Publicerat Juni 26, 201114 yr Jag behöver hjälp. Hur mycket man ska betala per hektar i jaktarrende? Är skillnaden stor på skog och åkermark?
Publicerat Juni 26, 201114 yr Hej och välkommen till forumet! För att kunna svara på den frågan så behövs det mer information: Var ligger marken? Vad finns det för vilt? Vad är fördelningen skog/åker? Ingår allt jakt eller finns det undantag? Ingår något mer? Stuga, hjälp med utforsling av vilt?
Publicerat Juni 27, 201114 yr Det är en väldigt stor variation på arrendepriser. Det som i första hand driver priset är givetvis vilttillgången och då framförallt täta stammar av klövvilt. Priserna på ett jaktarende kan ligga mellan 3 :-/ha till 350 :-/ha. Lite tillyxat kan man säga att priserna i Norrland ligger mellan 5 till 100 :-/ha. I mellan- och södra Sverige 50 till 350 :-/ha ( så får du någon sorts gajdning).
Publicerat Juni 27, 201114 yr Kollade på två marker nyss i Skåne, 1000kr/ha var det bud på!!! Man skall akta sig, känns det inte bra så spara pengarna och åk på en jaktresa. Ett bra tips är att kanske börja med att gå med i ett befintligt jaktlag?!
Publicerat Juni 27, 201114 yr Författare Marken ligger ligger i mellan sverige. I jakten ingår allt småvilt och en älgkalv finns på licensen. 80%skog resten mer öppen mark. 150kr hektaren vill dom ha för det? Dom klöv som finns är rådjur och älg. Är väl helt ok med vilt men inte skit tätt med rådjur och älg. Kan man pruta? =)
Publicerat Juni 27, 201114 yr Marken ligger ligger i mellan sverige. I jakten ingår allt småvilt och en älgkalv finns på licensen. 80%skog resten mer öppen mark. 150kr hektaren vill dom ha för det? Dom klöv som finns är rådjur och älg. Priset verkar rimligt om där är normal vilttäthet, god arrondering, inte finns förekomst av varg, större vägar eller järnvägar på marken (du bör kolla upp alla dessa faktorer). Tag reda på om det finns tidigare avskjutningssatisik också ( från tidigare jaktarrendatorer). Ett skjutet rådjur per 25 hektar = täta rådjursstammar, mindre än ett skjutet per 100 hektar = lodjursvarning (eller extremt usla företrädare )
Publicerat April 6, 20224 yr Idag skall jag åka och titta på ett arrende där medlemskap per år uppgår till 8 000 :- + kostnader för foder till åtel, abonnemang till åtel kameror samt tjära. Förutsättningarna är som följer (saxat ur annonsen); "130ha varav hälften vatten. Fick precis ett avhopp och arrendet börjar 1/4 så möjlighet till snabbt inträde. Vi har 2 åtlar på marken samt stor möjlighet att bedriva predator jakt. Vi satsar mycket på egen frihet." I vidare kontakt med annonsören framkom att det finns möjlighet till sjöfågeljakt och fiske (inte så intressant för mig i o f s) samt tillgång till bockjakt i Aug. i mitt fall ligger markerna ~ 1h bilresa från var jag bor (i Varbergstrakten). Tillgång på vilt framgår inte, men förhoppningsvis får jag någon uppfattning när jag senare idag skall åka ner för att titta på markerna och träffa annonsören. Men utifrån de givna uppgifterna, uppskattar ni att priset är rimligt, det är min fråga !?
Publicerat April 6, 20224 yr 1 hour ago MrT. sa: Idag skall jag åka och titta på ett arrende där medlemskap per år uppgår till 8 000 :- + kostnader för foder till åtel, abonnemang till åtel kameror samt tjära. Förutsättningarna är som följer (saxat ur annonsen); "130ha varav hälften vatten. Fick precis ett avhopp och arrendet börjar 1/4 så möjlighet till snabbt inträde. Vi har 2 åtlar på marken samt stor möjlighet att bedriva predator jakt. Vi satsar mycket på egen frihet." I vidare kontakt med annonsören framkom att det finns möjlighet till sjöfågeljakt och fiske (inte så intressant för mig i o f s) samt tillgång till bockjakt i Aug. i mitt fall ligger markerna ~ 1h bilresa från var jag bor (i Varbergstrakten). Tillgång på vilt framgår inte, men förhoppningsvis får jag någon uppfattning när jag senare idag skall åka ner för att titta på markerna och träffa annonsören. Men utifrån de givna uppgifterna, uppskattar ni att priset är rimligt, det är min fråga !? Hur många är det som delar på dessa 130 hektar? Jag jagar 50 minuter från Varberg och i vårt VVO är gränsen 1 jägare / ca 50 ha för de olika markerna som ingår. Beroende på hur många ni blir så kan summan vara väldigt hög i ett generellt halländskt perspektiv. När jag undersökte arrendekostnaderna i Halland för något år sedan (ca 300 svar) så visade det sig att ca 60% av de halländska jägarna betalar 100-249 kr/ ha i årligt arrende. Så är laget på max 4 pers så hamnar du inom det intervallet. Samtidigt skall man fundera över det där med att hälften är vatten, det är ju såklart en tillgång för fågeljakt men är man primärt ute efter klövvilt så är det en rejäl nackdel (lst räknar bort vatten när de räknar ut areal inför älgjakten). Typ 15% av de halländska jägarna betalar arrenden på 250+ kr/ha, gissningsvis snackar vi då marker nära städer (kanske främst Kungsbacka med sin närhet till Gbg). Summa summarum, jag tycker det låter dyrt men om du inte har så mycket annat att välja på så kanske det är värt det ändå....
