Publicerat Juni 26, 201115 yr Jag behöver hjĂ€lp. Hur mycket man ska betala per hektar i jaktarrende? Ăr skillnaden stor pĂ„ skog och Ă„kermark?
Publicerat Juni 26, 201115 yr Hej och vÀlkommen till forumet! För att kunna svara pÄ den frÄgan sÄ behövs det mer information: Var ligger marken? Vad finns det för vilt? Vad Àr fördelningen skog/Äker? IngÄr allt jakt eller finns det undantag? IngÄr nÄgot mer? Stuga, hjÀlp med utforsling av vilt?
Publicerat Juni 27, 201115 yr Det Àr en vÀldigt stor variation pÄ arrendepriser. Det som i första hand driver priset Àr givetvis vilttillgÄngen och dÄ framförallt tÀta stammar av klövvilt. Priserna pÄ ett jaktarende kan ligga mellan 3 :-/ha till 350 :-/ha. Lite tillyxat kan man sÀga att priserna i Norrland ligger mellan 5 till 100 :-/ha. I mellan- och södra Sverige 50 till 350 :-/ha ( sÄ fÄr du nÄgon sorts gajdning).
Publicerat Juni 27, 201115 yr Kollade pÄ tvÄ marker nyss i SkÄne, 1000kr/ha var det bud pÄ!!! Man skall akta sig, kÀnns det inte bra sÄ spara pengarna och Äk pÄ en jaktresa. Ett bra tips Àr att kanske börja med att gÄ med i ett befintligt jaktlag?!
Publicerat Juni 27, 201115 yr Författare Marken ligger ligger i mellan sverige. I jakten ingĂ„r allt smĂ„vilt och en Ă€lgkalv finns pĂ„ licensen. 80%skog resten mer öppen mark. 150kr hektaren vill dom ha för det? Dom klöv som finns Ă€r rĂ„djur och Ă€lg. Ăr vĂ€l helt ok med vilt men inte skit tĂ€tt med rĂ„djur och Ă€lg. Kan man pruta? =)
Publicerat Juni 27, 201115 yr Marken ligger ligger i mellan sverige. I jakten ingÄr allt smÄvilt och en Àlgkalv finns pÄ licensen. 80%skog resten mer öppen mark. 150kr hektaren vill dom ha för det? Dom klöv som finns Àr rÄdjur och Àlg. Priset verkar rimligt om dÀr Àr normal vilttÀthet, god arrondering, inte finns förekomst av varg, större vÀgar eller jÀrnvÀgar pÄ marken (du bör kolla upp alla dessa faktorer). Tag reda pÄ om det finns tidigare avskjutningssatisik ocksÄ ( frÄn tidigare jaktarrendatorer). Ett skjutet rÄdjur per 25 hektar = tÀta rÄdjursstammar, mindre Àn ett skjutet per 100 hektar = lodjursvarning (eller extremt usla företrÀdare )
Publicerat April 6, 20224 yr Idag skall jag Ă„ka och titta pĂ„ ett arrende dĂ€r medlemskap per Ă„r uppgĂ„r till 8 000 :- + kostnader för foder till Ă„tel, abonnemang till Ă„tel kameror samt tjĂ€ra. FörutsĂ€ttningarna Ă€r som följer (saxat ur annonsen); "130ha varav hĂ€lften vatten. Fick precis ett avhopp och arrendet börjar 1/4 sĂ„ möjlighet till snabbt intrĂ€de. Vi har 2 Ă„tlar pĂ„ marken samt stor möjlighet att bedriva predator jakt. Vi