Publicerat Maj 26, 201114 yr Nu är du bara elak hippen, förresten är 1050 m/s mer än adekvat som hastighet betraktat, att dina laddningar (enligt FUTH) fyll upp till halsen principen går lite fortare är mest bara ett tecken på att du gillar att ladda på hårt. No harm intended! 23 gr 200 tror jag mitt recept är och den är QL beräknad till 1060 Om din 222 har högre farter med en 53grains V-max än vad den är laddad till i 223 så är mitt tips till dig att skaffa en kevlarmask..vore synd att förstöra ett sånt fint ansikte Puss på dej gubben :-) Att ni ska vara så knepiga med detaljer Min lilla ögonsten som jag förövrigt överväger att korta kolven på, hivar iväg 40 gr V-max.. Lurar på detta projekt för Ledel, hade inte A-maxen varit lite vettigare? Har den vassare BC:n någon praktisk betydelse på håll under 250 meter? Mvh!
Publicerat Maj 26, 201114 yr Jag tycker du skall satsa på .223. För skulle jag skaffa en klass2 i framtiden skulle det bli det, och det är bra om du då har en bra ammo som jag kan hämta. MVH Lillebror
Publicerat Maj 26, 201114 yr Lurar på detta projekt för Ledel, hade inte A-maxen varit lite vettigare? Har den vassare BC:n någon praktisk betydelse på håll under 250 meter? Mvh! Om valet är 223 och en tikka T3 så vet vi att det är en 8 stigning i pipan, dvs kulor upp till 80+ grain men inte 90 grains kulor, jag hade nog inte valt den tyngsta A-maxen men jämnväl den näst tyngsta V-max kulan som är en 75 grains variant, lite owerkill till kråkor men till räven lär det bara bli ett enda otäck anslagsljud och sen inget mer, inte ens tvitch, V-max kommer i en 55 grains variant som tyngst, det är lite att slösa med kraft ur en 223:a. /Christian
Publicerat Maj 26, 201114 yr No harm intended! 23 gr 200 tror jag mitt recept är och den är QL beräknad till 1060 Puss på dej gubben :-) Att ni ska vara så knepiga med detaljer Min lilla ögonsten som jag förövrigt överväger att korta kolven på, hivar iväg 40 gr V-max.. Lurar på detta projekt för Ledel, hade inte A-maxen varit lite vettigare? Har den vassare BC:n någon praktisk betydelse på håll under 250 meter? Mvh! 1060 med 40grain...störtlöjligt i 223 får du typ 1160 Personligen tror jag inte någon kan se eller märka någon skillnad mellan V-max eller A-max i kal 224,vare sig på tavlan eller i bytet. Samma mantel på bägge,samma polymerspets,samma blysammansättning. Den lilla skillnaden i b.c gör varken till eller från upp till 300m /Mike
Publicerat Maj 26, 201114 yr V-max kommer i en 55 grains variant som tyngst, det är lite att slösa med kraft ur en 223:a. /Christian att denna dan skulle komma när vi inte tycker lika I just detta sammanhanget så hade jag definitivt premierat fart framför kulvikt,om man ska skjuta så tunga kulor som 75-80 grain hade jag valt en annan kaliber typ 243. Det är ju farten som gör kulor som V-max till just vad dom är Hur menar du att den långa kulan med låg anslagshastighet skulle vara bra? Edit: ca 850 med en 75g A-max enligt QL /Mike
Publicerat Maj 26, 201114 yr V-max kommer i en 55 grains variant som tyngst, det är lite att slösa med kraft ur en 223:a. Har själv skjutit nötskrika med 60 grains V-Max ur 223, så det finns faktiskt / Messerschmitt
Publicerat Maj 26, 201114 yr Typiskt, Hornadys hemsida saknar en del kulvikter, oklart varför men så är det, vet att jag skjutit sådant som inte finns där själv, ja en 60 grains .224 kula låter som helt rätt meducin. /Christian
Publicerat Maj 26, 201114 yr Ehh detta är ngt twistrelaterat va? Annars kan jag meddela att det finns både 40 o 50 gr V-max till 5,56.. så det så Och Mike, jag hade gärna haft 223! Mvh!
Publicerat Maj 27, 201114 yr Författare Tja Då vart jag lost (redan). Mycket laddningar och kulor och hastigheter här nu. FÅr väl se vad man kan ta till sig. Några direkt råd i tråden som är väldigt bra dock bl.a. skjut med 308:an direkt, jodå. även att det är svårt att få tag i hylsor i vissa kalibrar är bra att veta så man inte krånglar till det mer än növändigt. och att Hippen fyller sina hylsor till brädden gör mig lite fundersam men även er omtanke om hans utseende och överlevnad är ju lite rörande Lillebrors ideer brukar vara genomtänkta så därför kanske 223 är bra men just i det här fallet kanske man ska ta något annat så man får behålla sina plugg själv. För kommer du ihåg något av hur det här med handladdning gick till? Lättare att hämta hos mig. Finns för övrigt övningsammo och fågelplugg nu. Var och klämde på Tikkan på Torsbo igår och den kändes bra men inget ha-begär direkt. Klämde på en Super Varmint också och den kändes riktigt bra med den höjbara kolvkammen. Den fanns dock bara i grova kalibrar för tillfället. En hel del olika Remington fanns där också och någon bössa med KKC-kolv som jag tycker känns riktigt bra (men dyr). Ska väl försöka ta mig till Elmia och klämma runt lite. Handlar ju mycket på känsla när det gäller sådant här eftersom jag sällan byter när det väl är inköpt. Måste därför kännas bra.