Publicerat April 6, 20224 yr Helt galet vad dyrt ni har det 😆 Jag betalar totalt 1400:-/år för 18 000ha
Publicerat April 6, 20224 yr 16 minutes ago Älgflugornas Herre sa: Hur många är det som delar på dessa 130 hektar? Vet ej. 17 minutes ago Älgflugornas Herre sa: Samtidigt skall man fundera över det där med att hälften är vatten, det är ju såklart en tillgång för fågeljakt men är man primärt ute efter klövvilt så är det en rejäl nackdel Tanken slog mig. 18 minutes ago Älgflugornas Herre sa: Summa summarum, jag tycker det låter dyrt men om du inte har så mycket annat att välja på så kanske det är värt det ändå.... Ja, jag tycker att prislappen är väl tilltagen, men som sagt, jag har valet att betala och delta, eller sitta hemma och vänta på bättre tillfälle. Svår nöt att knäcka det här, men jag hoppas att några frågetecken rätas ut i samband med mitt besök senare i dag.
Publicerat April 6, 20224 yr 8 minutes ago dptrapper sa: Helt galet vad dyrt ni har det 😆 Jag betalar totalt 1400:-/år för 18 000ha Men då bor du inte söder om Dalälven, gissar jag !?
Publicerat April 6, 20224 yr 7 minutes ago dptrapper sa: Nä precis, men ändå galna priser. Jag håller med, men det är den gamla principen om efterfrågan och tillgång som bestämmer arrendepriserna. Nu är något definitivt beslut inte taget, men jag känner ändå att jag dras åt hållet att avstå, men jag kommer att bestämma mig först efter att jag har tittat på markerna och träffat annonsören, samt fått en bättre förståelse för tillgången på vilt, även om jag inte är köttjägare i första rummet.
Publicerat April 6, 20224 yr 2 hours ago, dptrapper said: Helt galet vad dyrt ni har det 😆 Jag betalar totalt 1400:-/år för 18 000ha Detta låter helt enkelt gratis, typ. Jag har ingen koll på vad som ses som billigt eller dyrt. Men jag tänker väl lite såhär å... Om det nu kostar 8000 kr/år att ha en vettig tillgång på jakt så vore det lätt värt det för min del och för kanske de flesta jägare jag känner. Tänk hur mycket pengar folk lägger på jakten, prylar, whatever? Pratar vi om att köpa ett kikarsikte så höjer ingen på ögonbrynen för att det kostar 10k heller (även om alla förstås inte har dyra sikten), osv?
Publicerat April 6, 20224 yr 2 hours ago MrT. sa: Vet ej. Då är det ju omöjligt att säga något om det är dyrt eller ej. Och dyrt är upp till var och en att bedöma dessutom. Är det 3-4 pers så kan det ju vara ok men är det 15 pers så en helt annan situation. Jag hade personligen kunnat tänka mig att betala 20.000 per år för 50 ha om jag fick ha dem för mig själv. Friheten och att slippa ta hänsyn till folk man inte ens vill umgås med är mycket värt för mig. Har en kompis som var med på ett "arrende" hos en herre i Svartedalen ett par år. Jäkligt skumt upplägg då det inte fanns någon lista över "lagets" medlemmar. Det var så att markägaren tog in folk lite som han kände för och det var ingen ordning på grejerna alls. Kompisen sköt dock sina första grisar där och var nöjd på så sätt, men han la ner det hela rätt snart pga det oseriösa upplägget.
Publicerat April 6, 20224 yr Från ett klövviltsperspektiv låter det för mig inte speciellt lockande. 65 ha att jaga på -- det blir inte mycket till hundjakt där inte. Det torde inte vara så många djur som bör skjutas där heller. Redan 4 personer tycker jag är mycket på 65 ha. Med tillgång till sjöfågeljakt blir det en annan sak. Jag hade nog kunnat betala 8.000 bara för bra fågeljakt... I slutändan beror det på vilken mark, hur många andra jägare, vilka regler som gäller och vad du vill ha. Det kan vara bra, det kan också vara helfel. Tyvärr är inte södra Sverige nedlusat med bra och billiga arrenden, därmed kan det vara ett bra ställe att prova på.