satsar mycket pĂ„ egen frihet." I vidare kontakt med annonsören framkom att det finns möjlighet till sjöfĂ„geljakt och fiske (inte sĂ„ intressant för mig i o f s) samt tillgĂ„ng till bockjakt i Aug. i mitt fall ligger markerna ~ 1h bilresa frĂ„n var jag bor (i Varbergstrakten). TillgĂ„ng pĂ„ vilt framgĂ„r inte, men förhoppningsvis fĂ„r jag nĂ„gon uppfattning nĂ€r jag senare idag skall Ă„ka ner för att titta pĂ„ markerna och trĂ€ffa annonsören. Men utifrĂ„n de givna uppgifterna, uppskattar ni att priset Ă€r rimligt, det Ă€r min frĂ„ga !?Â
Publicerat April 6, 20224 yr 1 hour ago MrT. sa: Idag skall jag Äka och titta pÄ ett arrende dÀr medlemskap per Är uppgÄr till 8 000 :- + kostnader för foder till Ätel, abonnemang till Ätel kameror samt tjÀra. FörutsÀttningarna Àr som följer (saxat ur annonsen); "130ha varav hÀlften vatten. Fick precis ett avhopp och arrendet börjar 1/4 sÄ möjlighet till snabbt intrÀde. Vi har 2 Ätlar pÄ marken samt stor möjlighet att bedriva predator jakt. Vi satsar mycket pÄ egen frihet." I vidare kontakt med annonsören framkom att det finns möjlighet till sjöfÄgeljakt och fiske (inte sÄ intressant för mig i o f s) samt tillgÄng till bockjakt i Aug. i mitt fall ligger markerna ~ 1h bilresa frÄn var jag bor (i Varbergstrakten). TillgÄng pÄ vilt framgÄr inte, men förhoppningsvis fÄr jag nÄgon uppfattning nÀr jag senare idag skall Äka ner för att titta pÄ markerna och trÀffa annonsören. Men utifrÄn de givna uppgifterna, uppskattar ni att priset Àr rimligt, det Àr min frÄga !? Hur mÄnga Àr det som delar pÄ dessa 130 hektar? Jag jagar 50 minuter frÄn Varberg och i vÄrt VVO Àr grÀnsen 1 jÀgare / ca 50 ha för de olika markerna som ingÄr. Beroende pÄ hur mÄnga ni blir sÄ kan summan vara vÀldigt hög i ett generellt hallÀndskt perspektiv. NÀr jag undersökte arrendekostnaderna i Halland för nÄgot Är sedan (ca 300 svar) sÄ visade det sig att ca 60% av de hallÀndska jÀgarna betalar 100-249 kr/ ha i Ärligt arrende. SÄ Àr laget pÄ max 4 pers sÄ hamnar du inom det intervallet. Samtidigt skall man fundera över det dÀr med att hÀlften Àr vatten, det Àr ju sÄklart en tillgÄng för fÄgeljakt men Àr man primÀrt ute efter klövvilt sÄ Àr det en rejÀl nackdel (lst rÀknar bort vatten nÀr de rÀknar ut areal inför Àlgjakten). Typ 15% av de hallÀndska jÀgarna betalar arrenden pÄ 250+ kr/ha, gissningsvis snackar vi dÄ marker nÀra stÀder (kanske frÀmst Kungsbacka med sin nÀrhet till Gbg). Summa summarum, jag tycker det lÄter dyrt men om du inte har sÄ mycket annat att vÀlja pÄ sÄ kanske det Àr vÀrt det ÀndÄ....
