Publicerat Juni 10, 201115 yr Eller till vintern blir det nog. Har inte tid nu men har ingen panik då det är en hundförarpang som ska byggas. Hämtar trollet idag om en timme. Min 700 låda kommer användas med den tunnaste profil LW har på 45 cm längd. Klämde på en Mcmillan Edge hos Stigge igår och den låg skönt i nävarna men då såg jag att Manners har en superlight kolv med. MCS-SL (super light) http://mannerstocks.com/hunting/ Var mer öppet grepp på MCM men Manners har handutfyllnad som jag är löjligt förtjust i. Fast MCM stocken väger mindre, dryga hektot lättare. Lutar därför åt den då vikt kommer jagas ordentligt. Slutstycke ska flutas och ev låda kommer få urfräsningar den med. Hade bestämt mig för en 358W men då kikade jag på 350 RM och den elaka skäggiga smeden gjorde det inte lättare då han hade hylsor hemma och skickade en med mig Är ju onekligen mer pulver i RM men jag tror nog att i en så lätt bössa kommer den mindre patronen skapa bättre balans på vikt/rekyl
Publicerat Juni 10, 201115 yr Varför ska bössan vara så lätt den bara går att få? Själv skjuter ja iaf betydligt bättre med en tyngre bössa å jag har inga större problem att bära den hela dagar ibland.
Publicerat Juni 10, 201115 yr Låter som en trevligt bygge. Bär man bössan många mil mellan varje skott, försöker man spara vikt. Sent from my iPhone using Tapatalk
Publicerat Juni 10, 201115 yr Jag har en följdfråga/fundering. Kan en stock bli för lätt så att den blir vinglig med låda/pipa i? Likt ett topprankt kikarmontage.. Jag har en Tikka 690 och det systemet är rätt maffigt. Om man då monterar den i en "ultra light" stock, blir det tokigt då på något sätt? Eller är det så att låda/pipa och stocken är så tight ihopkopplade rent tyngdpunktsmässigt, så (del)vikten på stocken påverkar inte detta. /Må
Publicerat Juni 11, 201115 yr Författare Har haft så mycket tunga bössor så nu ska jag ha e lätt. Blir lite utmaning att få ner vikten så mycket som möjligt. Risken är att den blir framtung men för mig spelar det mindre roll då det inte är en drevbössa. Kortar man ner pipan så blir det ju bättre, om kalibern i fråga klarar korta pipor. Gissar att din 690 inte har en sån kaliber om den är standard.
Publicerat Juni 11, 201115 yr DAMMIT! Jag trodde att du hade börjat svarva i min .221FB-pipa... Ser fram emot en projekttråd där med softfokus-bilder i lätt motljus
Publicerat Juni 11, 201115 yr Så att Mats ska slippa hålla något slags försvarstal om att han inte är knapsu bara för att han vill ha en lätt bössa så får väl jag gå in som något slags karaktärsvittne och bekräfta att han skulle nog klara dra omkring på en gjutjärns bössa hela dagen om han nu fick för sig det. Själv gillar jag lätta bössor, eller bössor som inte väger mer än dom behöver i alla fall när jag ska på rörlig jakt. Ska bli roligt att se slutresultatet.
Publicerat Juni 11, 201115 yr Författare DAMMIT! Jag trodde att du hade börjat svarva i min .221FB-pipa... Ser fram emot en projekttråd där med softfokus-bilder i lätt motljus Jo jag borrade bara ur den lite lätt Så att Mats ska slippa hålla något slags försvarstal om att han inte är knapsu bara för att han vill ha en lätt bössa så får väl jag gå in som något slags karaktärsvittne och bekräfta att han skulle nog klara dra omkring på en gjutjärns bössa hela dagen om han nu fick för sig det. Själv gillar jag lätta bössor, eller bössor som inte väger mer än dom behöver i alla fall när jag ska på rörlig jakt. Ska bli roligt att se slutresultatet. Har släpat nog på tunga bössor nu. 375:an vägde i första tappningen en bra bit över 5 kg. Ligger väl runt 4 nu.
Publicerat Juni 11, 201115 yr Trevligt projekt blir säkert kanon! Ska bli intressant att se hur mycket du kan lätta ett 700 lås
Publicerat Juni 11, 201115 yr Författare Tror inte det är så mycket men tycker åxå det blir intressant. Kom då fram till att det blir bestämt med en 358 Win. Kommer ev passa in en XC pipa på den för övrig jakt. 22-243 pipan lär ju inte leva för evigt
Publicerat Juni 21, 201115 yr Författare http://www.ch4d.com/ hade verktyg för 358 win improved med 40 graders bröst å ja har en rivare för den kroppen Har sen bestämt jag behåller den 6 mm pipa som jag felbeställde och gör en XC på den. Men först innan jag börjar ska alla andras bössor göras och snön lär nog hinna falla. Fast det är kul att spåna. Är allt man har tid med nu. Men till veckan börjar semestern och då ska det monteras pipor på löpande band. Sen lär det nog kylas ner ordentligt där nere innan jag lovar nån mer ompipning
Publicerat Juni 22, 201115 yr http://www.ch4d.com/ hade verktyg för 358 win improved med 40 graders bröst å ja har en rivare för den kroppen. Det låter intressant!! Vad kan man vänta sig för prestandaökning med improved vs. standard 358win? Några problem att fire-forma 308W-hylsor? Laddata lär väl inte finnas överallt, men någon med Quickload borde väl kunna assistera.
Publicerat Juni 22, 201115 yr Författare Vet inte riktigt men mellan 5-10% mer krut går det i. Har inte installerat QL än men ska kolla sen då det är gjort. Om inte nån annan orkar kolla före. Men som sagt spånar bara för framtiden. Rivaren jag har för en AI är en 22-243 AI och då krävs det limning av bussningar i flera steg för att få dit rätt bussning i cal 358. Lite mera knöl
Publicerat Juni 22, 201115 yr 358win AI låter ju som en grymmans trevlig patron tycker jag. Nu vill vi snart ha bilder innan fantasierna går överstyr
Publicerat Juni 22, 201115 yr Författare Bilder lär nog dröja då tid inte finnes förrän till senhösten/vintern
Publicerat Juni 22, 201115 yr Om inte annat får man en kaliber som man är tämligen ensam om. Sakon får kanske en ny resa till Luleå nästa vår, men inte med Bussgods den här gången Kom igen nu alla quickload-fantaster! Låt oss höra vad man kan göra med en AI med Oryx 250 grain.
Publicerat Juni 22, 201115 yr Författare En sak till man bör tänka på med improvedpatroner är matningen. Det raka bröstet kan ställa till en del huvudbry. Sådär då hade jag övertalat mig själv i alla fall, blir en standard
Publicerat Juni 22, 201115 yr Vet inte riktigt men mellan 5-10% mer krut går det i. Har inte installerat QL än men ska kolla sen då det är gjort. Om inte nån annan orkar kolla före. Men som sagt spånar bara för framtiden. Rivaren jag har för en AI är en 22-243 AI och då krävs det limning av bussningar i flera steg för att få dit rätt bussning i cal 358. Lite mera knöl En bussning fixar du väl i svarven när du ändå är i farten, visst kanske AI är rätt onödig men livet blir trist om man bara ska köra den enkla vägen hela tiden
Publicerat Juni 22, 201115 yr Författare En bussning fixar du väl i svarven när du ändå är i farten, visst kanske AI är rätt onödig men livet blir trist om man bara ska köra den enkla vägen hela tiden Räcker det inte med 22-243Ai som jag har Visst blir det lite mer ös i den men formskjutning, matningsproblem etc. Näää, kör standard. Tråkig som man är. Kan garantera att en sån bussning tar man inte fram i en svarv, dom är härdade och sen slipade till rätta toleranser Klart har man grejer så visst går det men jag har köpt av PTG 2 bussningar som är lite specialslipade så jag kan limma ihop olika bussningar.
Publicerat Juli 1, 201115 yr Författare Kan nån förklara hur man mäter fram lop på en kolv? Ska till å lägga order.
Publicerat Juli 1, 201115 yr LOP är avståndet från främre delen av avtryckaren till centrum på bakkappan. Din LOP får du fram genom att lägga ett vapen mot underarmen-hålla i pistolgreppet med fingret på avtryckaren,avståndet från avtryckaren till din biceps är din LOP. Detta mått stämmer rätt bra på vapen som används allround,personligen vill jag ha lite längre LOP på vapen som enbart skjuts liggande. är man osäker på längden så finns alltid möjligheten att montera bakkappna med spacers. /Mike
Publicerat Juli 1, 201115 yr Visste du inte det ditt efterblivna helvete? Du e inte bara ful, du e dum också. Skål Mats!
Publicerat Juli 2, 201115 yr Författare Men helvete din korkskalle. Kolvgrejs har ju inget med metall att göra
Publicerat Juli 4, 201115 yr Författare Har börjat vela om jag ska bygga på 700:an eller om jag ska införskaffa en Sako hunter istället. Den lådan är ju smuttare än en 700. Eller om man skulle skaffa typ en Finnlight. Har aldrig klämt på en sån. Har dom handutfyllnad på pistolgreppet?