Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dubbelstudsare- VARFÖR ?

Featured Replies

Publicerat

Hejsan !

En för er kanske okunnig fråga, men varför är de sk dubbelstudsarna populära ? Jag menar du har två skott inte fler jmf med en "vanlig" kulbössa. Är det statussymbolen eller vad ?

Det är inte för att provocera jag ställer frågan, utan nåt jag funderat på så jag vore tacksam för svar på:

Vad är de olika argumenten som talar för en dubbelstudsare?

MVH: Tjäder

• Svar 60
  • Visningar 34,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• För egen del så kan jag se ett litet problem om jag skulle skaffa mig en dubbelpang. Jag är ju snäppet sämre skytt än Musköt som träffar i andra skottet... Jag behöver ju 3 för o träffa o då faller

• Shit.... På dagen 4 år sedan!! ;-)

Publicerat

Hejsan !

En för er kanske okunnig fråga, men varför är de sk dubbelstudsarna populära ? Jag menar du har två skott inte fler jmf med en "vanlig" kulbössa. Är det statussymbolen eller vad ?

Det är inte för att provocera jag ställer frågan, utan nåt jag funderat på så jag vore tacksam för svar på:

Vad är de olika argumenten som talar för en dubbelstudsare?

Möjligheten till två extremt snabba skott.

Säkert o tex bära bössan bruten men med skott i under spårning.

Snabbt slå ihop bössan o skjuta.

Oftat väldigt smidiga, likt en väl anpassad hagelbössa.

Publicerat

2 riktigt snabba skott på drevjakt är väl vad jag kommer på. Gillar bössorna själv men så många fördelar mot en repeter vet jag inte om det är. Men det finns säkert andra som kan lista dom ;)

Publicerat

Som extremt driven hagelskytt så skulle jag väldigt gärna ha en dubbelstudsare i lite grövre kaliber för att underlätta vid rörligt skytte.

Dock är de bössorna jag har tittat på väldigt dyra och funkar inte med min plånbok... <_<

Hade Browning haft samma stockning på dubbestudsarna som hagelbockarna samt lite roligare kalibrar hade det varit affär för länge sedan!

Publicerat

2 snabba skott

Instinktivt skytte om bössan passar likt en hagelbössa

2 av varandra oberoende låsar med varsitt trycke

Går att ladda tyst

Lätt att se att vapnet är oladdat då det är brutet

Publicerat

Som sagts innan är det smidigheten och säkerheten jag värderar mest med min Merkel 141E. Under 3 kg och knappt 1 m lång!

Går mest som hundförare och då är det bra och enkelt att kunna bryta vapnet när man närmar sig en passkytt.

\Mats

Publicerat

en DS är primärt till för farligt vilt i Afrika eller drevjakter i Europa.

en DS har man för att det ger möjligheten till två snabba skott med stor tillförlitlighet. Tillförlitligheten är viktigast i Afrika medan snabbheten är det primära på drevjakter i Europa.

jag trodde att de skulle få ett uppsving i sverige med tanke på vildsvinen men nu, med blasrar, helixar, argos, bars etc. kommer nog svenskens innehav av DSar inte öka så mkt, men förmodligen lite.

Publicerat

jag trodde att de skulle få ett uppsving i sverige med tanke på vildsvinen men nu, med blasrar, helixar, argos, bars etc. kommer nog svenskens innehav av DSar inte öka så mkt, men förmodligen lite.

Skulle 6,5 klassas ner till klass 2 så kan jag definitivt överväga en klass 1 dubbelstudsare för grisen när den kommer hit!

Publicerat

Jag tycker Henriks förra signatur besvarar frågan fullt ut:

Doubles are for game, magazine rifles were meant for the trenches

Magasinsbössor utvecklades ju faktiskt för krigföring.

Publicerat

För egen del så kan jag se ett litet problem om jag skulle skaffa mig en dubbelpang.

Jag är ju snäppet sämre skytt än Musköt som träffar i andra skottet...

Jag behöver ju 3 för o träffa o då faller ju Dubbelstudsarn bort.. :lol:

Publicerat

@NS: Du får väl gå runt med patroner mellan fingrarna så är saken biff!

Angående dubbelstudsare så har jag varit sugen sedan jag testade några provanläggningar med... Gyttorps ds med skitful camo/signalkolv.

Som tur är så kan jag, precis som med Sauer 303 som jag också är hemligt kär i, inte motivera ett inköp så länge jag har min R93:a

//Mekus

Publicerat

en bild...

adventure_sharp_07.jpg

adventure_sharp_01.jpg

sharp01.jpg

Publicerat

Varför dubbel?

Trippel blir så tungt...

