Publicerat Maj 24, 201115 yr hej alla jaktsnackare. nu e de så att ja har chans att köpa trutvettar av plast. alltså som ligger i vattnet som en riktig vetta! Är det lönsamt eller? Hur många behöver om de ska va lönsamt? // MrBlomqvist P.S Ursäkta särskrivningen. Vem orkar skriva ordentligt
Publicerat Maj 24, 201115 yr Fränt! Och bör självklart prövas, men tror inte de skulle fungera så bra. Det är inte min erfarenhet att truten kommer till andra trutar som ligger och flyter, om de ser helt vanliga ut. Men därimot om det ligger döda trutar i vattnet, eller för all del om det ligger and-vättar så är även de intressanta. Vad tycker ni andra?
Publicerat Maj 24, 201115 yr fiskrens, påsar, bröd, vettar mm. de e bara o köra på. de andra brukar ju komma när den första åker på däng.
Publicerat Maj 24, 201115 yr Jag köpte 13 stycken och jag tror det räcker, placera dina i rätt miljö så klarar du dej med 7 kanske? Visst jagar du i skärgården? Överväg att ta ngr landplacerade, jagar du på ett lågt grund så tror jag det är en poäng med några i vattnet men någon sittandes på land. Mvh!
Publicerat Maj 28, 201115 yr walter borg gör det. men de e la en bit ifrån dig. Har de några kvar så är det bara de som ligger på vattnet, de sista landbaserade de hade ligger i mitt garage Mvh!
Publicerat Maj 29, 201115 yr Jag har köpt mig en bok ang uppstoppning o ska försöka mig på konststycket att göra egna ÄKTA trutbulvaner. Ska bli riktigt spännande sommar projekt. Var ut o skjöt lite fågel igår med 17hmr men de vart inge snygga. Får ta en ny tur o skjuta några med hagel men inte idag, de regnar. Sen ska de införskaffas skalpeller, träull, glasögon och bekämpningsmedel för insekter =)
Publicerat Maj 29, 201115 yr Har de några kvar så är det bara de som ligger på vattnet, de sista landbaserade de hade ligger i mitt garage haha. jag pratade med dom för något år sedan om saken. då hade dom inga inne men de skulle ta hem några. har för mig att det var några italienare? de va rätt dyra va? dom har några skarvar inne också men de kosta väl 4-500 spänn. jag tänkte använda en eller två som confidence decoys vid gömslet där man sitter. funkar nog både när det jagas trut och vanliga flygare. alltså för att ge intrycket av att området är säkert
Publicerat Maj 29, 201115 yr haha. jag pratade med dom för något år sedan om saken. då hade dom inga inne men de skulle ta hem några. har för mig att det var några italienare? de va rätt dyra va? Japp Italienare och 190 pix stycket minus ngr procent.. Tycker de ser helt ok ut. Verkar dock som truten vill ha rörelse i bulvanbilden så min tro är att snurra i kombination med bulvanerna är tha shiit helt enkelt. Mvh!
Publicerat Maj 30, 201115 yr Kolla in denna! Jag slutade efter 350kr men nån tycker kanske den e värd mer? http://www.tradera.com/listing.mvc/itemlisting?header=true&search=havstrut&catid=-1
Publicerat Maj 30, 201115 yr jo. fast havstrut är det inte iallafall. lite för GRÅ för det konstigt att det inte stod fiskmås.
Publicerat Juni 1, 201115 yr Nu e man på G att stoppa upp en gråtrut Allt utom ögonen hemma. Blir ett test innan ögonen anländer. Målar de första med lackfärg o formar ögat extra med lite lera. Men just nu ligger fuglarna på tining på tidning
Publicerat Juni 1, 201115 yr Nu e man på G att stoppa upp en gråtrut Allt utom ögonen hemma. Blir ett test innan ögonen anländer. Målar de första med lackfärg o formar ögat extra med lite lera. Men just nu ligger fuglarna på tining på tidning Ska bli kul och se hur det bli Och bilder på projektet/en kommer hoppas ja?
Publicerat Juni 1, 201115 yr Ska bli kul och se hur det bli Och bilder på projektet/en kommer hoppas ja? Får se vilka bilder som kommer men bättre bilder än de i länken under e jag rädd för att jag inte lyckas med!!! http://www.konservatorjs.se/gallery_56.html Tusan va lång tid de tar för fåglar att tina
Publicerat Juni 1, 201115 yr Får se vilka bilder som kommer men bättre bilder än de i länken under e jag rädd för att jag inte lyckas med!!! http://www.konservatorjs.se/gallery_56.html Tusan va lång tid de tar för fåglar att tina Blir dom hälften så bra som dom du hänvisade till så har du ju lyckats enormt bra ju För det är väll första gången? och då får det ju bli som det bli de:) tycker det är kul att nån/du tar sig för en sådan uppgift då det inte värkar helt lätt att stoppa upp djur vad jag har förstått kanske upptining i lite ljummet vatten skulle va nåt? eller fjädrarna kanske släpper då? jag vet inte:P mvh
Publicerat Juni 1, 201115 yr Kollade på länken och jag ser inget steg i konserveringen? Förlitar man sig bara på att det torkar?
Publicerat Juni 1, 201115 yr Blir dom hälften så bra som dom du hänvisade till så har du ju lyckats enormt bra ju För det är väll första gången? och då får det ju bli som det bli de:) tycker det är kul att nån/du tar sig för en sådan uppgift då det inte värkar helt lätt att stoppa upp djur vad jag har förstått kanske upptining i lite ljummet vatten skulle va nåt? eller fjädrarna kanske släpper då? jag vet inte:P mvh Siktar på att få ihop de till ngt som liknar en autentisk fågel men kommer nog fuska lite i början med vissa steg. Struntade i upptiningen men de fick jag betala i ngn extra timmes arb. Kollade på länken och jag ser inget steg i konserveringen? Förlitar man sig bara på att det torkar? Både ja och nej. Har fortfarande inte riktigt koll på skadedjursmedel som skall användas men de kan ju tänkas att de har ngt som också mjukar upp? Läste någonstans att de räckte att spreja med radar in i en typ sopsäck o låta montaget stå o dra ngt dygn. Viktigt nämdes dock att inte spreja direkt på montaget/fågeln. Hittade förutom ögon ett fågeluppstoppningskit på http://www.mckenzietaxidermy.com/. Bidde ett sånt med i korgen o den boken kommer kanske berätta ngt mer om monteringen? Inte riktigt hundra på hur vingarna ska fixeras i önskad posè. Men nu e första skinnet, bangade lite o tog en kråka till att börja med, frilagt o köttfritt överallt o bara ett pyttehål att sy igen. Nedan bild på kroppsfriläggningen (blev inga fler). Imorgon e de trutens tur
Publicerat Juni 1, 201115 yr Jimbolo.. om du ids, skapa en ny tråd för detta! Hela hanteringen är så pass intressant så den förtjänar ett eget ämne. Pågående projekt? Fixar du tråden så försöker jag flytta relevanta inlägg under natten..? Mvh!
Publicerat Juni 2, 201115 yr Trodde det var den ja skrev i!! Flytta hit: Trutens tur att bli flådd nu!
Publicerat Juni 2, 201115 yr Trodde det var den ja skrev i!! Flytta hit: Trutens tur att bli flådd nu!
Publicerat December 27, 201312 yr Hittade grymma trutbulvaner på www.jaktriket.se Nu ska det ut och jagas trut