Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

EU ogillar fortsatt Vargjakten i det fria landet Sverige.

Featured Replies

Publicerat

Jo de har en tendens att ge sig in i saker som de inte har koll på!!

men det känns väl bättre att röra runt för folk som bor lite avsides på kartan hellre än att gå i klinsch med någon i Bryssel <_<

Publicerat

Det finns dom som inte målar upp det med krigsrubriker också

Daniels kommentar

Publicerat

Vet inte om jag blir lynchad för att säga det här. Men jag tycker nästan att det vore bra om ärendet går upp i domstol.

I en domstol måste väl eventuella domar motiveras och då finns som jag ser det knappast någon möjlighet att Sverige skall bli fällda. Statistiken visar väl ganska klart att den Svenska vargstammen knappast haft en sämre utveckling sedan vi började med jakt än innan? Inavelsgraden har förbättrats senaste året och vad mer är det egentligen de begär?

// Henrik

Publicerat

Vet inte om jag blir lynchad för att säga det här. Men jag tycker nästan att det vore bra om ärendet går upp i domstol.

I en domstol måste väl eventuella domar motiveras och då finns som jag ser det knappast någon möjlighet att Sverige skall bli fällda. Statistiken visar väl ganska klart att den Svenska vargstammen knappast haft en sämre utveckling sedan vi började med jakt än innan? Inavelsgraden har förbättrats senaste året och vad mer är det egentligen de begär?

Tja, jag vet inte riktigt vad det är de begär, men regeringen har i alla fall i sitt pressmeddelande skrivit följande av intresse:

I den pågående dialogen med kommissionen har Sverige lovat att till hösten återkomma med:

* En fastställd förvaltningsplan för varg. Planen ska bl.a. beskriva hur det tidsbegränsade tillväxtbegränsande taket ska behandlas och hur nya målnivåer ska presenteras. Dessutom ska planen bl.a. rymma en agenda och en målbeskrivning för arbetet med den genetiska förstärkningen av vargstammen och hur gynnsam bevarandestatus ska uppnås.

* En redovisning av breddade insatser som bidrar till förstärkningen av vargstammens genetiska status, bl.a. utredning av insemination.

* En redovisning av ett utökat nordiskt samarbete i vargfrågan. Avsikten är att en över¬ens¬kommelse ska ingås under sommaren mellan Sverige, Norge och Finland, och i förlängningen kommer även Ryssland att involveras. Utgångs¬punkten är att detta projekt ska läggas till grund för en samsyn om för¬valtningen av hela den fennoskandiska vargstammen.

Annars tycker jag att Daniels Lignés sammanfattnign av vad EU verkar tycka var bra. Den finns på Jägareförbundets blogg:

Vi kan dock konstatera att man nu släppt några punkter i sin kritik och kokat ned det hela till fyra punkter där man ännu inte är nöjd:

- Den första punkten är diffus och där får vi nog invänta yttrandet för att se vad de inte är nöjda med i genomförandet av licensjakten. Jag misstänker att det kan ha något att göra med att vi inte tillåter varaktig etablering av varg i renskötselområdet. Det ska bli mycket intressant att se hur EU hanterar avvägningen mellan denna kritik och värnandet av en urbefolkning och deras kultur samt traditionella näring.

- Den andra punkten innebär att de vill se aktiva åtgärder för att stimulera invandring eller flytta vargar för att förbättra genetiken. Jag tror den punkten redan är löst i och med vårens vargflyttar och lyckade försök med flytt av valpar mellan djurparker.

- Dern tredje punkten slår fast att vi behöver en förvaltningsplan för vår svenska vargstam. Där håller jag faktiskt med EU, det händer inte ofta.

- Den fjärde och sista punkten innebär att vi inte kan ha ett ”tak” för vargstammen. Samma diskussion som man förde mot Finland i deras process. Man får helt enkelt inte använda ”tak” i viltförvaltning inom EU… Nivån i sig, på 210 vargar, får vi se om man kritiserar…

För övrigt så baseras allt ännu så länge på ett pressmeddelande från EU, vad de egentligen säger/tycker får vi reda på om ett par dagar.

Publicerat

Var det inte FN som för några månader sen kritiserade Sverige för att vi hade för mycket stora rovdjur som hindrade ursprungsbefolkningen att bedriva sin hävd!?

Undrar vad som smäller högst, EUs önskningar eller FNs?

Fast det klart FN lär ju inte kunna dömma Sverigie endast fördömma, med det kan EU.......

Publicerat

Håller med Henke67 - det ska ju bli helt underbart att se avvägningen mellan bevarandemoral för varg kontra "ursprungs"befolkningens hävd. En av punkterna där det fanns synpunkter mot Sverige var ju just vår motvilja att låta varg etablera sig i renskötselområde. Jag har nästan fjärilar i magen inför att få se vilken skål som väger tyngst.

