Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Långhållssikte

Featured Replies

Publicerat

Medförstorande eller inte är mycket en smaksak båda går att använda till avståndsbedömning och som ballistiskt riktmedel. Skuris du bör även ha lasermätning i kikaren och en belyst poi ;)

Publicerat

Visst är det roligt :huh:

Först ska man ha target rattar för att snabbt kunna justera siktet till rätt avstånd, sen ska man ha FFP för att slippa ratta o bara hålla av :D

Inte konstigt att det är dyra leksaker vi har :wub:

//

Nuuu trillade poletten ner! wink.gifwink.gifwink.giflaugh.giflaugh.gif

Publicerat

Får jag återkomma med en mer underbyggd och kanske helt omvärderad upfattning?

Hellugnt för min del, ;)

Det lutar nog mest mot ett nytt NF till min gubbiga 9.3:a då jag är väldigt nöjd med min andra, men Vipern övervägs fortfarande. När jag stod på Elmia så tog jag och jämförde NF 3,5-15 och en PST 4-16 sida vid sida, och optiskt så verkade de vara väldigt lika varandra. Nightforcen kändes dock skönare att anlägga med ögat på något sätt.

/scratch

Publicerat

Hellugnt för min del, ;)

Det lutar nog mest mot ett nytt NF till min gubbiga 9.3:a då jag är väldigt nöjd med min andra, men Vipern övervägs fortfarande. När jag stod på Elmia så tog jag och jämförde NF 3,5-15 och en PST 4-16 sida vid sida, och optiskt så verkade de vara väldigt lika varandra. Nightforcen kändes dock skönare att anlägga med ögat på något sätt.

/scratch

Du menar det där nästan opåtagliga som är skillnaden mellan riktigt, riktigt bra optik och sådan som är ok?!

:D

/Christian

Publicerat

Du menar det där nästan opåtagliga som är skillnaden mellan riktigt, riktigt bra optik och sådan som är ok?!

:D

/Christian

Precis så! Det är det där lilla extra som inte syns eller kan mätas men som man känner av i själen när man tar i riktigt bra kvalitetsoptik. Hade Vortex höjt prislappen på sina gluggar så kanske man skulle kunna uppleva det där med ^_^

Helt ärligt så är jag såpass nöjd med mitt NF att jag vill ha ett till, optiken är väl kanske inte helt hundra, men det som är sjysst är att bilden inte blir skev när man skruvar i dem som de där sunksiktena shit&bendy samt att de verkligen trackar till 100%. Att jag inte kan uppleva fullständig "canon multicolor"-färgåtergivning ser jag som mindre viktigt ^_^

Publicerat

Repan- :D Vad har du för smeknamn på Hensoldt då som också är så där vackert sänkande?

Det enda jag kan säga om min 5-25 SUB är att den aldrig har fallerat mig, jag har fallit till korta i användandet av den ett stort antal gånger men tuben har inte svikit mig.

Faktum är att sedan jag klev över kvalitéts gränsen med en Weaver V16 så har det inte varit något tillfälle som det uppstått mekaniska fel på optiken som medfört att jag har bommat ett mål,

innan det ja, men inte efter det.

/Christian

Publicerat

Har tyvärr inget öknamn till Henzoldt ännu, men det kanske kommer. Egentligen så kan man ju inte klaga på Shit&Bendy mer än prislappen kanske, men jag det är ju kul att retas med alla optikloosers inklusive mig själv som gått på hypen och köpt ett tyskt onanisikte. Optiken är ju fantastisk och trackingen är klockren, men jag gillar inte designen på tuben då lysknappen sitter sjukt korkat placerad, fråga en vänsterskytt som inte ens kan använda siktena med belysning tå slutstycket kommer ta i lysknappen :lol: . Sedan om det är värt att pröjsa 10 lök till som högerskytt upp från ett NF säger jag nja till även om det inte finns en tvekan om att S&B är bättre. första fokalplanet tycker jag även är ganska överhypat då man alltid lär göra avståndsbedömningen på högsta förstoringen och det är svårt att använda sig utav "holdover" på lägre förstoringar då hårkorset blir för litet och tunnt för att användas praktiskt. Så min melodi är andra fokalplanet med riktmedel som är designade för att fungera på högsta förstoringen.

Nu får jag nog ta på mig hjälm och skottsäkerväst tror jag innan Jet läser detta :D

Publicerat

Peder- har nogsamt läst herr Ädels provav tuberna,

ser bra ut, inte bara tuberna då alltså, återstår att se om ett mer djuplodande trackingtest ger för handen att det är .1 milrad justering.

Repan- Mannen du omtalar postar inte här såvitt jag vet, men risken finns att han tar dig i örat ändå,

för egen del fortsätter jag att nyttja mina prylar på det ringa sätt jag kan.