Publicerat April 6, 20224 yr Jag har hellre 50 ha själv än jag har 500 ha ihop med andra. Det har alltid benägenhet att dyka minst en jubelidiot upp i en grupp som lät sååå trevlig när laget bildades. Så är det bara.
Publicerat April 6, 20224 yr Om du inte har någon annan jakt så är väl 8000 för den marken bättre än ingen mark. Det är ju ingen förmögenhet som summa. Prova så får du se, man kan alltid hoppa av. Någonstans måste du ju börja. Sen kan man väl konstatera att man inte får skjuta särskilt många klövvilt på 65ha. I min värld så är sjöfågeljakten attraktiv om det är en vettig sjö.
Publicerat April 6, 20224 yr Ja vi är alla olika, jagar i flera jaktlag med 10-15 jaktlagsmedlemmar och är faktiskt jaktledare i de flesta. Naturligtvis har de flesta medlemmar olika bakgrund, erfarenhet och också olika inställning till jakten men har oftast upplevt det som positivt. Rötägg brukar bli dagsländor enligt min erfarenhet.
Publicerat April 6, 20224 yr 4 hours ago sexfemåtta sa: Jag har ingen koll på vad som ses som billigt eller dyrt. Men jag tänker väl lite såhär å... Om det nu kostar 8000 kr/år att ha en vettig tillgång på jakt så vore det lätt värt det för min del och för kanske de flesta jägare jag känner. Tänk hur mycket pengar folk lägger på jakten, prylar, whatever? Pratar vi om att köpa ett kikarsikte så höjer ingen på ögonbrynen för att det kostar 10k heller (även om alla förstås inte har dyra sikten), osv? Intressanta synpunkter, jag återkommer till det.
Publicerat April 6, 20224 yr 4 hours ago exabit sa: Då är det ju omöjligt att säga något om det är dyrt eller ej. Och dyrt är upp till var och en att bedöma dessutom. Är det 3-4 pers så kan det ju vara ok men är det 15 pers så en helt annan situation. Förstår att det är svårt att avgöra om det är dyrt eller ej, dessutom är det många variabler som måste tas med i kostnadskalkylen. Som jag förstått det, är det 7 personer som är med i jaktlaget, men det är (återigen, som jag förstod det) i princip bara två som är någorlunda aktiva. 4 hours ago exabit sa: Friheten och att slippa ta hänsyn till folk man inte ens vill umgås med är mycket värt för mig. Det kan jag förstå, och just den friheten erbjuds i detta jaktlag, man kommer och går som man vill, i princip. Inga "tvingande" gemensamma jakter här. 4 hours ago exabit sa: Det var så att markägaren tog in folk lite som han kände för och det var ingen ordning på grejerna alls. Det passar ju inte mig alls, jag vill ha ordning och reda omkring mig, och då även i detta sammanhang. 4 hours ago exabit sa: Kompisen sköt dock sina första grisar där och var nöjd på så sätt, men han la ner det hela rätt snart pga det oseriösa upplägget. Det har jag full förståelse för.
Publicerat April 6, 20224 yr 2 hours ago Arctic sa: Från ett klövviltsperspektiv låter det för mig inte speciellt lockande. 65 ha att jaga på -- Nä, jag förstår att du tycker det, och det är väl inte så att det dräller av klövvilt. Dom har tilldelning av en älgkalv, sedan finns det Rådjur, Gris mängder med Hare samt Räv och Grävling. Men det bör i sammanhanget nämnas att dom har två åtelplatser (som dessutom bevakas av kameror) med majs och tjära. I anslutning till åtelplatserna finns det gömsle så det ser jag som en klar fördel. 2 hours ago Arctic sa: Med tillgång till sjöfågeljakt blir det en annan sak. Jag hade nog kunnat betala 8.000 bara för bra fågeljakt... Det finns tillgång till sjöfågeljakt, men då främst på änder. Sedan ingår fiskerätt i sjön som ligger i anslutning till marken och jag fick veta att man kan få låna båt om så önskas. Det skall visst finnas Gös i sjön. 2 hours ago Arctic sa: Det kan vara bra, det kan också vara helfel. Så sant...
Publicerat April 6, 20224 yr 1 hour ago Dansken sa: Jag har hellre 50 ha själv än jag har 500 ha ihop med andra. Det har alltid benägenhet att dyka minst en jubelidiot upp i en grupp som lät sååå trevlig när laget bildades. Så är det bara. +1000
Publicerat April 6, 20224 yr Detta är en populär post. 24 minutes ago MagnusN sa: Om du inte har någon annan jakt så är väl 8000 för den marken bättre än ingen mark. Det är ju ingen förmögenhet som summa. Prova så får du se, man kan alltid hoppa av. Någonstans måste du ju börja. Jo, jag landade också i den slutsatsen. Om inte annat så för att knyta kontakter med andra som redan är etablerade jägare, det har ju visat sig vara synnerligen svårt att få tillgång till jakt för en rimlig peng. Även om jag hade tänkt att avböja, så har jag nu ändrat mig och tänker ge det ett år, så får jag se var det tar vägen hän.