Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En komplett klass 2 bössa

Featured Replies

Publicerat

Jaha, då kastar jag mig ut här och så får vi se om man kan få lite tips med vad jag ska skaffa.

Grundförutsättningarna är sådana att efter renovering av ett uthus har jag fått en perfekt andravåning med balkongdörr att skjuta räv ifrån. Jag har anlagt en rävåtel på ett avstånd av ca 130 m då där är en naturlig passage i forma av 2 djupa kanaler som möts samt en liten dunge med sly. Planen var att skjuta räv med 308:an och det ska ju inte vara några problem. Dock har det nu visat sig lite andra positiva effekter i form av trut och kråka på åteln. 308:an känns lite overkill och 22:an har jag provskjutit lite och det är för dåligt, både precisonsmässigt och effektmässigt.

Började då klura på vad jag skulle skaffa istället. Kollade med polisen att det skulle gå bra att ändra 22lr:en till målskjutningslicens så man fick loss en plats i skåpet. Började kolla på 22magnum, 17 hmr osv men någonstans spårade det ur ochjag blev helt enkelt sugen på att hitta något som jag kunde skjuta bra med på lite längre håll. Sen kom jag på det här med ljuddämpare och då blev det ju plötsligt klass 2. Åsså en bra kikare.

Någon som har något färdigt eller tips på vad jag ska plocka ihop för grejer?

Vapen studsare i klass 2 med syntet / laminatkolv justerbar gärna.

Ljuddämpare

Benstöd

Kikare med rikitgt stor förstoring.

Kanske något nödvändigt lullull som jag har glömt (eller inte visste att jag behövde)

Bara för att det inte ska spåra ur kan vi försöka hålla en budget på runt 20 papp. OK, nej jag tänker inte ge mig på att bygga ihop en massa delar för att få en fungerande bössa.

Publicerat

tikka t3 22-250.

burris benstöd.

ase utra dämp.

kikare nån medelglugg från leupold/ burris?

Publicerat
  • Författare

OK, en bra början. Kollade lite priser och hittade en T3 Varmint i 223 på Torsbo för 8700. Är det bara Super Varmint som man kan ställa kolvkamshöjden på?

Ase utra fanns en massa modeller men en S5 ska det väl vara till 22-250 då antar jag.

22-250 har jag aldrig provat men det kan säkert fungera.

Kikare får vi väl se om det kan komma fler exakta tips på vad som kan duga.

Publicerat

Köp en 243W kanonbra klass2 bössa

Publicerat

Köp en 243W kanonbra klass2 bössa

+1 egentligen. men jag försökte vara opartisk då jag har en själv.

har kombon:

tikka t3 lite stainless med benstöd och utradämpare kal. 243.

simmonskikare. 4-12*50

Publicerat

men ska man bara skjuta räv så tror jag att jag skulle välja 22-250 för den lär smeta omkull räv ganska bra? inte för att dom springer så långt med 243 heller iochförsig. men den känns mera som en rådjursbössa för mig.

mvhh

Publicerat

Varför krångla till det.

En dämpad .222 vixen med justerbart kindstöd och ett vettigt sikte typ Trijicon 5-20x50 eller liknande.

Slut peng 15-16000.

Du kan provskjuta min om dryga tre veckor, o sen hipps så får du en referens.

//

Publicerat

Du kan provskjuta min om dryga tre veckor, o sen hipps så får du en referens.

//

Och sen kan du ju även prova min vixen så kommer du att vara såld sen ;)

Publicerat

He he.. du kan få prova min med så är du torsk på detta med dämpare :wub:

Däremot så skulle jag hugga den där Varmint T3an i 223! Ladda kaxigt och du har en 22-250 light. Om jag fått välja så hade jag tveklöst tagit en 223 i nuvarande bössa faktiskt.

Mvh!

Publicerat

Får väl skicka upp Fitzen med min lilla pang så att ni har något att jmfr med ;)

annars anser jag att T3:an är det bästa alternativet hittills 223 med 1:8 stigning som det skall vara i deras varmint variant kommer att vara giftigt,

på 130 meter är det egalt om det är 55 grain från 243/22-250 eller 223.

Som dämpare vill jag slå ett slag för Jet Z compact från ASE-Utra, de är bra och som tub betraktat ligger det ofta NF tuber på blocket, de är bra till detta.

/Christian

Publicerat

När jag hade de funderingarna så slutade det med en Sako Vixen varmint 222 toppad med ett Harris benstöd och en Meopta 4-16. Mitt längsta håll på vilt med denna hittills är en kråka på 204m och det fungerade den utmärkt till..

