Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Halvautomatens vara eller icke vara?

Featured Replies

Publicerat

Tänkte starta en liten disskution nu...fick lite inspiration från vårt grann-forum, fast eftersom jag inte skriver där så tänkte jag starta en liknande tråd här....Som rubriken lyder: Halvautons vara eller icke vara...Disskutera på ;)

Tycker ni att man kan ha en Halvautomat på t.ex en fin fasanjakt i skåne...

Jag är av den åsikten att det spelar ingen som helst roll vad du har för vapen...huvudsaken är att vapnet passar dig och du skjuter bra med det.

Jag kan ge min högra hand på att någon kommer att skriva (eller iallafall tänka på att skriva) "den går inte att bryta, då är det en säkerhetsrisk"...å då kommer min följdfråga...hur går det då på en liknande jakt fast med kulgevär??....det är ju inte särskillt många som har dubbelstudsare. Då räcker det med att dra bak slutstycket minsann...och det kan man ju även göra på en hagelautomat...alltså borde det inte vara några som helst problem med att visa att vapnet är oladdat! Och sen aspekten med att det anses "ofint" att komma med en hagelautomat tycker jag är rent j**la nonsens...är man en sämre människa pga att man inte har en exklusiv SbS eller bock ???...

Kan man komma med ett Jahti Jakt ställ och en halvautomat på en fin godsjakt?....mest troligt, men mobbad blir man nog...och säkert får man en tillrättavisning av jaktledaren för vapenvalet...Detta skrevs på det andra forumet: "Det kan ju ligga automaten till last att den är billig och slafsigt gjord, och sålunda kan man anta att ägaren är lika dan. Medans ett brytvapen strikt traditionellt ger sin bärare en aura av att inte bryta konventionen och inte tillhör slöddret..... "...Är det verkligen så j**ligt ???...anses jag (som har halvauto) som ett slödder som är billig och slafsig i.o.m mitt vapen...

disskutera på nu...vad tycker ni?

Mvh Fredde

• Svar 58
  • Visningar 8,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Publicerat

Jag är med dig här Fredde.

Det finns överhuvudtaget inga hållbara argument för att halvautos skulle vara mindre säkra än något annat,nu finns ju dessutom diverse flaggor och annat att hänga i utkastarhålet för att visa alla sin goda vilja.

Faktum är att JAG anser att halvautos är mer lättpekade och mer förlåtande i små missar i anläggningen än vad motsvarande sidor och bockar är med standardkolvar vilket då i förlängningen ger mig en högre träffprocent.

Det viktigaste för alla borde vara att gå på jakt med den vapentypen man skjuter bäst med,inte den som någon gammal förlegad vett&etikett regel bjuder.

/Micke

Publicerat

visst håller jag med dig i din argumentation fredde... men...

Jag skulle aldrig(om det inte behövdes) ta med mig en halvauto på jakt, oavsett om det är and, fasan, har eller rådjur. Det känns fel. Ska jag äga en vore det för banskytte. Jag personligen skulle skämmas lite om jag kom med en sån på en bjudjakt. Men absolut får de som tycker om halvautomater ha med sig såna, men de får ta lite skämt isf  :o ;D. Bättre att ha med sig en halvauto och träffa än något annat och missa!

Publicerat

Läste lite på det andra forumet och där var man riktigt i luven på varandra! Så frågan verkar känslig.

Min personliga åsikt är nog att jag tycker det är trevligare med ett brytvapen, tycker man känner sig mer säker när man träffas osv. Man är ju lite gammalmodig av sig och snackar man med de äldre så är de ännu mer bestämda! Hade med oss en gästjägare för något år sedan och han var utrustad med en halvautomat. Ni skulle hört kommentarerna när han hade dratt tre smällar på ett rådjur som vi alldrig hittade. Inte direkt till honom utan mellan de äldre jägarna. Tror nog att detta mycket är en fråga om tid och att man vänjer sig, när fler och fler jagar med automater!

Publicerat

självklart så tar jag den bössan som jag tycker passar sen om det blir bocken eller halvauto det blir som sagt mitt beslut, säkerheten är inga problem det vet vi . ibland är etik & gamla värderingar bra men det ska inte dras till överdrift.skicka gliringarna inga problem dom tar jag.(men för guds skull se till att träffa mer än mig.....)

Johan

Publicerat

Enda nackdelen som jag har upplevt med halvautomat är att man inte kan plocka upp alla hylsor.

Även jag som använder halvauto känner mig tryggare om jag ser en bruten bössa än en uppspänd halvauto. Enda alternativet som känns ok är en patron/kvist fastklämd.

