Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Konsten att konservera

Featured Replies

Publicerat

Målade du pinnen något?

Nåja det där verkar ju vara topp of line för att få bra drag, kul måste jag säga o ett stort grattis.

En fråga jag har,

hur valde du att arrangera med apteringen av kråk kräket, har den en "fot" kör du med ögla eller, ja hur gör du?

/Christian

Publicerat

Ser riktigt bra ut. Efter några fler försök kommer du säkert få in snittsen på arbetet, så det går fortare ska du se :).

//Ulban

Publicerat
  • Författare

Målade du pinnen något?

Nåja det där verkar ju vara topp of line för att få bra drag, kul måste jag säga o ett stort grattis.

En fråga jag har,

hur valde du att arrangera med apteringen av kråk kräket, har den en "fot" kör du med ögla eller, ja hur gör du?

/Christian

Har inte lagt ner ngt arbete på ngt fotställ!

Ståltrådsändarna kör jag ner i en bambustav som monteras i en 2 delad (3mlång) tältpinne (ingen färg).

I Naturen står den så att det ser ut som om kråkan sitter i topp och spanar.

Denna ska nämligen bara användas till det.

Men nästkommande kråkuslingar ska monteras sittande på backen.

Har inte tänkt längre än så.

Publicerat
  • Författare

Ser riktigt bra ut. Efter några fler försök kommer du säkert få in snittsen på arbetet, så det går fortare ska du se :).

//Ulban

Tycker de gått snabbt men de kom lite barn, skytte, bröllop o dunderbakfylla imellan som gjorde att det drog ut på tiden.

:wub: :wub:

Tidsmässigt för kråkan har jag kanske lagt ner 3-4h max i rent arbete.

Sen e de lite väntetider vid vissa moment men de räkna jag bort.

Publicerat

Otroligt spännande tråd...

Har alltid haft ett sug på att skaffa mej riktiga bulvaner istället för mina plast.

Hur många kommer du göra?? För det grunnar jag på hur många man kan behöva? Kör idag med 10 kråkor på backen och 2 skator runt gömslet.

Kanske kan man göra 2 som sitter i snurran?

Läste om en tysk? gubbe som bara hade 1 kråka och 1 mås när han jagade kråkor. Så det kanske räcker med 5-6 stycken?

Nä nu måste jag läsa på hur detta går till. :P

Mvh Niklas

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Misslyckades kapitalt med truten.

slarvade med halsens utfyllnad SAMT trådens infästning.

Så nu snurrar huvudet lite som de själv vill :angry:

Men eftersom man inte lyckats skjuta ngr nya snygga ex färdigställde jag det påbörjade exet ändå.

Duger kanske till jakt?

post-399-0-15609800-1308585167_thumb.jpg

Publicerat

Den tror jag duger utmärkt!

/Nicke

Publicerat

Har gett mig attan på att konservera/stoppa upp lite fåglar "SJÄLV"

Hittat lite bra sidor; http://www.taxidermy.net/, videos på youtube, böcker samt återförsäljare av ögon o.dyl i Usa.

Men finns de inga försäljare av dylika ting i Sverige?

Nu e de mesta beställt men......

De enda jag behöver tipps på just nu ang material e insektsmedel att behandla fåglarna med??

Om ngn testat detta tidigare o kan delge olika tipps i denna tråd är man bara glad.

Finns alltid småsaker man som nybörjare glömmer.

Till en början blir de lite kråkor o trutar att testa på då jag har fri tillgång till detta vilt (läs skyddsjakt)

De kommer inte heller att stå innomhus utan användas som bulvaner vid jakt, så lite slarv o dåliga lukter kommer tollereras i början.

Tanken är dock att lära sig utföra konsten till den grad att då man skjuter ett vilt man vill behålla för åskådning ska man kunna göra detta själv.

Jättebra initiativ! Precis så lärde jag mig konservatoryrket för snart fyrtio år sedan. Ditt problem är bara att sedan dess har lagstiftningen förändrats till den grad att Du idag faktisk är kriminell. Beklagar, men så är det!

