Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hagel pang till tjer?

Featured Replies

Publicerat

Överväger att införskaffa 1 st hagelbrakare som dotra och frun kan övningskjuta med.

Min tanke går till någon halvautomat i cal 16.....?

Det ska iaf vara en smidig dambössa med svag rekyl.

Priset bör också vara humant. Helst skulle det vara något beg i 1500:- klassen, då bössan förmodligen endast kommer att användas vid övningsskytte några få gånger/år. Inga krav på utseende/mtr, det räcker med att den är funktionell och väl fungerande.

Har panelen några förslag/tankar på vad som skulle passa in till en 13 årig tjej?

• Svar 72
  • Visningar 18,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Posted Images

Publicerat

Är det inte vanligare med en kaliber 20? lätta laddningar i en tolva borde vara snudd på rekylfri i en halvautomat, eller minns jag fel!

Publicerat

24g laddningar i en kaliber 12 halvauto har inte mycket rekyl att tala om.

Det finns även subsonic laddningar och de är nästan helt rekylfria - dock laddar de inte om en halvauto.

Kaliber 20 har inte mindre rekyl än en 12 och en 16 är bara dumt med tanke på den sparsamma ammunitionstillgången.

Publicerat
  • Författare

Är det inte vanligare med en kaliber 20? lätta laddningar i en tolva borde vara snudd på rekylfri i en halvautomat, eller minns jag fel!

Finns en tanke på cal 20 också, men är det inte färre hagel i en sån och svårare att träffa en duva?

Är inte cal 20 längre också för att få i lika mycket krut som tex i cal 16?

(Har inte satt mig in något alls i cal 20 och 16, där av min okunskap och undran)

Jag vill nog tro att skeetladdningarna till stålhagel är lite kraftigare än till bly.... Kanske tom att dom är i närheten av normala jaktladdningar för bly?!?

Jag upplever iaf, det som att stålladdningen är hårdare än till bly....

Publicerat

Jag tycker absolut att en kaliber tolv är att föredra och gärna en halvautomat. 24 gram från en kaliber 12 är lika mycket som 24 gram från en kaliber 20. Priset på ammo är däremot annorlunda till tolvans fördel. Problemet brukar vara kolvlängden och inte vikten. Lagom längd på en damkolv brukar vara mellan 32-35 cm och motsvarande för en karl är 35-37,5 cm i normalfallet. Problemet som uppstår annars är att kolven fastnar under armen och att det inte blir någon korrekt anläggning. Det andra som är viktigt är att det är en bra bakkappa som inte slår in i bröstmuskeln på skytten då kvinnor är lite annorlunda byggda än män på den fronten. Berettas urika 390 är ingen dålig dambössa och det finns säkert bockar som med lite arbete med bandsåg blir mycket bra åt tjejerna. Det brukar även behövas en kolvkamsförhöjning för att passa bra till kvinnor men det går att tejpa till att börja med.

Publicerat

Problemet med halvauotomat och lätta laddnigar inte alltid går så bra ihop, funkar väl på de flesta men inte alla. Sen tror jag även att det kan vara svårt att hitta den sortens bössa till det priset... Men det kan ju funka :P

Publicerat
  • Författare

En bock är väl tyngre än en halv auto?

Jag upplever det som frun har problem med vikten på bössan, för utom att min är för lång. (Har själv en "billig" akkar.)

Dottern klarar nog vikten, med kolvlängden är nog viktig.

Går det kapa pipan på en halv auto? Hur lång måste en hagel pipa vara?(är det minst 48cm?)

Är det dyr/svårt att gänga om för choker om man kortar en hagelpipa?

Publicerat

En bock är väl tyngre än en halv auto?

Jag upplever det som frun har problem med vikten på bössan, för utom att min är för lång. (Har själv en "billig" akkar.)

Dottern klarar nog vikten, med kolvlängden är nog viktig.

Går det kapa pipan på en halv auto? Hur lång måste en hagel pipa vara?(är det minst 48cm?)

Är det dyr/svårt att gänga om för choker om man kortar en hagelpipa?