Dock är detta lite bökigt och jag kan inte ärligen säga att jag alltid gör så ;) men om man jaga i grupp så får man tänka efter lite extra.

Publicerat

Använd den bössa som du trivs bäst med, det är säkrast för alla.

Men jag förstår att vissa är emot automater på stora sällskapsjakter (köpjakter), ett fåtal jägare (skyttar) har inte den vapenhantering man kan kräva och i händerna på dessa blir en automat en farligare. För dom runt omkring känns det då tryggare att mötas av ett brutet vapen.

För ihållande skytte finns det nog inget bättre än en automat, speciellt i trånga gömslen. Hur många är det inte som har bråkat med ett camoflagenät vid omladdning av en bock eller SvS.

Publicerat

Jag håller fast vid att använda brytvapen i min jakt. Främst för att jag tycker det är snyggare, smidigare och tystare att ladda. Går mycket med bössan bruten, laddar först när det börjar bränna till.

Står jag på ex. rävpass är det ju laddat, men då blir det tystare gjort med ett brytvapen.

Jag tycker de flesta halvautomater är fula,klumpiga och högljudda. Fördelarna är ju som tidigare påpekats i ex. gömslen och att det ofta är lättare att få sving med en lång halvautomat.

Trots att jag har svårt för hagelautomater, har jag en tid sneglat på en Remington special field (i kaliber 20 förstås). Nu vill jag egentligen bara ha en hagelbössa till jakt och träning, men visst vore det kul att testa...Med slugpipa till eftersök kanske?

Publicerat
  • Författare
Jag tycker de flesta halvautomater är fula,klumpiga och högljudda. Fördelarna är ju som tidigare påpekats i ex. gömslen och att det ofta är lättare att få sving med en lång halvautomat.

Klumpiga??......på vilket sätt är en halvauto mer klumpig än t.ex en bock?

Om jag skulle jämföra bocken som jag hade tidigare (Classic Multichoke) med halvauton som jag har nu...så vinner halvauton med hästlängder....det finns ingenting till bockens fördel...ingenting alls... halvauton är lättare, kortare och smidigare på alla sätt och vis...

Mvh Fredde

Publicerat

Ok fuskat igenom tråden, tänkte bara tycka till lite..

Vid vilken jakt med kulvapen har du nästa skytt typ 3 meter från dej på båda sidorna? Trampjakter och annat innebär väldigt mycket gå bland folk och där anser jag, allt handlar här om personligt tyckande, att ett brytvapen är att föredra i alla lägen. Att försöka jämföra med klövviltsjakten håller inte.

Sen när du mer eller mindre kryper ut till ditt pass, änderna ligger kanske 50 meter framför dej i en vassrugge. Du kommer på plats och ska ladda din halvautomat. Framför dej ligger ett 20-tal änder som du inte ser och som inte sett dej. När du släpper slutstycket så reser du de ankorna som drar med sig övriga bort från dej och över huvudet på någon som är på väg runt för att resa fågeln.

Ok det var extremt och alla kommer att tjata i kapp om att det går att ladda automaten tyst och visst, det går, men visst skrammel brukar det bli iaf.

Jag har en automat som jag använder ofta.. men inte vid sällskapsjakter där jag har folk runt mej hela tiden. Brytbössan ligger i armvecket och pekar aldrig på något annat än marken då det inte är jakt. Halvautomaten pekar alltid någonstans även om du har ett helt lakan hängades vid slutstycket.

Däremot, citaten från det andra forumet håller inte ens nästan! Inte i normala kretsar iaf. Visst finns det folk som säkert får utlösning av att knalla runt bland kompisarna med en 250.000 kronors sprättbössa i armvecket men tja det är väl bara att gratulera till att man är så pass lätt tillfredställd?  ;D

Svår fråga detta, måste nog kika lite på det andra forumet  ;D

Mvh!

Publicerat

Tjosan..

Halvauton är säkert ändamålsenlig vid jakter med lite färre personer eller när man e själv i skogen...

Men Som folk redan sagt så känns alltid en bruten bössa som pekar i marken betydligt skönare vid samling/förflyttning...

På ett gevär där man drar ut slutstycket såns det från alla vinklar du ser hållet att slutstycket är ute, (speciellt om det "hänger kvar" i bössan) detta gäller inte påde halv-autos jag sett iaf.. sen dethär med vimplar etc etc.. kanonbra.. men ärligt-talat.. hur många orkar tjabba med det när dom ger sig från passet?