/Håkan H

Publicerat

Jag gillar ju 22-250 Den gör jobbet bra... flack så det räcker och funkar bra på räv om du inte vill ha genomslag.. V-max is tha shit! ;)

Publicerat

För att slå in Jensas spik en bit till,

Hornady tillverkar sin supereformance ammo med V-max till 223, skjuter bra och gör lite över 1050 m/s om jag förstod allt rätt,

det är en absolut stoppare.

/Christian

Publicerat

6xc bara för att göra de krångligt :lol:

en väl fungerande klass två funkar. hade 222 förut o den med sierra varminter hp 40gr är bra giftig på räv och kråkfågel.

dock skulle det av någon konstig anledning bli en till bössa eller pipa till nuvarande bössan skulle jag nog välja 223 pga piplivet, har man inga bekymmer med piplivet så helt klart en 22-250 med bra räffelstigning för 40gr kulorna. BRA elaka är dom!

glömde nästan kal 204 men den är nog lite spec för detta? B)

Publicerat

glömde nästan kal 204 men den är nog lite spec för detta? B)

204 Ruger är super gullig som kaliber men för svenska mått helt oduglig, med 30-32 grains kulor är den inte legal för räv.

/Christian

Publicerat

hade för mig det fanns tyngre kulor men gör de inte det så är det ju ett helt värdelöst tips :blush:

rävarna här i norden är hårdskjutna får man inte glömma :lol:

Publicerat

hade för mig det fanns tyngre kulor men gör de inte det så är det ju ett helt värdelöst tips :blush:

rävarna här i norden är hårdskjutna får man inte glömma :lol:

Marcus- det finns tyngre kulor tom upp till 50 grain, men inte i köpeskott.

/Christian

Publicerat

Aldrig blir man fulllärd inte. tackar för den infon :)

Publicerat
  • Författare

Gott med alla tips, ska åka till Torsbo idag och klämma lite. Mycket att ta in för en som aldrig varit i klass 2 djungeln innan (nästan). Hade en kombi en gång i 222 men den bommade jag friskt med så vi trivdes aldrig ihop.

Såg att en gammal Exabitbössa skulle säljas, 22 PPC, faen med konstiga kalibrar det finns. Klass på en sådan?

Tack alla som engagerar sig.

Publicerat

Gott med alla tips, ska åka till Torsbo idag och klämma lite. Mycket att ta in för en som aldrig varit i klass 2 djungeln innan (nästan). Hade en kombi en gång i 222 men den bommade jag friskt med så vi trivdes aldrig ihop.

Såg att en gammal Exabitbössa skulle säljas, 22 PPC, faen med konstiga kalibrar det finns. Klass på en sådan?

Tack alla som engagerar sig.

Klass 2.

Men kolla på Tikkan, enkelt som f-n och rejält funktionsdugligt! Sen skjuter de bössorna oftast kusligt bra. Sen var väl den där varmintpluggen som.. Christian(?) tipsade om ovan lite klen.. min hemladdade .222 är vassare hastighetsmässigt :wub:

Men oavsett så har du en flackskjutare ut till närmare 250 meter och den ska helt givet matas med V-max :wub:

Mvh!

Publicerat

Börja skjuta med 308an direkt medan du funderar.;)

Publicerat

Klass 2.

Men kolla på Tikkan, enkelt som f-n och rejält funktionsdugligt! Sen skjuter de bössorna oftast kusligt bra. Sen var väl den där varmintpluggen som.. Christian(?) tipsade om ovan lite klen.. min hemladdade .222 är vassare hastighetsmässigt :wub:

Men oavsett så har du en flackskjutare ut till närmare 250 meter och den ska helt givet matas med V-max :wub:

Mvh!

Nu är du bara elak hippen, förresten är 1050 m/s mer än adekvat som hastighet betraktat, att dina laddningar (enligt FUTH) fyll upp till halsen principen går lite fortare är mest bara ett tecken på att du gillar att ladda på hårt.

/Christian

Publicerat

Klass 2 ja. Patronen har prestanda mellan 223 och 22-250. Den bössan skjuter ohyggligt bra dessutom :wub: Enda abret är väl egentligen tillgången på hylsor, men det är inte nån omöjlighet att fixa.

Publicerat

Sen var väl den där varmintpluggen som.. Christian(?) tipsade om ovan lite klen.. min hemladdade .222 är vassare hastighetsmässigt :wub:

Mvh!

:blink:

Om din 222 har högre farter med en 53grains V-max än vad den är laddad till i 223 så är mitt tips till dig att skaffa en kevlarmask..vore synd att förstöra ett sånt fint ansikte ;)

/Mike