Publicerat Juni 19, 201115 yr om inte JS sitter och förskönar överdrivet nu.. så måste jag nog se till att byta bort min dodge. det låter sagolikt det där om LC..? Jag tror du får svårt att hitta en LC V6 bensinare på Åland eller i Finland för den delen. Tror inte de importerat annat än diesel. Men bilen i sig är det ju inte fel på oavsett motor.
Publicerat Juni 19, 201115 yr Jag tror du får svårt att hitta en LC V6 bensinare på Åland eller i Finland för den delen. Tror inte de importerat annat än diesel. Men bilen i sig är det ju inte fel på oavsett motor. Men dom finns väl i sverige? går tydligen bra att importera därifrån:) är det en sån som geijer har? såg han på macken här förra året tror jag och den bilen liknade på en sån? hög och fin!
Publicerat Juni 19, 201115 yr Men dom finns väl i sverige? går tydligen bra att importera därifrån:) är det en sån som geijer har? såg han på macken här förra året tror jag och den bilen liknade på en sån? hög och fin! Jag vet inte exakt vad han åker med. Men den LC jag sist såg han hade var väl en lite äldre HJ serie. Vet faktiskt inte vad han har.
Publicerat Juni 19, 201115 yr ska börja söka på blocket. finns dom i automat, förresten? Finns en del automatväxlade. http://www.blocket.se/goteborg/Toyota_Landcruiser___Land_Cruiser_34271698.htm?ca=5&w=3
Publicerat Juni 19, 201115 yr Kan inte annat än att hålla med ang LC. Jag har en HDJ80 med en 4.2 liters rak diselsexa. Inget fartvidunder men stark som tusan. Har inte kört LC så länge men är helt klart den bästa bilen jag ägt än så länge. Inga konstiga mekgrejer utan man kan fixa det mesta själv. Riktig 4x4 med centrumdiffspärr och diff på axlarna gör att man kommer fram istort sett överallt. Är överlag mycket impad på LC. Vi hade även en variant av modell 70 i Bosnien och det var en dröm att köra på deras vägar samt att det aldrig strulade. Vet inget om bensinarna men diselmotorerna är mycket beprövade och det enda man skall ha koll på är oljebyte samt oljefilter i täta intervaller. Jag kör på 1000 mil när jag byter. Oljorna idag klarar mycket mer men filtrena brukar bli obrukbara efter en 1200 mil. Disel smutsar ju ner lite mer änbensin också. Kanske lite törstig men min systers pojk körde nyss en 150 milaa tripp med släp och bil (ca 3400 kg totalvikt) och det brydde sig inte bilen om nämnvärt ej heller förbrukningen. Har däremot inte hört så mycket gott om Land rover. Kanske blir bättre nu när BMW har blandat sig in i leken men skall det fortsätta tillverkas i England är jag tveksam. Som LC ägare har man även tillgång till ett eminent bra forum där man får snabb hjälp av kunniga människor samt tips på var man kan handla delar billigare och för den delen även däck. Köper däck för ca 30% av priset jämfört med däckonline på camskills. Mina egna reflektioner Ha de gött Donny
Publicerat Juni 19, 201115 yr Utan att egentligen bry mig om vilken som e bäst tycker jag om en review där liraren har stövlar o barbourjacka. Kallar de detta för offroad?! Där skulle jag köra med min 2wd Nissan Sunny utan problem. Våra vägar ser ju ut sådär varje vår!
