Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Stickknivs blad

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag slipat ett stickblad till. Vad tror ni om denna.

Den är gjord av 6 mm 5160, är 41 mm bred och har ett blad på 160 mm.

Sticker.gif

sticker1.gif

sticker2.gif

sticker3.gif

Seved

Publicerat

Stilligt,

ser helt extremt rubust ut, en sak dock jag föredrar, dvs jag föreslår ett rakare grepp, likt ett coffin grepp, alla har inte stora händer och då är ett rakt grepp lättare att hantera.

/Christian

Publicerat

Häftigt, jag gillar särskilt det att du inte blankpolerat hela bladet.

Är det möjligtvis till salu?:blush: i så fall till vilket pris?

Publicerat
  • Författare

Tackar :D . Ja jag funtar på att slipa bort parerstängerna, men jag får se, jag har små händer och jag tycker den passar rätt bra.

Seved

Publicerat
  • Författare

Häftigt, jag gillar särskilt det att du inte blankpolerat hela bladet.

Är det möjligtvis till salu?:blush: i så fall till vilket pris?

Tackar :D . Det här bladet är inte till salu, jag ska göra en kniv av det, för lite tester. Men såklart kan jag göra fler. Pris för ett blad är nog 8-900;- skulle jag tro. Ja visst är det snyggt med valsytan kvar.

Seved

Publicerat

Snyggt blad!

Jag föredrar lite mer parer skydd på en stick kniv, eftersom man oftast har lite konstiga vinklar..men så har jag dass lock till händer :blush:

en rejäl kniv med tyngd.. ( blir ordentlig sår kanal med den ;) ).

J.

Publicerat
  • Författare

Snyggt blad!

Jag föredrar lite mer parer skydd på en stick kniv, eftersom man oftast har lite konstiga vinklar..men så har jag dass lock till händer :blush:

en rejäl kniv med tyngd.. ( blir ordentlig sår kanal med den ;) ).

J.

Tackar :D Ja jag ska skära med lite större parerstång nästa gång. :D

Ja jag ville ha lite bredare blad pga sårkanal och det är större chans att man träffar nåt vitalt. :D .

Den kan lätt tjänstgöra som huggare oxå. Den väger 340 gram, men då ska jag slipa ur skaftet lite för bättre balans o vikt.

Seved

Publicerat

Jätte häftigt blad Seved. :-) Slipa inte ner parerstången. Jag tycker det är praktiskt o snyggt på en sån här kniv. Skulle kunna vara ännu större parerskydd o fortfarand vara lika vackert. Bravo hela bladet.

p.s ringer imorgon om jag får tid. Håller på med 20 kubik stockar som ska bli ved. :-)

Publicerat

LÅt pareren och formen vara sådär, men kanske tunna av det lite överlag på handtagsbiten, men absolut bara ytterst lite! Bra balans som det är och det är skitfräck modell!

Mvh / Karl-Erik

Publicerat
  • Författare

Jätte häftigt blad Seved. :-) Slipa inte ner parerstången. Jag tycker det är praktiskt o snyggt på en sån här kniv. Skulle kunna vara ännu större parerskydd o fortfarand vara lika vackert. Bravo hela bladet.

p.s ringer imorgon om jag får tid. Håller på med 20 kubik stockar som ska bli ved. :-)

Tackar :D . Nej jag får se hur jag gör. Det är ju rätt bra med en parerstång på denna. Ja den är snygg tycker jag. Man får bra grepp med den. Ja slå en signal imorron, ta mobilen. Jag är nog ute o far imorron.

Seved

Publicerat
  • Författare

LÅt pareren och formen vara sådär, men kanske tunna av det lite överlag på handtagsbiten, men absolut bara ytterst lite! Bra balans som det är och det är skitfräck modell!

Mvh / Karl-Erik

Tackar Karl-Erik :D . Kul att du gillar den.

Seved

Publicerat

Om det är den jag höll i så va den jäkligt fin att ha i handen.

BTW tack för senast, alltid lika kul och komma och titta på din alster,å snacka lite strunt å sånt.

