Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Behöver hjälp med vad jag ska satsa på för kikarsikte

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

jag skulle lägga pengarna på begangnat zeiss eller swarovski.

eller ett zeiss duralyt står mycket skit om dom men har ett själv (3-12X50 belyst) och är mycket nöjd med de lite oskarpt i kanterna men annars kanon:)

Ja jag håller ögonen efter en begad Zeiss men finns inte gott om dem precis och så vill jag helst ha belyst... Ja jag har läst mycket negativt om duralyt men skulle behövt komma mig i väg och se på nån så man sj kan bilda sig en egen uppfattning och finns ju även conqesten eller vad den heter...

Publicerat

jag har med läst och hört mycket skit om duralyten men sen för ca en månad sen köpte jag en 3-12X50 belyst fick hem den och kollade i den och den va mycket skarpare än den obelysta.

lite suddig i kanterna men har vakat gris med den och de funkar utmärkt:)

jag fattar inte riktigt varför man klankar ner på dessa:)

har även en classic diavari och de ända som skiljer den lilla oskärpan i kanterna:)

Publicerat

jag har med läst och hört mycket skit om duralyten men sen för ca en månad sen köpte jag en 3-12X50 belyst fick hem den och kollade i den och den va mycket skarpare än den obelysta.

har även en classic diavari och de ända som skiljer den lilla oskärpan i kanterna:)

Göran- fast det är ju inte helt sant eller hur? Hela känslan när man tar i en Duralyt är annorlunda än när man tar en Diavaria tub i handen, det är en stor skillnad i hur man uppfattar dessa,

jag retar mig oerthört på att täcklocken till Duralyten är utformade som små targetrattar, dvs helt i onödan stora, plastiga osv, en Diavaria har också plastlock men dessa är designade för att vara praktiska. Sen är känslan i förstoringsväxel väldigt udda, iofs kan det variera väldigt men ändå, den känns inte lika solid, sen kan man också som jag lyckas med att snurra på gummit, ie den gummering som är på växeln sitter inte så bra fast och det kan bli pinsamt om man vill titta på någon annans tub.

Skillnaderna mellan en vanligt Zeiss och en Duralyt är typ den mellan en därrstängning på en Skoda och en BMW, alla vet hur det bara klickar till i BMW dörren o att den fungerar med minimal kraft, Skoda är tvärtom, klong, tjong för att stängas och med en känsla av att man tar i för hårt.

Nu är Duralyt säkert duglig optik men frågan är varför man skall spendera 10 000 kr på något som är nästan, men inte lika bra som andra märken kan vara i den prisklassen.

Khales Helia har förekommit rejält prisrabbaterade på en del platser, jag skulle helt klart köpa en slik tub för 10' istället.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Har kikat på nåt av dem på blocket men några av dem har jag aldrig fått fram på blocket ska kolla om de finns kvar :)

Göran- fast det är ju inte helt sant eller hur? Hela känslan när man tar i en Duralyt är annorlunda än när man tar en Diavaria tub i handen, det är en stor skillnad i hur man uppfattar dessa,

jag retar mig oerthört på att täcklocken till Duralyten är utformade som små targetrattar, dvs helt i onödan stora, plastiga osv, en Diavaria har också plastlock men dessa är designade för att vara praktiska. Sen är känslan i förstoringsväxel väldigt udda, iofs kan det variera väldigt men ändå, den känns inte lika solid, sen kan man också som jag lyckas med att snurra på gummit, ie den gummering som är på växeln sitter inte så bra fast och det kan bli pinsamt om man vill titta på någon annans tub.

Skillnaderna mellan en vanligt Zeiss och en Duralyt är typ den mellan en därrstängning på en Skoda och en BMW, alla vet hur det bara klickar till i BMW dörren o att den fungerar med minimal kraft, Skoda är tvärtom, klong, tjong för att stängas och med en känsla av att man tar i för hårt.

Nu är Duralyt säkert duglig optik men frågan är varför man skall spendera 10 000 kr på något som är nästan, men inte lika bra som andra märken kan vara i den prisklassen.

