Publicerat Juni 6, 201114 yr Snart sitter jag här med hela gröna papperslappen full och ska försöka hitta mig en egen stutsare. Under terminen har vi varit på studiebesök hos en vapenhandlare som sågade alla dambössor. Motiveringen var att de är felkonstuerade och bara sparkar hårt. Problemet jag har är att jag är inte världens största tjej. Hos en annan vapenhandlare visade han ut en Remington Youth. Den passade mig perfekt i längd och vikten ska man inte klaga på. Men den såg ju väldigt tråkig ut. Men enligt försäljaren så är den väldigt snäll. Han hade även erbjudande just då på en Marlin tror jag den hette som jag tycker såg preis ut som Remingtonen, de var samma pris på dem men med Marlin följde det med ett kikarsikte. Maken har blivit erbjuden en Remington seven som är lite ombyggd, tycker jag kan låna den av honom men den var inte alls skön att skjuta med när jag testade den! Jag är intresserad av att jaga gris och gå med hunden. Det skulle även vara mysigt att åka till fjällen och glida runt på skidor och jaga fågel. Har ingen jaktmark idag men vill försöka komma till banan och skjuta så mycket det går.
Publicerat Juni 6, 201114 yr Snart sitter jag här med hela gröna papperslappen full och ska försöka hitta mig en egen stutsare. Under terminen har vi varit på studiebesök hos en vapenhandlare som sågade alla dambössor. Motiveringen var att de är felkonstuerade och bara sparkar hårt. Problemet jag har är att jag är inte världens största tjej. Hos en annan vapenhandlare visade han ut en Remington Youth. Den passade mig perfekt i längd och vikten ska man inte klaga på. Men den såg ju väldigt tråkig ut. Men enligt försäljaren så är den väldigt snäll. Han hade även erbjudande just då på en Marlin tror jag den hette som jag tycker såg preis ut som Remingtonen, de var samma pris på dem men med Marlin följde det med ett kikarsikte. Maken har blivit erbjuden en Remington seven som är lite ombyggd, tycker jag kan låna den av honom men den var inte alls skön att skjuta med när jag testade den! Jag är intresserad av att jaga gris och gå med hunden. Det skulle även vara mysigt att åka till fjällen och glida runt på skidor och jaga fågel. Har ingen jaktmark idag men vill försöka komma till banan och skjuta så mycket det går. En rakt stockad 308. med ca 50cm pipa borde vara rätt för dig. Svårt med en kompromiss för ju lättare bössa ju mer sparkar den. En bra bakkappa kan göra underverk, sen måste ju kolven passa, bla kolvhöjden till de siktet du väljer så du får ordentlig kind kontakt. Allt tillsammans gör ju att vapnet blir skönare att skjuta med.
Publicerat Juni 6, 201114 yr Skall du ha en bössa som du skall bära mycket och skjuta fåtal skott så kan du använda en lättviktare. Vill du skjuta mycket, tex på bana så blir det behagligare med lite mer tyngd som gör att rekylen inte blir líka jobbig. Mvh Einar
Publicerat Juni 6, 201114 yr Få tag på en Sako Finnlight i .308 alt 270 win.. lätt och förbenat smidig samt hanterbar rekyl. Mvh!
Publicerat Juni 6, 201114 yr Författare Tror nog det kommer behövas ett större vapenskåp här hemma Trevlig läsning om sakon efter en snabb googling. Ska nog försöka få maken att vänta med remingtonen hans kompis vill sälja åt honom. Den såg lite mer tilltalande ut oxå än de "dambössor" som handlaren hade. De var ju astråkiga.
Publicerat Juni 6, 201114 yr Fjälljakt på ripa om det är det du avser med glida runt på skidor är begränsat till vapen max kaliber 22 klass 3 och 4. Det innebär krasst att det är 22lr 22 magnum eller 22 hornet som är aktuella. Möjligen 17 hmr med helmantel som jag hör en del gott om på ripa. Är det toppfågel och gris kombinerat så gå på en 308 alt 270win som tyvärr har dåligt med fmj i sortimentet. Hagelbössa har du ju redan vad jag förstått.
