Publicerat Juni 1, 201114 yr Inga nya kultingar på någon av mina 4 åtlar som ligger utspridda över 3 marker 2 mil ifrån varandra... Förra året var de här i början av maj och året innan, i april månad! Ser heller inga dräktiga suggor och då bara ett par stycken som har någon gylta med sig.. Här finns andra grisar, men de är av samma kön och kan inte ensamma öka på beståndet.
Publicerat Juni 1, 201114 yr Det låter inget roligt. Har du någon ide på vad det kan bero på? Har du sett dräktiga suggor innan i år, så de ligger någonstans utan att ha kommit fram ännu? Här är de lite tidigare än förra året, första bilderna på kultingar var då i början av Juni och nu var de framme runt 16 Maj. //
Publicerat Juni 3, 201114 yr Ja nog är det nära en katastrof i år alltid. Nu har en sugga nedkommit med 8 grisar, det var 14 dagar sedan ca.I fjol var det nog 4 suggor som nedkommit vid denna tiden, det har kommit en ny liten sugga och anslutit sig till den gammla och hennes lilla galtapåg, en linderödare... hoppas på att hon också skall lägga av sig ett gäng snart. Finns ju inget att jaga på just nu, väldigt frusrerande
Publicerat Juni 3, 201114 yr Samma här... Har en åtel där det är 3 suggor med 11 kultingar men det är allt samanlagt har vi 9 åtlar där det för 3 år sedan var bra aktivitet på alla vid den här tiden. Tyckte det tog hårt på dom förra året men nu är det ännu mindre gris.
Publicerat Juni 3, 201114 yr Nästan samma här, har dock en sugga på en av markerna med kultingar, vet ej hur många. Grisarna blir smartare och smartare i att variera tider på åtlar och plats, jakten blir inte enklare. På vår andra mark har jag ej sett ngt smått och där brukar alltid vara gott om gris. En på grannmarken har skjutit mycket med en åtel mitt i deras vandringsled, misstänker att där har gått åt en del på den. Personligen tror jag två hårda vintrar och ganska många stora galtar som letat sig ut till åtlar som gått åt. Å precis som ovan så tror jag inte det blir smått utan en av motsatta könet Slår ett slag för fredningstid åt dessa fina djur, den jakt som finns nu är snudd på skandal i min mening.
Publicerat Juni 3, 201114 yr Browning mfl att grunda ett fredningsbeslut på att ni lokalt har överskjutit av stammen är lika sunt som att ha 50 km/h på alla vägar för att minska olycksrisken, det är inte ett framgångsrikt recept. Men vildsvinsvårdsområden som beslut lokalt om jakt o tilldelning är om man önskar lite jämnare stam, iofs brukar de flesta vägra detta då det medför att deras lilla mark får 1 djur var annat år och "de stora" minsann får alla djuren. Där vi har marker i skåne, norr om Kristanstad är grisarna fler i år än tidigare, de är även mer dagaktiva och jag tror nog fn att varje brunstig sugga/gylta har fått ett skott i råttan då det är mycket kultingar där. Åker man sen 4-5 mil bort västerut så har man få grisar igen, men på andra hållet på andra sidan Brösarps backar är de tallrika igen. Frontier är en man med balans på sin avskjutning men det räcker med enbart en grannmark, en jägare där och ett överurtag under de två vintrar som varit för att det skall bli ont kultingar i år, en sak vi noterade för förra året var att galtarna var dem som tog mest stryk under vintern, kanske började de vintern magrare? /Christian
Publicerat Juni 3, 201114 yr samma här... Grisen blir snart ett lika mytologiskt djur som bisam i södermanland..