/Christian

Publicerat

Jo det hade varit intressant att se ett djupare trackingtest på en sådäär 10mil med 1 mils intervall och treskottare mellan varje intervall, för att se hur bra det följer med när man börjar närma sig bottenlägena i mekaniken. Skall se om jag kan få herr Ädel att göra ett sådant test med sin 22:a nästa gång vi är på banan, och då skulle man även kunna passa på att jämföra hans 6-24 Viper mot min NF 5.5-22. :)

Publicerat

Helt klart intressanta sikten men håller med att ett trackingtest bör göras genom hela registret samt verifiera riktmedlet klarar den dessa två så blir det ett intressant alternativ. Blev lite brydd då jag läste att det inte finns något som indikerar vilket varv kikaren står på men ser på bilden att husen verkar ha den graderingen är det inte slutet av strecket som visar vilket varv :unsure:

Har aldrig sett siktena live men tycker lösningen med ett spår på huset var smart men verkar dåligt markerat ovan vart man är förutom nollan gillar även den enkla mekaniska lösning till Zero stop lika genial som enkel :wub:

Publicerat

Helt klart intressanta sikten men håller med att ett trackingtest bör göras genom hela registret samt verifiera riktmedlet klarar den dessa två så blir det ett intressant alternativ. Blev lite brydd då jag läste att det inte finns något som indikerar vilket varv kikaren står på men ser på bilden att husen verkar ha den graderingen är det inte slutet av strecket som visar vilket varv :unsure:

Har aldrig sett siktena live men tycker lösningen med ett spår på huset var smart men verkar dåligt markerat ovan vart man är förutom nollan gillar även den enkla mekaniska lösning till Zero stop lika genial som enkel :wub:

Du har helt rätt,man ser visst vilket varv kikaren står på då ratten går upp och ner gentemot det yttre huset.

/Mike

Publicerat

Efter att ha upptäckt hur mycket riktigt höga förstoringar tillför mitt skytte så kommer jag inte köpa ett Vipersikte vilket jag i det närmaste bestämt mig för på Elmiamässan.

Det Sightron SIII Tactical 8-32x56 Mil/sfp jag köpte för någon månad sedan har gett mig smak på ett till, så ett likadant fast 10-50x60 Mil/sfp kommer inhandlas strax.

Är det någon som vet var det går att köpa IOR sikten i europa förövrigt?

/Mike

Publicerat

Efter att ha upptäckt hur mycket riktigt höga förstoringar tillför mitt skytte så kommer jag inte köpa ett Vipersikte vilket jag i det närmaste bestämt mig för på Elmiamässan.

Det Sightron SIII Tactical 8-32x56 Mil/sfp jag köpte för någon månad sedan har gett mig smak på ett till, så ett likadant fast 10-50x60 Mil/sfp kommer inhandlas strax.

Är det någon som vet var det går att köpa IOR sikten i europa förövrigt?

/Mike

Vet inte med IOR men Sune på Åland fixar väl fram en March 10-60 den tycker jag verkar trevlig :wub:

http://www.deon.co.jp/march/10x-60x52_tactical.htm

Publicerat

Vet inte med IOR men Sune på Åland fixar väl fram en March 10-60 den tycker jag verkar trevlig :wub:

http://www.deon.co.jp/march/10x-60x52_tactical.htm

Du vet vad dom kostar va :D

Ett par sådana där kikare motsvarar ett mindre lands BNP!

/Mike

Publicerat

Du vet vad dom kostar va :D

Ett par sådana där kikare motsvarar ett mindre lands BNP!

/Mike

Mmmm vet det just därför det skulle klä dig så fint All-in :lol:

Publicerat

Kontakta dessa:

http://marchscopes.com.au/contact.html

Ryktet går att de skall ha rimliga priser, jag vet 3 från N.Z. som köpt (och hämtat) March därifrån (eller så är det så enkelt att det inte finns så mycket att välja på i handeln på andra sidan jordklotet.... :blush:)

Nu har de ju heller inte velat ha de värsta glotrumpeterna utan de lite smidigare varianterna....

Maila kostar inget ;)

Raggarö

Publicerat

En mycket god vän har ett Marsh 8-80 och det råder inget tvivel om att den kikaren spelar i den absolut högsta klassen!

För egen del är jag inte ute efter någon Marsh av flera anledningar men tack ändå.

/Mike

Publicerat

Tyckte jag läste något i senaste vapentidningen om att vapenvårdsbutiken ska sälja March, men finner inget på deras hemsida :(

Ett 2,5-25x42 är ju lite av ett drömsikte för allroundbruk, men vilken bössa/pipa skulle man ha den på? Har inget att sätta ett dylikt sikte på för tillfället, vilket på sätt och vis känns bra -_-

MVH/Jocke

Publicerat

Vad säger ni om Nikon Monarch ? Deras kikare är ju inte speciellet dyra och har target rattar. Är de för billiga för att fungera ok ?