Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Långhållssikte

Featured Replies

Publicerat

Tjena!

Nu är det nya saker på g!

Långhållskurs i Skepplanda med L.R.D är bokad och en Tikka m65 Continental i 6.5x55 är på väg in som budgetbössa. Jag har ett Nikon 2.5-10 som klarar av jobbet rent "klick"-mässigt men tror kanske att jag får ut mer av kursen om jag har ett anpassat sikte.

Tror att jag vill ha 50 mm objektiv då det kommer att jagas med bössan och då främst rådjur och räv på längre och kortare håll.

De realistiska alternativen:

Vortex Viper PST

4-16x50 Mrad Medförstorande/Vanligt Pris: 7-8500

6-24x50 Mrad ----------|----------- Pris: 7500-9000

Nightforce NXS

3,5-15x50 CM Pris: ca 14500+

5,5-22x50 CM Pris: ca 15500+

Orealistiskt alternativ:

Schmidt & Bender PMII :wub:

När jag läser lite på nätet verkar det som de flesta vill ha medförstorande till långhåll. Frågan är om jag kommer märka någon skillnad då jag kommer skjuta ut till 600m och jaga ut till 250m?

Det är en viss prisskillnad på Viper i denna bemärkelsen.

Ett tillägg är att endast Viper är möjlig att lösa utan avbetalning i nuläget.

Huvudfrågan kan då kanske sammanställas till skall man vänta med detta köp och köpa dyrare om ett tag (läs år) eller skall man köpa ett Viper och ha under tiden för att sedan sätta det på en annan bössa när väl den perfekta långhållskikaren är möjlig?

Funderingar kring förstoring och medförstorande riktmedel eller inte, vad tycker ni?

Publicerat

Jag kan säga så här,

köp inte en Viper.

Nöj dig med det sikte du har idag eller köp i varje fall ett beg NF, om det är MOA justering på det har ingen betydelse då det ändå inte är FFP men det är ok optik och ruggig mekanik.

Ligger i varje fall två NF på blocket för under 10 000 kr.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Jag kan säga så här,

köp inte en Viper.

Nöj dig med det sikte du har idag eller köp i varje fall ett beg NF, om det är MOA justering på det har ingen betydelse då det ändå inte är FFP men det är ok optik och ruggig mekanik.

Ligger i varje fall två NF på blocket för under 10 000 kr.

/Christian

Jag vet att det inte är det smartaste att köpa en viper. Men användare i usa verkar vara nöjda. Förespråkar själv att köpa det man verkligen vill ha och var helt nöjd (längre?). Men som sagt klarar jag det inte ekonomiskt då jag om någon vecka slutar studera och det ska sättas av pengar till mycket annat.

NF serien tycke jag inte är så intressant, utan ska jag ha nightforce så blir det NXS. De på blocket är lite för klumpiga.

Det lutar åt att jag kommer att avvakta, förhoppningsvis finns det möjlighet att klämma på olika kikare under kursen.

mvh

Publicerat

Det lutar åt att jag kommer att avvakta, förhoppningsvis finns det möjlighet att klämma på olika kikare under kursen.

mvh

Det tycker jag är ett smart drag där finns säkert en massa olika att kolla på och i. Det är väldigt personligt vad man önskar av siktet så skjut med det du har och kolla runt i olika innan du bestämmer dig och köp inget lågpris sikte med massa lull-lull och högförstoring det är en hopplös ekvation.

Är du otålig och önskar ett budjet sikte med mildot och targetrattar fungerar det utmärkt att skjuta med en busnell 3200 10x40 och den passar sedan perfekt på 22an när du sparat slantar till bättre optik.

Publicerat

Sightron SIII

(Har väl tjatat om den tidigare, men tål att upprepas)

Om den 6-24X50 som jag tittade i är representativ för serien så har dom ett mycket bra sikte för pengarna.

Bland det bästa jag har tittat i av icke-europeiska kikare.

Och vad man kan läsa på olika sajter så verkar användarna vara mycket nöjda med mekaniken också.

Finns med cm-justering, vilket höjer kikaren ytterligare.

//Danne

Publicerat

Jag vet att det inte är det smartaste att köpa en viper. Men användare i usa verkar vara nöjda. Förespråkar själv att köpa det man verkligen vill ha och var helt nöjd (längre?). Men som sagt klarar jag det inte ekonomiskt då jag om någon vecka slutar studera och det ska sättas av pengar till mycket annat.

