Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt Kikarsikte / Ringar och fäste

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag spara och sparat och ska äntligen köpa ett nytt kikarsikte och det kommer att bli ett av dom bättre (Tror jag)

Nu är det så här att jag har sedan länge tebax snöat in på ziess och det har i stort sett bara varit det jag har velat ha.

Mina tankar går på ett Ziess Victory fl Diavari 6-24*56.

Jag kommar att använda det till nästan all jakt men mest till predator och rådjursjakt men vill även ha den till övningsskytte på lite längre håll.

Bössan som ska krönas med siktet är en winchester m70 i 308. Kortad pipa med ljuddämpare på.

Jag har funderat lite på Nxs 5,5-22*56 men då jag inbillar mig att ziessen är bättre rent optiskt så avgör det saken då siktet kommer att användas mmer till jakt än till skytte.

Tänker jag fel i att detta siktet är det bästa man kan ha eller vad annat ska man kika på?

Publicerat

Nu har jag spara och sparat och ska äntligen köpa ett nytt kikarsikte och det kommer att bli ett av dom bättre (Tror jag)

Nu är det så här att jag har sedan länge tebax snöat in på ziess och det har i stort sett bara varit det jag har velat ha.

Mina tankar går på ett Ziess Victory fl Diavari 6-24*56.

Jag kommar att använda det till nästan all jakt men mest till predator och rådjursjakt men vill även ha den till övningsskytte på lite längre håll.

Bössan som ska krönas med siktet är en winchester m70 i 308. Kortad pipa med ljuddämpare på.

Jag har funderat lite på Nxs 5,5-22*56 men då jag inbillar mig att ziessen är bättre rent optiskt så avgör det saken då siktet kommer att användas mmer till jakt än till skytte.

Tänker jag fel i att detta siktet är det bästa man kan ha eller vad annat ska man kika på?

I den klassen finns inte mycket som slår den.

S&B pmII ligger väl lika eller något över,Zeiss x72 finns ju ^_^ annars har jag inga alternativ.

Dyra är de allihopa och bra.

//

Publicerat

Jag tycker du resonerar helt rätt Nightforce vs Zeiss.

Efterson du snöat in på Zeiss toppserie lär du inte behöva oroa dig för optiken, välj nu vilken förstoring du vill ha. ;)

Värstingen är dock 6-24x72. ;)

Publicerat

Jag skulle inte säga att en S&B PMII slår en Zeiss 6-24 vad gäller den där sista millimetern av optisk kvalitet. Om fokus ligger på jakt skulle jag ta en Z, om fokus ligger på att banka plåtgongar skulle jag ta en S&B PMII. Men med detta sagt, det finns inte ett enda tillfälle då jag tagit ett skott med någon av mina Zeiss 6-24or som jag inte hade kunnat tagit med en S&B.

NXS ligger inte alls i samma optiska klass - har ägt även detta märke...

Vad optisk kvalitet beträffar - att se kulhål i papper på 600 meter... Det enda som jag kan klaga på Z 6-24 är att det var mer spännande att pürscha förr i tiden. Man såg ett rådjur på 450 meter, smög som en indian och kom fram till, framme på 150 meter, att det var en get. Nu tar jag bara en titt genom kikarsiktet och ser att det är en get - och att den har en fästing under höger öga

;)

Jag tror att du kommer att bli nöjd med både Z6-24 och S&B PMII, men att Z är det som ligger din jakt närmast. Se till att köpa riktmedel #43 eller #63, för andrahandsvärdets skull. Vill du byta någon gång kommer detta val att rädda ett par tusenlappar åt dig och de kommer också att passa långhållsskyttet bäst.

Publicerat

Lura på vilket behov som är styrande, jakt eller bana. Kravbilden ser väl lite annorlunda ut mellan dessa två olika verksamheter.

Har du kikat på "nya" Zeiss 4-16? Det tror jag är en ypperlig jaktkikare som löser det mesta vad gäller smyg/vak/pürsh med bravur.

/Må

Publicerat
  • Författare

Det är riktmedel 43 jag har tänkt mig men jag är inte helt helt säker på om det är 6-24 eller 4-16.

Det är jakt som är det största ändamålet för siktet

Publicerat
  • Författare

Om vi nu tänker jakt på rådjur predatorer och skräpfågel där det sittande eller liggande vakjakt som står för 90 % av användningen. Vilka är då för och nackdelar med 6-24 och 4-16. Ha även i åtanke att gris säkert kommer att komma såsmåningom

Publicerat

6-24 utan tvekan. Det där med bara päls i kikaren är myt vet du ;) Ska du vaka så kör du på 8 ggr. Ångrar lite att jag sålde min men vad gör man när man inte jobbar i Norge längre :(

Publicerat

Om vi nu tänker jakt på rådjur predatorer och skräpfågel där det sittande eller liggande vakjakt som står för 90 % av användningen. Vilka är då för och nackdelar med 6-24 och 4-16. Ha även i åtanke att gris säkert kommer att komma såsmåningom

Tja då jag har eller har haft varianter av båda,

jag saknar förstoring på min 4-16, ja visst är det ofta överflödigt men ibland så underbart, de flesta optikbrukare är dock inte så tokiga som jag är och det går att skjuta ut till 1 k och mer med x16 så jag ser det kanske lite mer som en prisfråga,

beg 6-24x56 går för 15-17 tkr och en ny 4-16, då de finns få beg kostar runt 23 kanske?!

24,900 kr på Karlssons som tar 21,995 kr för en 6-24:a, detta avser då nya tuber.

Det skall helt klart gå att vaka gris med 6x så det är inget hinder.

Se gärna vad övriga har att säga men jag måste säga det inte är något fel på den några år gamla 6-24:an.

Å andra sidan har 4-16 tuben av någon konstigt anledning .1 mrad justeringar oaktat att den inte är en "taktisk tub" så det är ett stort plus för den.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Som jag känner nu är det en 6-24 ziess jag är mest sugen på då det är den jag har sneglat på den senaste tiden men om det inte kommer ut någon begagnad nu snart så blir det en ny och var ifrån ska man då köpa en sådan i från?

Publicerat

Sikte

Kanske,

ett av de bättre priser jag sett till dags dato.

/Christian

Publicerat

Riktmedel 44 dry.gif

Och har Zeiss ändrat stuk på targetrattarna?

Publicerat

Men Herr Berg då,

ja visst är det en 44:a, suboptimalt,kanske alla kan inte få nr 63 eller hur?

Men angående rattarna är dess de nyeee, sådana man lyfter på lite för att få snurr på, dvs "utveckling",

FL serien har sådana rattar för att hålla isär den från den serie som du äger o jag har ägt tuber från.

/Christian

Publicerat

Även jag har en Zeiss 6-24x56 och inga tankar att byta fungerar toppen till både skytte och jakt.

Priset i länken ovan känns bra men riktmedlet är inte optimalt för skytte där man ska mäta avstånd, har själv en belyst #43 och det riktmedlet fungerar bra för allt skytte och helt ok för den mesta jakten. Dem nya rattarna har jag känt på helt klart en förbättring speciellt sidoratten som saknar märkning förutom en nolla på mitt sikte.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ska lägga en beställning på ett ziess nu i veckan och då funderar jag på vilka fästen jag ska ha och varifrån köper jag detta?

Publicerat

Ska lägga en beställning på ett ziess nu i veckan och då funderar jag på vilka fästen jag ska ha och varifrån köper jag detta?

Jag kör med Burris Xtreme Tactical och kompisen har Warne QD. båda finns på opticswarehouse.co.uk

Publicerat

Ett trijicon 5-20x50 kanske vore något? ligger på 13 000 kr så de är ju ett rimligt pris för ett sånt sikte :)

Publicerat
  • Författare

Jag kör med Burris Xtreme Tactical och kompisen har Warne QD. båda finns på opticswarehouse.co.uk

Hur höga bör man ta för en 56a

Publicerat
  • Författare

Ett trijicon 5-20x50 kanske vore något? ligger på 13 000 kr så de är ju ett rimligt pris för ett sånt sikte :)

Nej ett ziess 6-24x56 blire

Publicerat

Nej ett ziess 6-24x56 blire

Bra val.

Man blir lätt torsk på bra optik B)

Publicerat

körde du med klackar? har troligen fästen liggandes i så fall som passar ;)

Publicerat
  • Författare

Ja det har jag

Publicerat

Fick hem mitt Z 6-24*56 FL igår. Pure love!!!!

Publicerat

Hur höga bör man ta för en 56a

jag har medium på Burris för min NF 56a men ska tilläggas att jag har picatinny på bössan som bygger lite med!

Publicerat
  • Författare

Fick hem mitt Z 6-24*56 FL igår. Pure love!!!!

Härligt härligt. Jag snackade med en kille i går som skulle kolla pris på ett dyligt.

Vad fick du pröjsa inc all frakt. Och varifrån köpte du? Villka ringar och klackar har du?