Publicerat Juni 3, 201114 yr Browning mfl att grunda ett fredningsbeslut på att ni lokalt har överskjutit av stammen är lika sunt som att ha 50 km/h på alla vägar för att minska olycksrisken, det är inte ett framgångsrikt recept. Men vildsvinsvårdsområden som beslut lokalt om jakt o tilldelning är om man önskar lite jämnare stam, iofs brukar de flesta vägra detta då det medför att deras lilla mark får 1 djur var annat år och "de stora" minsann får alla djuren. Där vi har marker i skåne, norr om Kristanstad är grisarna fler i år än tidigare, de är även mer dagaktiva och jag tror nog fn att varje brunstig sugga/gylta har fått ett skott i råttan då det är mycket kultingar där. Åker man sen 4-5 mil bort västerut så har man få grisar igen, men på andra hållet på andra sidan Brösarps backar är de tallrika igen. Frontier är en man med balans på sin avskjutning men det räcker med enbart en grannmark, en jägare där och ett överurtag under de två vintrar som varit för att det skall bli ont kultingar i år, en sak vi noterade för förra året var att galtarna var dem som tog mest stryk under vintern, kanske började de vintern magrare? /Christian Christian, lokalt finns där gott om vildsvin i Kristianstadstrakten. Är jag väl medveten om då jag bor/jagar i dessa trakter. Men nedgången i stammen är ganska så utspridd både väst och öst åt, tro mig - har snackat med en hel del. Sen finns där dom som lever i tron att man kan skjuta hur mycket som helst och de har alltid full aktivitet på sina åtlar osv osv. Vissa av dessa ska man ta med en nypa salt, för troligtvis om grisjakten begränsas för dessa personer så har de ingen jakt kvar. Med detta sagt så tycker jag återigen att man ska puscha för en fredningstid, just för att det är ett av våra högvilt och för att undvika fadäser där vi skjuter kultingförande suggor, dräktiga suggor (gyltor) osv osv. Var nyss en tråd här där det skjutits sugga och man diskuterade jaktbrott eller inte. Hade jag skjutit varje ensam gris som kom ut så hade vi haft många döda suggor. Vi kommer inte ifrån att det händer och kommer hända igen och igen. Kanske blir en fredningstid rentutav bra för stammen med en mer regelbunden föryngring. Din metafor med 50km/h ger jag inte mycket för, sorry. Men underhållande skrivet.
Publicerat Juni 3, 201114 yr Vad du säger är att vissa överskjuter och felskjuter, samt att detta motiverar en fredning, hur menar du att det skulle vara en bra sak. Skulle vederbörande inte bara skjuta ikapp senare efter fredningen? Det tror jag. _______________ Om jag förstår Bo rätt så är det bristen på stora galtar som är det största hindret för fler kullar. Påminn mig om jag har fel här men vi har redan idag en fredning eller hur? Jag har oerhört svårt att se att åtgärder av det slaget skulle vara effektiva, att stoppa avskjutningnar i stil med 4-10 grisar på plättar om 10-25 Ha genom att ha reglerad tilldelning, det är effektivt för att säkra tillväxten men det är som sagt ingen villig att acceptera, i varje fall inte i Skåne. Då jag mest är roande och ute o far i 50 knyck kanske du kan passa på att förklara hur en fredning och när en fredning skulle vara för att lösa det som de flesta lantbrukare inte ser som ett problem, mindre med vildsvin. /Christian
Publicerat Juni 3, 201114 yr Om jag förstår Bo rätt så är det bristen på stora galtar som är det största hindret för fler kullar. Lyfter ur detta i ditt inlägg. Av vad jag läst om Frontier's avskjutning så är jag inte ett dugg förvånad när det verkar som det saknas stora galtar. Hans avskjutning verkar ju grunda sig på att aldrig skjuta ett hondjur... I min värld ger det, i förlängningen, en sned könsfördelning. Eller? Jag har ju inte alla fakta, men det som jag läst ger den bilden iaf