Publicerat Juni 19, 201115 yr De med v8 är mycket törstiga. Min kompis hade en sån och hur han än försökte så var 1,65 det snålaste han fick den att gå på.I snö och på skogen gick den aldrig under 2 liter milen. Toppnoteringen en vinter var 2,4 l/milen. Han bytte till en jeep cherokee och kom ner i soppa förbrukning. Jag har haft en toyota landcruiser i 5 år nu och den är jag mycket nöjd med! V6 med 178 hk. Förbrukning allt mellan 1,04 och 1,52. Beroende på om det varit landsvägskörning på sommaren eller köra i lössnö på vintern efter oplogade skogsvägar. Aldrig krånglat och har aldrig behövt reparera den. Har bytt rena slitdelar som bakstötdämpare, bromsbelägg och skivor i bak. Det roliga är att nu när den gått 19600 mil så funkar allt. Inte ens en instrumentbelysningslampa har jag bytt i den. Överväg allvarligt en sådan. Nu finns det bilar från 97-00 för överkomliga priser och en toyota LC som gått 25-30 000 mil har fortfarande mycket kvar att ge. Det finns en anledning till varför FN trupperna kör Landcruiser. Det pålitligaste fordonet när du saknar väg. Du har mycket potenta terrängegenskaper och limousinkänsla på vägen. Gör inte misstaget att tro att du bara handlat på dig en suv. Fyrhjulsdriften funkar kanon och den spöar alla s.k suvar i terräng. jag har testat min ordentligt och vet vad den går för. Den perfekta vinterbilen att dra upp Saab, Volvo och andra upp ur diket. Som tillval till centrumdiffen kan man utrusta bilen med diff även på axlarna. Då blir det ännu bättre att ta sig fram. Kostar ca 3000 kr per axel att fixa. Alla andra SUVar med fusk fyrhjulsdrift kan slänga sig i väggen. Santa fe, Tuscon och volkswagens modeller spelar inte ens i samma division! Landrover har också utmärkta egenskaper. Men den håller tyvärr inte samma kvalitet som Toyota. Mycket rassel och pillande med dom bilarna. En kompis köpte en hyfsat ny sådan och klagade hos firman att det läckte in vatten. Svaret han fick var att det fanns dränering hål i golvet. Ha ha ha ha! Han hade skumma fel på elsystemet på sin defender. Sålde den efter 6 månader. Då hade han tröttnat! http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_Landcruiser_34496052.htm?ca=5&w=3 http://www.youtube.com/watch?v=RxDoXEK7vwA&feature=related Byt chaffis i VW.n så går den över också.
Publicerat Juni 19, 201115 yr Kallar de detta för offroad?! Där skulle jag köra med min 2wd Nissan Sunny utan problem. Våra vägar ser ju ut sådär varje vår! håller med dig om att det var ett lamt "test", men som han säger i början så är det nog ganska så få som köper såna bilar för att köra offroad med dom. iaf nya.
Publicerat Juni 19, 201115 yr håller med dig om att det var ett lamt "test", men som han säger i början så är det nog ganska så få som köper såna bilar för att köra offroad med dom. iaf nya. Exakt! Jag betalade 180t för min för 6 år sen. Inte var min första tanke att åka iväg och sänka ner den i något dyhål i mossen. Däremot kommer den till sin absoluta rätt ju sämre väglaget blir. Förra vintern drog jag upp 5 bilar osm halkat av vägen och ingen orsakade några problem. Det säger plopp och så är bilarna på vägen igen. På mina jaktmarker är det rejät spårigt och många vanliga bilar skarpar i under. Därför är det skönt att åka med en 4wd och veta att det aldrig blir problem.
Publicerat Juni 19, 201115 yr precis. dock gäller att de flesta jag känner som kör nya range rover, LC eller Cayenne brukar komma i den vanliga volvon eller jakt-pickisen...eller defendern när det vankas blood sports.
Publicerat Juni 19, 201115 yr precis. dock gäller att de flesta jag känner som kör nya range rover, LC eller Cayenne brukar komma i den vanliga volvon eller jakt-pickisen...eller defendern när det vankas blood sports. Jag har skydd i bakluckan så nog kan man lasta in en gris eller ett rådjur där bak. För älg har vi släpvagn. Men betalar man mycket för en bil så vill man ju inte med flit ge sig ut där man riskerar att repa och förstöra bilen i onödan. Ren terrängkörning har jag inte ägnat mig mycket åt. Men där det bara finns väg, plogad eller oplogad, så har jag alltid tagit mig fram. Lyckades faktiskt en gång köra fast den. Skulle igenom en plogvall och fegade lite med farten. Blev hängande på underredet och utan kontakt med backen så kan man ha en pansarvagn och ändå köra fast. Blir så när man tappar greppet. Bara att skotta så att bilen ramlade ner och mera fart så var man igenom och färden fortsatten. Åkte upp i skogen en gång och hjälpte loss 2 kompisar. Den ena hade först kört fast med sin volvo xc70. Han ringde polaren som hade en Santa Fe. Sen ringde dom mig och jag åkte dit och drog loss båda. En annan kompis har en VAZ Niva och det är något av det jävligaste att ta sig fram. Helt otrolig bil! Liten och lätt med kedjor på alla hjulen och du klättrar nästan upp i trän med den. Den behöver man inte vara rädd för att skrapa i lite. Kostade honom rutn 10t och den går hårt i skogen. Skogsmaskins spår är inga problem. Visserligen blir det en och annan bula i plåten. Men det gör ju inget på den. Synd bara att alla förflyttningar längre än någon mil är en plåga i den. Låter illa och ingen komfort.
