Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på hur klippa klorna?

Featured Replies

Publicerat

Hon sprattlar ju som en orm och jag vill inte klippa å göra illa hon så hon blir rädd tången. Ibland hinner man 2 klor innan hon ger upp.

Publicerat

Hon sprattlar ju som en orm och jag vill inte klippa å göra illa hon så hon blir rädd tången. Ibland hinner man 2 klor innan hon ger upp.

Vad är det för ras ? Brukar alltid lägga mina på rygg i knät o försöka lugna dom innan jag börjar. Detta gör jag alltid från 8 veckors ålder. Har egentligen aldrig haft problem med just detta

Publicerat

Min gråhund är en omplaceringshund och var totalt vettförskrämd för klotången, men med en bit frolic efter varje klo som blev klippt så gick det som en dans efter ett tag.I dag är hon bara COOL i soffan när tången kommer fram. Den som väntar på något gott.... :rolleyes:
Publicerat
  • Författare

Vad är det för ras ? Brukar alltid lägga mina på rygg i knät o försöka lugna dom innan jag börjar. Detta gör jag alltid från 8 veckors ålder. Har egentligen aldrig haft problem med just detta

Jämte 10 veckor gammal.

Min gråhund är en omplaceringshund och var totalt vettförskrämd för klotången, men med en frolic efter varje klo som blev klippt så är gick det som en dans efter ett tag.I dag är hon bara COOL i soffan när tången kommer fram. Den som väntar på något gott.... :rolleyes:

Ska prova det knepet.

Publicerat

Träna flera ggr om dagen på att hon ska sitta lugnt medans du håller fast henne. När hon är lugn så lättar du och berömmer.

När våran gråwachtel var "bebis" så tränade jag honom flera ggr i veckan. Visade saxen och sa att nu ska vi klippa klorna. Ibland klippte jag annars så pillade och tryckte jag på tassarna. Alltid i samma ordning.

Han var jätteduktig till i vintras då han skar upp trampdynan. Så nu är det mycket godis som gäller. Började med efter varje klo och nu efter varje tass.

Publicerat

har en valp hemma jag med som jag klipper 1gång i veckan så får han beröm efter varenda tass sen när alla tassar är klar så får han en Godis eller en pinne

Publicerat

Jämte 10 veckor gammal.

Ska prova det knepet.

Vänj den vid att ligga på rygg i ditt knä. Godis -ok men det är trots allt du som bestämmer . Träna på det så ska du se att det ordnar sig.

Publicerat

Säg till om du lyckas med något,

min hund ligger som en dröm på rygg till precis när man tänkte klippa. Då ska det slingras, ylas och härjas med eller utan godis. Klipper 1 gång i veckan och man tycker ju att han borde vänja sig ngn gång.

Det varierar lite med dagsformen men det är oftast ett tvåmanna jobb. Inte mycket till tips men kanske lite tröst att inte alla andras hundar ligger som små änglar medan man går loss.

Publicerat
  • Författare

Inte mycket till tips men kanske lite tröst att inte alla andras hundar ligger som små änglar medan man går loss.

:lol: Kul att höra.

Publicerat

Jag sätter mig alltid på golvet. Sen får hunden ligga mellan mina ben. När dom ska lära sig att få klorna klippta så lägger jag hunden ofta(ibland flera gånger/dag) utan att klippa. Men jag grejar lite med tassarna och kliar hunden osv, så att den tycker det är en riktig mysstund. Mina hundar brukar komma och direkt slå en kullerbytta i knäet när jag sätter mig på golvet.

Publicerat
  • Författare

Ös på med tips. Kommer nog prova dom alla ;)

Publicerat

Har ingen hund själv men farsan filade alltid klorna på hans hundar,

han satt på golvet med hunden mellan benen, när dom va valp blev det flera ggr per dag, givetvis utan att fila, men klämma och känna på tassar/i öron/mun osv,

när hunden åla höll han fast, när hunden morra, morra han högre osv.. sen bestämde han när det var klart, han slutade inte även om det började blöda från pulpan utan bara fortsatte,

men oftast var det inga problem.

till slut så gick det hur bra som helst:)

Publicerat

Ös på med tips. Kommer nog prova dom alla ;)

Kör på amakulus tips. Tvångsmys så lär du hunden att slappna av när du vill, använbart i många fler situationer än kloklipning.

Publicerat

Sambon slipar, det är mycket bättre än tång.