Jaktförordningen kräver att Du har länsstyrelsens yrkestillstånd för att bedriva konservatornäring, detta kanske inte är tillämpligt om Du uteslutande gör det för egen del, men i samma stund Du gör det åt kompisar eller andra behöver Du tillstånd. Observera att detta gäller om Du kokar horn åt Dina kompisar också.

Ett annat lagrum, som däremot gäller direkt, är europeiska unionens animaliska biproduktsförordning, som kräver att Du arbetar i en av jordbruksverket godkänd teknisk anläggning. Ansökningskostnaden idag tror jag är på runt 10 000:- och den årliga tillsynsavgiften är på 4750:-, vilket skall bekosta ett årligt kontrollbesök av veterinär.

Notera att detta gäller även Dig -hobby eller yrke kvittar JBV lika.

Vill Du hålla på och greja med fåglar -så skriv åtminstone inte om det på ett offentligt forum.

Du kan faktiskt råka riktigt illa ut.

Åke Bursell

Konservator

Publicerat

Inget man har hemma i köket, men... medan jag forskade mer aktivt på brushanar behövde jag en "uppstoppad" brushona att locka hanar med. Fick tipset av en engelsk kollega att helt sonika montera med ståltråd och därefter frystorka hela ekipaget. Fungerade utmärkt i mina ögon, även om hannarna tyvärr var livrädda för henne...:ph34r:

Alltså- har man tillgång till en sådan utrustning kan man spara en del jobb. Blir bulvanen skabbig gör man bara en ny. Och ja, till slut hittade ohyran den torkade köttklumpen.

Publicerat

Jättebra initiativ! Precis så lärde jag mig konservatoryrket för snart fyrtio år sedan. Ditt problem är bara att sedan dess har lagstiftningen förändrats till den grad att Du idag faktisk är kriminell. Beklagar, men så är det!

Jaktförordningen kräver att Du har länsstyrelsens yrkestillstånd för att bedriva konservatornäring, detta kanske inte är tillämpligt om Du uteslutande gör det för egen del, men i samma stund Du gör det åt kompisar eller andra behöver Du tillstånd. Observera att detta gäller om Du kokar horn åt Dina kompisar också.

Ett annat lagrum, som däremot gäller direkt, är europeiska unionens animaliska biproduktsförordning, som kräver att Du arbetar i en av jordbruksverket godkänd teknisk anläggning. Ansökningskostnaden idag tror jag är på runt 10 000:- och den årliga tillsynsavgiften är på 4750:-, vilket skall bekosta ett årligt kontrollbesök av veterinär.

Notera att detta gäller även Dig -hobby eller yrke kvittar JBV lika.

Vill Du hålla på och greja med fåglar -så skriv åtminstone inte om det på ett offentligt forum.

Du kan faktiskt råka riktigt illa ut.

Åke Bursell

Konservator

Intressant och lite oroväckande. Samtidigt blir jag nyfiken på:

1/ vilka paragrafer i Jaktförordningen reglerar detta? Jag skummade förordninge samt gjorde ett försök att söka fram lämplig paragraf men lyckades ej. Kan du möjlgien upplysa mig.

2/ Innebär biproduktsförordningen att i princip hela temat för det senaste numret av svensk jakt är en uppmuntran till något olagligt? Dvs ta hand om så mycket av älgen som möjligt (till skinn, lädersmorning, senor till tråd, ben och horn till olika produkter)

3/ Innebär detta att jag i förlängningen måste ta hänsyn till biproduktförordningen om jag vill göra ett knivskaft av rosenkransen på en älg jag skjutit? Eller för den delen om jag vill ta hand om något utöver köttet....

Låter rätt rubbat. Min misstanke är att det står något om yrkesmässigt utövande när förordningarna skall uttolkas och att det inte gäller för gör-det-självare. Ungefär som hemslakt för husbehov är tillåtet men inte för försäljning.