Publicerat April 6, 20224 yr Helt galet vad dyrt ni har det đ  Jag betalar totalt 1400:-/Ă„r för 18 000ha
Publicerat April 6, 20224 yr 16 minutes ago Ălgflugornas Herre sa: Hur mĂ„nga Ă€r det som delar pĂ„ dessa 130 hektar? Vet ej. 17 minutes ago Ălgflugornas Herre sa: Samtidigt skall man fundera över det dĂ€r med att hĂ€lften Ă€r vatten, det Ă€r ju sĂ„klart en tillgĂ„ng för fĂ„geljakt men Ă€r man primĂ€rt ute efter klövvilt sĂ„ Ă€r det en rejĂ€l nackdel Tanken slog mig. 18 minutes ago Ălgflugornas Herre sa: Summa summarum, jag tycker det lĂ„ter dyrt men om du inte har sĂ„ mycket annat att vĂ€lja pĂ„ sĂ„ kanske det Ă€r vĂ€rt det Ă€ndĂ„.... Ja, jag tycker att prislappen Ă€r vĂ€l tilltagen, men som sagt, jag har valet att betala och delta, eller sitta hemma och vĂ€nta pĂ„ bĂ€ttre tillfĂ€lle. SvĂ„r nöt att knĂ€cka det hĂ€r, men jag hoppas att nĂ„gra frĂ„getecken rĂ€tas ut i samband med mitt besök senare i dag. Â
Publicerat April 6, 20224 yr 8 minutes ago dptrapper sa: Helt galet vad dyrt ni har det đ Jag betalar totalt 1400:-/Ă„r för 18 000ha Men dĂ„ bor du inte söder om DalĂ€lven, gissar jag !?
Publicerat April 6, 20224 yr 7 minutes ago dptrapper sa: NÀ precis, men ÀndÄ galna priser. Jag hÄller med, men det Àr den gamla principen om efterfrÄgan och tillgÄng som bestÀmmer arrendepriserna. Nu Àr nÄgot definitivt beslut inte taget, men jag kÀnner ÀndÄ att jag dras Ät hÄllet att avstÄ, men jag kommer att bestÀmma mig först efter att jag har tittat pÄ markerna och trÀffat annonsören, samt fÄtt en bÀttre förstÄelse för tillgÄngen pÄ vilt, Àven om jag inte Àr köttjÀgare i första rummet.
Publicerat April 6, 20224 yr 2 hours ago, dptrapper said: Helt galet vad dyrt ni har det đ  Jag betalar totalt 1400:-/Ă„r för 18 000ha Detta lĂ„ter helt enkelt gratis, typ. Jag har ingen koll pĂ„ vad som ses som billigt eller dyrt. Men jag tĂ€nker vĂ€l lite sĂ„hĂ€r Ă„... Om det nu kostar 8000 kr/Ă„r att ha en vettig tillgĂ„ng pĂ„ jakt sĂ„ vore det lĂ€tt vĂ€rt det för min del och för kanske de flesta jĂ€gare jag kĂ€nner. TĂ€nk hur mycket pengar folk lĂ€gger pĂ„ jakten, prylar, whatever? Pratar vi om att köpa ett kikarsikte sĂ„ höjer ingen pĂ„ ögonbrynen för att det kostar 10k heller (Ă€ven om alla förstĂ„s inte har dyra sikten), osv?
Publicerat April 6, 20224 yr 2 hours ago MrT. sa: Vet ej. DĂ„ Ă€r det ju omöjligt att sĂ€ga nĂ„got om det Ă€r dyrt eller ej. Och dyrt Ă€r upp till var och en att bedöma dessutom. Ăr det 3-4 pers sĂ„ kan det ju vara ok men Ă€r det 15 pers sĂ„ en helt annan situation. Jag hade personligen kunnat tĂ€nka mig att betala 20.000 per Ă„r för 50 ha om jag fick ha dem för mig sjĂ€lv. Friheten och att slippa ta hĂ€nsyn till folk man inte ens vill umgĂ„s med Ă€r mycket vĂ€rt för mig. Har en kompis som var med pĂ„ ett "arrende" hos en herre i Svartedalen ett par Ă„r. JĂ€kligt skumt upplĂ€gg dĂ„ det inte fanns nĂ„gon lista över "lagets" medlemmar. Det var sĂ„ att markĂ€garen tog in folk lite som han kĂ€nde för och det var ingen ordning pĂ„ grejerna alls. Kompisen sköt dock sina första grisar dĂ€r och var nöjd pĂ„ sĂ„ sĂ€tt, men han la ner det hela rĂ€tt snart pga det oseriösa upplĂ€gget.
