Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nytt Kikarsikte / Ringar och fäste

Featured Replies

Publicerat

Nu har jag inte testat Zeiss 6-24 kikare, men om man är ute efter att bedriva långhållsskytte och är villig att betala upp de där slantarna så hade jag gått på ett shit&bendy PMII istället, alternativt ett PR. Jag har för mig att jag läst en del negativa uttalanden från diverse militärer angående just zeiss & Hensoldt. S&B är väldigt beprövat, bra optik och klockren mekanik., parallax ned till 10 meter. Jag har själv ett victory varipoint och jag kan inte riktigt säga att mekaniken har imponerat på mig.

För långhållsskytte har jag själv både ett nightforce 5,5-22x56 samt ett S&B PMII, och nightforcet är jag supernöjd med även om den inte når upp till den optiska kvaliteten som ett zeiss eller S&B. Men att se kulhål på 600 meter med ett kikarsikte kan man glömma oavsett fabrikat. Men ut till 300 meter så kan jag se kulhålen med både mitt S&B som mitt nightforce.

Till vakjakt har jag nu köpt ett nytt nightforce 3,5-15x56 då den förstoringsgraden funkar alldeles utmärkt för långhållsskytte. Enda anledningen jag ser till att ha extra förstoring är för att kunna avståndsbedömma bättre med mildotten eller se kulhål på papper, något som blir meningslöst i en jaktsituation ifrån min sida att se det. ;)

Ekonomiskt så anser jag att man får mycket mer för pengarna i ett nightforce än i ett S&B. Men är det ingen ekonomisk fråga inblandad så hade jag ju valt ett PMII och jag hade inte ens sneglat på ett zeiss.

mvh

/scratch

Publicerat

Jag har Burris Xtreme Tactical o Picatinny rail o jag kör med låga o då får man slipa ner taggarna på skenan för o få plats med huset på siktet men det rör sig bara om några millimeter o lägre än så går inte.

post-906-0-63144400-1312122786_thumb.jpg

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Det låter ju som en ide. Den gör inga märken på tuben va?

Vilka är fördelarna med Picatinny?

Varifrån köpte du dina prylar?

Publicerat

Det låter ju som en ide. Den gör inga märken på tuben va?

Vilka är fördelarna med Picatinny?

Varifrån köpte du dina prylar?

Nej inga märken i tuben.

Den styvar upp lådan sen är det ju riktigt snyggt.

Torsbo o Midvay

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Har du ungefär pris på paketet?

Är du nöjd med siktet?

Publicerat

Har du ungefär pris på paketet?

Är du nöjd med siktet?

Skenan köpte jag av exabit 300kr tror jag att det va.

Siktet 14000 på torsbo.

Fästena http://www.opticswarehouse.co.uk/search.asp blir billigast här.

Har riktmedel belyst 43 klockrent :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Det låter ju kanon det.

Har beställt ett i dag med belyst riktmedel 43 :wub: :wub: :wub:

Publicerat

Det låter ju kanon det.

Har beställt ett i dag med belyst riktmedel 43 :wub: :wub: :wub:

Klockrent du kommer inte o bli besviken det lovar jag dig :D

Mvh.

Publicerat
  • Författare

Det låter bra det :D

Publicerat

Men att se kulhål på 600 meter med ett kikarsikte kan man glömma oavsett fabrikat. Men ut till 300 meter så kan jag se kulhålen med både mitt S&B som mitt nightforce.

mvh

/scratch

Du har antingen dålig syn eller aldrig testat bra sikten :P

Nä men allvarligt så detta med att se kulhål beror extremt mycket på yttre förutsättningar sommartid är det ofta svårt att se men på vintern lyser kulhålen likt ficklampor ganska ofta.

Klarade lätt att se 6mm. kulhål på 600 med 18x Swarovski och med Zeiss 24x går det minst 90% av gångerna vintertid men max 10% sommartid att se 6mm. hål kaliber .30 är mycket enklare att se då dess yta är nästan dubbelt så stor.

Publicerat
  • Författare

Vilka Ringar och klackar skulle du rekommendera Lars?

Publicerat

Vilka Ringar och klackar skulle du rekommendera Lars?

Visst var det en Winchester?

Då skulle jag välja Burris singnatur om det är så dem heter med plastinlägg :unsure:

Inte värdens snyggaste men väldigt fungerande och finns offset ringar så man kan få kikaren dit man vill i justeringen

Publicerat
  • Författare

Ja det är en Winchester m70

post-3858-0-56206200-1312143898_thumb.jp

Hur vet man om man behöver offset ringar? Kan man veta det innan man får på siktet eller väljer man bara dom ringarna?

Skulle du kört på picatinnyskena?

Publicerat

Du har antingen dålig syn eller aldrig testat bra sikten :P

Nä men allvarligt så detta med att se kulhål beror extremt mycket på yttre förutsättningar sommartid är det ofta svårt att se men på vintern lyser kulhålen likt ficklampor ganska ofta.

