Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Tips på hur klippa klorna?

Featured Replies

Publicerat

Tillbaka på ruta 1 :angry: Hon måste fått nån klo klippt för långt in innan hon kom till mig. Får inte röra tassarna på henne. Tar tassen och sätter dit tången och har då ca 2 sek sen börjar hon sprattla och då kan jag inte klippa. Skriker som en stucken gris gör hon med. Provat ha henne stående, liggande på rygg men inte. Får nog snart prova det där med pinne på asfalt snart :rolleyes:

Sätt dig med hunden 3-4 gånger/dag. Pilla med tassarna men låt tången ligga kvar i skåpet. Efter några dagar kan du försöka klippa också....

Publicerat
  • Författare

Sätt dig med hunden 3-4 gånger/dag. Pilla med tassarna men låt tången ligga kvar i skåpet. Efter några dagar kan du försöka klippa också....

Ska prova med det. Annars blir det kulhammaren varje gång man ska klippa :lol: (ironi!)

• 1 month later...
Publicerat

Hur går det??

En polare hade samma problem, hunden skrek , sprattla och smånafsa. Satte på munkorg= Blickstilla nästan apatisk hund. Funkar varje gång klipper alla tassar utan problem.

Publicerat
  • Författare

Hon skriker som en liten gris fortfarande. Hon har inte insett att det inte är nån fara och tveksam att hon gör det.

Publicerat

Det brukar växa bort faktiskt, så ha förtröstan ;)

Hon lär väl aldrig älska att få klorna klippta, men med åldern så lär hon sig att acceptera det.

Bara att fortsätta att klippa dem och ignorera att hon sprattlar och skriker.

Publicerat

Fysisk hantering från dag ett. När jag sätter mig på golvet och lägger hunden i knät ska den slappna av, alltid. Jag ska få beröra och hantera den precis hur jag vill, utan obehag.

Med en valp eller krånglig hund gör jag såhär:

Sätter mig ner - lägger hunden på rygg och "klämmer fast" den med mina ben (gör hunden motstånd kan det bli lite brottning) - väntar på att den slappnar av. Så fort det händer släpper jag trycket och stryker den med lugna rörelser. Pillar i klorna, klipper en klo etc. Så fort hunden startar kampen igen, samma procedur... Håll fast - vänta på avslappning. Och så håller det på. Kan ta ett bra tag på en besvärlig hund, så det gäller att ha gott om tid. Men resultatet blir att det lättar mer och mer, hunden lägger snabbt ihop ett och ett. Den har här bara två valmöjligheter - brottas = jobbigt, ligga stilla = lättare.

Kan ju räcka med en eller ett par klor första gången.

Det här ser jag som viktigast:

- ALDRIG ömka, berömma, prata gulligt, trösta

- Tajmingen - släppa trycket i samma sekund som valpen/hunden slappnar av

- Vara lugn. Lugna rörelser

- Konsekvens

Och absolut inte göra någon stor grej av det efteråt, typ tjoa och tjimma och överösa den med godis och glättigt röstberöm. Eller liksom släppa lös den från mattes/husses järngrepp med dunder och brak.

Jag sitter ALLTID kvar efter avslutad kloklippning tills hunden somnar, kliver upp sakta, ger frikommando och varför inte belöna med något gott ur kylen.

Där har vi sanningen! Alla andra "metoder" är bara att gå som katten runt het gröt. På en vuxen hund blir "brottningen" självsagt jobbigare än på en "valp". Men det går att lära även en vuxen hund. Kommer ihåg ett program på TV där Fredrik Steen lärde en "helt omöjlig" Berner Sennen på 60 kg att klippa klorna. Han använde naturligtvis metoden ovan...hunden var ju starkt så det blev rejäl brottning (blodiga underarmar av kloriv på Fredrik)...varvat med avreagering och promenader...tog en dag i anspråk...men sedan låg hunden avslappnat på rygg i Fredrik's knä och fick klorna klippta. Husse till hunden blev lite knäckt eftersom hunden sedan tydde sig till Fredrik som ett plåster ("hade fått en ny husse" eg flockledare). Så...ni som har vuxna hundar som det inte går att klippa klorna på och har haft hundarna sedan de var valp...det är ert eget fel...hårda ord men sant ;) Vill man inte göra det tunga jobbet att lära den vuxna hunden detta...kan man ju alltid gå till veterinär och klippa klorna på en sederad hund...kaching i kassan för veterinären :P Som veterinär märker man tydligt trender...vissa djurägare har alltid hundar som klorna klipps på utan problem...medan andra djurägare har hundar under hela sitt liv som alltid måste komma in och få lugnande för att kloklippas :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Jo klippa måste man ju. Filmade då frun klippte klorna på henne. Ska se om jag lyckas få till det å lägga upp den så får ni se vad jag menar med skrika som en gris :lol:

Publicerat

Är det nu jag ska vara glad över att ljudet inte funkar på min dator måntro? ;):lol:

Publicerat
  • Författare

Är det nu jag ska vara glad över att ljudet inte funkar på min dator måntro? ;):lol:

Fick inte med det värsta :lol: Här låter hon inte så värst.
Publicerat

Med vår lilla tollartjej brukar jag sitta med henne mellan benen så att hon har ryggen mot mig och tassarna i vädret. Jag håller i henne med en arm under hennes framtassar medan jag proppar i henne leverpastej med den andra handen :). Sen låter jag tjejen klippa klorna på henne. Brukar fungera bra! (Om man inte vill ge godsaker finns det säkert andra metoder!)