Publicerat April 6, 20224 yr FrĂ„n ett klövviltsperspektiv lĂ„ter det för mig inte speciellt lockande. 65 ha att jaga pĂ„ -- det blir inte mycket till hundjakt dĂ€r inte. Det torde inte vara sĂ„ mĂ„nga djur som bör skjutas dĂ€r heller. Redan 4 personer tycker jag Ă€r mycket pĂ„ 65 ha. Med tillgĂ„ng till sjöfĂ„geljakt blir det en annan sak. Jag hade nog kunnat betala 8.000 bara för bra fĂ„geljakt... I slutĂ€ndan beror det pĂ„ vilken mark, hur mĂ„nga andra jĂ€gare, vilka regler som gĂ€ller och vad du vill ha. Det kan vara bra, det kan ocksĂ„ vara helfel. TyvĂ€rr Ă€r inte södra Sverige nedlusat med bra och billiga arrenden, dĂ€rmed kan det vara ett bra stĂ€lle att prova pĂ„.Â
Publicerat April 6, 20224 yr Jag har hellre 50 ha sjÀlv Àn jag har 500 ha ihop med andra. Det har alltid benÀgenhet att dyka minst en jubelidiot upp i en grupp som lÀt sÄÄÄ trevlig nÀr laget bildades. SÄ Àr det bara.
Publicerat April 6, 20224 yr Om du inte har nÄgon annan jakt sÄ Àr vÀl 8000 för den marken bÀttre Àn ingen mark. Det Àr ju ingen förmögenhet som summa. Prova sÄ fÄr du se, man kan alltid hoppa av. NÄgonstans mÄste du ju börja. Sen kan man vÀl konstatera att man inte fÄr skjuta sÀrskilt mÄnga klövvilt pÄ 65ha. I min vÀrld sÄ Àr sjöfÄgeljakten attraktiv om det Àr en vettig sjö.
Publicerat April 6, 20224 yr Ja vi Ă€r alla olika, jagar i flera jaktlag med 10-15 jaktlagsmedlemmar och Ă€r faktiskt jaktledare i de flesta. Naturligtvis har de flesta medlemmar olika bakgrund, erfarenhet och ocksĂ„ olika instĂ€llning till jakten men har oftast upplevt det som positivt. RötĂ€gg brukar bli dagslĂ€ndor enligt min erfarenhet. Â
Publicerat April 6, 20224 yr 4 hours ago sexfemÄtta sa: Jag har ingen koll pÄ vad som ses som billigt eller dyrt. Men jag tÀnker vÀl lite sÄhÀr Ä... Om det nu kostar 8000 kr/Är att ha en vettig tillgÄng pÄ jakt sÄ vore det lÀtt vÀrt det för min del och för kanske de flesta jÀgare jag kÀnner. TÀnk hur mycket pengar folk lÀgger pÄ jakten, prylar, whatever? Pratar vi om att köpa ett kikarsikte sÄ höjer ingen pÄ ögonbrynen för att det kostar 10k heller (Àven om alla förstÄs inte har dyra sikten), osv? Intressanta synpunkter, jag Äterkommer till det.
