Publicerat December 27, 201312 yr www.jaktriket.se Kul! Numera används hemgjorda frigolitsiluetter (truten verkar inte vara så knusslig) samt en 3d-bulvan från Knutson's Decoys (12.99$).
Publicerat Maj 3, 201411 yr Tycker mina plasttrutar lockar dåligt eller rättare sagt skrämmer! Så ikväll blir de limpistol o fjäderklädsel. Imorgon får ja se va truten säger om bestyckningen.
Publicerat Maj 4, 201411 yr Mmm såg coolt ut! Lite splittrad här.. Jag upplever att bulvanerna fungerar klockrent.. om man sätter dem på rätt ställe. Testat att köra bulvaner på en REJÄL hög aska/slagg som truten flyger förbi påväg till käket. Suttit ngn morgon och blivit passerad av tusentals men de är föga intresserade nu. I augusti kan man lura ungtruten iaf men nu är det stendött. Placerade trutarna på käket och det gick lite bättre.. Walleman och jag satt en morgon nu i trögaste tiden ( här nere) och med hjälp av mina bulvaner och hans snurra mitt i käket så sköt vi +100. Har ett ställe till som jag ska testa inom kort, kan fungera där med lite tur, men ska invänta den nya batchen bulvaner som jag beställt. I en annan anläggning så är det inte lika mycket fågel men där kan man faktiskt lyckas skjuta varje trut som flyger in.. De ser bulvanerna ruggigt väl men ser även att det inte är ngn fågel nere på käket 100 m bort.. de snurrar ett tag över maten och sen sätter de kurs på bulvanerna Det är genuin kvalité, man får in dem skitlågt och fint..synd att det inte är mer trut där bara. Vissa mornar kan man behöva kasta upp en trut så torskar även svårflirtade.. En annan grej jag tänkt på är att göra som någon annan här på forumet gjort med kråbulvanerna dvs dra en strumpa över och måla på. Man lär få en annan yta och det kan fungera.. Sen tänkte jag blåsa på svart färg på ryggarna på några, brukar kunna vara havstrut med i gråtrutsflockarna.. Hur många bulvaner har du? Jag har 13 nu, 25 när de nya kommer.. tror det kan fungera bättre.
Publicerat Maj 4, 201411 yr För få, 3st. Men fyller ut med riktig fågel eftersom samt att jag alltid har tre monterade i sittställning frysta trutar. Tycker de kommer in bättre med färre bulvaner. Brukar du ha kråkor med i bulvanbilden.
Publicerat Maj 4, 201411 yr Nej men det beror enbart på att jag inte har några bra. Lurar på att baxa ut Thyrus någon morgon, han är synnerligen välförsedd med bra kråkbulvaner.. tror det kan vara giftigt.
Publicerat Maj 4, 201411 yr Satt ute igår o rekade truten för att se vart och hur de satt. Fanns mkt kajjor med på högen. Det var färre med kråkor och korp men de fanns där också. Ibland skyr de varandra som pesten men ibland verka de inte bry sig ett smack. Jag sätter fram o tar bort efter hur jag tycker fågeln kommer in.
Publicerat Maj 11, 201411 yr Idag funkade mina fjäderklädda bulvaner alldeles förträffligt. 52 i backen. Men truten e inte så ihärdig o går högt. Fåtal som skjöts under 25m.
Publicerat Maj 11, 201411 yr Nädå, bara 3 mås o resten trut. Men de e svåra i år. Flyger högt o är misstänksamma till tusen. Med dagens väder, regn till en början o dimma hela tiden, brukar de lågsniffa över trädtopparna. Men icke.
Publicerat Maj 11, 201411 yr Mmm tror det fungerar som vanligt, gäller att pricka rätt väder! Lägg på 8-10 sekundmeter vind så hade du skjutit tre-siffrigt.
Publicerat Maj 17, 201411 yr Normark och Gyttorp har agenturen men de har ännu inte visat ngt större intresse att ta hem. Möjligt att Normark är bättre än Gyttorp iofs.. testa.
Publicerat Maj 17, 201411 yr Kul tråd, själv har jag bara skjutit 3 trutar sen jag tog jägarexamen, vars hittar ni alla trutar?
Publicerat Maj 17, 201411 yr Normark sidan var under uppbyggnad och gyttorps produkt sida var också under uppbyggnad.
Publicerat Maj 17, 201411 yr Hugg närmsta vapenhandlare och kolla vilka avtal denne har. Är det Gyttorp eller Normark så måste du på dem och bråka. Trutarna du avser finns inte i deras beställningslistor över huvudtaget alltså måste de beställa dem separat typ.
Publicerat Maj 18, 201411 yr Blir väll att köpa ett par 50/75 mm frigolit skivor och göra några. Har nån någon ritning på trut siluetter?
Publicerat Maj 18, 201411 yr Har gjort både siluett och helkropp.. Siluett var skitenkelt, rita en trut och skär ut. Helkropp var betydligt mer eländigt, Walleman och jag stod en hel påskhelg och skar frigolit.. de vart för stora, funkade inte
Publicerat Maj 18, 201411 yr Ska prova annars får man så ska jag fara och fiska en hink strömming och lägga ut.
Publicerat Maj 25, 201411 yr Tog en trut morgon idag. Började me att halvägs komma på att hörselskydden låg i skyttevästen, HEMMA! Hem igen o tillbaks för att komma på att chokerna låg ju i andra fickan på västen. Fick klara mig med halv idag, dvs vänta ner de ordentligt. Ble litta springande efter skammad fågel innan man ställde om avståndsbedömningen för halvchoke. Trots allt jäklande lyckades ja peta ner 55 idag trevlig morgon!