Många nya tillsynstjänster blir det...

"Nordiskt samarbete" blir ju också intressant med tanke på Norska statens nära noll-tolerans mot rovdjur!

Publicerat

I en domstol måste väl eventuella domar motiveras och då finns som jag ser det knappast någon möjlighet att Sverige skall bli fällda. // Henrik

Inte ens jag kommer på att lyncha dig ;) Men blev inte finnarna fälda för något år sedan?

Var det inte en ungrare som styrde och stälde med denna "anmälan" till EG domstolen?

Och var det inte så att dom själva (ungrarna) hade vargjakt som inte följde Eu:s plan för rovdjur. Då borde ju vi anmäla dom för vargjakt och påpeka VÄLDIGT noga att det beror på vi har blivit anmälda.

Håller med Henke67 - det ska ju bli helt underbart att se avvägningen mellan bevarandemoral för varg kontra "ursprungs"befolkningens hävd. En av punkterna där det fanns synpunkter mot Sverige var ju just vår motvilja att låta varg etablera sig i renskötselområde. Jag har nästan fjärilar i magen inför att få se vilken skål som väger tyngst.

Många nya tillsynstjänster blir det...

"Nordiskt samarbete" blir ju också intressant med tanke på Norska statens nära noll-tolerans mot rovdjur!

Det är kanske där vi ska sätta in stöten. Vi lovar klart och heligt att vi ska hålla oss med en stabil vargstam men den ska inte få finnas utanför sitt naturliga natur. RENBETESLAND

Publicerat

Krig vinns inte på egen mark. Ska vi ha en chans att göra vår röst hörd så ska vi använda samma metoder mot dem som de använder mot oss. Massor med björn, lo, varg och järv i Tyskland Frankrike och England annars så syns inte problemen. Vi kan till och med erbjuda vår expertis på området då våra rovdjursstammar är bland de största om inte den största i världen. Allt för att främja det habitatdirektiv som producerats av apskaften i bryssel. Sedan så kan även en inplantering av korp göras i framförallt skottland som har stora fårhjordar där de kan frodas.

Publicerat

Krig vinns inte på egen mark. Ska vi ha en chans att göra vår röst hörd så ska vi använda samma metoder mot dem som de använder mot oss. Massor med björn, lo, varg och järv i Tyskland Frankrike och England annars så syns inte problemen. Vi kan till och med erbjuda vår expertis på området då våra rovdjursstammar är bland de största om inte den största i världen. Allt för att främja det habitatdirektiv som producerats av apskaften i bryssel. Sedan så kan även en inplantering av korp göras i framförallt skottland som har stora fårhjordar där de kan frodas.

Det här resonemanget är en taktiskt femetta ! Det finns inga hållbara argument för dem som ivrigt hejar på utvecklingen av vargstammen i Sverige att inte skåda sig själva i naveln. Vargens historiska utbredningsområde stannar inte vid de Skandinaviska gränserna, utan omfattar alla EU-länder. Innan den utrotades ur Sverige var den lika vanligt förekommande i hela Europa (även i Brysseltrakten ;) ) Skall det nu "curlas" fram en etablering i gamla utbredningsområden träffas alla länder i EU av det resonemanget. Att hävda annat är antingen korrupt eller följer en bristande logik. I Sverige har vi ju dessutom redan Europas starkaste rovdjursstammar, så varför lägga sådan enorm energi på ett område som har etablering och en skaplig tillväxt-takt på stammarna. Vore det inte mycket mera konstruktivt och fundera på hur man skall få till ett, eller varför inte ett par, revir i Bolognerskogen utanför Paris ? Någon borde villkorslöst kräva en sådan etbleringsplan av dem som driver rovdjursfrågan i EU. Då jävlaranama skulle det bli revolution i räntan ! Franska bönder skulle tippa skitlass under triumfbågen och vargfrågan skulle bli en "omöjlig fråga" över en natt. Lodjur torde också trivas utmärkt i Brandon Chess ( England ) Kosta vad det kosta vill,om andra arter utroras på kuppen spelar ingen roll, biotopen är ju förstklassig ! Och varför inte en ännu starkare björn & järvstam i alperna ? Några björnar som plundrar soptunnor i Verbier är säkert inget problem för parlamentarikerna då dem semestrar i sina Chalén ^_^

Publicerat

Det finns en historia som jag hört om den är sann vet jag inte säkert men det var under 60-talet som amerikanarna genomförde en lag om att alla sjömän som skulle kliva iland var tvungna att genomgå en pittmönstring för att kontrollera eventuella veneriska sjukdomar. Frankrike blev lite förgrymmade och när en båt med amerikanska politiker kom till Frankrike så blev de tvungna att underkasta sig samma undersökning av fransmännen. Därefter upphörde amerikanarna att tillämpa den lagen. Jag tror inte att vi kan göra någonting åt problemen som uppstått om vi inte får ett bredare stöd från de folktäta regionerna i Tyskland med omnejd och ända sättet att gör det är att samma regler som ska gälla för oss även gäller för dem. En regel även våra folkvalda borde vara tvungna att följa.