Publicerat April 6, 20224 yr 4 hours ago exabit sa: DĂ„ Ă€r det ju omöjligt att sĂ€ga nĂ„got om det Ă€r dyrt eller ej. Och dyrt Ă€r upp till var och en att bedöma dessutom. Ăr det 3-4 pers sĂ„ kan det ju vara ok men Ă€r det 15 pers sĂ„ en helt annan situation. FörstĂ„r att det Ă€r svĂ„rt att avgöra om det Ă€r dyrt eller ej, dessutom Ă€r det mĂ„nga variabler som mĂ„ste tas med i kostnadskalkylen. Som jag förstĂ„tt det, Ă€r det 7 personer som Ă€r med i jaktlaget, men det Ă€r (Ă„terigen, som jag förstod det) i princip bara tvĂ„ som Ă€r nĂ„gorlunda aktiva. 4 hours ago exabit sa: Friheten och att slippa ta hĂ€nsyn till folk man inte ens vill umgĂ„s med Ă€r mycket vĂ€rt för mig. Det kan jag förstĂ„, och just den friheten erbjuds i detta jaktlag, man kommer och gĂ„r som man vill, i princip. Inga "tvingande" gemensamma jakter hĂ€r. 4 hours ago exabit sa: Det var sĂ„ att markĂ€garen tog in folk lite som han kĂ€nde för och det var ingen ordning pĂ„ grejerna alls. Det passar ju inte mig alls, jag vill ha ordning och reda omkring mig, och dĂ„ Ă€ven i detta sammanhang. 4 hours ago exabit sa: Kompisen sköt dock sina första grisar dĂ€r och var nöjd pĂ„ sĂ„ sĂ€tt, men han la ner det hela rĂ€tt snart pga det oseriösa upplĂ€gget. Det har jag full förstĂ„else för. Â
Publicerat April 6, 20224 yr 2 hours ago Arctic sa: FrÄn ett klövviltsperspektiv lÄter det för mig inte speciellt lockande. 65 ha att jaga pÄ -- NÀ, jag förstÄr att du tycker det, och det Àr vÀl inte sÄ att det drÀller av klövvilt. Dom har tilldelning av en Àlgkalv, sedan finns det RÄdjur, Gris mÀngder med Hare samt RÀv och GrÀvling. Men det bör i sammanhanget nÀmnas att dom har tvÄ Ätelplatser (som dessutom bevakas av kameror) med majs och tjÀra. I anslutning till Ätelplatserna finns det gömsle sÄ det ser jag som en klar fördel. 2 hours ago Arctic sa: Med tillgÄng till sjöfÄgeljakt blir det en annan sak. Jag hade nog kunnat betala 8.000 bara för bra fÄgeljakt... Det finns tillgÄng till sjöfÄgeljakt, men dÄ frÀmst pÄ Ànder. Sedan ingÄr fiskerÀtt i sjön som ligger i anslutning till marken och jag fick veta att man kan fÄ lÄna bÄt om sÄ önskas. Det skall visst finnas Gös i sjön. 2 hours ago Arctic sa: Det kan vara bra, det kan ocksÄ vara helfel. SÄ sant...
Publicerat April 6, 20224 yr 1 hour ago Dansken sa: Jag har hellre 50 ha sjÀlv Àn jag har 500 ha ihop med andra. Det har alltid benÀgenhet att dyka minst en jubelidiot upp i en grupp som lÀt sÄÄÄ trevlig nÀr laget bildades. SÄ Àr det bara. +1000
Publicerat April 6, 20224 yr Detta Ă€r en populĂ€r post. 24 minutes ago MagnusN sa: Om du inte har nĂ„gon annan jakt sĂ„ Ă€r vĂ€l 8000 för den marken bĂ€ttre Ă€n ingen mark. Det Ă€r ju ingen förmögenhet som summa. Prova sĂ„ fĂ„r du se, man kan alltid hoppa av. NĂ„gonstans mĂ„ste du ju börja. Jo, jag landade ocksĂ„ i den slutsatsen. Om inte annat sĂ„ för att knyta kontakter med andra som redan Ă€r etablerade jĂ€gare, det har ju visat sig vara synnerligen svĂ„rt att fĂ„ tillgĂ„ng till jakt för en rimlig peng. Ăven om jag hade tĂ€nkt att avböja, sĂ„ har jag nu Ă€ndrat mig och tĂ€nker ge det ett Ă„r, sĂ„ fĂ„r jag se var det tar vĂ€gen hĂ€n.