NF serien tycke jag inte är så intressant, utan ska jag ha nightforce så blir det NXS. De på blocket är lite för klumpiga.

mvh

Otroligt väl tänkt, åk dit "klämm o känn" far hem och handla, NF är märket inte modellen förresten i varje fall som jag menade det, Viper suger, det är bara att dem som inte berättar det är,

1 lurade själva och vägrar accceptera det, bättre för självskänslan att berätta att något som kostar 1/10 av vad kvalité kostar fortfarande är ok

2 de förstår inte att de är lurande själva och fortsätter att sprida misslärorna till andra i god tro.

Har snabbkollat lite på Viper och de test som har gjorts, den får ett betyg på det optiska som ligger under en Weaver Tactical, det är inget överbetyg för något så pass dyrt här i Sverige.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Har funderat på Bushnellen just pga att den duger på kort sikt och sedan passar på 22an där jag inte har något vettigt.

Trodde de hette Nightforce NF och NXS serien :blush:

Sightron är intressant med. Vet inte varför den inte är jätteintressant egentligen :huh: Saknar mellanförstoringen jag lutar åt.

Det jag hört om vipern är att den är mekaniskt bra men självklart kan inte optiken vara världsklass. Men det är säkerligen så att i det här fallet så stämmer "Verkar det för bra för att vara sant....". Om det med optiken stämmer så är den helt död.

Fyll på med tankar så får vi se vart det bär hän.

mvh

Publicerat

Har funderat på Bushnellen just pga att den duger på kort sikt och sedan passar på 22an där jag inte har något vettigt.

Trodde de hette Nightforce NF och NXS serien :blush:

Sightron är intressant med. Vet inte varför den inte är jätteintressant egentligen :huh: Saknar mellanförstoringen jag lutar åt.

Det jag hört om vipern är att den är mekaniskt bra men självklart kan inte optiken vara världsklass. Men det är säkerligen så att i det här fallet så stämmer "Verkar det för bra för att vara sant....". Om det med optiken stämmer så är den helt död.

Fyll på med tankar så får vi se vart det bär hän.

mvh

Jag har en 3200 10x40 som ligger och guppar på atlanten på väg till mig.

1st Bushnell 3200 10x40

1st Warne Tactical Base

2st Warne Ringar

Summa: 3.800SEK inkl frakt

Billigt, bra, och du kan spara sen pengarna för att köpa det där dyra NF el SB som du slutligen kommer vilja köpa oavsett vad du köper idag.

Publicerat
  • Författare

Jag har en 3200 10x40 som ligger och guppar på atlanten på väg till mig.

1st Bushnell 3200 10x40

1st Warne Tactical Base

2st Warne Ringar

Summa: 3.800SEK inkl frakt

Billigt, bra, och du kan spara sen pengarna för att köpa det där dyra NF el SB som du slutligen kommer vilja köpa oavsett vad du köper idag.

Det är absolut vettigt! Dock känns kostnaden något onödig då mitt nuvarande som sagt funkar och har allt som behövs. Kan hända att det blir så ändå men som sagt jag får se.

Publicerat

Det är absolut vettigt! Dock känns kostnaden något onödig då mitt nuvarande som sagt funkar och har allt som behövs. Kan hända att det blir så ändå men som sagt jag får se.

Men varför tittar du då på t.ex. viper?

Publicerat
  • Författare

Men varför tittar du då på t.ex. viper?

Därför att den har alla egenskaper man vill ha i ett långhållssikte. Sen är det väl optiken som inte är världsklass och som därför gör det bättre att vänta. Mitt nuvarande är inte optimalt på något sätt, men funkar.

Publicerat
  • Författare

Kanske kan IOR vara ett alternativ?

3-18x42 35mm SF MIL/MIL Tactical Scope First Focal Plane MP-8 Dot Mod Reticule

http://www.valdada.com/product/2db3f757-a005-4e3d-a442-ea0370a2a1a8.aspx

Ser lite problematiskt ut att montera. Inte mycket möjlighet att flytta bakre ringen. picatinny är väl ett måste förstås.

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

För att uppdatera tråden har jag gått från ord till handling och köpt ett sikte för ändamålet.

Det föll på Vortex Viper PST 4-16x50 FFP.

Efter att ha bedömt siktet och jämfört med victory FL då jag siktade en bil på ca 600 m i skymning så bedömer jag att detta siktet kommer att tjäna mig väl. Självklart var zeissen bättre men inte så mycket att jag nu och senare kan motivera prisskillnaden. Även i disiga förhållanden var optiken mycket god på 600m.

Utförlig bedömning kommer då jag varit på banan igen om intresse finns.

mvh

Publicerat

Bajsar björnen i skogen, det är klart att vi, jag vill höra om hur siktet fungerar för dig,

det har 90% av de egenskaper som man räknar med i ett långhållssikte.