Publicerat

Jag brukar ta fram dragselen, då står han blick stilla :) Kanske inte det bästa knepet men det funkar. Han har aldrig gillat selar. Så fort han märker att vi ska ut åka skidor på vintern gömmer han sig bakom eller under en kudde i soffan. Men när han väl fått på sig den går det bra :)

Publicerat

Ser ju ut att funka hyffsat!

Publicerat
  • Författare

Ser ju ut att funka hyffsat!

Allt e ju relativt ;) Men som jag sa hon ylar högre mellan varven än vad som kom me på filmen.

Publicerat

Det brukar växa bort faktiskt, så ha förtröstan ;)

Hon lär väl aldrig älska att få klorna klippta, men med åldern så lär hon sig att acceptera det.

Bara att fortsätta att klippa dem och ignorera att hon sprattlar och skriker.

Säg inte det.... Jag har en stövare som var livrädd att klippa klorna. Iof så finns det nog ingen hund som är så rädd om sina tassar som stövare. Det går stampa i golvet 50cm brevid tassen och dom lyfter upp tassen och skriker....

Med tålamod och många sittningar utan klipp, så accepterar hon kloklippningen. Kan inte säga att hon njuter som labben gör, men hon kommer när det är hennes tur och lägger sig utan att knorra. I början var det först att jaga henne runt i huset för att bära henne på plats. Sen följde det brottning i högre skola innan klorna var klippta.

Nu vet hon att tassarna känns bättre efter en klippning och vill dörför i princip få klorna klippta när dom vuxit sig långa...

Men det är till att sitta och mysa 3-5 gånger/vecka. Lite pill med tassarna och klia där det känns som bäst. Fram med tången när det behövs och var konsekvent och klipp alla klorna, även om det tar tid! Det kan behövas en bra stund med kel och kli så hunden slappnar av. Ja i princip somnar. Sen är det bara att klippa.

Publicerat

Fysisk hantering från dag ett. När jag sätter mig på golvet och lägger hunden i knät ska den slappna av, alltid. Jag ska få beröra och hantera den precis hur jag vill, utan obehag.

Med en valp eller krånglig hund gör jag såhär:

Sätter mig ner - lägger hunden på rygg och "klämmer fast" den med mina ben (gör hunden motstånd kan det bli lite brottning) - väntar på att den slappnar av. Så fort det händer släpper jag trycket och stryker den med lugna rörelser. Pillar i klorna, klipper en klo etc. Så fort hunden startar kampen igen, samma procedur... Håll fast - vänta på avslappning. Och så håller det på. Kan ta ett bra tag på en besvärlig hund, så det gäller att ha gott om tid. Men resultatet blir att det lättar mer och mer, hunden lägger snabbt ihop ett och ett. Den har här bara två valmöjligheter - brottas = jobbigt, ligga stilla = lättare.

Kan ju räcka med en eller ett par klor första gången.

Det här ser jag som viktigast:

- ALDRIG ömka, berömma, prata gulligt, trösta

- Tajmingen - släppa trycket i samma sekund som valpen/hunden slappnar av

- Vara lugn. Lugna rörelser

- Konsekvens

Och absolut inte göra någon stor grej av det efteråt, typ tjoa och tjimma och överösa den med godis och glättigt röstberöm. Eller liksom släppa lös den från mattes/husses järngrepp med dunder och brak.

Jag sitter ALLTID kvar efter avslutad kloklippning tills hunden somnar, kliver upp sakta, ger frikommando och varför inte belöna med något gott ur kylen.

Kör exakt med samma metod. Brukar ofta "slå" med tången på klorna om de är känsliga.Dvs simulera ett klipp. När man kommer till läget att de inte reagerar längre när man slår på klorna har man kommit till ett bra läge :-).

Publicerat

Brukar ofta "slå" med tången på klorna om de är känsliga.Dvs simulera ett klipp. När man kommer till läget att de inte reagerar längre när man slår på klorna har man kommit till ett bra läge :-).

Smart tips. :)

Publicerat

ta henne inte när hon är pigg, vänta tills hon är så trött så att hon bara vill sova.

Publicerat

ta henne inte när hon är pigg, vänta tills hon är så trött så att hon bara vill sova.

:blush::lol:;)

Publicerat
  • Författare

Väntar fortfarande på ett bra svar när det är på en valp på 4,5 månad :lol:

Publicerat

Prova att inte lägga henne på rygg utan låt henne sitta. Min valp var likadan i början då man la han på rygg. Det blev brottningsmatch och gnäll m.m :)

Men sen provade jag att låta han sitta upp och klippa klorna, är man två kan en distrahera med lite godis.

Nu funkar det hur bra som helst utan godis eller nåt.