Bockar kan vara både lättare och tyngre.. Men jag vet inget om att korta hagelpipor, har aldrig hört talas om det iaf. Bara i filmer :P

Publicerat

Glöm att kapa pipan och sedan gänga om för choker...

Skulle man göra det och om det fanns tillräckligt med gods för att gänga skulle det kosta betydligt mer än vad du är beredd att lägga på denna bössan.

Gör det inte mer komplicerat än vad det är.

Beställ 24g subsonic och prova detta.

28" pipor är ganska korta och kortare pipor gör bara bössan mer svårskjuten i svingen så det kommer bara att bli ett hinder.

Publicerat
  • Författare

En fråga till.....

Är det svårt att få licens på en kaliber 12 halvauto när det redan finns en sådan i skåpet?

Publicerat

Kanske, har du många vapen så kanske du måste motivera varför.. Men det brukar gå att lösa :D

Publicerat
  • Författare

Glöm att kapa pipan och sedan gänga om för choker...

Skulle man göra det och om det fanns tillräckligt med gods för att gänga skulle det kosta betydligt mer än vad du är beredd att lägga på denna bössan.

Gör det inte mer komplicerat än vad det är.

Beställ 24g subsonic och prova detta.

28" pipor är ganska korta och kortare pipor gör bara bössan mer svårskjuten i svingen så det kommer bara att bli ett hinder.

Ja det var nog bara en hastigt på kommen tanke....

Undrar om en sån här skulle funka...? http://www.blocket.se/dalarna/Husqvarna_halvautomat_34398690.htm?ca=3&w=3

Publicerat

Visst funkar det men bara om du ska skjuta ett skott i taget. Den där är för gammal för 24grammare och kräver MINST 28 för att ladda om. Dessutom brukar de kunna rackla lite i övrigt också. Jag skulle kolla hålet för gasomladdningen om det fortfarande ser ut som det ska och även övriga skicket på omladdningssystemet. Men som sagt glöm 24 grammare i den där. Ska det vara en bössa som fungerar så att det är roligt att skjuta så får Du öppna lädret. En begagnad beretta 685 eller 686 som man kapar kolven på är ett alternativ.

Publicerat

Gör som jag har gjort med min. Gör en extra kolv som passar till din och byt när det behövs.

Publicerat
  • Författare

Visst funkar det men bara om du ska skjuta ett skott i taget. Den där är för gammal för 24grammare och kräver MINST 28 för att ladda om. Dessutom brukar de kunna rackla lite i övrigt också. Jag skulle kolla hålet för gasomladdningen om det fortfarande ser ut som det ska och även övriga skicket på omladdningssystemet. Men som sagt glöm 24 grammare i den där. Ska det vara en bössa som fungerar så att det är roligt att skjuta så får Du öppna lädret. En begagnad beretta 685 eller 686 som man kapar kolven på är ett alternativ.

Det går inte att öka gasgenomsläppet?(öka håldiametern)

Hur funkar en sådan här? Nr2 av vapnen. http://www.blocket.se/kronoberg/Jaktvapen__luftgevar_33493127.htm?ca=3&w=3

Finns en svag tanke på den här också... : Dulce svs hagel Cal,16 med hanar. 500kr

Även den på blocket fast utan bild. Känner ett agg mot hanbössor. Men det är ju inget som ska jagas med utan bara skjutas några 100 övnings smällar/år :blink:

Publicerat
  • Författare

Gör som jag har gjort med min. Gör en extra kolv som passar till din och byt när det behövs.

Kompositkolv på min.... Plast gjutning är inte min starka sida -_-

Publicerat

Överväger att införskaffa 1 st hagelbrakare som dotra och frun kan övningskjuta med.

Min tanke går till någon halvautomat i cal 16.....?

Det ska iaf vara en smidig dambössa med svag rekyl.

Priset bör också vara humant. Helst skulle det vara något beg i 1500:- klassen, då bössan förmodligen endast kommer att användas vid övningsskytte några få gånger/år. Inga krav på utseende/mtr, det räcker med att den är funktionell och väl fungerande.

