Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Smidig Bruksbössa i 358 Win

Featured Replies

Publicerat

Remington 700 SA, bruksbössa i 358 Win

Borde startat den här tråden tidigare, men bättre sent än aldrig. Tänkte skriva lite här om nybössan, som faktiskt redan är en bit på väg till färdigt gevär. Lite om själva bygget och så småningom lite om själva användandet.

Bössan är baserad på en kort Remington 700 i kolstål utrustad med en pipa i 358 Win. På sikt finns också tankarna att kunna komplettera mekanismen med en pipa i exempelvis 308 Win att använda senare på säsongen då toppjakten ofta kombineras med smygjakt på älg. Här i v-bottens inland blir snön ofta övermäktig jämten allt för tidigt <_< För tillfället ska dock bössan i första hand tjäna som hundförarbössa vilket innebär att jag kommer låta detta stå i fokus för bössans utformning. Då det mer ofta än sällan blir långa dagar på löshundsjakten, liksom vissa marker ligger långt ut i väglöst land (läs miltal) så vill jag premiera lätt vikt och smidighet liksom slittålighet. Det har jag försökt komma åt genom en relativt slank och kort pipa, ultralätt stock, och lätt dämpare liksom rosfri pipa och belagd mekanism. Kikaren är dock inte någon lättviktare och kanske hade det passat bättre med någon smäcker Leupold. Men ur skytteperspektiv får Trijiconen många poäng med sin aimpointlika funktion liksom att samtidigt erbjuda en bra 4x förstoring vid behov. Framtiden får utvisa om det blir några ändringar på kikarfronten.

Specifikationer för bössan:

Pipa: Rostfri Lothar Walther, 45cm med #1200 profil.

Jaktstock: Ultralätt HighTech, Modell: Sheep Hunter (590 gram).

Originalstock: En sliten BDL-stock att eventuellt putsa upp och oljebona för älgbanan, jaktstigar och annat övningsskytte, då den ger lite mer tyngd och så sväljer mer rekyl - blir trevligare att skjuta långa sessioner med

Dämpare: A-tec CTM4.

Fästen: Weavers klassiska baser och ringar (det som låg i spiklådan).

Kikare: Trijicon TR24, Amber Triangle.

Vikt (enbart bössa): 2400gram

Längd (enbart bössa): 95cm

Hårdvara

Det som är gjort hittills på metall och stockfront är att pipan har monterats och gängats för dämpare, liksom färdigställandet av stocken påbörjats. High Tech stockarna kräver lite arbete men kostar en tredjedel av McMillans och då är det priset för stocken hemma vid trappan som menas.

Stocken fick passas in lite vid säkringen och bäddades sen med marin epoxy, pelar style. Ska nu ge mig i kast med att putsa märken av gjutformen innan den ska målas.

Ytbehandling och färg

DuraCoat har beställts i matt svart och ska användas på mekanismen och jag står i valet och kvalet om att använda den på stocken också. Känns på ett sätt lite tråkigt att köra samma sorts svart på hela rasket. Dock tycker jag det är lite svårt bilda mig en uppfattning och DuraCoats färger enbart från dataskärmen. Har sneglat lite på olika gröna färger. Nån slags grön färg skulle kunna va snyggt, men vill försöka komma undan att det blir nån slags MÖP känsla över bössan. Vad tror ni? Belägga hela systemet i matt svart, eller våga mig på någon annan färg på stocken? I så fall vilken?

Vidare är som sagt tanken att också systemet ska duracoatas (därför är mekanismen blästrad på bilderna). Är en person som knappast vinner några priser i vapenvård och ofta tycker jag det kan vara svårt rent praktiskt att göra vapenvård i tid (långa regniga hundförardagar, besvärliga eftersök, fjälljakten osv).

Ammo

Verktyg från Lee inhandlades till bra pris från Skytteservice i Ängelholm. Lite råa ytor som man känner igen från Lee, men fungerar klanderfritt.

Hylsor har tillverkats av Lapuahylsor i 308.win

Hittills har jag bara hunnit testa lite laddningar med billiga Sellier & Bellot pistolkulor till övning. Det fina med kaliber .358 är just att det finns ett brett utbud av billiga kulor att tillgå. Som väntat har jag inte hittat nån upphetsande precision med dessa. Men jag har kommit inom snusdosan och det är jag nöjd med.

I krutväg har det pangats krut som Norma 203-B, Viht N133, Norma 200 och Viht N330 (till subladdningar). Alla krut till älgbaneladdningarna levererade liknande resultat på tavlan. Dock lämnade 203-B en vit beläggning och grått pulver i dämparen, gjorde dämparen märkbart varmare och gav eldkvast utan dämpare (resultat som förväntades med tanke på den korta pipan kontra det långsammare krutet). Tror inte de långsammare kruten är bra ur korrosionssynpunkt heller. Från dessa observationer och kvalificerade gissningar kommer jag nog hålla mig till de snabbare kruten.

Norma kommer enligt mailkorrespondens med Normas Kenneth Skoglund ut med sin nya FMJ o .358, vilken ska bli väldigt spännande att testa. Har man tur kan det blir en topptjäderklubba av rang

Till älgjakten har jag inte riktigt bestämt mig, men tankarna har svärmat kring kulor i 250gr-spannet. Norma Oryx är ju lättillgänglig och kostar inte skjortan. Men sen finns det ju Woodleigh och Barnes. Frågan är vilken man ska välja? Vad tror ni?

Det här är vad som gjorts och tänkts hittills.

Tanken är att tråden ska uppdateras löpande och så småningom även någon rapport från det praktiska användandet.

Detta och att kanske få lite tips och tricks på vägen.

Alla tips och tankar är välkomna! Alltid nyttigt med input utifrån den egna lådan.

Här kommer bilder:

Med gammstocken:

post-3674-0-34732600-1310171917_thumb.jp

Med lättstocken:

post-3674-0-95467600-1310172039_thumb.jp

Remington 700 SA "in the white":

post-3674-0-32254900-1310172140_thumb.jp

Marin epoxyad:

post-3674-0-65300500-1310173204_thumb.jp

Ej uppstädad bäddning:

post-3674-0-71324900-1310172190_thumb.jp

I kort utförande:

post-3674-0-99968900-1310172288_thumb.jp

Pistolkulor inom snusdosan:

post-3674-0-99065000-1310172359_thumb.jp

Lee:

post-3674-0-09142000-1310173190_thumb.jp

Sellier & Bellot:

post-3674-0-56963000-1310173270_thumb.jp

Publicerat

Aaah, trevligt då jag ska bygga en likadan. Stocken vart har du köpt den? Skulle själv byggt på min 700 och lättat den men nu lutar jag åt en Sako AII.

Publicerat
  • Författare

Tycker jag du ska! Verkar va hiskeligt trevlig kaliber.

Men det blir ju för mycket "fin"bössa om du använder en Sako AII:a ;) Med Remingtons grovsmide behöver man ju inte va rädd om sakerna då amerikanarna har varit oförsiktiga med bössan åt en från fabrik.

Köpte stocken direkt från High Tech själva. Ringde dit och sa hur jag ville ha grejerna. Sen fick jag vänta två månader då dom inte hade nått "ämne" (eller vad man ska kalla det) på hyllan för tillfället, liksom tullgubbarna skulle fika klart sina wienerbröd :rolleyes:

Btw: Gillar din beväpning. Gevärsmässigt i alla fall (pistoleros kan jag inget om).

Ganska så lik min egen. Du har dock lite mer overbore än mig och jag sålde precis min afrikanska drottning

Publicerat

Tycker jag du ska! Verkar va hiskeligt trevlig kaliber.

Men det blir ju för mycket "fin"bössa om du använder en Sako AII:a ;) Med Remingtons grovsmide behöver man ju inte va rädd om sakerna då amerikanarna har varit oförsiktiga med bössan åt en från fabrik.

Köpte stocken direkt från High Tech själva. Ringde dit och sa hur jag ville ha grejerna. Sen fick jag vänta två månader då dom inte hade nått "ämne" (eller vad man ska kalla det) på hyllan för tillfället, liksom tullgubbarna skulle fika klart sina wienerbröd :rolleyes:

Btw: Gillar din beväpning. Gevärsmässigt i alla fall (pistoleros kan jag inget om).

Ganska så lik min egen. Du har dock lite mer overbore än mig och jag sålde precis min afrikanska drottning

Gissade nästan att kolven kom därifrån. Overbore, hur menar du då :rolleyes: min Amerikanska drottning verkar det vara en hugad spekulant på så den ryker nog nu och då är det bara shoppa Sako sen.
Publicerat

har du inget 201 och 202 krut.

Publicerat

Har en i 35whelen,men utan dämpare en så länge.Tänkte använda Hornady 250gr kula,den bra och billig.Angående Normas nya helmantelkula så kommer inte den förrän tidigast i höst.Sierra har en 170gr helmantel som är prisvärd,köpte S&B 158gr kulor för 1,50 styck.

Publicerat

Det ser riktigt spännande ut detta och jag lämnade igår in licensansökan på en Remmy 700 som kommer att förbli i 308win. Hämtar dock mycket inspiration från detta bygge tror jag.

Förstår att du vill skryta med den låga vikten och kortheten men vi vill förstås veta vikt och längd i det skick den ska användas :rolleyes:

Publicerat

Kul! äntligen får jag se några bilder på påken.

så här ser kompisens hightech kolv ut som jag bädda in hans 1900 i.han lcka den mattsvart.

post-1299-0-61264000-1310208892_thumb.jp

mvh Rikard

Publicerat
  • Författare

Maddog: Hur kunde jag veta att du skulle säga N201 ;) Jag hade en slatt jag testade lite snabbt. Fick dock lite eldskvast och ingen precision som utmärkte sig. Men det va ganska hög laddning och det kan hända det funkar fint om man går ner lite. Jag vet det är fler än du som gillar N201, men jag undrar om ni som gör det har lika kort pipa som jag. N200 funkade väldigt bra till 158:grainarna och kommer använda det där. Men jag ska ge N201 chansen till de tyngre kulorna och se vad som händer.

Alpländare: Har hört om dom billiga 170gr Sierrakulorna. Frågan är bara var man köper dom lika billigt? 158gr SoB finns ju om inte annat på Staffans vapen.

Kubik: Kul att du gillart! Ska sanningen fram är ju 308 Win en förträfflig kaliber även. Men den har jag redan :) Den totala vikten + längden har jag inte framför mig då jag är på sommarstället. Men jag skulle tippa att den kommer hamna kring strax över 3kg med full mundering, dämpare+kikare. Det är här jag funderat på en lättare leupoldkikare. Skiljer ändå säkert 300gram mellan 1.5-5x20 och TR24:an. Längden med dämparen på får jag till kring 110cm. Det fina med CTM:4an är att det går att förändra längden på den genom att plocka bort/lägga till moduler om man så önskar. Finns ju även andra dämpare som från tillverkaren är kortare, men få som dämpar lika bra som CTM:4an.

I vilket fall så är det svårt att få en bössa så mycket lättare om man inte ska köpa customtillverkade mekanismer eller gå på Remingtons Ti-serie.

Ska förmodligen lägga en beställning på jaktkulor till veckan. Har som sagt sneglat på 250gr Oryx och Woodleigh RN. Nån som vet om man kan förvänta sig att Oryxen är blötare än Woodleigh?

Publicerat

så här ser kompisens hightech kolv ut som jag bädda in hans 1900 i.han lcka den mattsvart.

mvh Rikard

Ser ju trevlig ut!!!! Går i bytar/byggar tankar. Är sugen på en kort smidig 358.win, men gillar min 1900 så tankarna går åxå till 35. Whelen. Det finns ju numera spänntangent typ Blaser men ändå inte.........hmm...till 1900, vore ju kalas.

Sorry, kanske var lite OT men ett intressant bygge!!

Publicerat

Hehe! Det märks att du är något extrem när det gäller att jaga gram. Enligt vad jag kan läsa så är lättaste Leupolden VX-1 1-4x20 med sina 255g. 1,5-5 belyst väger 377g och din Trijicon ska ligga på 408g. Ingen mening att gå ner till ett mkt sämre sikte utan belyst riktmedel för 150g va?

Intressantaste frågan är väl om du ska nöja dig med sidosäkringen. Jag är i valet o kvalet om jag ska montera en 3-lägessäkring eller köpa en spänntangent från Voere

Publicerat

Rikard: Intressant med hi-tech kolv till 1900. Vilken av deras varianter har ni då utgått ifrån och hur krångligt var det att passa in systemet i den? Vad är det för kaliber?

Publicerat
  • Författare

mvh Rikard

Kul att få se den här IRL. Minns att du pratade om den tidigare. Beställde ni kolven i R700 LA och sen passade in utifrån den?

Publicerat
  • Författare

mvh Rikard

Kul att få se den här IRL. Minns att du pratade om den tidigare. Beställde ni kolven i R700 LA och sen passade in utifrån den?

Publicerat

ang. Hightech kolven till 1900an så är den orginal utfräst för en lång winchester 70. Det är inte mycket som behöver passas in. Nytt utag för rekylklack, slipa upp för säkringen. Lite småputs för att få in underbeslaget. Sen tror jag att främre stockbulten flyttades lite frammåt. Iom. Att man plastbäddar och är tvungen måla hightech stocken så synns det inte att den är utfräst för winnyn. Cg:n på bilden har 9,3x62 pipan iskruvad, orginal 6,5 pipan är också inpassad.

Mvh Rikard

Publicerat
  • Författare

Upptag71:

Så länge det skrivs i former som hör till den här bössan så är det bara bra. Du har ju börjat med att snacka om Kaliber 35 så om du kommer med några kluriga idéer kring lätt, smidigt och slittåligt så kan jag tolerera det ;)

Här har du en sida som skriver en hel del om kal 35, 35 Whelen inkluderad; http://35cal.com/index.html Som förövrigt verkar en toppenkaliber om man har en lång låda. För egen del känns det dock mer rätt att bygga på en kort låda.

Kubik:

Jag upplever mig inte speciellt extrem, men det kanske jag är nu när du säger det (börjar jobba på en extrem image :wacko: )

Det föll sig ganska naturligt att göra valen som jag gjort. Vet tex inte om jag skulle haft en längre pipa även om jag bara va en passkytt.

Du har nog förövrigt rätt när det gäller kikaren. 150gram är ju inte mycket att bråka om. Men om inte annats å får man en smidigare känsla med nämnda sikten då de har 1"-tub och har ett smäckrare format. Min erfarenhet av tidigare epoker med dylika kikare är att det är riktigt fina skyttemässigt också. Men kikarbiten känns inte som en speciellt het potatis. Ska inrikta mig på att jaga någon säsong med nuvarande setup.

Lustigt att du nämner säkringen då jag helt glömt att skriva om den biten. Kom faktiskt över en 3-lägessäkring a'la winchester M70 i vintras från PT&G, för en billig peng. Den ska monteras så fort smeden har semestrat klart.

positionsafetyshroud.jpg

Hade jag inte fått tag på den så billigt skulle jag nog skaffat en av samma modell men från Recknagel som har en inbyggd spärr i säkringsarmen

systemtech_top.jpg.

Den får det verkligen att vattnas i munnen! :wub:

Publicerat

Jag hoppas du förstod att jag tyckte du var något extrem på ett bra sätt Järgar'n! :rolleyes:

Publicerat
  • Författare

Jag hoppas du förstod att jag tyckte du var något extrem på ett bra sätt Järgar'n! :rolleyes:

Haha! Absolut! :D Du fick mig att vakna upp inför detta :lol:;)

Tack!

Publicerat

Tycker det är för mycket semester och för lite snack och nya bilder i detta projekt :rolleyes:

Vad säger du egentligen om weaver ringar? Beprövade och lätta enligt dig, skit med aluringar enligt många andra. Funkar dom som dom ska tro, och vad ska man tro om deras sk QD-ringar. Gör dom jobbet?

Publicerat
  • Författare

Ja, det är verkligen så man längtar tills semestern är över :D

Weaverringarna och klackarna må vara alu, vilket i många fall verkat blivit hackkyckling av princip. Jag håller med om att det helt klart finns dålig design, material osv, men weaverringarna jag har nu är i min mening beprövade och jag själv har inte haft några problem med dom. Men det skulle så klart inte sitta fel med med några ringar som är estetiskt mer tilltalande.

Deras QD-ringar. Syftas det på Grand Slam serien då? Har haft ett par GS tidigare. Mycket robusta fästen.

Publicerat

Tänkte på dessa: Min länk

Står ju QD men frågan är hur de funkar att ta av och på.Hade ändå tänkt beställa annat från opticswarehouse så. Annars funderar jag lite på Burris ringar då jag gillar deras plastringar inuti som jag har på mina optilock.

Publicerat
  • Författare

Tänkte på dessa: Min länk

Står ju QD men frågan är hur de funkar att ta av och på.Hade ändå tänkt beställa annat från opticswarehouse så. Annars funderar jag lite på Burris ringar då jag gillar deras plastringar inuti som jag har på mina optilock.

Om du kikat på bilderna så är det just såna weaverringar jag har. Nu har jag inte slipat in dom än, men jag tror inte de är "Quick Detach" i ordets rätta bemärkelse. Träffbilderna verkar hämna till höger vid av-och-påtagning vid första skottet. Sen är det som att montaget sätter sig och hamnar mer i centrum. Inte helt och hållet förtroendeingivande.

Burris fästen tycker jag är superfina på så många olika sätt! Har såna på 6,5x47 Lapuan. Diggar speciellt deras offsett inlägg som följer med 30mm-ringarna. Dom är ju dock helt "icke" QD som jag förstått det?

Publicerat

Man kunde ialla fall hoppas att deras ringar som heter quick detach faktiskt är det också tänker jag :rolleyes:

Zee QD!

Men nu ska inte jag kladda ner din tråd med mina funderingar om fästen. Haha!

Publicerat
  • Författare

Man kunde ialla fall hoppas att deras ringar som heter quick detach faktiskt är det också tänker jag :rolleyes:

Zee QD!

Men nu ska inte jag kladda ner din tråd med mina funderingar om fästen. Haha!

Bara att skriva på. Tråden är till för dylika diskussioner ;)

Har sneglat lite på Leupolds egna QD. Men jag vet inte hur repeterbara de verkligen är?

Kanske ett prisvärt alternativ om man så småningom ska skaffa öppna riktmedel.