Men seriöst så är skyttet med en dubbelstudsare mer att likna hagelskytte.

DVS inpassad för snabb anläggning och flyktskytte.

Dryga hagelhåll men defintivt inte för precisions skytte på långa håll.

Jag är betydligt snabbare på 1,2 och 4 skott än med repeter. (Vet ej halvautomat)

Det är bara tredje skottet som går något snabbare med repeter än dubbel.

Publicerat

Brytvapen av olika slag är såvitt jag kan förstå de enda vapen som faktiskt är konstruerade för att vara just jaktvapen (möjligen lyser min okunskap kring bygelrepetrar igenom här men jag misstänkar att även utvecklingen av dessa drivits av militära krav). Med andra ord är det lite av "MÖPvarning" över att jaga med cylinderrepeter, givetvis är det kanske allra störst "MÖPvarning" hos de som använder sig av Mauser m/98 eller liknande mekanismer som tagit död på miljontals soldater och för den delen civilister ;)

Egentligen skulle man kunna vända på resonemanget och konstatera att det bortsett från de rent ekonomiska aspekterna (som jag givetvis har full respekt för) bara finns en riktigt relevant fördel med en repeter jämfört med en dbs och det är såklart precisionspotentialen. För de jaktformer som kräver mycket hög teknisk precision så är dubbelstudsaren ett mindre lyckat val, mina egna erfarenheter med vapentypen gav för handen att den praktiska yttersta gränsen på t ex räv låg på 120-130m. För de jägare som bara undantagsvis skjuter på skotthåll över 100m så ser jag egentligen ingen anledning att använda en cylinderrepter eller annan repeter. Givetvis kan det vara en fråga om tycke och smak, man kanske vill använda en bultbössa, halvautomat eller bygelrepeter för att man har en särskild förkärlek för dessa vapen och då skall man givetvis också göra det.

Som jag ser det har dubbelstudsaren flera viktiga fördelar, det finns potential att bygga dessa till små smidiga bössor. Precis som Mats Bengt så använde jag under flera säsonger en liten Merkel 141 och jag känner inte till någon bultbössa eller halvauto som kommer i närheten av att vara så smidig och välbalanserad som vad en dylik tingest är. Den goda balansen och det smidiga formatet gör att jag kom betydligt snabbare till skott med den bössan än med någon annan bössa jag provat, när viltet dyker upp både när och där man minst anar det så är detta en mycket värdefull egenskap. I vapenskåpet stod (och står) det också en blaser R93 som i och för sig är ett vettigt alternativt men för det rena frihandsskyttet under jakt så nådde jag bättre resultat med den lilla dbs än vad jag gjorde med blasern.

Nästa aspekt är såklart att det är betydligt trevligare och kanske säkrare för dina jaktkamrater att socialt umgänge under jakten sker med brytet vapen. även om repetern är plundrar och säkrad så ger det i alla fall mig olustkänslor med skyttar som pekar lite här och där med sina repetrar.

Mellan det första och andra skottet uppstår det inte heller något omladdningsljud eller någon omladdningsrörelse vilket ökar möjligheten för dubbléer för dem som gillar sådana.

Det smidiga formatet gör såklart också att det är bra mycket trevligare att bära omkring på en dbs jämfört med ett järnspett till repeter.

Även om man kan bygga ett "case" för att använda sig av olika typer av repetrar för "vanlig" svensk jakt på älg, hjort, gris och rådjur så tvekar jag inte att påstå att i många fall hade nog dbs klarat av detta minst lika bra och dessutom som grädde på moset varit trevligare att hantera under tiden :P

I slutändan handlar det nog ändå om tycke och smak, dessutom är de allra flesta dubbelstudsare både dyra och i många fall lite lynniga så något allemansvapen torde de aldrig bli. Men att de både skyttemässigt och hanteringsmässigt är fullgoda alternativ till repetrar är ställt utom all tvivel.

Henrik

Publicerat

Vill bara utveckla Henriks sista mening angående lynnigheten i att skjuta dubbelstudsare.

Är f.n. inne på min 3:e och den kommer att få stanna dels för att den skjuter mycket bra och dels är ett arvegods.

Dock har jag skjutit mångfallt fler olika ds där ovana skyttar/jägare inte fått till vare sig samskjutning eller den enskilda pipans precision. Absolut största felkällan till dessa problem är att man krånglar ner sig i någon form av skjutbänk när det ska till att kontrollskjutas. Detta är i de allra flesta fall helt fel.

En ds bör skjutas så som man kommer att jaga med den. dvs stående och gärna med ett lätt stöd för vänsterhanden i rätt höjd. Rekylupptagningens likhet mellan skotten är oerhört viktig när det gäller ds. Ger man detta en tanke samt att, när man kontrollerar samskjutningen, försöker ha samma tid mellan skotten så kommer många fler "omöjliga" bössor skjuta som en ds ska.

