Publicerat Maj 30, 201114 yr Har gett mig attan på att konservera/stoppa upp lite fåglar "SJÄLV" Hittat lite bra sidor; http://www.taxidermy.net/, videos på youtube, böcker samt återförsäljare av ögon o.dyl i Usa. Men finns de inga försäljare av dylika ting i Sverige? Nu e de mesta beställt men...... De enda jag behöver tipps på just nu ang material e insektsmedel att behandla fåglarna med?? Om ngn testat detta tidigare o kan delge olika tipps i denna tråd är man bara glad. Finns alltid småsaker man som nybörjare glömmer. Till en början blir de lite kråkor o trutar att testa på då jag har fri tillgång till detta vilt (läs skyddsjakt) De kommer inte heller att stå innomhus utan användas som bulvaner vid jakt, så lite slarv o dåliga lukter kommer tollereras i början. Tanken är dock att lära sig utföra konsten till den grad att då man skjuter ett vilt man vill behålla för åskådning ska man kunna göra detta själv.
Publicerat Maj 30, 201114 yr Kul, skall bli intressant att höra hur det går... Själv var jag på vippen att hoppa på en helgkurs i fågelkonservering för sisådär 20 år sedan, då var det någon konservator på Naturhistoriska museet i Göteborg som höll i det hela.
Publicerat Maj 30, 201114 yr Känner en som håller på. Ska fråga vad han använder. Tydligen någon gegga ms smetar på insidan av skinnet på fågeln. Arsenik tror jag att man slutat med.
Publicerat Maj 30, 201114 yr Författare Kul, skall bli intressant att höra hur det går... Själv var jag på vippen att hoppa på en helgkurs i fågelkonservering för sisådär 20 år sedan, då var det någon konservator på Naturhistoriska museet i Göteborg som höll i det hela. Själv komma jag köra "LEARNING BY DOING" metoden Får väl se hur de går. Drog ner 2 fina trutar o en fin kråka igår samt att jag har ngn skrattmås sen tidigare att jobba med. Mosade en kråka på 15m med full trångborrning o 32g femma. Inte mkt att stoppa upp efter sådan behandling
Publicerat Maj 30, 201114 yr Berätta gärna mer hur ditt arbete fortskrider. Konservera fåglar mest till bulvaner, har även funnits i mina tankar. //Ulban
Publicerat Maj 30, 201114 yr Mmm även jag följer detta med intresse.. Liksom många andra tänkt tanken några gånger. Såg ngn jaktfilm på tv där Minken mulade på Tvetatippen i Södertälje och han hade två monterade kråkor i en buske. En tredje kom flygande och landade hos dem utan tvekan. Såg coolt ut så jag tror att får man till det ok så är det ubergiftigt! Och en liten pekpinne Konservatorerna kan bli lite kränkta om man pratar uppstoppning med dem, på fakspråk så tror jag det heter att man "monterat" fågeln eller något.. no biggie. Mvh!
Publicerat Maj 30, 201114 yr Författare Men man stoppar ju upp pippin före själva montaget som e slutprodukten ELLER? Jo jag har tänkt dokumentera för egen skull. Tror jag har de mesta beställt eller åtm vet vart jag kan få tag i det. För er som undrar har jag beställt: 1. Träull från Markaryd till kroppen 2. Självtorkande lättarbetad lera till skallen. 3. Ögon till trut och kråka o annat smått o gott, tex 3"nålar, från "over there" 4. Glödgad ståltråd 2mm från Järnhandeln 5. Engångsskalpeller från Apoteket Inte bestämt vilken tråd jag ska använda för lindningen av träullet men hampa står högt på listan. Men ngt nylonalternativ borde hålla längre??? Också nu inväntar jag tipps på insektsmedel , dvs anti. Ska läsa en hel del på taxidermy.net för där finns de säkerligen hur mkt tipps som helst. Men när de gäller kemikalier ska man nog prata med ngn svensk Ska bli en kul resa de här o inte minst längtar jag att se hur effektiv de blir! De är den största moroten.
Publicerat Juni 2, 201114 yr Författare Första skinnet flåddes igår, kråka. Då kroppen fortf var fryst fick man jobba mer än nödvändigt. Men så kan de gå då man e ivrig. Helt klart e Vingarnas slut, huvud o stjärt de struligaste/pillrigaste att få lös kött ifrån. Idag e de trutens tur men då ska jag vara generös med potatismjöl så att fjäderdräkten inte blodfärgas. De kunde jag slarva lite med vid kråkans hantering. Sen e de dags att forma kroppar av träull.
Publicerat Juni 2, 201114 yr Har du hittat något att konservera skinnet på pippisarna med eller hur ska du göra ? Förresten det finns faktiskt grejor även i sverige att köpa. Jag köpte ögon till min kråkuv därifrån. http://www.skandiahardwood.se/ //Ulban
Publicerat Juni 2, 201114 yr Vilket spännande projekt att följa! Mer bilder tror jag vi alla önskar. Såg att du pratade om att behandla utsidan på fågeln och skrev lite om det i Hippens tråd om att rädda hans UV. Hur man dödar ohyra i fjäderdräkten. Kolla inlägg 17.
Publicerat Juni 2, 201114 yr Författare Inte värre än att man får stoppa upp nya då de första ballar ur. Nu e iaf både kråkan och truten urtagna, skrapade o skallarna utfyllda med självtorkande lera o rätvända. Nu ska de "bara" göras ersättningskroppar o sys igen. Ngt förenklat men ändå
Publicerat Juni 2, 201114 yr Ser bra ut hittills När du rensade ur hjärnan. Kom du på något bra knep eller hur gjorde du. Och vad var leran till ? //Ulban
Publicerat Juni 2, 201114 yr Författare Nä de va lide pillrigt med hjärnan. Men en gammal sillgafel gjorde jobbet bra efter att gjort ett hål i bakskallen. Leran fyller ut skallen där muskler/hjärna eller andra borttagna mjukdelar suttit tidigare. I denna omgång får den även utgöra ögon då dessa inte hunnit hem ännu. Kommer måla o snabblacka leran föe att få ngt sånära ögon. Kommer funka men inte bli skitbra. Behöver jaktbulvaner lite snabbt ju.