Sen att gå omkring o skryta med sin 100k+bössa känns lite fjompigt det med.. själv springer jag runt med mitt järnspett till sbs o trivs finfint :) (baikal), jahti-ställ har man med ;)

Publicerat

Helt klart märker man av inläggen att misstron mot automatanvändare är hög.

Själv vill jag påstå att automatanvändare besöker skjutbanan oftare än vad majoriteten av bock & sida/sida användarna gör och därmed har större hanterings/vapenvana.

Var det lika jobbigt under värnplikten med alla Ak-4 ,Ak-5 , Ksp m,m som inte heller gick att bryta ;)

/Micke

Publicerat

Måste jag välja så blir det min halvautomat till alla jakter.

Tycker att den passar mig fint och jag skjuter bra med den.

Det räcker för mig att välja den.

Alltid bra med ett skott extra kan behövas ibland på fågeljakten.

Och ingen har klaga på mig för att jag inte brytit mitt vapen ;D ;D

Publicerat

Tänkte på Berettas nya halvautomat, är det inte lite av idén med denna bössa att den just ska vara brytbar för att visa att den är säker! Vad är annars vitsen med en brytbar auotomat? Förutom att den är lättare att transportera då den är delbarr. Kom gärna med fler fördelar till en novis på området ??? ??? Eller jag är helt fel ute ;)

Publicerat
  • Författare

På t.ex samlingen eller på väg från såten så kan man plocka isär halvauton...alltså man lossar på muttern som håller i förstocken och pipan...sen tar man helt enkelt lös pipan...å allt de kan göras med pipan pekandes rakt upp i himlen...och så tar det inte ens en minut...sen kan INGEN komma och säga att vapnet är farligt...

och som hundförare borde det ju vara ganska betryggande att se när skytten pekar pipan rakt upp och sen skruvar lös pipan....

Mvh Fredde

Publicerat

Beretta har väl kommit ut med nån hagelautomat som går att bryta lr???

Publicerat
På t.ex samlingen eller på väg från såten så kan man plocka isär halvauton...alltså man lossar på muttern som håller i förstocken och pipan...sen tar man helt enkelt lös pipan...å allt de kan göras med pipan pekandes rakt upp i himlen...och så tar det inte ens en minut...sen kan INGEN komma och säga att vapnet är farligt...

och som hundförare borde det ju vara ganska betryggande att se när skytten pekar pipan rakt upp och sen skruvar lös pipan....

Mvh Fredde

Om vi är på samma jakt och du gör det ska jag personligen ta isär min sbs i tre delar på under 30 sek.

Skämt åsido, vid extremfall skulle kanske en vanlig halvautojägare göra så, dvs när jaktledaren kräver det för deltagande, annars tror jag inte det kommer att hända. gå runt bilen och känna på hjulbultarna innan varje biltur tar mindre än en minut, hur ofta gör du det? båda sakerna handlar om bekvämlighet och handlar om din egen och andras säkerhet.

Publicerat
  • Författare
vid extremfall skulle kanske en vanlig halvautojägare göra så, dvs när jaktledaren kräver det för deltagande, annars tror jag inte det kommer att hända. gå runt bilen och känna på hjulbultarna innan varje biltur tar mindre än en minut, hur ofta gör du det? båda sakerna handlar om bekvämlighet och handlar om din egen och andras säkerhet.

njaaaooo...var inte riktigt så jag menade ;)...jag menar att om det är sån stor hysteri på att vapnet ska gå att bryta så är det ju faktiskt ett alternativ att "plocka pipan"...om än det inte går lika fort som att bryta en bock eller SbS så går det på ett överdrivet klart sätt att visa : "kolla min bössa är oladdad" även med en halvautomat. Om ingen kräver att man ska ta lös pipan så gör ju ingen det...inte jag i varje fall... men det är ett alternativ...På de "gemensamhets" jakter som jag varit med på (30 pers ungefär) så har då ingen alls gnällt över halvautomater...och de flesta nöjer sig med att se en illröd gyttorp tomhylsa i "utkastar hålet" på bössan vid fika uppehållet.

Mvh Fredde

Publicerat
  • Författare
alla kommer att tjata i kapp om att det går att ladda automaten tyst och visst, det går, men visst skrammel brukar det bli iaf.