Publicerat

Vill bara utveckla Henriks sista mening angående lynnigheten i att skjuta dubbelstudsare.

Är f.n. inne på min 3:e och den kommer att få stanna dels för att den skjuter mycket bra och dels är ett arvegods.

Dock har jag skjutit mångfallt fler olika ds där ovana skyttar/jägare inte fått till vare sig samskjutning eller den enskilda pipans precision. Absolut största felkällan till dessa problem är att man krånglar ner sig i någon form av skjutbänk när det ska till att kontrollskjutas. Detta är i de allra flesta fall helt fel.

En ds bör skjutas så som man kommer att jaga med den. dvs stående och gärna med ett lätt stöd för vänsterhanden i rätt höjd. Rekylupptagningens likhet mellan skotten är oerhört viktig när det gäller ds. Ger man detta en tanke samt att, när man kontrollerar samskjutningen, försöker ha samma tid mellan skotten så kommer många fler "omöjliga" bössor skjuta som en ds ska.

Jag har också lärt mig genom den hårda skolan att mycket av träffbilden sitter i rekylupptagningen och att man ska skjuta på samma sätt som under jakt för att få till det. Jag har hjälpt några kompisar med deras dubblare och fått till samskjutningen med handladdning men en av dem ändrade träffbilden radikalt efter att det monterats ett sikte så nu är det två olika laddningar o kulor för den bössan, ena laddningen när han använder bössan utan sikte och den andra laddning med sikte.

Bökigt men fungerande och träffbilderna är bra med båda laddningarna men det går inte att blanda dem för då börjar bössan sprida som fan. Att notera är också att träffbilderna skiljer mellan mig och ägaren som skytt. Mina träffbilder är något högre upp och till höger samt något tättare än ägarens.

Dubblare är lite skumma och individuella men underbara när allt stämmer. :wub:

Publicerat
  • Författare

Hejsan !

Vill inleda med att tacka er alla för bra argument och svar på min fråga.

Vad roligt att ni alla svarat och räknar upp en massa bra argument för att jaga med en dubbelstudsare. Nu förstår jag lite bättre- varför jag ska behålla min kommande vinst it Bössmakagillets lotteri :rolleyes: ...... (har 3 lotter)

Publicerat

Såg någon test av Hanael (med reservation för stavning) ds i syntet (trä under). Den sköt ju lovande och är inte allt för dä-la dyr i nyinköp. Kanske denna typ av produkt kommer att bli mer poppis i Svedala..

Kan någon förklara vad som skiljer en ds och en bultbössa (med samma vikt/kaliber) m.a.p. inskjutning kopplat till rekylupptagning/skjutställning? Gäller inte detta alla bössor oavsett teknik? Varför är en ds känsligare? Har det med pipinfästning och framstock att göra?

Är det skillnad på s/s eller o/u ds ur den aspekten?

/Må

Publicerat

Hejsan !

Vill inleda med att tacka er alla för bra argument och svar på min fråga.

Vad roligt att ni alla svarat och räknar upp en massa bra argument för att jaga med en dubbelstudsare. Nu förstår jag lite bättre- varför jag ska behålla min kommande vinst it Bössmakagillets lotteri :rolleyes: ...... (har 3 lotter)

Ähh, det är ju bara en ombyggd Merkel från tiden när de bössorna var byggda av om-smält skrot så den är ganska kass i grunden men jag är snäll så jag befriar dej från den för några tusenlappar. ;)

Publicerat

Såg någon test av Hanael (med reservation för stavning) ds i syntet (trä under). Den sköt ju lovande och är inte allt för dä-la dyr i nyinköp. Kanske denna typ av produkt kommer att bli mer poppis i Svedala..

Kan någon förklara vad som skiljer en ds och en bultbössa (med samma vikt/kaliber) m.a.p. inskjutning kopplat till rekylupptagning/skjutställning? Gäller inte detta alla bössor oavsett teknik? Varför är en ds känsligare? Har det med pipinfästning och framstock att göra?

Är det skillnad på s/s eller o/u ds ur den aspekten?

/Må

Nu svarar jag för mig själv. Om det är samma för andra får du fundera på själv. Eller så får du fler svar...

Min dubbel är en bock. DVS 2 pipor. Den ena högre än den andra. (Så långt tämligen självklart)

Detta innebär att det finns en skillnad i momentet som uppstår när bössan vill åka bakåt och min axel är ivägen.

För en SBS gäller samma sak men i sidled istället.

Sedan skriver du samma vikt/kaliber.

En Dubbel med samma vikt som en bultbössa har en kortare total längd. Det ger en balans som är lämplig för snabba skott och det går snabbt att lära sig få upp bra hastighet på svingen. Men det ger också en balans som inte är lika förlåtande när det gäller rekylupptagning. (Tröghetsmotstånd)

Stocken på min bössa är dessutom anpassad för att även passa till hagelpipsetet. Det innebär att vinkeln på bakkappan är lite annorlunda än på mina "bultar". (Fågel skjuts oftast snett "uppåt")

Det passar bra för snabbt agresivt skytte. Men om jag har överkroppen helt vertikalt och skjuter horisontellt eller kanske t.o.m. lite nedåt så blir kontaktpunkten mot min axel nästan nere vid tån. (Vilket inte bara gör ont utan även ger ett större "uppslag".) Om jag sitter ner och kompenserar genom att luta mig framåt så ligger det mer tyngd bakom axeln. Det blir sett ur bössans synvinkel ett stummare mothåll och ett större uppslag.

Alltså, riktigt duktiga skyttar som vet vad de håller på med har nog inte så stora problem med det här.

Vi andra har en lite längre uppförsbacke...

För min egen personliga del så blev nog inte backen mindre av att jag när jag jämför min dubbel med min bultbössa så jämför jag 9,3x74R med 6,5x55. Och jag är nog inte den första i världshistorien som gått mot en grövre kaliber när man skaffat en dubbelsudsare. Det skulle nog inte vara lika stora problem om du hittade en dubbelstudsare i 22lr...

MVH // Henrik

Publicerat

Dubbelstudsare eller inte det är frågan.

Det är lite av en missuppfattning att dubbelstudsare endast går att andvända på korta håll & rörligt vilt.

Det gäller kanske de berömda brittiska märkena för dessa skjuter ofta ganska uselt till stor del beroende på att de är reglerade för cordit laddningar & fabriks kalibrar som inte längre görs.

Vad det gäller tyska dubbelstudsare så är de oftast i någon av tre standard kalibrarna 8x57IR, 8x57IRS eller 9,3x74R.

De är också standard mässigt reglerade för RWS TMR kula & dessa laddningar har inte förändrats sedan de intruducerades på marknaden.

TMR laddningarna har också blivit den standard laddning som andra ammo tillverkare försöker efterlikna.

Generellt sätt kan man säga att en tysk dubbelstudsare av lite äldre datum skjuter lika bra eller bättre än sina samtida repeterstudsare.

Tikka skröt under hela 70-talet om att deras studsare kunde placera tre smällar i en snusdosa på 100 m, skulle tro att de flesta samtida tyska dubblar klara detta.

Min egen Merkel 220E tillverkad 1966 placerar två dubbelsmällar (Fyra skott) inom fem cm i sida & i stort sett lika i höjd på 100m,(9,3x74R RWS 18,5 grams TMR).

Detta om jag lyckas hålla i andra skottet så att det inte klättrar.

Det går också utmärkt att sitta i bänk om stödet ligger mot lådan precis under tvärbulten (heter det så, bulten som fungerar som gångjärn under pipan).

Ligger stödet under framstocken och bänkstöd så ligger andra skott 5 dm högt.

Det är väldigt vanligt att dubbelstudsare inte tål stöd mot framstocken.

//Lasse D.

Ps Betalade 28.000 inklusive hakmontage & kikare för några år sedan tycker inte att det var så farligt.

Publicerat
  • Författare

Ähh, det är ju bara en ombyggd Merkel från tiden när de bössorna var byggda av om-smält skrot så den är ganska kass i grunden men jag är snäll så jag befriar dej från den för några tusenlappar. ;)

Hejsan !

He he he ! ok bra då vet jag vem jag ska lura på den då jag vunnit den :lol:

Publicerat

Hejsan !

Sulle nog också kunna offra mig & ta hand om bössan om det bli lite trångt i vapenskåpet.

//Lasse D.

Publicerat

Hejsan !

Inte för att göra er ledsna pojkar men nu är det så att JAG hade faktiskt tänkt mig att vinna den bössan! :lol:

Publicerat
  • Författare

Inte för att göra er ledsna pojkar men nu är det så att JAG hade faktiskt tänkt mig att vinna den bössan! :lol:

Men alltså, jag har faktiskt sett syner inatt att jag vann den, bara så ni vet det alla nu. Bli inte ledsna ni som köpt en lott eller två ty bössan är och förblir MIN och enbart min !!!

Jag är generös, så jag lovar att ta en bild eller två då jag står med den i min famn och lägga upp dessa bilder på detta eminenta forum. Allt för att glädja er :rolleyes: