Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Land Rover Freelander

Featured Replies

Publicerat

Kollar runt efter ny bil. Är det nån som har erfarenhet av Land Rover Freelander?? Fördelar/nackdelar??

Publicerat

Tittade på en när jag letade bil sist och blev ganska besviken om jag skall vara ärlig.

Klen motor och mycket plastig...

Dock är de senare betydligt bättre byggda än de tidiga vad jag har förstått men när jag väl provkörde en Discovery 2 så var valet ganska enkelt. (vilket jag också köpte)

Publicerat

Kollar runt efter ny bil. Är det nån som har erfarenhet av Land Rover Freelander?? Fördelar/nackdelar??

har inte haft någon själv men jag vet att jag kollade på dom vid ett tillfälle ,, det som gick bort var dels att det ´saknades lastutrymme och att det inte var äkta fyrhjulsdrift utan slirvarianten som måste varvas för att slå i.. har dragit upp flera stycken för att dom inte ens kommer fram på en stubbåker som ligger under lite snö...

det faktum att det är en engelsk bil räcker väl iförsig för att inte köpa en ;)

Publicerat

Pratar vi ny som i ny eller ny som i begagnad?

Om vi pratar ny som i begagnad så hade dom problem med motorhaverier på den lilla bensinaren, Vet inte när eller om problemen upphört men det rullar inte många tidiga Freelander´s med den motorn som inte fått motorn bytt.

Sedan när du köper LandRover så ska du ha med dig att det är en brittisk bil med allt vad det innebär.

www.slrk.org har svaren på dina frågor om LandRover förresten

//Mekus

Publicerat

freelander är inte någon riktig landrover B)

Publicerat

freelander är inte någon riktig landrover B)

Haha! tänkte skriva det men tyckte att det var för "internt" men jag håller med!!

//Mekus

Publicerat

Jag har en Discovery 1:a tar sig fram utmärkt och går bra.

Disc 2:an har TD5an som är trevlig :o)

Pikehunter

Publicerat

Jag hade problem med framvagnen på min dessutom så tyckte jag inte om bensinförbrukningen som var väl hög för den klena motorn!

Den läckte in vatten underifrån och den är numera såld.

Publicerat

Hade en som lånebil ett par månader vintertid när min tänstebil var på verkstad. Inget jag skulle rekommendera någon som förväntar sig att få en bra jaktbil. Kika på en beg Forester i stället, samma storlek och mycket bra framkomlighet och kvalitetskänsla.

Publicerat
  • Författare

Tack för svaren, då skiter vi i en sån..........

Publicerat

Passar på att låna tråden lite nu när du ändå fått de svaren som behövs.

Hurdana är de äldre LandRover RangeRover bilarna, snackar om de med 4,6(?)L V8:an. Funderar på en jaktbil/familjebil modell större. Blir ju inte så jätte många utflykter per år längre så bättre att ha gått om plats och en 4wd som kan ta sig fram istället när man väl ska ut.

MVH/Jocke

Publicerat

Passar på att låna tråden lite nu när du ändå fått de svaren som behövs.

Hurdana är de äldre LandRover RangeRover bilarna, snackar om de med 4,6(?)L V8:an. Funderar på en jaktbil/familjebil modell större. Blir ju inte så jätte många utflykter per år längre så bättre att ha gått om plats och en 4wd som kan ta sig fram istället när man väl ska ut.

MVH/Jocke

De med v8 är mycket törstiga. Min kompis hade en sån och hur han än försökte så var 1,65 det snålaste han fick den att gå på.I snö och på skogen gick den aldrig under 2 liter milen. Toppnoteringen en vinter var 2,4 l/milen.

Han bytte till en jeep cherokee och kom ner i soppa förbrukning.

Jag har haft en toyota landcruiser i 5 år nu och den är jag mycket nöjd med!

V6 med 178 hk. Förbrukning allt mellan 1,04 och 1,52. Beroende på om det varit landsvägskörning på sommaren eller köra i lössnö på vintern efter oplogade skogsvägar.

Aldrig krånglat och har aldrig behövt reparera den. Har bytt rena slitdelar som bakstötdämpare, bromsbelägg och skivor i bak. Det roliga är att nu när den gått 19600 mil så funkar allt. Inte ens en instrumentbelysningslampa har jag bytt i den. Överväg allvarligt en sådan. Nu finns det bilar från 97-00 för överkomliga priser och en toyota LC som gått 25-30 000 mil har fortfarande mycket kvar att ge. Det finns en anledning till varför FN trupperna kör Landcruiser. Det pålitligaste fordonet när du saknar väg. Du har mycket potenta terrängegenskaper och limousinkänsla på vägen.

Gör inte misstaget att tro att du bara handlat på dig en suv. Fyrhjulsdriften funkar kanon och den spöar alla s.k suvar i terräng. jag har testat min ordentligt och vet vad den går för.

Den perfekta vinterbilen att dra upp Saab, Volvo och andra upp ur diket.

Som tillval till centrumdiffen kan man utrusta bilen med diff även på axlarna. Då blir det ännu bättre att ta sig fram.

Kostar ca 3000 kr per axel att fixa. Alla andra SUVar med fusk fyrhjulsdrift kan slänga sig i väggen. Santa fe, Tuscon och volkswagens modeller spelar inte ens i samma division!

Landrover har också utmärkta egenskaper. Men den håller tyvärr inte samma kvalitet som Toyota. Mycket rassel och pillande med dom bilarna. En kompis köpte en hyfsat ny sådan och klagade hos firman att det läckte in vatten. Svaret han fick var att det fanns dränering hål i golvet. Ha ha ha ha! Han hade skumma fel på elsystemet på sin defender. Sålde den efter 6 månader. Då hade han tröttnat!

http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_Landcruiser_34496052.htm?ca=5&w=3

http://www.youtube.com/watch?v=RxDoXEK7vwA&feature=related

Publicerat

Utan att egentligen bry mig om vilken som e bäst tycker jag om en review där liraren har stövlar o barbourjacka. :D

Publicerat

De med v8 är mycket törstiga. Min kompis hade en sån och hur han än försökte så var 1,65 det snålaste han fick den att gå på.I snö och på skogen gick den aldrig under 2 liter milen. Toppnoteringen en vinter var 2,4 l/milen.

Han bytte till en jeep cherokee och kom ner i soppa förbrukning.

Jag har haft en toyota landcruiser i 5 år nu och den är jag mycket nöjd med!

V6 med 178 hk. Förbrukning allt mellan 1,04 och 1,52. Beroende på om det varit landsvägskörning på sommaren eller köra i lössnö på vintern efter oplogade skogsvägar.

Aldrig krånglat och har aldrig behövt reparera den. Har bytt rena slitdelar som bakstötdämpare, bromsbelägg och skivor i bak. Det roliga är att nu när den gått 19600 mil så funkar allt. Inte ens en instrumentbelysningslampa har jag bytt i den. Överväg allvarligt en sådan. Nu finns det bilar från 97-00 för överkomliga priser och en toyota LC som gått 25-30 000 mil har fortfarande mycket kvar att ge. Det finns en anledning till varför FN trupperna kör Landcruiser. Det pålitligaste fordonet när du saknar väg. Du har mycket potenta terrängegenskaper och limousinkänsla på vägen.

Gör inte misstaget att tro att du bara handlat på dig en suv. Fyrhjulsdriften funkar kanon och den spöar alla s.k suvar i terräng. jag har testat min ordentligt och vet vad den går för.

Den perfekta vinterbilen att dra upp Saab, Volvo och andra upp ur diket.

Som tillval till centrumdiffen kan man utrusta bilen med diff även på axlarna. Då blir det ännu bättre att ta sig fram.

Kostar ca 3000 kr per axel att fixa. Alla andra SUVar med fusk fyrhjulsdrift kan slänga sig i väggen. Santa fe, Tuscon och volkswagens modeller spelar inte ens i samma division!

Landrover har också utmärkta egenskaper. Men den håller tyvärr inte samma kvalitet som Toyota. Mycket rassel och pillande med dom bilarna. En kompis köpte en hyfsat ny sådan och klagade hos firman att det läckte in vatten. Svaret han fick var att det fanns dränering hål i golvet. Ha ha ha ha! Han hade skumma fel på elsystemet på sin defender. Sålde den efter 6 månader. Då hade han tröttnat!

http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_Landcruiser_34496052.htm?ca=5&w=3

http://www.youtube.com/watch?v=RxDoXEK7vwA&feature=related

Låter helt klart som en bil som gjord för mig med tanke på att jag har tummen mitt ihanden vad det gäller "gör-det-själv" på bilar :blush:

Antog att rangerovern var törstig, men kanske inte SÅ törstig :P Helt klart INTE ett alternativ för mig -_-

Ska kika lite på Toyota LC med V6:an, låter mer som "my cup of the".

Tack för tipset.

MVH/Jocke

Publicerat

LC med dieselmotorn har fått sig en rejäl törn i mina ögon vid ynka 30 000 mil i mestadels väldigt lugnt tempo så är det 3 motorn som totalhavererat, det tycker jag är ganska kasst, då man jämför med vanliga taxibilar som rullar 70-80 000 mil.

Publicerat

LC med dieselmotorn har fått sig en rejäl törn i mina ögon vid ynka 30 000 mil i mestadels väldigt lugnt tempo så är det 3 motorn som totalhavererat, det tycker jag är ganska kasst, då man jämför med vanliga taxibilar som rullar 70-80 000 mil.

Kusinen min åker LC 3.0 diesel årsmodell -97. Den har rullat snart 60 000 mil utan bekymmer. Han jobbar som inköpare för skog i Finland och kör enormt mycket per år. Han har bara bytt kamrem, vattenpump och olja. Det vill säga vanlig service. Frågan är ju vad du råkat ut för! Kör du utan olja i motorn? :o

Publicerat

Kusinen min åker LC 3.0 diesel årsmodell -97. Den har rullat snart 60 000 mil utan bekymmer. Han jobbar som inköpare för skog i Finland och kör enormt mycket per år. Han har bara bytt kamrem, vattenpump och olja. Det vill säga vanlig service. Frågan är ju vad du råkat ut för! Kör du utan olja i motorn? :o

Kollar oljan varje gång vi tankar, det här är 06:or,fick en utbytesmotor av toyota som höll i 5 mil då var det inte långt ifrån att bilskrället fick lämna jordelivet, jag blev riktigt sur jäkligt synd men privat har man inte råd att byta motorer de är ju inte direkt gratis och bilen kostar ju en hel del, service och reparation är det hutlösa räkningar på, ett framhjulslager kostade 11 000 att byta.

Publicerat

Låter helt klart som en bil som gjord för mig med tanke på att jag har tummen mitt ihanden vad det gäller "gör-det-själv" på bilar :blush:

Antog att rangerovern var törstig, men kanske inte SÅ törstig :P Helt klart INTE ett alternativ för mig -_-

Ska kika lite på Toyota LC med V6:an, låter mer som "my cup of the".

Tack för tipset.

MVH/Jocke

Det sägs ju att LC är en av dom få bilar man kan köpa per telefon osedd.

Den enda svaga punkten som noterats är en kärvande handbroms. Sen har du permanent 4hjulsdrift. Den går inte att koppla ur. På besiktningen här hemma kan dom inte kolla bromsarna då den envisas med att rulla ur rullande landsvägen när man bara har 2 hjul i bromsprovet samtidigt. Därför blir det alternativt bromsprov på väg. :lol:

Min LC hade gått 9900 mil när jag köpte den i maj 2005. Så det blir drygt 6 år som jag haft den. Nu har den rullat 19600 bekymmersfria mil. Behöver ännu inte ens fylla på olja mellan bytena.

Se bara till att ha bra däck med lite grövre mönster då du ska ut i lera eller snö. Ingen bil är ju bättre än sina däck. Det är ju där greppet sitter. Kolla in Landcruiserklubbens hemsida. http://www.slck.se/

Jo, avgassystemet bytte jag för 4 år sen. Ferrita i Köping fick bygga ett rostfritt sådant. Hade ett hål i en av burkarna så det fick bli ett rostfritt system. Så nu behöver man inte byta avgassystem heller. Garanti så länge du äger bilen. :lol:

Publicerat

Kollar oljan varje gång vi tankar, det här är 06:or,fick en utbytesmotor av toyota som höll i 5 mil då var det inte långt ifrån att bilskrället fick lämna jordelivet, jag blev riktigt sur jäkligt synd men privat har man inte råd att byta motorer de är ju inte direkt gratis och bilen kostar ju en hel del, service och reparation är det hutlösa räkningar på, ett framhjulslager kostade 11 000 att byta.

Det låter ju helt otroligt! Har dom fyllt motorn med grus innan leverans!?

Jag låter serva min LC på Toyota i Sandviken. En liten service med oljebyte och allt annat går på runt 2200 kr. Servade den för 14 dagar sen. Billigare än vad Vw tog för min dieselgolf. Deras grundservice gick på 2700 kr.

Stötdämparbyte i bak inklusive dämpare gick på 4900 kr på Toyota verkstaden. Då kostade dämparna runt 1800-1900 kr styck. En dryg tusenlapp för jobbet alltså.

Framhjulslager har jag aldrig bytt.

Ett kamremsbyte med arbete och delar har ett prisspann på 3500-6000 kr beroende på modell. http://www.slck.se/showthread.php?1053-Kamremsbyte-LC-90-Bensin-00

Hur många vanliga bilar tror du är så billiga? Polaren skulle byta kamrem och lite annat på sin VR6 golf.

Runt 20 000 kr ville VW ha för det! Han köpte en rephandbok och gjorde jobbet själv. Tog ett bra tag men han sparade en skön slant.

Inte ens helförsäkring på bilen är speciellt dyrt. Min kostar 4900 kr helår.

Publicerat

Europeiska motor i Rissne har en helt annan prisbild och jag tror nog din firma gör ett bättre jobb! vi håller på att byta och det känns bra!

Publicerat

om inte JS sitter och förskönar överdrivet nu.. så måste jag nog se till att byta bort min dodge. det låter sagolikt det där om LC..?

Publicerat

om inte JS sitter och förskönar överdrivet nu.. så måste jag nog se till att byta bort min dodge. det låter sagolikt det där om LC..?

Ja, nu har jag ju haft min LC i 6 år och snart en månad. Kört ca 10 000 mil med den utan bekymmer. Varit nöjd med servicekostnaden och försäkringspriset. Aldrig haft ett krångel med den och all utrustning funkar felfritt fortfarande.

Inga missljud från kraftöverföringen eller andra ställen. Bensinförbrukningen är fullt rimlig för en 2 tons bil med konstant 4wd.

Detta är den absolut bästa bilen jag haft. Hur många bilar kan man köra 10 000 mil med utan att det inträffar något krångel?

Jag har som sagt var bara mina egna referenser att gå efter och 6 års ägande borde ju ge en ganska bra bild om vad det är för bil man har. ;)

Bifogar en bild där vi drar upp en hyfsad stubbe från ett äppelträd på grannens tomt. Skickar även med ett begagnattest från teknikens värld.

post-1478-0-08831600-1308488573_thumb.jp

TV0521beg_landcruiser.p1.pdf

Publicerat

gammalt test ;)

Publicerat

gammalt test ;)

Jo, men det är en sån bil jag har!

Tyckte inte att 2011 års test av V70 var relevant så jag tog en som handlade om en likadan LC som jag har! :lol:

Ett begagnattest år 2005 på en LC från 99-00 är ju just ett begagnattest.

Det roliga är att dessa LC i begagnatskick har mer att ge än vad många sprillans nya bilar idag har.