Publicerat Juni 6, 201114 yr Författare Fjälljakt på ripa om det är det du avser med glida runt på skidor är begränsat till vapen max kaliber 22 klass 3 och 4. Det innebär krasst att det är 22lr 22 magnum eller 22 hornet som är aktuella. Möjligen 17 hmr med helmantel som jag hör en del gott om på ripa. Är det toppfågel och gris kombinerat så gå på en 308 alt 270win som tyvärr har dåligt med fmj i sortimentet. Hagelbössa har du ju redan vad jag förstått. En 22a har faktiskt en tjejkompis som precis flyttat hit, så ska jag åka till fjällen kan jag säkert låna hennes om det skulle bli så. Kryllar ju av grisar här hemma och hunden är en blivande grishund. Är pga honom jag tagit jägarexamen var inte alls intresserad först jag började träna med honom. Sen gick hästen sönder så nu måste jag ha något annat att lägga tid och pengar på Hagelbössa stämmer att jag har, maken fick en av sin pappa som inte alls passar honom men passar mig bättre.
Publicerat Juni 6, 201114 yr en .308a. inte för lätt. korta pipan och sätt på en ljuddämpare. sätt även på en bra bakkappa.
Publicerat Juni 6, 201114 yr Få tag på en Sako Finnlight i .308 alt 270 win.. lätt och förbenat smidig samt hanterbar rekyl. Mvh! Stort +1 på det! (om de passar dig vill säga...)
Publicerat Juni 6, 201114 yr en finnlight väger väl vad? 2.7-2.9 kilo? det har iaf jag svårt att se skulle vara en optimal bössa för en liten nätt tjej om det finns någon som helst skotträdsla vilket knappast förefaller helt osannolikt. Prova o skjut 20 skott på älgbanan så kan du ju bestämma dig sen.
Publicerat Juni 6, 201114 yr ingen annan som vågar slänga ur sig det, men jag säger väl det då: låter som att en 6,5x55 skulle passa dig fint. vet att många anser att den är för "klen" för gris, men jag vet ett natal jägare som jagar allt vilt med 6,5, och duger den för både älg och björn så duger den till gris också. det är även en underbar toppfågelkaliber, samt billig att träna med. sen att det inte är någon märkbar rekyl är ju inte heller en nackdel!!
Publicerat Juni 6, 201114 yr Titta på Sako och Tikka... Både nyare och de äldre är mycket fina bössor i kaliber 308 och så fundera på en ljuddämpare... Har precis monterat på en ljuddämpare på min Tikka T3 battue lite i kaliber 308 Och kan nog säga att bössan blev riktigt snäll skjuta med kan nog jämföra nu som att skjuta med 222a dvs väldigt snäll i rekyl... Så jag kommer då aldrig mer ha en bössa utan ljuddämpare
Publicerat Juni 6, 201114 yr Författare ingen annan som vågar slänga ur sig det, men jag säger väl det då: låter som att en 6,5x55 skulle passa dig fint. vet att många anser att den är för "klen" för gris, men jag vet ett natal jägare som jagar allt vilt med 6,5, och duger den för både älg och björn så duger den till gris också. det är även en underbar toppfågelkaliber, samt billig att träna med. sen att det inte är någon märkbar rekyl är ju inte heller en nackdel!! Var inne på en 6,5 först. Men sen berättade en jag pratade med att det kan bli problem om det blir "natur/miljö-tjaffs" om bly.