Publicerat
  • Författare

Bajsar björnen i skogen, det är klart att vi, jag vill höra om hur siktet fungerar för dig,

det har 90% av de egenskaper som man räknar med i ett långhållssikte.

Då säger vi så ^_^.

Jag kunde inte stå emot efter Mikes fina ord om det och min upplevelse under kursen.

Som du säger siktet har i princip allt det jag vill ha i ett sikte för ändamålet.

Som sagt, när jag la ihop detta var saken biff :ph34r:.

Återkommer, men håll inte andan ;)

Edit: Var jobbig mot lightforce och bad om att få den "måndagsexkollad" bara för att vara säker :D

• 2 weeks later...
Publicerat

Christian

När du skriver att Viper siktena inte håler måttet. Menar du även PST serien? Jag kollade genom dem på elmia och optiken var helt ok om man betänker priset, sedan så sägs det ju tracka fint från vad jag läst och hört, även om jag inte utvärderat dem själv. Det hade varit intressant att höra dina motiveringar till varför de inte håller måttet, då jag överväger att köpa ett istället för en ny Nightforce :unsure:

Mvh

/scratch

Publicerat

Repan- Jag måste säga att jag har omvärderat min inställning till Vortex,

flera personer i min omgivning skall eller har köpt tuber och dessa skall testas ingående,

initiala uppfattningar är positiva.

Får jag återkomma med en mer underbyggd och kanske helt omvärderad upfattning?

/Christian

Publicerat

Repan- Jag måste säga att jag har omvärderat min inställning till Vortex,

flera personer i min omgivning skall eller har köpt tuber och dessa skall testas ingående,

initiala uppfattningar är positiva.

Får jag återkomma med en mer underbyggd och kanske helt omvärderad upfattning?

/Christian

Är gärna med på ett sådant test? Om Vortex Viper duger rent optiskt blir det ett finfint sikte till min .300 Whisper som är på ingående.... Det kan bli mycket "skruva targetrattar" med den kulbanan och ett FFP-riktmedel är nog inte så dumt...

Publicerat
  • Författare

Kul att det verkar gå så bra för vortex! Värsta hypen i Sverige och Usa nu.

Undra vad deras nästa steg att revolutionera marknaden med blir? :rolleyes:

Publicerat

Rätta en dåre om han har fel men FFP eller inte har väl egentligen bara med att kunna mäta avstånden med kikaren på ett lättare sett och mer exakt dårå.

För en vanlig dödlig som jag som inte kommer att tävla och har avståndsmätare på jakt (har ingen men fyller snart år ;) ) så funkar det lika bra med ett vanligt.

//

Publicerat

Helt upp till dig,

om jag vill kan jag använda mina FFP sikten som de TDS riktmedel de är,

har .5 mil till 200, 1,1 till 300, osv, det är ganska enkelt att då bara hålla av, vid snabba skott exempelvis.

Men din metod fungerar väl den också.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Rätta en dåre om han har fel men FFP eller inte har väl egentligen bara med att kunna mäta avstånden med kikaren på ett lättare sett och mer exakt dårå.

För en vanlig dödlig som jag som inte kommer att tävla och har avståndsmätare på jakt (har ingen men fyller snart år ;) ) så funkar det lika bra med ett vanligt.

//

Skall du hålla av 1 mil för att träffa målet och du har en ffp kikare kan du göra det i vilken förstoring du vill, är inte alltid du vill ha max. med en sfp måste du vrida till rätt förstoring för att sedan hålla av eftersom skalan bara stämmer där.

Publicerat

Helt upp till dig,

om jag vill kan jag använda mina FFP sikten som de TDS riktmedel de är,

har .5 mil till 200, 1,1 till 300, osv, det är ganska enkelt att då bara hålla av, vid snabba skott exempelvis.

Men din metod fungerar väl den också.

/Christian

Har jag bara förstoringen på rätt ställe så funkar det.

Nu tror jag inte på snabba skott på 300m så för mig faller den delen bort.

Men visst är det skönt att slippa ratta, särskilt som man tänker fel ibland :blush:

//

Publicerat

Visst är det roligt :huh:

Först ska man ha target rattar för att snabbt kunna justera siktet till rätt avstånd, sen ska man ha FFP för att slippa ratta o bara hålla av :D

Inte konstigt att det är dyra leksaker vi har :wub:

//

Publicerat
  • Författare

Undra om inte 22an behöver ett med?

Nu har jag ju råd med två :wub: