Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver hjälp med vad jag ska satsa på för kikarsikte

Featured Replies

Publicerat

Är ute efter ett nytt kikarsikte till min T3 308 och helst vill jag kunna använda det till allt... Som det är i dag jagar jag bara älg men kommer bli mer så som björn,rådjur,toppfågel,vildsvin mm. Kommer ju såna tokiga ideer i huvudet i bland att man vill byta ut saker i vapengarderoben :rolleyes: Har ju i dag ett aimpoint 9000L 4moa och en Leopold vx-1 3-9x40. Leopolden har aldrig vart med mer än på skjutbanan någon få gång, Kommer inte alls överens med den :wacko:

Så ute efter ett sikte som går använda till de flesta vilt ? Prisklass jag funderar i är 5000-7000:- Nånstans... Kanske dem pengarna man kan lyckas skrapa i hop... Inte någon skräpkikare utan vill ha kvalite :)

Publicerat
  • Författare

Denna tycker jag är fin och till ett bra pris så gäller nog att vara snabb ;)

http://www.blocket.se/goteborg/Kikarsikte_Zeiss_34291521.htm?ca=2&w=3

Ja jag har skannat av blocket så såg denna men gillar inte annonser där det bara är mail och man bor långt i från :( Det ger mig dåliga vibbar tyvärr... Har blivit blåst på affärer på nätet men klart det behöver ju inte vara dåligt alls och kan ju använda sig av internetgirot :)

Publicerat

Varför inte ett beggat eller importerat Trijicon? Jag har nyligen köpt ett 2,5-10x56 för 6700kr (import) Har dock inte hunnit provskjuta det än, men det verkar lovande och värt pengarna :)

Men om du ska importera, kolla upp så säljaren verkligen står för garantin!

//David

Publicerat
  • Författare

Varför inte ett beggat eller importerat Trijicon? Jag har nyligen köpt ett 2,5-10x56 för 6700kr (import) Har dock inte hunnit provskjuta det än, men det verkar lovande och värt pengarna :)

Men om du ska importera, kolla upp så säljaren verkligen står för garantin!

//David

Har faktiskt haft funderingar på Trijicon och sett finns ett nytt ute här där jag bor på annons men blivit mer osäker av allt som skrivits om dem här på forumet men helt klart är det intressant :)

Publicerat

Har faktiskt haft funderingar på Trijicon och sett finns ett nytt ute här där jag bor på annons men blivit mer osäker av allt som skrivits om dem här på forumet men helt klart är det intressant :)

Vad är det du är osäker på angående Trijicon då? Jag har läst en hel del om dem och hittat mycket få negativa kommentarer om dem...

//David

Publicerat
  • Författare

Vad är det du är osäker på angående Trijicon då? Jag har läst en hel del om dem och hittat mycket få negativa kommentarer om dem...

//David

Har för mig det inte var nåt allvarligare alls utan mer att ska man ändå lägga ner de pengarna så kan man försöka hitta sig nån begad tysk kvalitetskikare för nästan samma pengar men klart är att trijicon är intressant då jag gärna vill testa Amber triangle = gul triangel... Trivs grymt bra med min aimpoint och får för mig det ska vara ungefär samma eller har inte en aning utan bara min ide :)

Publicerat

Har för mig det inte var nåt allvarligare alls utan mer att ska man ändå lägga ner de pengarna så kan man försöka hitta sig nån begad tysk kvalitetskikare för nästan samma pengar men klart är att trijicon är intressant då jag gärna vill testa Amber triangle = gul triangel... Trivs grymt bra med min aimpoint och får för mig det ska vara ungefär samma eller har inte en aning utan bara min ide :)

Jag valde ett Mildot istället då jag inte känner mig riktig säker med triangeln och den amber pricken är förvånansvärt skarp, även under natten. Tro du kommer bli nöjd med ett Trijicon :) De gamla tyska har ju oftast fast förstoring men ja de kan nog slå Trijicon i optiken, det är ju Nikon linser i Trijicon... Själv är jag nöjd och kan iaf rekommendera det! ;)

//David

Publicerat

Jag valde ett Mildot istället då jag inte känner mig riktig säker med triangeln och den amber pricken är förvånansvärt skarp, även under natten. Tro du kommer bli nöjd med ett Trijicon :) De gamla tyska har ju oftast fast förstoring men ja de kan nog slå Trijicon i optiken, det är ju Nikon linser i Trijicon... Själv är jag nöjd och kan iaf rekommendera det! ;)

+1

+1

//David

Publicerat

Telefonj...l, +1 skulle det vara på mig, har ett trijicon 2,5-10*56 mildot, hur nöjd som helst

Publicerat

En jobbarkompis son har ett Trijicon 2,5x56 med triangeln, Vet inte vilken färg han har på en dock.

