Publicerat Juli 9, 201114 yr För att visa för forat att det faktiskt går att göra annat för egen del än knivar o så, en svensk dämparkådis. Som texten ovan anger, denna eller snarare en lika dan som denna landar snart i Blyströms låda, sen får vi se om den duger något till, dvs om den faktiskt fungerar som avsett och inte far iväg eller gör andra konstigheter. /Christian
Publicerat Juli 9, 201114 yr Japp, den landade igår Tack Chris. Den skall testas imorgon. Återkommer med testrecension och bilder senare. //Blyström
Publicerat Juli 9, 201114 yr Författare Om ni på forat ursäktar så kommer här fler bilder på bra projekt att företa, en ammo taco, ie en ammo klämma, beställd av en forumist som specade att det skulle vara 6 pilar per sida, så jag sydde upp en sådan, 2x6 pilar samt ett litet utrymme för ev en extra dropchart eller motsvarande. /Christian
Publicerat Juli 9, 201114 yr Är det hemmapulat så tar jag av mig hatten och gratulerar till ett mycket bra jobb! Har du tillgång till en värre symaskin eller?
Publicerat Juli 9, 201114 yr Författare W- ja men det är klart att det är hemmasytt, för egen hand, på en vanlig Husqvarna 2000 maskin, hemligheten ligger i nålarna. /Christian
Publicerat Juli 9, 201114 yr W- ja men det är klart att det är hemmasytt, för egen hand, på en vanlig Husqvarna 2000 maskin, hemligheten ligger i nålarna. /Christian Har en Husqvarna 200 själv (är inne på min tredje) och sådana maskiner tillverkar de banne mig inte längre! Hade skinnålar till min förra som funkade ganska bra men det var även det som knäckte den i slutet... Snyggt jobbat!
Publicerat Juli 9, 201114 yr Riktigt najs Chris, prydligt och välsytt ser det ut som. Vad är det för tyg? Man kasnke skulle ta och plocka ner sin gamla Singer från vinden...... näää förresten, bättre att beställa
Publicerat Juli 9, 201114 yr Författare Markus- det är en cordura väv, dvs nylon av något slag. Tack för berömet, det är kul att göra något annorlund jmfr med vad jag sysslar med om dagarna. /Christian
Publicerat Juli 10, 201114 yr Författare Snyggt jobb! Tar du emot beställningar? Tja jo men leveranstiderna är vad man kan kalla för påtaliga.. PM:a gärna om det är som så att du vill tala detaljer. /Christian
Publicerat Juli 10, 201114 yr Stiligt! Väldigt trevlig liten ammobörs man klarar en dubbelstation eller ett antal jaktdagar i viltglesa norr med den smidiga packningen. Vad är kodisens egentliga syfte är det att klara fler skott innan mirraget slår igenom eller att minska ljudet när kvistar slår i den?
Publicerat Juli 10, 201114 yr Författare Stiligt! Väldigt trevlig liten ammobörs man klarar en dubbelstation eller ett antal jaktdagar i viltglesa norr med den smidiga packningen. Vad är kodisens egentliga syfte är det att klara fler skott innan mirraget slår igenom eller att minska ljudet när kvistar slår i den? Lars- kodisens syfte är det dubbla som du anger, typ att man kan skjuta 5-8 skott innan man får besvärande mirage, jupp ammobörsen är bställd utifrån specen att den skulle hjälpa skytten att ta en station i taget , att inte behöva räkna efter. /Christian
Publicerat Juli 10, 201114 yr Idag har jag testat Chris dämpkådis. Den är mycket välgjort med raka sömmar och sträckt tyg i alla tre lager. En bild på den monterad: Den lilla fickan på ovansiden kommer vi tillbaka till. Funktionen då, Ja den fördröjer mirage i tre serier (12 skott) vid 14x förstorning på älgbanan innan värmen går igenom. Ska jag vara ärlig så vet jag inte om det är värmen från dämparen eller pipan som gör att älgen börjar med SlowFox för att sedan dansa CanCan. Friktionen är för närvarande för låg så kådisen har glidit fram så här långt efter två skott. När den glider ur sitt läge märks mirage direkt, på älgbanan drar man bara rätt den och fortsätter men ligger man på 300m vill man ogärna bryta skjutställningen. Jag ska prova att lägga en bit sämskinn mellan dämp och kådis för att se om friktionen är tillräcklig då. Har du någon annan ide Chris? Den lilla fickan är fästet för mirageskyddet över pipan, i detta fallet en vit persiennlamell. Jag har inte testat denna lösningen praktiskt men det kommer snart. En helhetsbild: Den andra ändan av persiennen sitter fast i objektivet med en gummisnodd. Hela skiten kommer att testas mer utförligt i veckan på 300m vallen. //Blyström
Publicerat Juli 10, 201114 yr Författare Hmm, ja det såg ju bra ut i många delar, jag tror att det för framtiden skall vara en strip med friktionshöjande material, typ filt eller ja en bit sämskskinn som går längs med. Om du vill, så är det bara att posta åter kådisen så ordnar jag det eller om du hellre vill lösa det själv. Tack för att du tog dig tid att utvärdera den. /Christian
Publicerat Juli 10, 201114 yr Jag testar sämskinnet så får du den datan oxå. Tyget på insidan är helt opåverkat av värmen. //Blyström
Publicerat Juli 10, 201114 yr Författare OK- den sista uppgiften där var/är jag glad för, då vet jag att jag slipper skämmas för att ha smält fast kådisen på din dämp, i test klarade tyget 200+ grader i ugn men det är ju så mycket som är annorlunda med att sitta på en dämp. Jag inser att du ev inte kan använda de självhäftande karborre som jag skickade med för att fästa persienlamellen. /Christian
Publicerat Juli 10, 201114 yr Jag inser att du ev inte kan använda de självhäftande karborre som jag skickade med för att fästa persienlamellen. /Christian Vi får se hur jag löser det, jag får först montera NXS:en. Det ger ju lite andra förutsättningar för persiennmontaget. Jag kanske ska ringa Persiennpågarna //Blyström
Publicerat Juli 10, 201114 yr Läckert! Loggan "Gear" är det nåt att lägga på minnet? Kolla vad brandkåren har för tyg i sina kläder, det borde vara tåligt.
Publicerat Juli 10, 201114 yr Författare OX-gear, du menar min etikett/logga, nej den är inget att minnas, det är mitt sätt att visa att "-jag har gjort prylen". /Christian
Publicerat Juli 11, 201114 yr Christian om du gör dämpar kådisen lite längre o konar av den lite mot pipan så slipper den o glida. Mvh.
Publicerat Juli 11, 201114 yr Författare Tja det har du iofs rätt i men det ser inte så bra ut och sen tar den så mycket stryk i änden som är mot mynningen, jag skall se om jag kan hitta något roligt att öka friktionen med som ser bra ut och som är funktionellt. Detta är ett projekt i utveckling. /Christian
Publicerat Juli 11, 201114 yr Sätt fast ett stopp, motsvarande en klack eller en kant, i själva dämparen. Antingen en plåtbit med krok som fästs med ett par stadiga varv silvertejp eller med en ytterligare vinkel mot dämparens kant. Sedan träs kådisen upp på kroken och förhindras därmed från att glida.... Har funderat på om mirageskyddet inte borde vara FRAMFÖR mynningen, jag irriteras av att det "rinner" ut heta gaser från dämparen genom mynningen - ofta ett större problem än miragen åtminstone på min 9,3x62a... Skulle vara snyggt att ha en persiennskiva framtill för att dela på denna varmluftpelare så att den inte går rakt upp genom siktlinjen. Problem med detta i skjutbåset - aldrig i skogen dock.