Min halvauto går INTE att ladda tyst....inte på något sätt...eller jo, magasinet trycker man ju in två plugg i rätt så ljudlöst...men slutstycket är omöjligt att få tyst...man måste släppa av det med en viss kraft annars "låser" den inte och således smäller det inte när man trycker av...vet inte vad systemet kallas...men det är nå nyare som Benelli börjat med..."skallen" längst ut på slutstycket ska rotera för att den ska låsa...och då måste det vara lite fart på slutstycket :-

Mvh Fredde

Publicerat
Min halvauto går INTE att ladda tyst....inte på något sätt...eller jo, magasinet trycker man ju in två plugg i rätt så ljudlöst...men slutstycket är omöjligt att få tyst...man måste släppa av det med en viss kraft annars "låser" den inte och således smäller det inte när man trycker av...vet inte vad systemet kallas...men det är nå nyare som Benelli börjat med..."skallen" längst ut på slutstycket ska rotera för att den ska låsa...och då måste det vara lite fart på slutstycket :-

Mvh Fredde

Det är därför du behöver 3 skott  ;)

Men å andra sidan har jag exakt samma problem med min bygelskramlare

Publicerat
Om jag skulle jämföra bocken som jag hade tidigare (Classic Multichoke) med halvauton som jag har nu...så vinner halvauton med hästlängder....

OK, Fredde...jag tänkte i jämförelse med det vapen jag har (och de jag haft), men jämför man med Ert exempel kan jag bara ge Er 100% rätt  ;D

I.o.f.s inget märkvärdigt med min Browning 425 kal.20, men jag vidhåller att det känns smidigare med ett brutet vapen i armvecket eller över axlarna. När det kommer till skyttet är skillnaderna inte större än mellan resp.skytt och dennes förmåga.

Men när jag ska ladda går det så tyst, så tysssst... ;)

Publicerat
  • Författare
I.o.f.s inget märkvärdigt med min Browning 425 kal.20, men jag vidhåller att det känns smidigare med ett brutet vapen i armvecket eller över axlarna.

jahaaa :D...ok...det var så du tänkte, jaja men då är jag med :D...trodde att du menade "allmänt handhavande" typ när du står på pass och väntar...alltså när den inte är bruten :D, åsså när du har en "tjuga", jag antog lite slarvigt att du hade en "tolva", som är klumpigare än en "tjuga" oavsett om det är en SvS, Bock eller en halvauto.

Men när jag ska ladda går det så tyst, så tysssst... ;)

det var faktiskt Bockens enda fördel ;D...man kunde höra en nål falla på 10m när man laddade bocken ;) ;)

Mvh Fredde

Publicerat

Är det någon halvauto-användare som i praktiken har råkat ut för oförstående jaktkamrater, eller är diskussionen mera teoretisk? Att ta loss pipan går visserligen fort, men om det skulle bli ett allmänt krav skulle resultatet kunna bli en del borttappade delar, nersmutsade patronlägen m.m.

Publicerat

Intressant ämne det här!

Deltar på ett stort antal storjakter, både fågeljakter och drevjakter och då oftast som jaktledarnas assistent och slaktdräng.

Jag kan bara konstatera att det är som det sagts tidigare i tråden. Halvautomater och byglar är inte välkommna på dessa jakter.

Grunden till detta är tror jag ett antal missöden med dessa vapen och sådant sprider sig snabbt mellan arrangörerna.

Självklart är det så att den vapentypen i rätt händer är minst lika säker som nåt annat. Men faktum kvarstår att det är väldigt blandat med erfarenhet bland jägarna på dessa jakter och då väljer man att vara konsekvent mot denna vapentyp.

Jag har sett en del saker som jag reflekterat över när det gäller halvautomat studsare och det är att vi ofta har flera skott i djur skjutna med halvauto och med stor köttförstöring som följd. Det verkar som att man fortsätter att panga på djuret om det springer vidare på första skottet och detta trots att första kulan sitter bra.

En annan otäck grej är att det i några fall visat sig att skytten fortsatt att svinga efter djuret och på så sätt kommit ur sin skjutszon. FARLIGT!

Detta tror jag beror på att man inte får den tid till eftertanke som man faktiskt får när man repeterar ett vapen. Jag vill poengtera att detta uteslutande har inträffat med oerfarna jägare.

Så på de jakter jag är med på är dessa vapen inte välkommna! Det står tom på inbjudan som skickas ut så att ingen ska stå där på morgonen med fel pang och sen inte få delta.

Vet inte om detta gav nån klarhet i ämnet men det är nog oftast så här det går till.

Vildhog

Publicerat
Halvautomater och byglar är inte välkommna på dessa jakter

Du skriver halvautomater och byglar! Kan du utveckla detta lite mer, varför är inte byglar välkommna! När det gäller automater är det då både hagel och kula?