Publicerat Juni 3, 201114 yr Vad du säger är att vissa överskjuter och felskjuter, samt att detta motiverar en fredning, hur menar du att det skulle vara en bra sak. Skulle vederbörande inte bara skjuta ikapp senare efter fredningen? Det tror jag. _______________ Om jag förstår Bo rätt så är det bristen på stora galtar som är det största hindret för fler kullar. Påminn mig om jag har fel här men vi har redan idag en fredning eller hur? Jag har oerhört svårt att se att åtgärder av det slaget skulle vara effektiva, att stoppa avskjutningnar i stil med 4-10 grisar på plättar om 10-25 Ha genom att ha reglerad tilldelning, det är effektivt för att säkra tillväxten men det är som sagt ingen villig att acceptera, i varje fall inte i Skåne. Då jag mest är roande och ute o far i 50 knyck kanske du kan passa på att förklara hur en fredning och när en fredning skulle vara för att lösa det som de flesta lantbrukare inte ser som ett problem, mindre med vildsvin. /Christian Läs ovan inlägg av mig. Skriver något om galtar jag också? Hmmmm, i 50 knyck kanske man inte läser alla skyltar läs text. Vi har en löjlig fredningstid, det tycker jag. 1/1-1/7 hade varit mer lämpligt. Jadu för lantbrukare. Vad kan man säga. Sköter två skyddsjakter, det räcker med att panga en årsgris och så håller de sig borta ganska bra eller förflyttar sig och går ut på vallen på andra sidan skogen, sen att ingen håller efter där är ju inte mitt problem. Sen finns ju elstängsel (mycket effektivt) och allt fler som får ta till. Om jag inte minns fel så får vi ju skjuta årsgrisar året om och den biten kan man gott fortsätta med, men stora grisar behöver en längre fredningstid, herregud t.o.m räven har det bättre. Du får komma över på en whiskey istället när du är nere så kan vi diskutera, blir ju lite väl långdraget och off-topic. Men för att avrunda så är skyddsjakten i stora delar baserad på avskjutning av årsgrisar iaf hos mig och den strategin fungerar ypperligt. Mvh
Publicerat Juni 3, 201114 yr Författare Lyfter ur detta i ditt inlägg. Av vad jag läst om Frontier's avskjutning så är jag inte ett dugg förvånad när det verkar som det saknas stora galtar. Hans avskjutning verkar ju grunda sig på att aldrig skjuta ett hondjur... I min värld ger det, i förlängningen, en sned könsfördelning. Eller? Jag har ju inte alla fakta, men det som jag läst ger den bilden iaf Vad är det för snack att jag aldrig skjuter hondjur... En och annan gylta faller, men i huvudsak är det ändå årsgaltar som skjuts. Jag vet inte vad som säger att det är galtarna som är problemet med grisarnas minskade förökning.. Hur vi än gör kommer vi inte åt alla, det vet de flesta som jagat i några år! Att bara rikta in sig på galt medför såklart problem, men skillnaden är astronomisk om det hade rört sig om hondjur.. Det som säger att vi har mindre med gris beror på två tuffa vintrar, överskjutning, senare brunst.. De suggor som brunstade om förra året fick sina kultingar i slutet på sommaren och de kommer inte med några nya förrän i slutet på denna sommaren, kanske tom lite senare. De suggor som kom med kultingar i normal tid förra året saknar jag nu... Kan vara så att de brunstar om denna gången!
Publicerat Juni 3, 201114 yr Vad är det för snack att jag aldrig skjuter hondjur... En och annan gylta faller, men i huvudsak är det ändå årsgaltar som skjuts. Jag vet inte vad som säger att det är galtarna som är problemet med grisarnas minskade förökning.. Hur vi än gör kommer vi inte åt alla, det vet de flesta som jagat i några år! Att bara rikta in sig på galt medför såklart problem, men skillnaden är astronomisk om det hade rört sig om hondjur.. Det som säger att vi har mindre med gris beror på två tuffa vintrar, överskjutning, senare brunst.. De suggor som brunstade om förra året fick sina kultingar i slutet på sommaren och de kommer inte med några nya förrän i slutet på denna sommaren, kanske tom lite senare. De suggor som kom med kultingar i normal tid förra året saknar jag nu... Kan vara så att de brunstar om denna gången! Som sagt, det är den bilden som jag fått av det som du skrivit. Om den är/var sann eller inte vet ju bara du och det är alltså inte så. Gott så
Publicerat Juni 3, 201114 yr kom igen boys. det finns nog några grisar kvar i skogen.... hur många suggor kan en galt gulligulla med tro?