Publicerat

Vi lovar klart och heligt att vi ska hålla oss med en stabil vargstam men den ska inte få finnas utanför sitt naturliga natur. RENBETESLAND

Nä det lovar vi inte alls.

Publicerat

Nä det lovar vi inte alls.

Nej det vill inte en jag att dom ska finnas ;) Jag är inte missunsamm vare sig det gäller positivt eller negativt.

Men lite mera fakta i vargdebatten.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=4570602 Vargstammen rekordstor. Tillväxt på 30% Och EU har mage på att klaga :angry:

Publicerat

Det finns en historia som jag hört om den är sann vet jag inte säkert men det var under 60-talet som amerikanarna genomförde en lag om att alla sjömän som skulle kliva iland var tvungna att genomgå en pittmönstring för att kontrollera eventuella veneriska sjukdomar. Frankrike blev lite förgrymmade och när en båt med amerikanska politiker kom till Frankrike så blev de tvungna att underkasta sig samma undersökning av fransmännen. Därefter upphörde amerikanarna att tillämpa den lagen. Jag tror inte att vi kan göra någonting åt problemen som uppstått om vi inte får ett bredare stöd från de folktäta regionerna i Tyskland med omnejd och ända sättet att gör det är att samma regler som ska gälla för oss även gäller för dem. En regel även våra folkvalda borde vara tvungna att följa.

Finns det ingen som kan utforma en medborgarmotion om att sprida våra rovdjur i EU? Med direktiv om att samma habitatregler som gäller i Sverige ska gälla alla länder innom EU. Inplantering av de stora rovdjuren ska göras i alla regioner som det funnits varg/björn tidigare!

Får vi hälften av de svenska jägarna att skriva under motionen, så kan dom inte bara förkasta den i Bryssel!

EU politikerna får svårt att motivera varför Sverige ska ha massor av varg och ingen jakt. Samtidigt som varg/björn inte ges utrymme innom resten av EU.

Publicerat

Finns det ingen som kan utforma en medborgarmotion om att sprida våra rovdjur i EU? Med direktiv om att samma habitatregler som gäller i Sverige ska gälla alla länder innom EU. Inplantering av de stora rovdjuren ska göras i alla regioner som det funnits varg/björn tidigare!

Får vi hälften av de svenska jägarna att skriva under motionen, så kan dom inte bara förkasta den i Bryssel!

EU politikerna får svårt att motivera varför Sverige ska ha massor av varg och ingen jakt. Samtidigt som varg/björn inte ges utrymme innom resten av EU.

Applåder!

Kanske någonting för Jägereförbundet att ta tag i och även Riksjägarna. Sluta snyfta i tidningarna och gör någonting konkret. Vargen har varit, är och kommer alltid att vara ett gissel när den får härja fritt och får man den bara att göra självmål i några flermiljonstäder så tror jag att det fungerar som ett igelkottskinn med taggarna in på våra folkvalda. Det blir jävligt obekvämt att sitta på fetröven och inte göra ett skit för pengarna man tjänar.

• 2 weeks later...
Publicerat

En liten uppdatering i ämnet

http://nwt.se/varmland/article931839.ece

Vi kan visa att stammen har en god "växt kraft".

Vi kan visa att inaveln minskar.

Vi kan visa att den olovloga jakten har minskat. (Här kan vi ju dessutom använda motståndarsidans statistik som säger att innan den tillåtna jakten var det hälften av alla vargar som dog som dog av olovlig jakt...)

Vi kan visa att vi har flera pågående projekt för att ytterligare minska inaveln.

Vi kan visa att redan dagens vargstam innebär problem inte bara för jägare och bönder.

Jag antar att vi med forskningens hjälp kan visa att en stam med 210 vargar (eller 150...) med ett visst utbyte med andra populationer kan klara sig sett ur ett inavelsperspektiv.

Med tanke på att vissa genetiskt viktiga revir undatas från jakten borde det vara enkelt att visa att de vargar som skjuts i genomsnitt har en högre inavelsgrad än det totala genomsnittet. DVS jakten medför en sänkt inavelskoefficient.

Skall jag vara helt ärlig så känns det inte som att vi behöver vara så jätte rädda för en rättslig prövning.

Publicerat

Vi kan visa att stammen har en god "växt kraft".

Vi kan visa att inaveln minskar.

Vi kan visa att den olovloga jakten har minskat. (Här kan vi ju dessutom använda motståndarsidans statistik som säger att innan den tillåtna jakten var det hälften av alla vargar som dog som dog av olovlig jakt...)