216652_10150213590654459_648894458_8325374_3695275_n.jpg

Publicerat

Jag stänger in mig med hunden i minsta rummet man har (oftast toaletten) då kan inte hunden rymma undan någonstans och brukar ge upp efter en stund. Du ska givetvis vara försiktig och inte skrämma hunden men små rum brukar få dem att släppa flyktbeteendet sedan ska du gosa och ge den lite godsaker så det blir en possessiv avslutning på det hela.

Kör även samma övning med att borsta tänderna det räcker långt med ett glasvatten med salt och fingrarna för att hålla bort tandsten så slipper man dålig andedräkt när hunden blir äldre.

Publicerat

HÄR FÖLJER ETT OSERIÖST TIPS SOM INGEN BÖR PROVA!!!

Kasta pinne till hunden på asfalt/packad grusväg ;)

Publicerat

Jag börjar såhär med valpar, när hunden är trött efter lång promenix och aktivering = känna på tassarna. Låta hunden lägga sig tillrätta. Tar en nagelklippare för människor (anpassa storlek efter hund), klipp och beröm.

Hundarna uppfattar detta oftast mkt mindre hotfullt än en "tång". Denna introducerar jag vid 5 månader och då brukar våra nagelklippare inte räcka till.

Hoppas det hjälper! Mvh

Publicerat

Jag har kört med hunden stående lyfter upp tassen böjer i leden och klipper, har en riktig orm själv som alltid gjort krumbukter ihop med kloklippning, han är inte envis heller :rolleyes: 3 år och samma visa varje gång!

Publicerat
  • Författare

Ha hon stående ska provas!

Publicerat

har alltid mina ståendes vid sidan och böjer upp leden och knippsar. funkar kanon, den lilla tyckte aldrig om när jag klippte när hon låg på rygg men när jag står vid sidan och har en arm runt bröstet eller magen beroende på fram eller baktass funkar det kanon. Den gamla damen på 12½ år hon står blickstilla men det låter som om jag skulle ha ihjäl henne :o:wacko: grannen kom tillockmed över en dag när jag klippte hennes klor ute för de trodde hon fastnat någonstans eftersom att hon skrek så...

Publicerat

Fysisk hantering från dag ett. När jag sätter mig på golvet och lägger hunden i knät ska den slappna av, alltid. Jag ska få beröra och hantera den precis hur jag vill, utan obehag.

Med en valp eller krånglig hund gör jag såhär:

Sätter mig ner - lägger hunden på rygg och "klämmer fast" den med mina ben (gör hunden motstånd kan det bli lite brottning) - väntar på att den slappnar av. Så fort det händer släpper jag trycket och stryker den med lugna rörelser. Pillar i klorna, klipper en klo etc. Så fort hunden startar kampen igen, samma procedur... Håll fast - vänta på avslappning. Och så håller det på. Kan ta ett bra tag på en besvärlig hund, så det gäller att ha gott om tid. Men resultatet blir att det lättar mer och mer, hunden lägger snabbt ihop ett och ett. Den har här bara två valmöjligheter - brottas = jobbigt, ligga stilla = lättare.

Kan ju räcka med en eller ett par klor första gången.

Det här ser jag som viktigast:

- ALDRIG ömka, berömma, prata gulligt, trösta

- Tajmingen - släppa trycket i samma sekund som valpen/hunden slappnar av

- Vara lugn. Lugna rörelser

- Konsekvens

Och absolut inte göra någon stor grej av det efteråt, typ tjoa och tjimma och överösa den med godis och glättigt röstberöm. Eller liksom släppa lös den från mattes/husses järngrepp med dunder och brak.

Jag sitter ALLTID kvar efter avslutad kloklippning tills hunden somnar, kliver upp sakta, ger frikommando och varför inte belöna med något gott ur kylen.

Publicerat
  • Författare

Vicks din metod vann ;) Fick klippt 3 tassar på det sättet. Hade tyvärr inte tid ta alla men det funkade i alla fall.

Publicerat

Vicks din metod vann ;) Fick klippt 3 tassar på det sättet. Hade tyvärr inte tid ta alla men det funkade i alla fall.

Härligt! :)

Publicerat
  • Författare

Tillbaka på ruta 1 :angry: Hon måste fått nån klo klippt för långt in innan hon kom till mig. Får inte röra tassarna på henne. Tar tassen och sätter dit tången och har då ca 2 sek sen börjar hon sprattla och då kan jag inte klippa. Skriker som en stucken gris gör hon med. Provat ha henne stående, liggande på rygg men inte. Får nog snart prova det där med pinne på asfalt snart :rolleyes:

Publicerat

Har en bekant som har problem med sin hund och hon fick tips om att sätta upp hunden på köksbordet. Och då gick det genast bättre för jag förmodar att hunden inte gärna vill ramla ner från bordet.