Publicerat Maj 27, 201114 yr Som "påkostad" bössa hade jag valt en Remington LTR i .223 (kortare, tyngre) eller en Tikka T3 Laminated Stainless (längre, slankare) i .22-250. Har en LTR i .308 själv och kan tillägga att en ASE Utra Jet-Z Compact sitter som en smäck på en sådan, samma fosfaterade finish som bössan. Dessutom blir inte ekipaget oöverstigligt långt eftersom pipan är 20 tum. Reservation för att LTR i .223 inte verkar skjuta lika bra som .308:orna, åtminstone inte med lätta kulor. T3an är full av plastsmäck men skjuter bra och har en trevlig stock (laminatstocken that is), är själv sugen på en dylik i .22-250 som bössa för rörlig jakt på allt upp till och med rådjur. Fint att kunna smyga i skogen efter rådjur och sen ut mot ett fält där man kan skjuta fågel över långt håll vid behov. Skulle dock inte sätta ljuddämpare på en sådan, utan i så fall hade jag gått upp till en bössa med kort varmintpipa, tror T3 Varmint finns med 51 cm. En fördel med LTR är att räffelstigningen 1/9 medger användning av kulor upp till 75 grains, t.ex. Swift Scirocco 75 grains för en ypperlig (förmodligen) rådjurskula. Detta spelar dock mindre roll om man främst är ute efter varmints, och dessutom finns ju TSX 53 grains om man vill ha en hård kula för "storviltet". T3 i .223 finns med stigning 1/8 på beställning. Om man inte vill lägga så mycket pengar så hade jag valt en Sako Vixen vilket kan vara den mest prisvärda bössa som existerar. Förmodligen världens smidigaste .222:a som därtill är tokbillig med tanke på vad man får för pengarna; fin precision, ypperligt trycke och lätt vikt på bössan. Vill man inte lägga 10k+ kr så är en Vixen det självklara valet för en klass 2-bössa enligt min mening.
Publicerat Maj 27, 201114 yr Ska du köpa begagnat så är väl 222rem en lämplig kaliber som det finns många fina på begagnat marknaden den fungerar ypperligt att skjuta räv och fågel på åteln 130 meter bort. Önskas en smidig bössa är Sakos vixen/hunter trevliga önskas en stabilare bössa blir det att söka någon varmint modell. Ska du köpa nytt skulle jag kolla på Tikka T3 sporter i 223rem det tror jag är en toppen trevlig bössa.
Publicerat Maj 27, 201114 yr Tjena! Lämnade in en licensansökan på en Sako Hunter 222 igår åt frugan... Bössan känns bra både precisions och prismässigt - rekommenderas! /Peter
Publicerat Maj 27, 201114 yr Ta din 308 (eller hitta en billig, utskjuten) och sätt på en annan pipa. Min blev som ny med en 6xc-pipa (Bartlein) från Norma. Nu skjuter den underbart och räv borde inte vara problem på bara (!) 130 meter. Inte kråkor heller... Dessutom gör Norma ammo för både jakt och övning så man måste inte sätta igång med hemmaladdningar direkt. Min operation från en illa skjutande Sako M591 med varmintpipa i 243 win till till en gruvligt bra 6xc kostade bara 6200 kr (inkl gäng för dämpare, pelarbäddning, upprätad låda, genomgånget tryck, blästring). Den är kort och smidig. Pipan i varmint är bara 57 cm men god för att vinna vilka tävlingar som helst upp till 600 m (smedens komentar). Bara skiten bakom bössan begränsar. Gruvligt bra !! Jag bara älskar den bössan nu
Publicerat Maj 28, 201114 yr Ehh detta är ngt twistrelaterat va? Annars kan jag meddela att det finns både 40 o 50 gr V-max till 5,56.. så det så Och Mike, jag hade gärna haft 223! Mvh! Inte direkt twistrelaterat,bara kulviktsrelaterat. Det finns V-max från 35-60grain i kal 224. Väldigt förenklat så kan man säga att allt en 222 gör-gör 223 100m/s snabbare eller allt 222gör med en viss kulvikt gör 223 med tyngre kulor. Jag vet att du vill ha en 223....wanna be like Mike huh /Mike
Publicerat Maj 28, 201114 yr Jag vet att du vill ha en 223....wanna be like Mike huh Yeah Right.. vem har nu skaffat .243?? Denna värdelösa kaliber som inte går att få att skjuta? Men nu är det som så att mitt huvudsakliga behov när det gäller klassen är just räv och där skulle .223 vara det optimala. Hade jag jagat rådjur i samma utsträckning så hade .243 varit mer än given. / Puss!