Publicerat Juni 2, 201114 yr har en kompis som stoppar up kråkor och trutat, jag tror han hade ungegär 60 upstoppade kråkor + ungefär 20 upstoppade trutar där finns en del av hans kråkor...
Publicerat Juni 2, 201114 yr Riktigt spännande!!! Bara en fundering... Skall du inte konservera fåglarna också? (eller har jag missat något...) Annars har man väl en risk för förruttnelse och ohyra som kan frodas där inne? Detta hade varit riktigt kul att kunna men jag har lite för många fritidsintressen för tillfället... Får du till lite serieproduktion på detta framöver så är jag intresserad av ett köp helt klart!
Publicerat Juni 2, 201114 yr Vet inte hur du gjort nu.. och det finns väl olika tekniker... men jag har hört att man "ska" ta ur dem via ryggen, och att man gjorde så förr när man lagade vettar till sjöfågeljakten (av nån orsak)... Kanske kan vara något att pröva på tänkte jag mest? För övrigt har jag en kompis vars morbror stoppat upp en del fåglar, och nån gång har vi tänkt att vi skulle ha honom att lära upp oss Ska bli kul och se hur det går för dig!
Publicerat Juni 2, 201114 yr Författare Riktigt spännande!!! Bara en fundering... Skall du inte konservera fåglarna också? (eller har jag missat något...) Annars har man väl en risk för förruttnelse och ohyra som kan frodas där inne? Va ska ruttna? Endast skinnet och fjädrarna finns kvar o jag har inget behov av ett mjukt skinn! Tror den enda behandling som behövs e mot ev Fjäder/päls-ohyra som kommer utifrån. I den bok jag har står det att man skall montera skinnet direkt utan ngn som helst behandling. Andra tvättar torkar osv. Får se vad de står i den inkommande boken. Ngn massproduktion kommer det inte bli av då jag har en rygg/nackskada o gör detta endast för egen vinning och upplevelse.
Publicerat Juni 2, 201114 yr Va ska ruttna? Endast skinnet och fjädrarna finns kvar o jag har inget behov av ett mjukt skinn! Tror den enda behandling som behövs e mot ev Fjäder/päls-ohyra som kommer utifrån. I den bok jag har står det att man skall montera skinnet direkt utan ngn som helst behandling. Andra tvättar torkar osv. Får se vad de står i den inkommande boken. Ngn massproduktion kommer det inte bli av då jag har en rygg/nackskada o gör detta endast för egen vinning och upplevelse. Är man riktigt noga så skall det nog inte vara något problem... Har liksom ingen koll på detta mer än att jag har sett uppstoppade fåglar kunna innehålla en hel del ohyra... Det viktigaste måste ju vara att få ur fukten misstänker jag... Undrar om jag skall lura i frugan att testa detta?
Publicerat Juni 2, 201114 yr Någon gång i sommar när man har semester så vete fan om jag inte ska testa med.. Såå jävla svårt kan det inte vara tycker jag? Pilligt ja visst, men svårt? Måste ju kunna göra kropp av frigolit tycker jag, har rätt gott om det Mvh!
Publicerat Juni 2, 201114 yr Någon gång i sommar när man har semester så vete fan om jag inte ska testa med.. Såå jävla svårt kan det inte vara tycker jag? Pilligt ja visst, men svårt? Måste ju kunna göra kropp av frigolit tycker jag, har rätt gott om det Mvh! Jag trodde att vi kommit fram till att varken du eller jag ska ha med frigolit att göra?
Publicerat Juni 3, 201114 yr Jag trodde att vi kommit fram till att varken du eller jag ska ha med frigolit att göra? Sant Mvh!
Publicerat Juni 3, 201114 yr Författare Ang fukt tror jag inte e ngr problem. Kråkskinnet jag flådde e redan snustorrt. Det finns färdiga kroppar att köpa, Hippen, men jag tycker de e o fuska! Men vem vet.... Kolla länktippset längre upp. De e garanterat enkelt att flå, montaget e nog den svåraste biten. Bara på de så får vi se vem som lyckas bäst Min första tanke var att pimpa en plasttrut men så bidde de såhär ist. Förmodligen mkt enklare o bättre res.
Publicerat Juni 5, 201114 yr Författare Inge att skryta med o de gick rätt snabbt på slutet men här e min första. Ska funka som vaktkråka i nå högt träd. Behövde den lite snabbt Jag förstår nu varför de kostar att köpa uppstoppat. Man bör ta goood tid på sig =) Truten ville inte alls med sin långa hals så den får invänta lite mer tid. Var rätt avancerat att montera ihop eländet men större desto lättare om man gör som man ska. Jag försökte fuska lite o de straffa sig direkt. Men nog ble kråkan fördjävligt bra (tolka orden fritt)
Publicerat Juni 5, 201114 yr Det där blev ju hur bra som helst och fungerar gör den nog med utan nå problem bra jobbat:) mvh
Publicerat Juni 6, 201114 yr Författare Ja vet inte hur man ska tolka det men de sköts nästan uteslutande kråka idag på trutjakten Den uppstoppade kråkan verkar funka som vakt för de var kråkor nästan inne i gömslet. Hoppas truten drar lika bra då den e klar.