Den är ca 1 år gammal o nu köpte han ett S&B istället, han gillade inte triangeln.

Jag kan höra vad han ska ha för det om du vill. Det är svensksålt.

//

Publicerat

ja. det är ju inte lätt.

en sak du bör reflektera är, tycker jag att det ju används en hel del belysning till grisarna idag så frågan är om du verkligen behöver 56?

kanske räcker ett 50?

annars är det nog svårt att få det bästa just upp till 7000.

Publicerat
  • Författare

En jobbarkompis son har ett Trijicon 2,5x56 med triangeln, Vet inte vilken färg han har på en dock.

Den är ca 1 år gammal o nu köpte han ett S&B istället, han gillade inte triangeln.

//

Jag har inte en aning alls vad jag ska ha för sikte men är lite fundersam på trijicon om det kan vara något antingen det med punkten eller triangel man skulle ju behövt pröva nåt och se vad som är bra och vad man vill ha...

Publicerat

Skulle nog starkt rekommendera att du känner och kollar och gärna provskjuter med triangeln innan du köper den. Passar inte alla i smaken. Något som bör tänkas på är att det kan skilja pytte lite mellan varje riktmedel av samma typ eftersom de är handjorda. Nu finns tyvärr inte Trijicon i 50 öppning förutom den för prick skytte. Men det finns ju även annat än Trijicon... Hoppas iaf du blir nöjd med ditt val, vad det nu blir :)

//David

Publicerat
  • Författare

Skulle nog starkt rekommendera att du känner och kollar och gärna provskjuter med triangeln innan du köper den. Passar inte alla i smaken. Något som bör tänkas på är att det kan skilja pytte lite mellan varje riktmedel av samma typ eftersom de är handjorda. Nu finns tyvärr inte Trijicon i 50 öppning förutom den för prick skytte. Men det finns ju även annat än Trijicon... Hoppas iaf du blir nöjd med ditt val, vad det nu blir :)

//David

kanske är så punkten nu när jag funderar är bättre och ser ju den finns i flera färger med och det e väl också en smaksak :) Ska fundera till har ju som inte bråttom då jag har sikten och så har jag lagt ut en bössa och ett sikte på försäljning så kanske man får i hop ännu mer pengar å röra sig :D

Publicerat
  • Författare

ja. det är ju inte lätt.

en sak du bör reflektera är, tycker jag att det ju används en hel del belysning till grisarna idag så frågan är om du verkligen behöver 56?

kanske räcker ett 50?

Här upp har vi ju inte gris alls ännu men tänkte ju ha nåt för någon resa söderut lär det bli men kommer ju inte bli så ofta i allafall :)

Publicerat
  • Författare

//David

Vem köpte du ditt trijicon av ?

Publicerat

Är ute efter ett nytt kikarsikte till min T3 308 och helst vill jag kunna använda det till allt... Som det är i dag jagar jag bara älg men kommer bli mer så som björn,rådjur,toppfågel,vildsvin mm. Kommer ju såna tokiga ideer i huvudet i bland att man vill byta ut saker i vapengarderoben :rolleyes: Har ju i dag ett aimpoint 9000L 4moa och en Leopold vx-1 3-9x40. Leopolden har aldrig vart med mer än på skjutbanan någon få gång, Kommer inte alls överens med den :wacko:

Så ute efter ett sikte som går använda till de flesta vilt ? Prisklass jag funderar i är 5000-7000:- Nånstans... Kanske dem pengarna man kan lyckas skrapa i hop... Inte någon skräpkikare utan vill ha kvalite :)

Hej!

http://www.pnjakt.se/art/carl-zeiss-conquest-3-9x50.php

http://www.outdoorexperten.se/p-12693-meopta-artemis-2000-3-12x50-riktmedel-4.aspx?affiliateID=10055 Har ingen erfarenhet av dessa sikten men har hört mycket gott om meoptan iaf.