Khales Helia har förekommit rejält prisrabbaterade på en del platser, jag skulle helt klart köpa en slik tub för 10' istället.

/Christian

Själv har jag aldrig sett på en duralyt så kan då inte uttala mig. Men håller koll på de flesta märken som är lite kända för att se om det dyker upp något begagnat man kan slå till på :)

Publicerat
  • Författare

Jag ska försöka kolla om det är någon handlare som har nån hemma här i närheten... I fjol var det några vet jag som vägrade sälja den pga allt snack om de kikarna...

Publicerat
  • Författare

http://www.blocket.se/orebro/HELIA_KAHLES_1_5_6x42_34411432.htm?ca=11&w=3

Köp, ät nudlar för att klara finanserna en månad och lev lycklig resten av ditt jaktliga liv.

/Christian

Det där har jag kikat på ska kolla lite mer och kanske prova pruta :rolleyes: Kan detta vara något då ?

http://www.blocket.se/varmland/Zeiss_och_Helia_33986524.htm?ca=1_3&w=3

Helian var det jag funderade på i denna annons.

Publicerat
  • Författare

Den mittersta länken va väl det som jag va mest sugen på var ju så klart sålt... Conquest Hur är de siktena ?

Publicerat
  • Författare

Kommer ju bli galen av leta ny kikare... Trjicon har jag vart inne på ett 2,5-10 x 56 men osäker nu kikat på blocket efter begade kikare zeiss, swarovski, leopold, s&b, helia men blir bara mer förvirrad :(

Vill ha en kikare med förstoring 2,5 och uppåt helst mot 10 och så stort som möjligt men från 42 och uppåt Och helst belyst. Max pris 7000 är det rätt kikare kanske det går lägga en liten slant till... Ringar det kommer jag ändå måsta köpa nya och det är väl inte hela världen har warne qr nu och ska ha det så har nån såna ringar till tikka är det också intressant...

Publicerat

Den har jag sneglat på nu i dag och i går så ska nog ta och ringa på den :)Och ringde nu och bägge var sålda :(

okej fan va synd :(

Publicerat
  • Författare

Har i dag varit och kikat på leopolds nya serie Vx-r och den är ju riktigt trevlig måste jag säga med firedot 4 som riktmedel (tyska 4an) 3-9x50 eller 4-12x50 Bara fundera i så fall på vilken...

Publicerat

Jag har varit i samma dilemma som du för nåt år sen och köpte då en Docter 2,5-10x48 m lyse och kan inte säga annat än att den uppfyllt mina krav. Jag blev t o m så nöjd att jag köpte en 2,5-10X50UP till min andra studsare och den är snäppet bättre.

Jag har även Swarre, Zeiss och S&B att jämföra med och tycker fortfarande att Docter står sig bra.

Bara ett tipps! ;)

Publicerat
  • Författare

Jag har varit i samma dilemma som du för nåt år sen och köpte då en Docter 2,5-10x48 m lyse och kan inte säga annat än att den uppfyllt mina krav. Jag blev t o m så nöjd att jag köpte en 2,5-10X50UP till min andra studsare och den är snäppet bättre.

Jag har även Swarre, Zeiss och S&B att jämföra med och tycker fortfarande att Docter står sig bra.

Bara ett tipps! ;)

Kikat lite på dem med men då tillåter inte ekonomin de siktena... och tror inte ekonomin just nu tillåter mer än de pengar jag har vikta för ett sikte det är så mycket annat man behöver inför hösten... :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Suttit i dag och kikat på leupold vx-r både på svenska sidor och i Usa och jäklar så det skiljer i pris :blink: Även om man åker på betala tull och mons så har jag siktet hemma ändå några tusen kronor billigare och ändå har jag kollat då ringar när jag ändå ska beställa och de är det ca halva priset på i Usa motför här hemma... Men tar ju tid få det hem också 3-4 veckor tar export tillståndet och sen är det väl minst en vecka eller kanske rent av två det har jag dålig koll på.... Men kan nog vara värt det vänta då man tjänar pengar även om jag helst haft siktet nu :lol: