Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Smidig Bruksbössa i 358 Win

Featured Replies

Publicerat

Ja jag såg nu att det bara är de Burrisringar som heter signature zee som har offsetringar och inte deras Zee QD tyvärr. Min bror har leupold QD och det verkar bra så det får nog bli såna ifall att man ska montera öppna riktmedel senare. Jag har ju trots allt tappat en bössa i en järnvägsräls med siktet före, på väg till älgpasset en gång, så det finns ju en poäng med öppna riktmedel förstås :rolleyes:

Publicerat

Varför inte Warne QD??? Jag är skitnöjd med mina.

Publicerat

Ja eller warne förstås! Inte lika slimmade som Leupold om man är lite cp och tänker i dom banorna men visst är Warne ett alternativ.

Publicerat
  • Författare

Har haft Warne QD men tycker i ärlighetens namn de är så hiskeligt fula. Redan Talley är på gränsen och då är Warne större. Väldigt driftsäkra dock.

För att härma en annan 358 win-tråd i grannforumet så tycker jag S&K:s lågprofilsfästen ser så väldigt smutta ut nu när jag initiellt inte har öppna riktmedel och/eller akut behöver QD : http://www.opticstalk.com/uploads/3940/7WSM_CARBON_2.JPG

Men de torde säkert kosta en slant :(

Publicerat

Har haft Warne QD men tycker i ärlighetens namn de är så hiskeligt fula. Redan Talley är på gränsen och då är Warne större. Väldigt driftsäkra dock.

För att härma en annan 358 win-tråd i grannforumet så tycker jag S&K:s lågprofilsfästen ser så väldigt smutta ut nu när jag initiellt inte har öppna riktmedel och/eller akut behöver QD : http://www.opticstalk.com/uploads/3940/7WSM_CARBON_2.JPG

Men de torde säkert kosta en slant :(

Vill minnas dom ligger runt $150. Finns inte Burris QD i 30 mm? Vill inte heller ha Warne, been there done that. Alldeles för klumpiga.

Publicerat

Vill minnas dom ligger runt $150. Finns inte Burris QD i 30 mm? Vill inte heller ha Warne, been there done that. Alldeles för klumpiga.

Det verkar suspekt att inte göra ringar i 30mm men det ser ut som att Burris QD inte finns för 30mm rör. Ska man ha Burris vill man ju dessutom gärna ha med insertringar vilket inte heller finns i QD.

Publicerat
  • Författare

Bu börjar det närma sig att göra något åt kolven. Har kontemplerat lite olika lösningar, och hittat en som jag tror ska funka. Har ju varit ute efter att få lite struktur på ytfinishen så man skulle kunna få ett hyssat grepp. Kommer köra med detta: http://www.jula.se/sprayfarg-effect-623063 som ger en struktur helt i min smak.

Dock är den här beläggningen är av erfarenhet inte speciellt slitstark, så jag kommer göra ett försök med att lägga på några lager duracoat ovanpå, för att öka slitstyrkan. Får se hur det blir.

Stay tuned så ska jag försöka lägga upp lite bilder.

Publicerat
  • Författare

Projektet fortsätter i sommarvärmen:

Besöker föräldrarna i dagarna och har lite tid över att greja med bössan. Sen sist har det lästs på och frågats för att till slut inhandlats granit-effektfärg, tvåkompslack och diverse annat smått och gott. Av detta har det så testats olika beläggningar och metoder och jag hoppas jag är något på spåren i ytbeläggningen av stocken. Av de olika metoderna och färgerna jag testat har jag fastnat för granitfärgen. Den erbjuder en struktur som ger ett bra grepp samtidigt som den har en ganska behaglig färg och mönster. Problemet som har nämnts tidigare är just hållbarheten då den aldrig varit ämnad för att tåla slitage som en gevärsstock får utstå. Därför har jag testat att belägga granitfärgen med 2-kompslack och det verkar funka utan att effektfärgen smälter eller på annat sätt deformeras och/eller släpper från ämnet.

Så idag målades stocken med tre lager granitfärg. Nu hänger den i pannrummet för ordentlig tork över natten. Tycker själv den ser ganska bra ut. Utseendet har ett uns av samma känsla som B&C-stockarna med webingmönster. Vad tycks?

Helbild i dagsljus:

gallery_3674_289_738338.jpg

Kontrast till bakkappan:

gallery_3674_289_600137.jpg

Färgnyans med blixt

gallery_3674_289_300056.jpg

Imorgon blir det att belägga med 2-komp :excl:

Publicerat

Det där blev riktigt snyggt nu vet jag vart man kan skicka stockarna på lackning ;)

Publicerat

jag hade samma idè om att måla en kolv med den där färgen (men fegade ur) , vilket jag ångrar nu när jag tittat på dina bilder :(

Publicerat

Ja men det där ser ju bra ut! Eftersom det verkar funka med 2-komp lack utanpå så är nog detta en bra väg att gå om man vill måla sin stock och önskar struktur. Greppet på den jag gjorde blev mycket bra. Granitfärgen bygger ju lite också så man inte behöver vara lika noga med underarbetet ^_^

Publicerat
  • Författare

Tack Lars. Kul att du gillar den. Men vänta med beställningarna tills du får se den på riktigt. Kan hända skenet bedrar ;)

6mm Rem; Känns att det är lite tidigt för mig att säga nåt om slutresultatet än. Men det verkar helt klart lovande i sin enkelhet.

