Publicerat Juni 7, 201114 yr men kom igen. det är en oerhört begränsad andel jägare som behöver ha ett vapen som skjuter hål-i-hål. eller rättare sagt inte en enda. Ja så är det, men jag avsåg faktiskt helt andra saker som ett "stämmningssäkrat trycke" som är orent och över 3 kilo i snitt, tveksam inpassning i både plast och trästockar, där slutstyckshandtag ligger an och eller där pipan har osymmetriskt stöd av stocken i pipkanalen för att ta några enkla saker, vidare så är inte alltid matningen på topp direkt på Rem 700:a lådor och tarvar ett inte obetydligt innötande. Angående precisions aspekten kan det gå bra eller mindre bra, men oftast bra nog för vanlig jakt eller bra mycket bättre, dock måste man åtgärda det där med att pipan ligger an i stocken, vandrade träfflägen är inte bra för förtroendet till vapnet. Angående att skjuta hål i hål kapacitet hos ett vapen är det väl ändå upp till skytten att avgöra om det är nödvädigt, önskvärt eller irrelevant, eller hur? /Christian
Publicerat Juni 7, 201114 yr Gumman har en Remington Youth, som du sa ett ganska tråkigt vapen. Hon skjuter bra med bössan och har inga problem med rekylen(hon är också modell mindre). Det finns som sagt massor av alternativ, viktigaste i min värld är iaf att du fixar så du får rätt kolvlängd. skyttet blir mycket bättre och rekylen snällare samt att det går smidigt att repetera med bössan vid axeln. Mvh Rikard
Publicerat Juni 7, 201114 yr Ja så är det, men jag avsåg faktiskt helt andra saker som ett "stämmningssäkrat trycke" som är orent och över 3 kilo i snitt, tveksam inpassning i både plast och trästockar, där slutstyckshandtag ligger an och eller där pipan har osymmetriskt stöd av stocken i pipkanalen för att ta några enkla saker, vidare så är inte alltid matningen på topp direkt på Rem 700:a lådor och tarvar ett inte obetydligt innötande. Angående precisions aspekten kan det gå bra eller mindre bra, men oftast bra nog för vanlig jakt eller bra mycket bättre, dock måste man åtgärda det där med att pipan ligger an i stocken, vandrade träfflägen är inte bra för förtroendet till vapnet. Angående att skjuta hål i hål kapacitet hos ett vapen är det väl ändå upp till skytten att avgöra om det är nödvädigt, önskvärt eller irrelevant, eller hur? /Christian Precis. en skytt. det är något helt annat än en jägare. Tyvärr blandas de två samman på forum som detta.
Publicerat Juni 7, 201114 yr Kloma- tack för ditt klarsynta svar, då var den aspekten av det hela utredd. /Christian
Publicerat Juni 7, 201114 yr Det var så lite så Ch. mvh. Kloma Proud member of the Anti-tactical unit. Patrolling Internet since 1992.
Publicerat Juni 7, 201114 yr Mamma köpte en Remington 700, 308win. förra sommaren, Den är hon väldigt nöjd med!
Publicerat Juni 16, 201114 yr men kom igen. det är en oerhört begränsad andel jägare som behöver ha ett vapen som skjuter hål-i-hål. eller rättare sagt inte en enda. Där har du inte riktigt rätt. Toppfågeljakt är en speciell jaktform som kräver hål i hål precision. Samma med den jaktform jag bedriver på senhöstarna när det ska skjutas spelorre på stormyrarna häromkring Gällivare. Det GÅR INTE att krypa närmare än tvåhundra meter och de flesta skott avlossas mellan 220 och 275 meter. Samma med lockjakten på räv häruppe. Det är små mål på långa avstånd och fyra cm fel på tvåhundra meter är en bom upp eller ner. Sedan ger det en viss självkänsla att kunna placera ett skott inom en enkrona på 150-200m en vindstilla dag.
Publicerat Juni 17, 201114 yr hejsan hur vore det att köpa en gammal husqvarna 8x57, byta kolv, kapa pipan, sätta ljuddämpare och ladda snällt ?? vänligen nils
Publicerat Juni 17, 201114 yr Alla de där "paltslungekalibrarna" fungerar utmärkt men jag gissar att handladdning ligger långt fram i tiden ännu. Men om det skulle bli aktuellt så är inte 358win att förakta heller och bygger på 308win men med billiga pistolkulor att öva med. Men en 308 eller en 6,5;a är nog det som ligger närmast.
Publicerat Juni 17, 201114 yr Jag tillhör den allt mindre skaran som allt som oftast lovordar 6,5:an. Men t.o.m. jag måste tillstå att om du är ute efter att kapa pipan så är inte 6,5 så bra för klass 1 villt längre. Åtminstone inte enligt regelboken. Men sen vill jag nog ifrågasätta nyttan av korta pipor. Tycker snacket om att det behövs korta pipor för den som går mycket är lite överdrivet. Störst nytta av en kort pipa har man om man har bössan på ryggen och skall gå genom en tät granplantering. Men då finns andra lösningar. Som att hålla bössan i händerna istället. När det gäller att snabbt komma till skott. Och att svinga "genom" en skenande gris skulle jag vilja påstå att anpassningen av kolven är betydligt viktigare. Men trots min "vurm" för 6,5 så måste jag hålla med om att om du får tag på en 308. Gärna enligt Hippens rek. Som verkligen passar dig. Ta den. Men om du hittar en 6,5:a som passar bättre så behöver du inte vara rädd för det valet. Och blir det handladdning i framtiden så behöver du inte vara rädd att den tappar Klass1 även om blyet mot förmodan försvinner. // Henrik
Publicerat Juni 17, 201114 yr Där har du inte riktigt rätt. Toppfågeljakt är en speciell jaktform som kräver hål i hål precision. Samma med den jaktform jag bedriver på senhöstarna när det ska skjutas spelorre på stormyrarna häromkring Gällivare. Det GÅR INTE att krypa närmare än tvåhundra meter och de flesta skott avlossas mellan 220 och 275 meter. Samma med lockjakten på räv häruppe. Det är små mål på långa avstånd och fyra cm fel på tvåhundra meter är en bom upp eller ner. Sedan ger det en viss självkänsla att kunna placera ett skott inom en enkrona på 150-200m en vindstilla dag. shit nils! jag antar att det blir Mcdonalds för min del när jag hänger där uppe.
Publicerat Juni 17, 201114 yr shit nils! jag antar att det blir Mcdonalds för min del när jag hänger där uppe. Ingen fara! Jagar du älg räcker det att träffa en lada inifrån även om det finns en hel del som misslyckas med det också.
Publicerat Juli 25, 201114 yr Kul att det här ämnet kom upp men det verkar inte komma nå vettigt ur det. Och på marknaden finns det inga vettiga alternativ heller då nån tillverkare gör en dambössa med 60 cm och i grövre kaliber än 308 den ska jag köpa. Jag har en vanlig husqvarna 1640 har bara kapat kolven. Jag köpte mig oxå en 22. till fjälljakten en winchester wildcat, Jag kapade kolven 2 cm och nu passar vi som hand i handsken. Köp den bössa du vill ha och anpassa den efter dig kom ihåg att en 6,5 som passar dåligt sparkar värre än en 338 magnum som passar bra.
Publicerat Juli 29, 201114 yr Hej du kan ju alltid annars prova en tikka t3 lite med kortpipa som är förbered för ljuddämpare å slänga på en sån så tar den bort stor del av rekylen oxå jag testade en 9,3*62 med ljuddämpare på det kändes ungefär som en 6,5a