapua naturalis klarar klass 1 utan bly.
Publicerat Maj 12, 201115 yr Författare Jag tackar för svaren och tankarna. Här finns verkligen mycket tänkvärt (framför allt det om säljare ). Har inte hunnit smälta allt än. Återkommer nog med fler frågor i ämnet Hjärnan går fortfarande på högvarv och det finns fler frågor. Nästa fråga skapade jag en ny tråd för: tack igen
Publicerat Maj 16, 201115 yr Tycker du, 6,2x55 har väl aldrig varit nån populär kaliber.... Väldigt vanlig kaliber i de mörka skogarna i småland, klarar klass 0,5 Jo men ändå är det bland vettigaste Lasse skrivit... Även en blind höna....... Jo men visst, så länge det inte är en bandyklubbskrokig halvtysk pang i 7x64 där det laddas på så pass att hylsorna efteråt har suddat ut texten på bakkanten och man kan använda graderna som bildas efter utflytning i utstötarhålet att skala frukt med, så är jag övertygad om att det kommer att bli en bra val av pang. /Christian Du hanterade den ju med bravur, får nog ladda på lite mera nästa gång Nog OT Jag vidhåller med en dåres envishet att du inte ska fundera så mycket på kalibern, som andra har skrivit så har kulans placering och konstruktion stööre inverkan än vad kalibervalet har. Se till så du kan öva mycket med ditt nya vapen så har du igen det många ggr om. Sen är det väl så att funderingar kring kaliberval och annat är roligt, annars skulle vi nog bara ha en kaliber att välja på //