MVH Gustav!

Publicerat
  • Författare

ja. det är ju inte lätt.

kanske räcker ett 50?

Ja helt klart vet jag om att man inte får det bästa för 7000 men man kanske kan få nått hyffsat bra för de pengarna :) Och 56 lär jag nog inte heller behöva men man måste ju hålla allt öppet 40 hade nog kunnat räcka med om jag hittar rätt sikte för rätt peng :D

Publicerat
  • Författare

//

Kolla vad han vill ha för det och vilken färg triangeln är...

Publicerat
  • Författare

Detta med köpa nytt kikar sikte håller på göra en galen är en djungel att hitta något man vill ha... Tittat på trijicon tr22 2,5-10x56 men vilket riktmedel? , zeiss conquest & Duralyt men där har man ju läst och hört en massa om dem som inte låter bra... Och nu har jag även sneglat lite på leopold vx-r Frågan e vad man ska ha ? Kan även tänka mig någon begagnad kikare...

Vill ha tips och förslag ?

Publicerat

HEJ!

Hade samma problem själv i fjol! skulle ha ett kikarsikte frågade på forumet om tips på sikte hade väl en snål budget= 5000kr men det tipsades om-

, zeiss conquest så jag var på en jaktmässa där pn jakt skulle vara! dom säljer zeiss conquest var helt inne på att köpa tills jag testade det-

jag gillade inte det kikarsiktet.. tyligen flera som jag träffade som var av samma åsikt ..

Så jag köpte ett sigtronsikte bigsky som jag är nöjd med kan rekomoderas ;) men hade jag 7000kr att lägga på sikte skulle jag-

fara på jaktbutik testa olika av dom högpris sikten som finns sen bestämma vilka som jag tycker bäst om! sen ha tålamod-

å titta om dom dyker upp på blocket garantin finns ju på sånna sikten! sen slå till när det dyker upp.. till ett bra pris.. för dom dyker upp ha tålamod det är mitt tips

//peter

Publicerat
  • Författare

HEJ!

Hade samma problem själv i fjol! skulle ha ett kikarsikte frågade på forumet om tips på sikte hade väl en snål budget= 5000kr men det tipsades om-

, zeiss conquest så jag var på en jaktmässa där pn jakt skulle vara! dom säljer zeiss conquest var helt inne på att köpa tills jag testade det-

jag gillade inte det kikarsiktet.. tyligen flera som jag träffade som var av samma åsikt ..

Så jag köpte ett sigtronsikte bigsky som jag är nöjd med kan rekomoderas ;) men hade jag 7000kr att lägga på sikte skulle jag-

fara på jaktbutik testa olika av dom högpris sikten som finns sen bestämma vilka som jag tycker bäst om! sen ha tålamod-

å titta om dom dyker upp på blocket garantin finns ju på sånna sikten! sen slå till när det dyker upp.. till ett bra pris.. för dom dyker upp ha tålamod det är mitt tips

//peter

I fjol var jag runt och kollade på en massa sikten på butikerna runt omkring :) Och kan ju säga hade börsen bara vart större hade det inte vart några problem... Har ju inte egentligen bråttom alls med sikte utan har ett på bössan nu så är ju inte utan men är ju alltid roligt med nytt och blocket bor man ju på och kollar av så man inte missar något :)Är inne på något belyst i allafall då jag trivs med aimpointen som jag har i dag så den kommer jag då ha kvar... Verkar finnas mycket import sikten till hyffsade pengar i allafall :)

Publicerat
  • Författare

Var i dag och kikade på trijicon men icke impad av triangeln vill nog ha med kors om man ska ha ett sånt sikte...

Tar gärna emot tips på andra märken!

Nån som vet hur vortex och sightron är ?

Publicerat

jag skulle lägga pengarna på begangnat zeiss eller swarovski.

eller ett zeiss duralyt står mycket skit om dom men har ett själv (3-12X50 belyst) och är mycket nöjd med de lite oskarpt i kanterna men annars kanon:)