Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Problem med omladdning

Featured Replies

Publicerat

Hej!

Jag har köpt en Berretta vitoria es 100 tror ja det är den heter, har skjutit lite drygt 70 skott men har väldiga problem med omladdningen med 24 g skott, har inga problem med rio 28 g men med gyttorp lead max 24 g funkar det inte alls. Några tips på vad man kan göra åt saken??

mvh Thomas

Publicerat

Hej!

Jag har köpt en Berretta vitoria es 100 tror ja det är den heter, har skjutit lite drygt 70 skott men har väldiga problem med omladdningen med 24 g skott, har inga problem med rio 28 g men med gyttorp lead max 24 g funkar det inte alls. Några tips på vad man kan göra åt saken??

mvh Thomas

Ta loss bakkappan lossa på fjädern som sitter där o kapa den lite ta lite åt gången o pröva när den laddar om.

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Okey, är det rekylfjädern som sitter där eller?

Mvh Thomas

Publicerat

Okey, är det rekylfjädern som sitter där eller?

Mvh Thomas

Stämmer :D

Mvh.

Publicerat

Om du kapar på fjädern kommer du att riskera funktionen med jaktladdningar typ 36:or och uppåt,

anser att du skall köra med en lite hårdare laddad ammo, Rio eller vilken annan som helst utöver denna ammo.

Det finns få halvisar som garanterat laddar om den där ammon.

/Christian

Publicerat

Har inte märkt not på min o dom som jag vet har gjort det på sina så matar dom allt :D

Mv.

Publicerat
  • Författare

Problemet är att jag ska skjuta hagelstigar och där används dom 24 grams ja nämnde tidigare som jag haft problem med är därför det är lite akut. Har hört att man kan spänna fjädern med på något vis, hur gör man detta?

Mvh Thomas

Publicerat

Har inte märkt not på min o dom som jag vet har gjort det på sina så matar dom allt :D

Mv.

Nej det tar ju ett tag att se resultaten, att kapa på fjädern innebär att systemet kan bottna ur i omladdningen med hårdare laddningar,

mina erfarenheter från handelvapen har gjort det ganska klart.

Med en kortad fjäder får man mindre kraft i den samt en kortare fjäder dvs tom i vissa fall även en fjäder som studsar/rasslar runt, i regel fungerar det bra i början för att sen börja upplevas som en konstig rekyl som är väldigt rapp samt att ljudet av omladdningen ökar påtagligt.

Efter en del lekar och en spräckt stomme till en G19 så insåg jag att det var dags att inse att man kör med org fjädrar och laddar på istället.

Det är samma sak för hagelhalvisar.

/Christian

Publicerat

Ja ja man gör som man vill -_-

Mvh.

Publicerat

Absolut...

/Christian

Publicerat

Jag tycker du ska nöta på med bössan och gärna lite hårdare patroner.

Min Benelli ville inte ha Gyttorp 24g i början men det kom med tiden.:)

Publicerat

Köp en ny fjäder och kapa den lite kortare, då har du både och, problemet löst.

Publicerat

Jag tycker du ska nöta på med bössan och gärna lite hårdare patroner.

Min Benelli ville inte ha Gyttorp 24g i början men det kom med tiden.:)

Håller helt med.

Bössan är ju helt ny! börja inte kapa i nått ännu skjut minst 500-1000 plugg så den sliter in sig lite.

Prova även med 24g från andra tillverkare vissa funkar bättre än andra.

Lycka till

Publicerat
  • Författare

De e väll bara till att stå och mata skott nu då o hoppas att han kommer igång.. tack för alla svar.

Mvh Thomas

Publicerat

De e väll bara till att stå och mata skott nu då o hoppas att han kommer igång.. tack för alla svar.

Mvh Thomas

Jag uppfattade inte att bössan va ny är den det så behöver den slitas in lite så jag håller med dom andra här nöt lite med bössan så ska du se att det kommer annars får du väll kapa lite :D

Mvh.

Publicerat

Jag uppfattade inte att bössan va ny är den det så behöver den slitas in lite så jag håller med dom andra här nöt lite med bössan så ska du se att det kommer annars får du väll kapa lite :D

Mvh.

söker du på nätet så finns det åtskilliga trådar angående just gyttorp 24grams och halvautomater. Enligt insatta så beror det på en ojämn kvalite på laddningen samt vid skytte med stål oftast på att det finns för mycket kulor i. Jag upplevde samma problem i min winchester då mina första 250 skoot gick kanoners medans nästkommande 50 inte gick alls varav ca hälften inte ens lämnade pipan vid omladdning...även där en ny bössa. Blev att den blir utbytt då tillverkaren inte hittade några direkta fel på bössan, valde de ändock att istället för att vidare felsöka ersätta bössan med en likadan. Testa med annan ammunitionstillverkare än gyttorp och se om problemet kvarstår.

Publicerat

Tillika finns det mycket på nätet om att man skall "skjuta" in halvisar,

jag drog en hink med 28 grams Gyttorp "grouse" med min Benelli,

därefter sköt jag en blandning av allt skit man kan/kunde hitta i ammoväg, 0 vapenfel, 0 matningsfel.

Jag har till dags dato 2000+ plugg senare haft 1 vapen/ammo fel, det var en Rio smäll, en 32 grams blå 7 1/2:a som inte ville smälla.

Eller med andra ord det är inte bössan det är hans som hanterar den.

Ytterligare en sak med halvisar som är baserade på rekyl för omladdning, om man har ett extremt löst tag i dem, aka motsvarigheten till "limp wristing" så kan man åstadkomma dåliga omladdningar.

Kanske lite att fundera på samt skäl att panga mer.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Ska prova lite olika marken och laddningar och se vad som fungerar, får ha tålamod helt enkelt då och hoppas att det hoppar igång tillslut:) tack för all hjälp.

MVh Thomas

Publicerat

Dum fråga? Beretta ES, är inte det den som har Benelli konstruktion? dvs rekylomladdning?

Jag har bara erfarenhet av Beretta Urika och kapning av fjädern på denna, osäker om returfjädern sitter i kolven på ES.

Jag kapade min ganska rejält eller rättare sagt vapenteknikern hos Kjells vapen gjorde det. Skjuter tyngre laddningar utan problem. Tycker du ska nöta på lite först så kanske den sliter in sig, Gyttorp Lead/steel max kan ju vara lite kinkig i vissa vapen. Annars är det ju en kanon idé att skaffa en extra fjäder så kan du ha en kapad till 24g.

Publicerat
  • Författare

Jo det är den med benelli konstruktion och rekyl omladdning. Dom sa inget om att det kunde skada vapnet när du kapade din fjäder eller vad sa dom om det?

Mvh

Publicerat

Jo det är den med benelli konstruktion och rekyl omladdning. Dom sa inget om att det kunde skada vapnet när du kapade din fjäder eller vad sa dom om det?

Mvh

Nej, dom kapade "lite lagom", men du behöver nog konsultera någon kunnig om just din modell om hur mycket som är lagom för din bössa så något inte händer............Jag skjuter ju aldrig så tunga laddningar i min, max 30-32 då jag inte ser nån anledning till tyngre oavsett jakt.

Publicerat

Hmm-

då förutsättningen är den att det är samma system i denna Beretta som i min och andra Benellisar,

har jag svårt att se varför den inte skall, efter att den nötts in lite inte skall komma att klara av dessa lätta laddningar,

jag har ju tom skjutit 20 grammare i min pang,

återigen till detta med att man måste hålla i pangen rejält, det har stor påverkan.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Hmm-

då förutsättningen är den att det är samma system i denna Beretta som i min och andra Benellisar,

har jag svårt att se varför den inte skall, efter att den nötts in lite inte skall komma att klara av dessa lätta laddningar,

jag har ju tom skjutit 20 grammare i min pang,

återigen till detta med att man måste hålla i pangen rejält, det har stor påverkan.

/Christian

Va o sköt idag och börjar redan fungera bättre, när jag laddar med ett skott var det bara ett som inte spottades ut av 15 men när ja laddade 2 skott var det bara ett som spottades ut av 10 med gyttorps 24 g.

Publicerat

Va o sköt idag och börjar redan fungera bättre, när jag laddar med ett skott var det bara ett som inte spottades ut av 15 men när ja laddade 2 skott var det bara ett som spottades ut av 10 med gyttorps 24 g.

Köp ett 250 pack Rio eller dyl. 30-32g och skjut så kanske det ger resultat.

Publicerat

Har haft precis samma bekymmer med min Benelli, störande även om det bara är vid träningstillfällena detta fenomen upptstår.

Nu funkar det bättre, vet inte om en del av orsaken är att den slitit till sig, men senast jag köpte 24g plugg hade handlaren NSI hemma, vilket den alltså verkar tycka bättre om än de olika fabrikat jag matat den med innan... Tidigare kunde varannan skott bli kvar, men av de senaste 100 är det bara ett som inte fullt kastat ut.

Nu har jag skjutit en del kråka också, och den ökade mängden jaktskott kan förvisso ha bidragit till "inslitningen".

/Bosse