Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kråk/skatjakt...

Featured Replies

Publicerat

Är det någon idé att fara ut med camokläder och sätta sig någonstans där det är högt gräs och locka med sams mid pipa och syco tweety pipa?

Kan man få några skottchanser då eller är det bara slöseri med tid om man inte har någon uv?

(självklart inte nu men den 16:e när det blir lagligt)

Mvh/Robster

Publicerat

Finns där fågel så visst,

förresten har inte ni den 1:a som startdatum ie idag?

Kanske inte där uppe?

Du har inte koll på något sträck, dvs att placera dig under linjen av detta o tuta lite.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Nej inte här uppe tyvärr :( Vi får vänta några dagar till..

Har varit ute och spanat lite men inte sett några speciella streck som dom verkar flyga efter.

Dock ganska mycket skogspartier, nyplöjd åkermark och nyslagna vallar så det känns ändå som att det borde finnas där någonstans :)

Mvh/Robster

Publicerat

Bulvaner!!!

Tänkte själv åka ut någon kväll efter jobbet med några bulvaner på en nyslagen äng, brukar funka ganska bra på eftermiddagen/kvällen.

Publicerat

Bulvaner beställda!

Publicerat

De vallar / ängar där vi har mest kråkfågel är de som just blivit svämgödslade..... Då myllrar det av svartfågel... Så det blir nog en vända så fort jag ser någon som gödslats.

Publicerat
  • Författare

Då måste man nog inhandla några bulvaner då.. En fåga bara.. Hur många bör man ha för att det ska få önskad effekt?

Mvh/Robster

Publicerat

Då måste man nog inhandla några bulvaner då.. En fåga bara.. Hur många bör man ha för att det ska få önskad effekt?

Mvh/Robster

Ju fler ju bättre, gärna några riktiga kråkor blan ulvanerna, men då gäller det ju att få ner några först, om du lyckas spar dem hemma i frysen.

Men som svar på frågan jag har tre plast och fyller ut med 4-5 frysta

Publicerat

Har man några få kan det vara bra att ha med en 22a för då landar dom gärna i trädtopparna runtomkring och spanar lite misstänksamt. Iallafall härikring.

Lite öht då, hur många här har kommit igång i år? Jag ska ha premiär imorgon med uven och mid pipa.

Publicerat

Tänker ge mig ut i morgon med Quaden och mid-pipan, mest för att se om det går att pyrscha kråka...

Publicerat

Hur ser man skillnad på Kråka och Korp? :blink::ph34r::P^_^

Publicerat

Hur ser man skillnad på Kråka och Korp? :blink::ph34r::P^_^

tja börja med att skaffa nya glasögon :ph34r::P :P

Publicerat

tja börja med att skaffa nya glasögon :ph34r::P :P

Behöver man glasögon för att jaga kråka? :P;)

Publicerat

beror på vad du har att jaga med.....hagel eller glas... ^_^:P:wacko::wacko:

Publicerat

nää men det är ett bra första steg för att se skillnaden mellan kråka å korp :P:lol:

Publicerat

Korpen är helsvart till skillnad från kråkan som är gråsvart (mest grå)sedan är det en viss skillnad i storlek också då korpen är större, dom har olika läten och ser lite annorlunda ut i vingar och stjärtfjädrar.

Googla lite på korp och kråka så ser du skillnaderna.

Publicerat

Så att locka utan bulvaner är det ingen mening med?

Publicerat

Man kan absolut skjuta sig en hel del fågel för bbara pipa.

Eftersom de trillar ner använder man dem som bulvaner med nå klykor bara för att locka in ännu fler.

Så började jag o gör fortf så då de gäller trut.

Publicerat
  • Författare

I går var jag ute och prövade locka med bara pipa och camoflagekläder(ingen bössa) för att se vad som skulle hända.

Jag tror inte det tog mer än max tio mins blåsande med midpipan innan kråkorna började cirkulera ovanför platsen där jag satt.

Dom började på ganska höjd men efter ett tag så kom dom närmare och närmare så till slut var dom på lämpligt hagelhål=)

Ska bli riktigt roligt att fara dit med bössan den 16:de och se vad som händer..

såg förresten dessa patroner på blocket.

Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Mvh/Robster

Publicerat

Bra hagelammo som jag själv kör på ibland funkar bra till hare oxo:)

Publicerat

I går var jag ute och prövade locka med bara pipa och camoflagekläder(ingen bössa) för att se vad som skulle hända.

Jag tror inte det tog mer än max tio mins blåsande med midpipan innan kråkorna började cirkulera ovanför platsen där jag satt.

Dom började på ganska höjd men efter ett tag så kom dom närmare och närmare så till slut var dom på lämpligt hagelhål=)

Ska bli riktigt roligt att fara dit med bössan den 16:de och se vad som händer..

såg förresten dessa patroner på blocket.

Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Mvh/Robster

Funkar men mer är det inte. Sunkiga skott jämfört med det mesta annat. Särskilt för det priset. Rekommenderar Rio, Eley, Saga t.ex.

Publicerat

Här har det blivit en skata under körsbärsträdet med 22an änsålänge ^_^

Publicerat

Nu har vi varit ute 2ggr med uv, MID-pipa & bulvaner, men ingen som vill komma inom skjuthåll hmmmm vad göra.

Har haft skata, kråka, mås & korp runt oss men inte nära nog? De håller sig på avstånd? :angry:

Publicerat

Nu har vi varit ute 2ggr med uv, MID-pipa & bulvaner, men ingen som vill komma inom skjuthåll hmmmm vad göra.

Har haft skata, kråka, mås & korp runt oss men inte nära nog? De håller sig på avstånd? :angry:

Har ni ordentligt med camo på er? klokt gömsle? Inga blänkande termosar lådor på vapen mm? Prova att flytta några hundra meter kan räcka. Och var aldrig rädd att prova någe nytt om inget funkar tillslut kanske du ser ett mönster som funkar på de stället du jagar.

Mvh S

Publicerat

Dishoff,

splitta på er, en som lockar och en som sitter i bakhåll,

på inflygningsväg eller returväg,

sen anser jag att ni skall skifta plats om ni inte har lyckats på ett ställe, något stör fåglarna där, råden om kamo och gömslen är mycket goda.

/Christian