Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Snudd på katastrof!

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Det skall bli intressant att följa händelseutvecklingen, om jag nu kan kan kalla det för intressant...

Vi blir i alla fall en lärdom rikare och att vi bör tänka oss för nästa gång vi kramar avtryckaren..

Två dygn på raken har det inte varit några grisar alls på mina åtlar här hemma, men det beror också på värmen när grisarna har mindre lust att röra på sig. Att bara skylla på värmen är fel, för det är bevisligen mindre med gris i området.

Konstigt bara att alla hondjuren är som bortblåsta...

Säger det åter; Kan vara så att de suggorna som födde i normal tid förra året har kastat, eller ätit upp sina kultingar och brunstar nu istället! Eller så har de brunstat i vintras och kommer med kultingar snart...

Nej, jag blir inte riktigt klok på det!! Svaret, eller rättare sagt, facit kommer inom kort..

Publicerat

Jag har klart fler grisar än i fjol då det var rätt uselt här. Har minst 3 suggor troligen 4 med små kultingar på ena åteln. De dök väl upp för ca en månad sen. Men är lite orolig att de kommer att va för små till hösten. Kommer nog inte att gå att släppa hundarna förrän framåt älgjakten.

Men hos oss brukar det här gå i vågor. Några år kan det va gott om gris för att sen vara nästan gristomt några år.

Publicerat
  • Författare

post-1969-0-82649800-1307468814_thumb.jp

Årsgalt 51 kg lv.

Sista grisen innan sommaruppehållet, blev nr.2 på denna åteln som legat lite i träda, men blommat upp på sistone. Marken ligger 1 mil från mina egna marker här hemma och här är lite bättre drag!

Nu blir det en utvärdering inför kommande åteljakter.. Kommer det inga kultingar, blir det till att spela dart istället!! :rolleyes:

Publicerat

grattis!

synd bara att han va så söt :D

Publicerat

är inte det bra?? har ju uppfattat att svinen är bara till förtret,ja förutom vakjägaren då kanske,,om jag har lite räv på min åtel så är det ju positivt då har ju min jakt lyckats,,men jaja kanske bara inte förstår hu ni tänker

Publicerat

är inte det bra?? har ju uppfattat att svinen är bara till förtret,ja förutom vakjägaren då kanske,,om jag har lite räv på min åtel så är det ju positivt då har ju min jakt lyckats,,men jaja kanske bara inte förstår hu ni tänker

Kanske inte riktigt för oss som gillar mångsidig jakt. Drevjakter efter vildsvin är riktigt roligt. Vak är skoj men blir ju lite tröttsamt i längden.

Vildsvinen ges stora rubriker snabbt, man klagar lätt istället för att lyfta fram det positiva. Vildsvinens etablering har bidragit till ett uppsving för "jaktindustrin". Sedan kan man ju tänkte i banan att där finns många jägare som betalar många pengar för att åka till Tyskland, Polen, Ungern bla för att jaga lite gris... detta finns nu nära många på hemmaplan. Den biten tycker jag man skall värna om.

Mina personliga preferenser lägger jag inte in i ekvationen men vildsvinsjakten är utmanande och lärorik på många sätt.

Publicerat
  • Författare

Här är han för några dagar sedan! Inte svårt att känna igen på det mörka nospartiet..

post-1969-0-55534700-1307477432_thumb.jp

Publicerat

han kanske kan bidra till en ny "veckans grisjägare" ;)

Publicerat

Här är han för några dagar sedan! Inte svårt att känna igen på det mörka nospartiet..

Han har lite drag av myrslok över sig. :P

• 2 weeks later...
Publicerat

Har 4 st av denna storlek på åtelen, inget sett till nån sugga än men hon e väll i granet

Nån som vågar gissa kg ?

post-2815-0-32399600-1308245083_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Har 4 st av denna storlek på åtelen, inget sett till nån sugga än men hon e väll i granet

Nån som vågar gissa kg ?

6,83 kg! ;)

Publicerat
  • Författare

Nu händer det iaf lite på en mark..

2 suggor och ca 10 kultingar + en galt i samma grupp.

post-1969-0-81434700-1308253856_thumb.jp

Publicerat

Nu händer det iaf lite på en mark..

2 suggor och ca 10 kultingar + en galt i samma grupp.

post-1969-0-81434700-1308253856_thumb.jp

Skönt att det rör på sig, de är kanske bara lite sena i år dina grisar.

//

Publicerat

Skönt att det rör på sig, de är kanske bara lite sena i år dina grisar.

//

En farbror i laget sköt en fjolårsgalt igår, han hade 3 suggor med 10-15 3-veckorskultingar där innan. Första vi ser i år, så antingen sent generellt men förmodligen andra kullen helt enkelt då vi hade äckelmycket snö in i April.

Publicerat
  • Författare

På hemmamarken! :D

Nu verkar de dyka upp!! ;)

En liten skygg sugga med 4 kultingar, 2 spräckliga och 2 normalfärgade.

Suggan var framme ensam några gånger under ett par timmars tid och sen fick jag en bild på alla, längst upp till höger..

På de första bilderna såg jag inga spenar och det hade varit mycket lätt för flera att skjuta fel gris i detta läget!

Juverna har sjunkit in och det tyder på att kultingarna är ca 1-1,5 månader.

post-1969-0-54445200-1308322730_thumb.jp

post-1969-0-39085100-1308323072_thumb.jp

Publicerat
  • Författare

Nu får det snart bli en gris till! -_- Har flera grupper med blandat innehåll, men flest årsgaltar!

Jag väntar ändå ett par veckor.. även om det kliar i fingret! :lol:

Publicerat

Hur ser ni på sommaruppehåll på åtlarna för att i möjligaste mån undvika störning i skogen när grödorna börjar bli begärliga?

I området där jag jagar håller vi ganska hårt på tiden midsommar - tröskning.

I rena skogsområden med långt till odlingsmark är det väl inte lika noga sen på andra håll har man skador både i sådden och framåt höstkanten i majs också.

Hörde om forskningsprojekt som visade på att det spelar ingen som helst roll hur vi försöker hålla kvar grisarna i skogen under den mest kritiska tiden, grisarna kommer ut ändå. Men det kan ju aldrig vara fel att låta dem vara ifred?

För övrigt allt mer positivt på åtlarna med nya fina grupper med randiga!

//

Publicerat

Nån som vågar gissa kg ?

7,4kg