PeterC: Jag får tacka igen så mycket för dina bilder och tips på grannforat. De gav mycket inspiration. Precis som du säger hjälper effektfärgen till att minimera underarbetet. Ytan blir faktiskt fantastiskt fin utan mer än en osofistikerad sandning av ytan (för färgeh att fästa i).

Nu har första lagret lack torkat och jag ska gå på med nästa lager. Utan halkanix i så blir det ganska blankt, men halkskyddspulvret hjälper till att ta ner blankfinishen. Sen har jag testat att gå på med stålull efter och då börjar det närma sig den finish jag är ute efter.

2kompsbeläggningen ovanpå granitstrukturen ihop med halkskydded ger i mitt tycke ett jättefint grepp stocken över. Inte för greppande och inte för halt. Detta + att man har grepp över hela stocken om man så vill.

Räknar med att va klar med 2-kompsbeläggningen imorrn.

Utöver detta så har jag blästrar de sista detaljerna på systemet samtidigt som jag blästrade farsans Tikka M55:a. Båda ska få sig en omgång Duracoat här i helgen är det tänkt. Sen är det inte långt kvar till färdig bössa.

Stay tuned! Fler bilder kommer under helgen.

Publicerat
  • Författare

Lyckades inte ladda upp dagens bilder i galleriet, så ni får dom som tumnaglar i stället.

Sen sist har stocken färdigställts i och med det sista lagret 2-komps klarlack jag blandade med en generös dos halkskyddspulver från International. Måste säga att jag blev riktigt nöjd med hur kolven blev och överraskade mig själv lite, då jag hade trott att jag skulle få nöja mig med en mer slät och i mitt tycke tråkig yta. Utseendet är fortfarande som på bilderna ovan då lacken inte innebar några andra färgtoner eller gulnanden.

I dagarna har jag sysselsatt mig med att duracoata det här systemet och faderns Tikka M55:a. Om jag är dålig på vapenvård så är han ännu sämre och ofta får hans bössor tuktas hårt i regn och rusk under långa dagar med vovven liksom bryska eftersöksnätter.

Mattsvart duracoat hade beställts från Norge och glad i hågen plockade jag fram min gamla Jula-airbrush som hade funkat hyggligt förra året. Dock visade det sig inte funka lika bra nu och efter första lagret gav den upp. Efter åtskilliga rengöringsförsök och små bitar utspolad av det jag gissar är packning, ringde jag en annan polare som hade en likadan. Den gick inte fullt så länge innan den också gav upp. Det resultat som blev lämnade även en hel del att önska vilket man kan se på bilderna. Ojämn yta och olika finish. Ömsom matt ömsom supermatt :angry: Alla delar har fått sig två lager och sedan härdats i ugn, men jag kommer snarast köpa in en ny airbush för att få till finishen på delarna. Känns inte roligt att få en så ful yta på en annars hyffsad bössa.

Någon som har tips på bra enkel och prisvärd airbrush? Mitt behov är mer driftsäkerhet än möjlighet till finlir och många inställningsmöjligheter. Har kollat på den här från Biltema om det kan va nåt: http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Air-Brush-sats/

Billig om inte annat :rolleyes:

Så här ser sprängskotten ut :wacko:

post-3674-0-93709100-1312333286_thumb.jp

post-3674-0-00754700-1312333299_thumb.jp

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Så har bruksbössan varit in action några dagar och fält några älgar efter hunden. Hittills känns det som ett mycket smidigt och väl avvägt vapen-kaliberkombo. Har använt Norma Oryx 250gr mest för att den varit lätt att få tag på lite här och där. Den verkar fungera och har gett genomslag på de mindre djuren liksom stopp mot skinnet-utgångssidan på de större.

Hunden och bössan i blötan:

gallery_3674_286_12059.jpg

En 98%restviktig oryxsvamp:

gallery_3674_286_18734.jpg

Publicerat

Se där och jag tänkte till nästa år köra med 225 gr i min då jag trodde det var för lite fart i 250 gr. Skjutit ett par älgar med den kulan i 358 NM och var nöjd med resultatet där.

Publicerat

Henrik betyget på projektet blir MVG.

Bra genomfört och snabb invigning kulan såg ut att göra ett bra jobb!

Publicerat
  • Författare

Tack! Laddar kulan till 700m/s och den verkar då inte för hård för de farterna. Sköt en ko på ca 160m och den expanderade på samma sätt även där. Känns som kulan är gjord för 358win-farter. Får en att undra om den inte är lite mjuk för farterna som 358NM levererar?

Publicerat

Tack! Laddar kulan till 700m/s och den verkar då inte för hård för de farterna. Sköt en ko på ca 160m och den expanderade på samma sätt även där. Känns som kulan är gjord för 358win-farter. Får en att undra om den inte är lite mjuk för farterna som 358NM levererar?

I min slog dom inte sönder allt för mycket. Men då hade jag inga maxladdningar heller. 820-830 m/s nåt sånt.

• 1 month later...
Publicerat

Ytterst vacker plats att skjuta älg på! Du har fått till din bössa riktigt bra, Kul!