Publicerat Juni 19, 201115 yr Byt chaffis i VW.n så går den över också. Mycket hänger faktiskt på chaffisen. Men samtidigt ska vi komma ihåg att fyrhjulsdriften på dessa med viskokopplingar och annat skit som man försöker marknadsföra som 4wd av något slag inte riktigt räcker till. När bakdelen väl fått signal om att den ska börja driva så har framändan redan grävt ner sig. En Land rover med full diffat runt om går otroligt bra. Likaså Toyota med diffar på axlar och centrumdiff. Är helt annat än alla dessa stadsjeepar. Skulle vilja se någon med Santa Fe, Tuscon, Bmwjeep, Volvo XC90 eller någon av de andra s.k 4wd bilarna hänga med på denna körning! Land rover
Publicerat Juni 19, 201115 yr Nog kan man väl säga att det ändå handlar om något mer än en stadsjeep med kromfälgar och frontbåge? Den har fullgoda terrängegenskaper trots att den betraktas som en stadsjeep och lyxvagn av vissa?
Publicerat Juni 20, 201115 yr Har kikat runt lite smått efter en LC att få provköra. Det är dock tunt med bilar i närområdet som uppfyller min kravspec. De två största sakerna som jag sagt att jag ALDRIG ska vara utan när jag köper bil igen är: Automat Skinnklädsel Visst finns det LC med dessa två saker, och mycket annat men inte i Halland för tillfället (inte om man ska gå efter blocket i alla fall). Letandet fortsätter innan jag ropar varken bu eller bä. Bilen ska ju passa föraren också inte bara vara BÄST (vilket denna verkar vara med tanke på testernas resultat m.m). Men som sagt, jag vill känna en känsla av att "Den här vill jag ha. Denna skulle jag kunna ha i min ägo många, många år). Annars får man leta efter något annat. Bilar är ju ändå ett förhållandevis dyrt inköp och då vill man ju få rätt känsla för grejerna. MVH/Jocke
Publicerat Juni 20, 201115 yr Jag har själv en LC 90 2001 V6 automat och har haft en likadan fast diesel 1997. Bensinarna är faktiskt ännu hållbarare än dieslarna, där toppackningen har en tendens att gå sönder vid 30.000 mil eller så... samt om värmeväxlaren till automatlådan springer läck då det kan komma vatten i automatlådeoljan. Annars finns absolut inget och bilarna klarar 100.000 mil eller mer med vanlig service. De senare är mer komplicerade med elektronik osv och jag tror att det inte är så stora överord att säga att just LC90/Prado (1997-2002) är en av de bästa bilar som gjorts.
Publicerat Juli 7, 201115 yr Jag har själv en LC 90 2001 V6 automat och har haft en likadan fast diesel 1997. Bensinarna är faktiskt ännu hållbarare än dieslarna, där toppackningen har en tendens att gå sönder vid 30.000 mil eller så... samt om värmeväxlaren till automatlådan springer läck då det kan komma vatten i automatlådeoljan. Annars finns absolut inget och bilarna klarar 100.000 mil eller mer med vanlig service. De senare är mer komplicerade med elektronik osv och jag tror att det inte är så stora överord att säga att just LC90/Prado (1997-2002) är en av de bästa bilar som gjorts. Jag var in och besiktade min LC och för 6 året i rad med blankt papper! Alles in ordnüng!