Publicerat Maj 12, 201115 yr Lyckades nypa en rejäl galt på åteln i natt, tror att det är samma galt som gäckat mig en ganska lång tid nu. Ett möte hade vi i november, då kom han i full karriär med min gammel-basset och gammel-border i hälarna å då stog jag på 20 meter med hagelbössan i hand. I december så kom han fram på åteln och hörde då ett ynkligt litet klick från osäkringen och vände på en femöring och drog iväg som en raket. Nu kom han så fint, om än väldigt försiktig och först bara utanför åtelbelysningens räckvidd och bara för att spana och gjorde sedan en kringående rörelse för att attackera åteln från ett annat håll. Han hann nog käka i fem minuter innan han stog tillräckligt bra för att vara skjutbar, tror jag höll andan hela tiden... Det kändes så i alla fall. Galten föll i skottet och sparkade inte ens då "niotreanfemtisju" gjort sitt. Inte för fet, ingen dålig lukt och ser ut som fint slakt och som sagt, äntligen lite betar att bemöda sig för! Vad ska man fylla betarna med? Läste att det måste ske inom 24 timmar efter kokningen... Ska ge mig på flåningsjobbet av huvudet idag, var för trött när själva grisen var flådd i morse/natt. En lustig detalj med galten var att han var alldeles grå runt om hela halsen, från öronen och ner mot bogen, kände inte lukten då och trodde det var torkad skit/lera men när jag känt på det med fingrarna så luktade jag kåda, han luktade alltså inte galt, han luktade inte tjära trots att det erbjuds i skogen utan kåda!? Aldrig varit med om det tidigare, är det vanligt förekommande? Bild kommer så snart jag fått dem ur kompisens kamera! EDIT: Här är några bilder.
Publicerat Maj 12, 201115 yr Kådan är väl skogens egen tjära? Dvs att de skrubbar sig väl mot det som finns, just tjärade träd finns det ju inte sååå många jämfört med de med kåda... kanske
Publicerat Maj 12, 201115 yr Författare Kådan är väl skogens egen tjära? Dvs att de skrubbar sig väl mot det som finns, just tjärade träd finns det ju inte sååå många jämfört med de med kåda... kanske Kåda är ju lite antiseptiskt och fullt av nyttigheter men jag trodde de föredrog tjära och på min skog, där finns träd med tjära på.
Publicerat Maj 12, 201115 yr Grattis, väldigt fina betar och sen en massa kött att njuta av dessutom. Det klassiska är väl att fylla betarna med paraffin men jag har även hört att det funkar med smältlim och även epoxilim. Vänta inte för länge med att fylla dem för då är risken stor att de spricker.
Publicerat Maj 12, 201115 yr Författare grattis ! Gör ett värdigt montage nu /M Tack! Jodå, ska försöka knåpa ihop nå't fint, helst innan nästa helg då jag ska på trofébedömningskurs.
Publicerat Maj 12, 201115 yr Författare Grattis, väldigt fina betar och sen en massa kött att njuta av dessutom. Det klassiska är väl att fylla betarna med paraffin men jag har även hört att det funkar med smältlim och även epoxilim. Vänta inte för länge med att fylla dem för då är risken stor att de spricker. Tackar! Även om trofén är fin så det ju köttet som är grejen med det hela. Kokar nog "käksoppa" i morr'n.
Publicerat Maj 12, 201115 yr Har du bara betarna liggande "blött" så spricker de inte men så fort de får en chans att torka spricker de om de inte är fyllda. Jag brukar lägga de i sprit någon vecka eller två. Verkar som det "mjukar" upp beten lite så den inte har lika lätt för att spricka. Jag fyller sedan med vanligt trälim, stelnar lagom långsamt så det hinner rinna ända ner i botten på beten. Har fått för mig att parafin och epoxy hinner stelna innan det har nått "botten" Man får fylla på några gånger med trälim efterhand som det rinner ner. Sprit använder jag vaniljvodka eftersom jag hade en flaska och den vedervärdiga smörja går inte att dricka. Öh, glömde ju, Grattis liksom. Redigerad Maj 12, 201115 yr med Ledel
Publicerat Maj 12, 201115 yr Grattis! Har hört att det kan gå ruskigt snabbt att få sprickor, så fyll direkt, vaniljvodka eller inte.
Publicerat Maj 12, 201115 yr hur fäster ni betarna på skölden? jag har en teori om att man bör ha så få fästpunkter som möjligt (typ 1 vid lövet)på skölden för att betarna ska kunna röra sig obehindrat. annars riskar man sprickor. har ett fall där jag tror att det är orsaken iaf. på samma vis tror jag på fyllningsmassa som kan röra sig lite och inte blir för stelt. vad säger ni?