Har panelen några förslag/tankar på vad som skulle passa in till en 13 årig tjej?

Jag är väldigt liten och nätt och skjuter med min mans bössa, men skruvar av bakkappan för att "inte fastna i armhålan". Vet inte vad det är för märke men det är hagelbock kal.12

Och några 100 övningsskott/år....Jag kan skjuta över 100 på en kväll, det är ju superskoj å skjuta lerduvor :D

Publicerat

Inbillar mej att många damer väljer kal 20 av det skälet att bössan i sig är lättare och man blir inte så trött av att bära eller svinga i längden. Rekylen är väl i princip den samma..

Mvh!

Publicerat

Det största felet på halvautomater är det väldigt långa avståndet mellan pistolgrepp och avtryckare. Skiljer rätt många centimeter jämför med en vanlig bock i vissa fall.

För en 13-årig tjej lär man måsta lägga på rätt mycket plastiskt trä e.dyl i handgreppet för att hon ska nå fram till avtryckaren på ett vettigt sätt.

Publicerat

Det största felet på halvautomater är det väldigt långa avståndet mellan pistolgrepp och avtryckare. Skiljer rätt många centimeter jämför med en vanlig bock i vissa fall.

För en 13-årig tjej lär man måsta lägga på rätt mycket plastiskt trä e.dyl i handgreppet för att hon ska nå fram till avtryckaren på ett vettigt sätt.

Var har du fått det ifrån?????? Har skjutit med många olika halvautos och inte upplevt detta, och jag har småhänder.

Publicerat

En gammal Remington 1100 med cutts compensator är jävligt snäll att skjuta med, brukar funka med 24g, i allafall med små modifikationer. Går att hitta skibilligt.

Publicerat

Det finns ju faktiskt andra system än gasomladdning. Köper man en rekylomladdad bössa typ Benelli så går det ganska enkelt att byta eller modifiera fjädern så att bössan laddar om med 24g om bössan har problem med omladdningen.

Min egen Benelli laddar om 24g i vissa fabrikat men inte med andra så det gäller att hitta rätt ammo samt se till att bössan är nysmord. :blush:

Lite av problemet med "dambössor" är att det ofta handlar om små, lätta bössor men då blir rekylen besvärande. Lite som att försöka både ha och äta kakan samtidigt...

Publicerat

De flesta halvautos väger ju som en tung hagelbock, iaf dom i den prisklass du tittar i. Benelli Centro är väl bland det lättaste som finns med 3,0 kilo, kanske kommer du ner ett hekto till med 50 cm pipa. Men då är du uppe på minst 5-6 ggr budgeten + förmodligen inköp av pipa. Köp en lätt hagelbock eller SBS och sätt på en bra gummibakkappa som tar udden av rekylen i stället.

Publicerat

De flesta halvautos väger ju som en tung hagelbock, iaf dom i den prisklass du tittar i. Benelli Centro är väl bland det lättaste som finns med 3,0 kilo, kanske kommer du ner ett hekto till med 50 cm pipa. Men då är du uppe på minst 5-6 ggr budgeten + förmodligen inköp av pipa. Köp en lätt hagelbock eller SBS och sätt på en bra gummibakkappa som tar udden av rekylen i stället.

Nja, kolla in Franchi:s utbud om du vill ha en lätt hagelauto (från 2,65kg i kal 12).

Publicerat

Var har du fått det ifrån?????? Har skjutit med många olika halvautos och inte upplevt detta, och jag har småhänder.

Jag har fått det genom empiriska tester. Dvs jag skulle eg vilja ha en halvauto, men jag brukade inte nå fram till avtryckaren på dem. Började mäta och kolla på varje halvautomat jag sett (på mässor och liknande) och jämföra med diverse olika bockar.

Prova mäta. Du (liksom jag) kommer att bli överraskad, för det är rätt generellt faktiskt.

Halvautos HAR längre avstånd till avtryckaren. Det finns undantag, men de är mycket mycket få. :)