Publicerat Juni 7, 201114 yr ingen annan som vågar slänga ur sig det, men jag säger väl det då: låter som att en 6,5x55 skulle passa dig fint. vet att många anser att den är för "klen" för gris, men jag vet ett natal jägare som jagar allt vilt med 6,5, och duger den för både älg och björn så duger den till gris också. det är även en underbar toppfågelkaliber, samt billig att träna med. sen att det inte är någon märkbar rekyl är ju inte heller en nackdel!! Men för att klara klass 1 så måste man ha fullängdspipor om vi ska vara ärliga och en nätt dambössa blir ingen bössa med ett 70cm långt järnrör.
Publicerat Juni 7, 201114 yr En kommentar bara... Herr och dambössor tycker jag är en felaktig beskrivning/tolkning. Man skall ha en inpassad bössa! Det finns långa damer och korta herrar också En rak stock har en helt annan rekyl än en skränkt stock och kolvens drop har också påverkan. En välstockad inpassad .308 med lite bakkappa ger inte mycket rekyl överhuvudtaget. En felstockad bössa kan sparka ordentligt även vid klenare kalibrar. Är bössan för lång är det bara att sätta sågen i den och inpassa hela paketet - sedan har du en bössa som du förhoppningsvis trivs med under många år framöver! Är gris på schemat så bör du hoppa över 6.5x55 både för att den är lite i klenaste laget samt att den ger en ordentlig blodsprängning... (det gör visserligen .308:an också men inte lika mycket enligt min erfarenhet)
Publicerat Juni 7, 201114 yr Jag tycker Nils har en bra poäng i det att en 308 tål att korta pipan på ett helt annat sätt än 6,5x55. Wiz har ju i övrig helt rätt i att en väl stockad (och därigenom anpassad för skytten) bössa ger en helt annan rekylupplevelse.
Publicerat Juni 7, 201114 yr Är det toppfågel och gris kombinerat så gå på en 308 alt 270win som tyvärr har dåligt med fmj i sortimentet. Hagelbössa har du ju redan vad jag förstått. Ok må vara förvirrad men jag har för mej att det nu mera finns jaktmatch till .270? en finnlight väger väl vad? 2.7-2.9 kilo? det har iaf jag svårt att se skulle vara en optimal bössa för en liten nätt tjej om det finns någon som helst skotträdsla vilket knappast förefaller helt osannolikt. Prova o skjut 20 skott på älgbanan så kan du ju bestämma dig sen. He he.. förklara du för min lilla späda hustru att Finnlighten är för lätt Hon svär ve och förbannelse över att den inte finns i vänsterutförande, hon är jättekär i den. .308 är en snäll kaliber och det är inga problem även för spädare folk oavsett kön att skjuta med den. Ser inte riktigt heller varför det skulle vara mer sannolikt att en "nätt tjej" skulle vara skotträdd Jersyko, försök få tag på en Finnlight och kolla.. de är riktigt mysiga faktiskt. Lätta och bära och visst, just avsaknad av tyngd gör dem kanske inte till något bänkskyttevapen men de skjuter duktigt bra och räcker till gott och väl till all jakt! I augusti ska jag upp till Harg typ 3 gånger i veckan, då kan du få provskjuta min om du inte löst det innan. Mvh!
Publicerat Juni 7, 201114 yr Herr och dambössor tycker jag är en felaktig beskrivning/tolkning. Man skall ha en inpassad bössa! Det finns långa damer och korta herrar också Amen! Hälsar Hipshot som snart checkar ut och drar till Korfu Mvh!