Publicerat Maj 12, 201115 yr Ett stort grattis! Riktigt kul när du kämpat länge med den! Jag brukar fylla betar med trälim och i änden lägger jag silicon för att de ska kunna röra sig lite. ha en liten ståltråd och "kör" i limmet så fyller det ut beten hela vägen fram i spetsen. Och fäst dem sedan i plattan med silicon så blir det inte så stora spänningar i dem då de kan röra sig lite. Hittills har det fungerat bra för mig. /bratell
Publicerat Maj 12, 201115 yr VAA??? INGET BOGMONTAGE??? Skojar bara, GRATTIS, riktigt kul att få den när du vetat om det så länge och äntligen fått chansen. PS, 9,3*57
Publicerat Maj 12, 201115 yr Författare Tack för alla "grattisar" å precis som MarkusR & bratell skriver, det känns extra bra då galten å jag haft en lite längre relation. Kokade "käksoppa" ikväll, överbetarna släppte snällt men underbetarna... Fan vad de satt! Fick ut dom halvvägs så jag kunde såga av käken igen å dra dom bakvägen. Lite spännande var det att sätta i sågen, var beten tillräckligt utdragen... Det gick bra och man är nu en erfarenhet rikare! De får torka tills i morr'n, då blir det fylleri! Bifogar en tjyvkik på hur det kommer att bli!
Publicerat Maj 13, 201115 yr Ett stort grattis! Riktigt kul när du kämpat länge med den! Jag brukar fylla betar med trälim och i änden lägger jag silicon för att de ska kunna röra sig lite. ha en liten ståltråd och "kör" i limmet så fyller det ut beten hela vägen fram i spetsen. Och fäst dem sedan i plattan med silicon så blir det inte så stora spänningar i dem då de kan röra sig lite. Hittills har det fungerat bra för mig. /bratell Trälim verkar vara en vinnare men epoxi stelnar inte heller så fort (vissa sorter i a f) men att röra om lite med ståltråd för att få ut luftbubblor är ett måste oavsett lim. En alternativ metod är att köra ner ett sugrör eller liknande i beten för då kan luften försvinna ut genom sugröret under fyllningen av limmet sen drar man bara ut sugröret.
Publicerat Maj 13, 201115 yr Har hört att det kan gå ruskigt snabbt att få sprickor, så fyll direkt, vaniljvodka eller inte. Köp vaniljvodka så snart du kan och har du trälim hemma behöver du inte införskaffa dig det. Sedan är det bara att fylla. Trälim till betarna, vodkan till dig. Men se upp när du närmar dig slutet så det inte blir 1 sup trälim och ett försök att fylla betarna med vodka.
Publicerat Maj 13, 201115 yr Kåda funkar lika bra som tjära och är lite mer naturligt... granar som inte har något ekonomiskt värde brukar få några ordentliga snitt av kniven för att blöda ordentligt... granar som står nära en åtel brukar ändå få lida lite när rötterna trampas fram. Som markägare gör man ju som man vill... vi andra lär ju kolla med markägaren så det är okej att gå loss lite med kniven på granarna. Här där jag bor nu har man under 50 år fött upp och släppt ut fasaner så här finns grantätningar som tidigare varit kapade i brösthöjd... dom granarna kommer aldrig få något värde och nu har man gått över till andjakt på marken så granarna lever ett ganska tråkigt liv ändå... men grisarna tycker ändå om dom här tätningarna och lider inte alls av att det doftar kåda... dom skrapar för övrigt själva upp barken där och skapar sin egen kåda. Grattis till den lyckade jakten!
Publicerat Maj 13, 201115 yr Författare Grattis Peter, fin galt! Är det vällsskogarna som levererat? Mmm... Ja, lite mer öster ut då. Kan ju stå i markgränsen precis vid ån och räcka lång näsa åt "stôckhôlmarna" som är jaktgrannar i öst och INTE får skjuta råbock nu. BTW, Tack!
Publicerat Maj 13, 201115 yr Författare Köp vaniljvodka så snart du kan och har du trälim hemma behöver du inte införskaffa dig det. Sedan är det bara att fylla. Trälim till betarna, vodkan till dig. Men se upp när du närmar dig slutet så det inte blir 1 sup trälim och ett försök att fylla betarna med vodka. Skiter i vaniljvodkan, har en sprättad pava som det står LAPHROAIG 15 years på, den blir det nog lite tullat på... Det börjar förresten bli dags, köpten den i shopen på Islay sist jag var där och hämtade ut hyran för "min" square foot of land och det är nog 9 år sedan i år. Det kanske har blivit skinn på den...