Publicerat Juni 3, 201114 yr Författare Som sagt, det är den bilden som jag fått av det som du skrivit. Om den är/var sann eller inte vet ju bara du och det är alltså inte så. Gott så Jag har förordat avskjutning på årsgalt, så mycket vet jag, men inte bara! Vi kan skjuta rätt många årsgaltar, för det finns alltid en hel del som klarar sig undan. Men för mycket av något kön äventyrar balansen och det gäller allt det vilda! Låter vi bli de stora galtarna i större utsträckning, ser jag inga problem!
Publicerat Juni 3, 201114 yr Författare kom igen boys. det finns nog några grisar kvar i skogen.... hur många suggor kan en galt gulligulla med tro? Många fler av det motsatta könet än du hinner med på en vecka....
Publicerat Juni 3, 201114 yr Här finns andra grisar, men de är av samma kön och kan inte ensamma öka på beståndet. Du får väll ut i buskarna och skjuta till lite själv
Publicerat Juni 3, 201114 yr Min åsikt om grisjakten är att det finns för många självutnämnda experter. "Alla andra gör fel men jag vet hur en grisstam ska skötas". På de flesta håll är det nog dags att bli lite mer ödmjuk och komma överens med jaktgrannarna.
Publicerat Juni 3, 201114 yr Författare Min åsikt om grisjakten är att det finns för många självutnämnda experter. "Alla andra gör fel men jag vet hur en grisstam ska skötas". På de flesta håll är det nog dags att bli lite mer ödmjuk och komma överens med jaktgrannarna. Erfarenheter gör ingen till expert, men något närmre sanningen!
Publicerat Juni 4, 201114 yr Hör med vargexperterna om att importera lite färskt blod. Jag menar, hur svårt kan det vara att fånga några suggor, piffa till dem lite och placera ut dem lite oemotståndligt, strategiskt på din egen mark
Publicerat Juni 4, 201114 yr Men hallå. Vi älskar grisarna men vi skall beakta att inte alla är av samma åsikt som vi, dom ser grisarna som ohyra som bara måste bort med alla medel. En LRF höjdare uttalade sig så här. Dom går utmärkt att göra biogas på... så då är det lätt att förstå att stammen lätt kan minska, det blir lätt råttan på repet. En lantbrukare vill ha bort grisarna från sin mark. Det peppras på så fort en gris visar trynet i sädesfältet eller på vången.På marken sidan om jagar ett seriöst jaktlag, i vanliga fall, men dom vill också ha sin bit av kakan medans det finns några grisar kvar. Summa summarium blir att jakttrycket ökar markant även på den marken, så är karusellen igång och att få stopp på den blir inte lätt.Det är en svår ballansgång att hålla grisarna under kontroll, att både ha gris och att undvika skador. Men så mycket vet jag, marken jag jagar på är betesmark till 50%, helt utan skador. Något lite bökande blir det i kanterna när ollonen kommer, kvickroten behövs ju för att neutrallisera syran. Markägaren arrenderar ut marken som bete och ingen klagar. 3km bort finns en annan markägare som inte kan arrendera ut sin mark längre pga av att hela vången ser ut som om den var kultiverad. Han lever av detta arrende eller levde, vore han smart så hade han gjort en foderplats han med så hade han nog sluppit det elende han har nu. Behöver jag säga att bönder kan vare ett nackstyft folk.Behöver jag säga att han hatar grisar och skjuter på alla han ser.Jag tror inte det är vi seriösa jägare som orsakar en minskad grisstam.
Publicerat Juni 4, 201114 yr Kan bara konstatera att vi inte har sett några småttingar ännu. Har haft en dräkrtig sugga på bild många gånger men hon har varit borta en månad nu. 2-3 små gyltor har jag framme men de är egentligen för unga för att själva bli mödrar men de lär komma med smått ändå skulle jag tro. Märker oxå på eftersökuppdragen att det inte skjuts så mycket som det brukar. Nä jag tror inte att det beror på bättre skytte.. Men precis nu ser det rätt mörkt ut..