Publicerat Juni 7, 201114 yr Författare I augusti ska jag upp till Harg typ 3 gånger i veckan, då kan du få provskjuta min om du inte löst det innan. Då kommer vi garanterat att synas där, tillhör deras gäng med hundförare
Publicerat Juni 7, 201114 yr Då kommer vi garanterat att synas där, tillhör deras gäng med hundförare Nja.. tror du? Du måste mena klövdjursjakten va? Om du är inne och kör på fågeljakten så blir detta genast ruggigt pinsamt för då har du för några dagar sedan fått mail från mej med höstens jaktdatum och hela konkarongen. Då borde jag veta rätt väl vem du är Enda gissningen jag har är att din gubbe heter Bengt? I princip alla hundförare är utsocknes.. / Rikard
Publicerat Juni 7, 201114 yr Författare Nja.. tror du? Du måste mena klövdjursjakten va? Om du är inne och kör på fågeljakten så blir detta genast ruggigt pinsamt för då har du för några dagar sedan fått mail från mej med höstens jaktdatum och hela konkarongen. Då borde jag veta rätt väl vem du är Enda gissningen jag har är att din gubbe heter Bengt? I princip alla hundförare är utsocknes.. / Rikard Har en från jensas kull med grå/jämt x wactel. Så det är gris först och främst, pratade med Janne på Harg nyligen som blev jätteglad, just för att många hundförare idag kommer från Dalarna. Jag är gift med Bom Skott här på forumet, var du på elmia kanske du såg honom han sålde fästingbrickor och eden-pejlen.
Publicerat Juni 7, 201114 yr Janne Hängpung Karredal Han fraktar fågel åt oss på andjakterna och tjatar varje år på mej och vill ha assistans på klövviltsjakterna Var med förr, har en rätt läcker film på Janne då han håller tal och berättar historier på ..jag tror det var sista Hemmafolksmästerskapet som Calle höll innan han slutade. Tycker inte klövviltet är så kul speciellt inte under de villkor som bruket har så ja då får det vara för min del. Var med en sväng för två år sen, kände knappt igen en kotte! Sista gången jag var med så var vi 17 skyttar på hemmafolksjakten och passen sög verkligen, det blir för mycket folk och för urvattnat. Därför är det rätt kul, på fågeljakterna styr jag det och jag kan se till att de som är med och lottar pass där kan vara helt säkra på att få bra pass och bra jakt. Det har de fantamej förtjänat under säsongen Så jag kan sakna folket men inte jakten och jobbet. Mvh!
Publicerat Juni 7, 201114 yr Författare Janne Hängpung Karredal Han fraktar fågel åt oss på andjakterna och tjatar varje år på mej och vill ha assistans på klövviltsjakterna Var med förr, har en rätt läcker film på Janne då han håller tal och berättar historier på ..jag tror det var sista Hemmafolksmästerskapet som Calle höll innan han slutade. Tycker inte klövviltet är så kul speciellt inte under de villkor som bruket har så ja då får det vara för min del. Var med en sväng för två år sen, kände knappt igen en kotte! Sista gången jag var med så var vi 17 skyttar på hemmafolksjakten och passen sög verkligen, det blir för mycket folk och för urvattnat. Därför är det rätt kul, på fågeljakterna styr jag det och jag kan se till att de som är med och lottar pass där kan vara helt säkra på att få bra pass och bra jakt. Det har de fantamej förtjänat under säsongen Så jag kan sakna folket men inte jakten och jobbet. Mvh! Har hört en del om deras klövviltsjakter. Men den uppfattningen jag fick när vi var dit på studiebesök nyligen och efter jag pratat med Janne är positiv.
Publicerat Juni 7, 201114 yr Sako eller tikka T3 light modeller är bra, Mjuk bakkappa är bra, 308 Win är bra, dämpare är bra. Till detta kommer ett omfattande bruk av samma vapen, ett omfattande skytte, träningsvis och en glad o nöjd ägare. Inpassning och fortsatta skytteinstruktioner är bra mycket viktigare än något visst märke även om jag inte förstår vad en förmodat vapenlikgiltig tjej skulle ha för nytta av en Remington pang, de är ju sällan eller aldrig klara för användning direkt från lådan. Får man passa på att flika in ett grattis till uppskjutningen i allt detta. /Christian
Publicerat Juni 7, 201114 yr Remington pang,de är ju sällan eller aldrig klara för användning direkt från lådan. men kom igen. det är en oerhört begränsad andel jägare som behöver ha ett vapen som skjuter hål-i-hål. eller rättare sagt inte en enda.