Publicerat
  • Författare

1/ vilka paragrafer i Jaktförordningen reglerar detta? Jag skummade förordninge samt gjorde ett försök att söka fram lämplig paragraf men lyckades ej. Kan du möjlgien upplysa mig.

2/ Innebär biproduktsförordningen att i princip hela temat för det senaste numret av svensk jakt är en uppmuntran till något olagligt? Dvs ta hand om så mycket av älgen som möjligt (till skinn, lädersmorning, senor till tråd, ben och horn till olika produkter)

3/ Innebär detta att jag i förlängningen måste ta hänsyn till biproduktförordningen om jag vill göra ett knivskaft av rosenkransen på en älg jag skjutit? Eller för den delen om jag vill ta hand om något utöver köttet....

Låter rätt rubbat. Min misstanke är att det står något om yrkesmässigt utövande när förordningarna skall uttolkas och att det inte gäller för gör-det-självare. Ungefär som hemslakt för husbehov är tillåtet men inte för försäljning.

Tänker i exakt samma banor.

Nu utför jag detta i helt o hållet eget intresse.

När jag skinnar mina orrtuppar för att ta rätt på djurkroppen (mat) måste jag då ha en godkänd lokal eller duger köket/garaget???

Dvs samma med bisam, bäver, räv mfl.

Jag skulle gärna vilja se länkar till dessa paragrafer som förbjuder jägarn privat att ta rätt på sitt vilt om man inte har godkända lokaler för ändamålet!!

Tillsvidare får jag väl använda mina bulvaner på tippen där riskavfall får hanteras :D;)

Publicerat

Inget man har hemma i köket, men... medan jag forskade mer aktivt på brushanar behövde jag en "uppstoppad" brushona att locka hanar med. Fick tipset av en engelsk kollega att helt sonika montera med ståltråd och därefter frystorka hela ekipaget. Fungerade utmärkt i mina ögon, även om hannarna tyvärr var livrädda för henne...:ph34r:

Alltså- har man tillgång till en sådan utrustning kan man spara en del jobb. Blir bulvanen skabbig gör man bara en ny. Och ja, till slut hittade ohyran den torkade köttklumpen.

Du vet inte vad det rör sig om för utrustning ????

/Ulban

Publicerat

LÄnge sedan... men på något av labben på Zoologiska institutionen hade vi en frystorkningsapparat...

Publicerat

På frågan om jaktförordningen vet jag på rak arm inte svaret, orkar inte kolla.Länsstyrelsen kan svara, dom är tillsynsmyndighet. På fråga två och tre: ja, egentligen. Ingen vet! Den bitvis idiotiska biproduktförordningen har aldrig prövats rättsligt. Men jag har "hobbykollegor" som gör ett dussin fåglar om året och dom måste stå ut med årlig kontrollavgift. Själv börjar jag också luta åt att förordningen nog borde vara tillämplig bara på näringsverksamhet -men det tycker inte JBV! Om fyra år, sista året jag planerar att jobba heltid, skall jag pröva frågan rättsligt, men idag törs jag inte.

Åke Bursell

• 2 years later...
Publicerat

Inget nytt monterat? Försökte ju en gång i somras, mindre lyckat resultat, ska se om jag hittar bild på "mr. horror-crow"

• 2 months later...
Publicerat

bilder, hahahah

*fniss** En kråka från hell  :biggrin:

• 4 weeks later...
Publicerat

bilder, hahahah

Hahahahahahahahahahaha!!! :D

Jag tror jag dööör... Den var ju skitfrän!

• 10 months later...
Publicerat

Tänkte jag skulle ge mig i kast med att försöka stoppa upp några kråkor och en trut.. Har träull till kropparna och tänkte preparera skinnet med vanlig vedaska invändigt. Som lera till att bygga på kraniet tänkte jag göra vanlig trolldeg.. Ska bara fixa någon kraftig ståltråd till ben och styrsel i det hela..

Publicerat

bilder, hahahah

hahahahahahahaa ja dog nästan just av skratt, T-rex kråkan

Publicerat
  • Författare

ja lätt e de inte :)