Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

HD röntgen

Featured Replies

Publicerat

Hejsan !

Intressant artikel, jag ögnade igenom den som hastigast. Ju mer man läser om höfter desto mer komplex blir frågan. Skrämmande vad många felkällor det finns som påverkar slutresultatet i bedömningen av våra hundars höfter.

Det verkar ju oxå vara så att den nedärvda faktorn på höfterna inte är så stor, för varför kan en parning med två A höftföräldrar ge avkommor med c och d höfter ? Jag står kvar i min tjuriga övertygelse om att den selektiva aveln INTE har lett till någon förbättring av hundars höfter nu de senaste 20-30 åren, eller vad tror ni ?

MVH: Tjäder

Jag ska fatta mig kort!

Grunden i avel om vi nu tittar på hundar med HD problematik, kolla in föräldrarna i den tänkta kullen, se sedan på deras syskon, tidigare kombinationer på samma föräldrar, föräldrarna till avelsdjuren deras syskon och ev avkommor.

Har du en kull 1 med A A A B B C

coh kull 2 med A B C C D E

Så är det bättre att använda den mentalt bra C hunden i första kullen mot att använda A hunden i kull 2, ärftligheten kommer ikapp, i kull 2 ska ingen hund användas!

Publicerat

Om man BARA skulle avla på hundar med 100% felfria leder vid säg 8 års ålder så har de fallit för ålderssträcket OM man skulle hitta några individer. -_-

Alls inte!

Så gjorde jag på mina 2 första jämtkullar och den hanen fick sin 3:e och sista kull när han var inne på 11:e året ;) Samma hund som INNAN röntgen levde ett hårt jaktliv samt blivit påkörd av tåget, så nog finns det hundar som har hållbara friska leder högt upp i åren!

Än har ingen avkomma röntgats med HD-fel.

Röntgar som tidigast från 15 månaders ålder och uppåt.