Publicerat
  • Författare

Japp det är den :D .

Ja tack själv. Det var trevligt och snacka lite som sagt.

Seved

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag är ju lite motvalls då.... jag gillar blankpolerat.. :wub: I övrigt så gillar jag bladet, men jag är ju mer nyfiken på slutresultatet - det är ju ändå det som räknas! ;)

• 4 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Här är slutresultatet på kniven iaf :)

Skaftet är gjort i stabbad valnöt.

Seved

Sticker-1.gif

Sticker-in-hand.gif

Sticker2-1.gif

Sticker3-1.gif

Sticker4.gif

Publicerat

Hej,

Oerhört vackert hantverk Seved, som vanligt. ^_^

Har emellertid en synpunkt ur användarperspektivet. Studera en gammeldags bajonett, den är ganska vek trots att den var rent essentiell i strid på den tiden. Den layouten kom inte till av en slump, man gjorde avkall på hållbarhet bara för att nå maximal funktion. Oavsett hur vass du får den kniven är den inte fullt optimal för sitt syfte. En stickknivs kritiska moment är just penetreringen, ju bredare blad ju större är risken för att du träffar ben då ett skadat vilt sällan ligger still, tillika krävs mer kraft att penetrera med ett brett blad.

Har du bara penetrerat gör djurets rörelser resten. Parerskydd anser jag vara oerhört viktig på en kniv som per definition skall stötas, likaså ett handtag som ger så god friktion mot handen som möjligt.

Hoppas du inte ser det som kritik, det är bara mina åsikter. :)

Publicerat

Respektingivande blev den!!

Lite OT:

MKJ: Då kommer du kanske gilla den stickkniven som jag & Seved har på gång.... en prototyp är redan gjord men i kolstål("Cleaner")... eller Kimmolilja´s Stickkniv.

Har en känsla att vi får se lite flera knivar av den här typen..

Snyggt jobbat Seved :D !!

J.

Publicerat

Mycket snygg och ståtlig kniv.

Publicerat
  • Författare

Hej,

Oerhört vackert hantverk Seved, som vanligt. ^_^

Har emellertid en synpunkt ur användarperspektivet. Studera en gammeldags bajonett, den är ganska vek trots att den var rent essentiell i strid på den tiden. Den layouten kom inte till av en slump, man gjorde avkall på hållbarhet bara för att nå maximal funktion. Oavsett hur vass du får den kniven är den inte fullt optimal för sitt syfte. En stickknivs kritiska moment är just penetreringen, ju bredare blad ju större är risken för att du träffar ben då ett skadat vilt sällan ligger still, tillika krävs mer kraft att penetrera med ett brett blad.

Har du bara penetrerat gör djurets rörelser resten. Parerskydd anser jag vara oerhört viktig på en kniv som per definition skall stötas, likaså ett handtag som ger så god friktion mot handen som möjligt.

Hoppas du inte ser det som kritik, det är bara mina åsikter. :)

Japp :) jag vet det det är risk för att stöta i, men å andra sidan är det lättare att träffa vitalare delar. och man behöver ju inte använda den till stickare, den funkar som huggare oxå.

Och som hobbe säger det är lite smalare stickare på g. :D . Den är lite speciell den här kniven, den är nog inte för alla. Nästa omgång ska nog ha lite annat parerskydd.

Seved

Publicerat
  • Författare

Tack ska ni ha Puukare o hobbe. :D

Seved

Publicerat

Duuu! Den blev blev fin, du!! Me like! :wub:

Publicerat
  • Författare

Tackar :D Kul att du gillar den.

Seved

Publicerat

Tackar :D Kul att du gillar den.

Seved

Jag gillar stort och maffigt, vet du! ;)

Publicerat
  • Författare

Ha ha ja vem gör inte det. :D iaf när det gäller knivar o bilar :)

Seved

Publicerat

Ha ha ja vem gör inte det. :D iaf när det gäller knivar o bilar :)

Seved

Precis! ^_^