Vi kan visa att vi har flera pågående projekt för att ytterligare minska inaveln.

Vi kan visa att redan dagens vargstam innebär problem inte bara för jägare och bönder.

Jag antar att vi med forskningens hjälp kan visa att en stam med 210 vargar (eller 150...) med ett visst utbyte med andra populationer kan klara sig sett ur ett inavelsperspektiv.

Med tanke på att vissa genetiskt viktiga revir undatas från jakten borde det vara enkelt att visa att de vargar som skjuts i genomsnitt har en högre inavelsgrad än det totala genomsnittet. DVS jakten medför en sänkt inavelskoefficient.

Skall jag vara helt ärlig så känns det inte som att vi behöver vara så jätte rädda för en rättslig prövning.

Bra sammanfattning av läget. SNFs Mikael Karlsson är väl tvungen att gå ut hårt och självsäkert, det är ett spel för media och oinsatt allmänhet som pågår just nu. Misslyckas det kommer väl SNF att anklaga EU-kommissionen för inkompetens eller korrumption.

Publicerat

Jo jag är orolig. Vi har med en massa byrokrater/politiker att göra, som kan täna sig att "köpslå" med denna fråga bara för att få fram sitt i något annat ärende.

Det jag skulle vilja ske är att Slovenien blir anmälda för samma "brott"

(det var ju någon dåre tidigare i tråden som fick för sig att han var Ungrare :blush: )

http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/01/vargjakt-i-eu-kommissionarens-hemland/

Publicerat

Jo jag är orolig. Vi har med en massa byrokrater/politiker att göra, som kan täna sig att "köpslå" med denna fråga bara för att få fram sitt i något annat ärende.

Det jag skulle vilja ske är att Slovenien blir anmälda för samma "brott"

(det var ju någon dåre tidigare i tråden som fick för sig att han var Ungrare :blush: )

http://www.jagareforbundet.se/blogg/index.php/2011/01/vargjakt-i-eu-kommissionarens-hemland/

Nja, Europa domstolen består väl av utbildade domare. DVS de är mer juridisk expertis än politiker.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Europeiska_unionens_domstol

Och läser man habitatdirektivet finns utan tvekan utrymme för att "gallra" även en inom landet hotad art. Se Artikel 16 i länk nedan.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31992L0043:SV:HTML

// Henrik

Publicerat

Dock finner jag det lite irriterande att "resten av Europa" skall reagera på detta...

De har ju för bövelen skjutit bort varenda djur de hade i många länder och nu skall de slå sig för bröstet och "värna om djuren"?

Vi har ju en ledande modell för viltvård här som bevisligen är extremt lyckad om man tittar på det mångfaldet och kvalitén vi har i vårt avlånga land...

Skall vi ha en liknande situation de har i de tyska städerna här med vildsvin som springer runt som de vill? Tror inte det...

EU skall pyssla med det som de en gång bildades för... Reglerad handel av primärt stål och kol!

Jag har då aldrig hört talas om Kol & stål & varg -unionen! :lol: (* sarkasm *)

Skulle detta bli verklighet kommer folk att ta saken i egna händer dessvärre och då kommer det troligen inte att handla om trevliga metoder när fåruppfödaren x får sina får rivna åter igen och bestämmer sig för att lägga ut gift eller annat otrevligt som kommer att orsaka lidande...

Man kan inte abrupt avsluta ett program av den här magnituden - då får man backa tillbaka till startpunkten igen och först då prova någon ny metod. Det skulle innebära att vi måste avliva ett par hundra vargar i stället eftersom vi inte kan låda dem löpa amok under tiden som man väljer en ny förvaltningsmodell!

Tänk om man hade lagt dessa pengarna på vård och skola i stället... <_<

Publicerat

Man skall nog vänta med att hetsa upp sig tills det kommit något beslut.

I pressmedelandet framkommer inget nytt & inte heller någon ökad kritik utan endast en önskan om mer info från Sverige.

Det är journalisten i fråga som tolkar det som ökad kritik.

//Lasse D.

Publicerat

Dock finner jag det lite irriterande att "resten av Europa" skall reagera på detta...

De har ju för bövelen skjutit bort varenda djur de hade i många länder och nu skall de slå sig för bröstet och "värna om djuren"?

Vi har ju en ledande modell för viltvård här som bevisligen är extremt lyckad om man tittar på det mångfaldet och kvalitén vi har i vårt avlånga land...

Nja, det gäller inte för hela EU utan mestadels de västliga regionerna. I gamla öst har de troligen större mångfald,vilttäthet och kvalité än i Sverige.

Publicerat

Nja, det gäller inte för hela EU utan mestadels de västliga regionerna. I gamla öst har de troligen större mångfald,vilttäthet och kvalité än i Sverige.

Jo men "vart" ligger EU?... Benelux med omnejd :lol: