Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dubbelstudsare- VARFÖR ?

Featured Replies

Publicerat

Jo jag har studerat ett antal skjutprotokoll i mina dar men har dock inte reflekterat över samstämmigheten i kulan. Att ammunitionsfabrikatet till uteslutande har varit RWS håller jag med om men oftast är endast kulvikten angiven på de protokoll jag studerat.

Desto äldre vapnen har varit desto mer har variationen varit i kulvikten men å andra sidan så fanns det ett annat sätt att ta hand om kundens önskemål då det begav sig.

Tack för info.

Ja men förutom kulvikt så står säkerligen oftas även "Teilmantel Rundkopf" eller som förkortningen lyder TMR.

//Lasse D.

• Svar 60
  • Visningar 34k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• För egen del så kan jag se ett litet problem om jag skulle skaffa mig en dubbelpang. Jag är ju snäppet sämre skytt än Musköt som träffar i andra skottet... Jag behöver ju 3 för o träffa o då faller

• Shit.... På dagen 4 år sedan!! ;-)

Publicerat

Min gamla Merkel 220E skjuter 2-3 dm isär (höjd) med Norma krut ännu värre med Norma fabriks ammo.

Laddar jag med Vhirto n-140 eller vad det heter så ligger jag lika i höjd med två dubbelskott (4 smällar) & inom 5 cm i sida.

Utgångs hastigheten beräknad till 695 m/s men har aldrig mätt.

Du kan få detalj info om mina olika laddningar om du vill.

Skulle tro att Zanardini är reglerad för RWS ammo.

//Lasse D.

Vihtavuori heter nog krutet du far efter. ;)

Dina laddata tror jag inte hjälper mig eftersom alla dubblare är så individuella men tack ändå.

Möjligt att Zanardinin är reglerad för RWS ammo men har inte hittat nåt som varken stöder eller förkastar påståendet. Jag kör med Oryx för den är funktionabel, billig samt lätt att få tag i. Även om spridningen är stor i jämförelse med en cylinderstudsare så är den tillräckligt liten för att jaga med.

Publicerat

Så mycket sparkar väl ändå inte en 74:a!

Jag skjuter mest och bäst med min gamla 6,5:a. Så när jag ville leta rätt på ett vapen lämpligt för lite snabbare skytte var det egentligen en 8x57 jag var på jakt efter. Hittade dock en i 9,3x74R som jag gillade skarpt.

Lånade hem den och släppte iväg 20 smällar. Hur träffbilderna såg ut på de 20 smällarna skall vi inte tala för mycket om. Men jag kännde i alla fall att jag inte behövde vara så jätte orolig för rekylen.

Det är föresten en Bretta Silver Sable lite "lätt" ombyggd inne på Torsbo.

// Henrik

• 3 years later...
Publicerat

Som extremt driven hagelskytt så skulle jag väldigt gärna ha en dubbelstudsare i lite grövre kaliber för att underlätta vid rörligt skytte.

Dock är de bössorna jag har tittat på väldigt dyra och funkar inte med min plånbok... http://www.jaktsidan.se/ipb/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/dry.gif

Hade Browning haft samma stockning på dubbestudsarna som hagelbockarna samt lite roligare kalibrar hade det varit affär för länge sedan!

Finns ju DS byggd på b25 vilket ger samma kolv o förstock :)

Publicerat

Finns ju DS byggd på b25 vilket ger samma kolv o förstock :)

Shit.... På dagen 4 år sedan!! ;-)

Publicerat

Haha ja det har du rätt i!

• 4 months later...
Publicerat

Intressant tråd!

hur väl skjuter ni med ds i kalibrar 375 och uppåt?

Publicerat

Normalt sett inom 5cm på 80m....

Publicerat

Den här är väl inte så dyr?! Ingen tysk men i alla fall.... http://m.blocket.se/skaraborg/Vapen_63443499.htm?ca=11&w=3

Står att den gått 20 smällar. Om det är Henke67's 20 smällar så är det väl bara att räkna bort den bössan.

Publicerat

Nja. Min har vid det här laget gått betydligt mer. Den här tråden har ju några år på nacken...

Angående precision så ligger jag med min 9,3 en bra bit bakom PMT. Dels är samskjutningen inte bättre än de där 5cm. Brukar räkna med att det skiljer ca 4-6cm. Går ju till viss mån kompensera för när man skjuter på tavla men ju verkligare skyttet är desto svårare. Brukar ha 6-10cm som längst i gruppen när jag skjuter björnpassets längre avstånd. Och då är det nog mest bakom kolven det behöver justeras om jag skall få bättre resultat...

Publicerat

Ganska exakt 4cm på 100m med 9.3., med bra stöd.