Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En svensk dämparkådis

Featured Replies

Publicerat

Tja det har du iofs rätt i men det ser inte så bra ut och sen tar den så mycket stryk i änden som är mot mynningen,

jag skall se om jag kan hitta något roligt att öka friktionen med som ser bra ut och som är funktionellt.

Detta är ett projekt i utveckling.

/Christian

Jag tänkte om man bara konar av den lite i bak mot pipan ser ut som om det räcker med en halv till en cm längre i bak då glider inte dämpar kådisen fram o jag tror att det kan se snyggt ut om det smiter åt lite mot pipan ?

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Flex- det låter lite klurigt det där,

skall fnula på saken/designen under mina resor till å från jobbet.

Bengt- tror du att man vågar att prova? Bogvågsknallen har ganska bra tryck i sig, hmmmm har vi några frivilliga?

/Christian

Publicerat

Det hade blivit tydligare vad jag menar om jag hade ritat en bild, men jag ids inte göra det just nu tongue.gif

Publicerat

Tja det har du iofs rätt i men det ser inte så bra ut och sen tar den så mycket stryk i änden som är mot mynningen,

jag skall se om jag kan hitta något roligt att öka friktionen med som ser bra ut och som är funktionellt.

Detta är ett projekt i utveckling.

/Christian

Tror precis som Flex här. Rekylen har ju en rörelsekraft som får det lösa att glida framåt. Därför räcker det med en "bockning" i bakkant, vilket säkert kan bli riktigt snyggt. Du har ju flinka fingrar, så det här löser du på ett läckert sätt.

MVH/Jocke

Publicerat

Borde kunna funka med en nätt dragsko i bakkant och göra kådisen bara lite längre än dämparen.

Fast jag är fast förvissad om att du kommer att ha en elegant lösning på problemet!

Publicerat

En fråga, som kan ty sig tämligen dum, men varför en "dämparkådis"?

I övrigt tycker jag att dina projekt vid symaskinen är riktigt intressanta! Jag inhandlade själv några meter bävernylon i Blaze Orange för att sy lite "tillbehör" själv, och markisväv för att sy egna dummies till Springern :wub:

Publicerat
  • Författare

Är det namnet eller funktionen du undrar över?

Namnet är tja det är nog mest slang, det borde nog heta, miragebegränsade och islagsljuddämpande skyddshylsa men det är så prententiöst som namn betraktat,

om det är syftet med en så är det som så att under vissa förhållanden får man så pass mycket mirage, värmedaller redan på 3-4 skottet att det är omöjligt att fullfölja den serie om 5-6 skott som man har för avsikt att skjuta då är dessa bra saker att ha på dämpen.

/Christian

Publicerat

Är det namnet eller funktionen du undrar över?

Namnet är tja det är nog mest slang, det borde nog heta, miragebegränsade och islagsljuddämpande skyddshylsa men det är så prententiöst som namn betraktat,

om det är syftet med en så är det som så att under vissa förhållanden får man så pass mycket mirage, värmedaller redan på 3-4 skottet att det är omöjligt att fullfölja den serie om 5-6 skott som man har för avsikt att skjuta då är dessa bra saker att ha på dämpen.

/Christian

Jepps, det var funktionen jag undrade över... Skulle det bli bättre med alufolie insydd i "kådisen"?

Publicerat
  • Författare

Jepps, det var funktionen jag undrade över... Skulle det bli bättre med alufolie insydd i "kådisen"?

Ja jag tror det, som mellan material har jag ett "hemligt lager" av något motsvarande ^_^;)

Det tror jag bidrar till funktionen.

/Christian

Publicerat

Ja jag tror det, som mellan material har jag ett "hemligt lager" av något motsvarande ^_^;)

Det tror jag bidrar till funktionen.

/Christian

Svinto? :excl::lol:

Publicerat
  • Författare

Nej, det lovar jag att det inte är frågan om.

/Christian

Publicerat

Är det för jakt fyller "kodisen" en perfekt funktion då den får bort ljudet när kvistar slår mot dämparen och även fördröjer mirraget tills man har tomt magasin ;)

För skytte skulle jag välja en lösning med en plåt likt en mini stupränna monterad över dämparen med 10mm luftspalt det fungerar bättre mot mirraget och isolerar inte kvar värmen i dämparen. Den riktigt innovativ skytten gör en ränna hela vägen till siktet och monterar en liten fläkt som blåser längs rännan, eller ännu smartare en enkel slang så man blåser bort mirraget när lungorna töms för skottet :lol:

Det funkar faktiskt att blåsa över pipan en vindstilla dag mirraget försvinner dem sekunder man behöver för att sätta skottet.