Klarade lätt att se 6mm. kulhål på 600 med 18x Swarovski och med Zeiss 24x går det minst 90% av gångerna vintertid men max 10% sommartid att se 6mm. hål kaliber .30 är mycket enklare att se då dess yta är nästan dubbelt så stor.

Kanske ligger något i att jag har dålig syn men jag har faktiskt testat ett par sikten ;) , men sedan så skjuter jag inte så mycket papper på håll utan mest plåt förbi 300 meter. :P

Hur som helst så hade jag lätt valt ett nightforce framför ett zeiss på grund utav deras robusthet och trackingegenskaper, och vill man sedan betala 8 lök till för bättre optik så kan man välja S&B eller PR. Zeiss har en justermån på 56 moa vilket blir ungefär 16.3mil och efter att man nollat siktet på 100 meter så lär man inte ha mer än 7 mil kvar upp, vilket iof kanske räcker en bit, men ofta så brottas sikten med att de får skeva siktesbilder när man skruvar upp dem till toppen, vilket gör att man bör montera dem med någon lutning för att optiskt centrera siktena på de avstånd man avser att skjuta på. 56moa för ett långhållssikte är inte tillräckligt i min värld om man kan få 26mil i justermån med ett PMII 5-25 eller ett nightforce 5,5-22 till samma eller lägre pris. Men sedan så är ju vad man trivs med väldigt individuellt så det bästa är ju givetvis om man kan kika i gluggarna innan man bestämmer sig. ;)

Picatinnyskena är inget måste i min värld men det är ju praktiskt om man vill montera sikten av och på. Dock så är de inte mer skottfasta än någon annan montagelösning jag testat. Trots att jag har picatinny på min sauer och sedan ett spuhrfäste på det och att jag drar samma moment i skruvarna varje gång så blir det ofta att jag får 1klick fel i sidan, så skottfasthet vid av och påtagning existerar tyvärr inte i min värld

Burrisringarna är sjyssta på det sättet att om man märker att man behöver mer lutning på siktet så kan man bara sätta in de medföljande chimsbrickorna som är självcentrerande för att få den lutning man behöver. Jag har ett par själv till min nightforce och de funkar klockrent för mig.

Publicerat

Ja det är en Winchester m70

post-3858-0-56206200-1312143898_thumb.jp

Hur vet man om man behöver offset ringar? Kan man veta det innan man får på siktet eller väljer man bara dom ringarna?

Skulle du kört på picatinnyskena?

Du behöver nog inte offset ringar om du inte ska skjuta på riktigt långa avstånd typ +800 men alltid bra att möjligheten finns sedan det bästa är att du med dessa inlägg får ett spänningsfritt montage och ingen risk för märken i tuben.

Jag skulle inte kört på picatinnyskena men det handlar väl mest om tycke och smak så välj det som du gillar, fördelen med skena är om du ska växla mellan olika sikten då bytena blir enkla

Publicerat

zeiss! :)

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Du behöver nog inte offset ringar om du inte ska skjuta på riktigt långa avstånd typ +800 men alltid bra att möjligheten finns sedan det bästa är att du med dessa inlägg får ett spänningsfritt montage och ingen risk för märken i tuben.

Jag skulle inte kört på picatinnyskena men det handlar väl mest om tycke och smak så välj det som du gillar, fördelen med skena är om du ska växla mellan olika sikten då bytena blir enkla

Nu är det hög tid att fixa ringarna och jag tror inte att jag ska köra på picatinnyskena då jag inte kommer att byta mellan olika sikten. Meeeeeeennnnn vilka ringar ska man då ha och vilken höjd ska man ha.

Här ser man dom klackarna jag har nu vad säger ni om det funkar dom eller? post-3858-0-50901500-1315634700_thumb.jp

post-3858-0-09103600-1315634719_thumb.jp

Och ja patronen ligger bara i. Kallas denna kort eller lång låda?

Dom ringarna jag har kollat på är WEAVER TACTICAL vad tror ni om det och vilken höjd ska man kolla på. Kan man mäta sig till det?

Tacksam för hjälp

Publicerat

Har skrivit upp på en högtalare vid datorn:

Win 70 SA (Short Action) 7,03" mellan lådskruvar

Win 70 LA (Long Action) 7,57" mellan lådskruvar

om det kan vara någon hjälp.....

Raggarö

Publicerat
  • Författare

Har skrivit upp på en högtalare vid datorn:

Win 70 SA (Short Action) 7,03" mellan lådskruvar

Win 70 LA (Long Action) 7,57" mellan lådskruvar

om det kan vara någon hjälp.....

Raggarö

Det var det för min mättes till Long action enligt dina måttangivelser.

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Jaha då var siktet hemma men är tyvärr utan ringar. hmmm

Var uppe hos Robban i förrgår och han visade mig denna Picatinnyskenan från EGW http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=654549

Vad tror ni om den?

Han nämnde även Leupolds QRW http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=193248

Är det någon som har provat detta?

Vet inte riktigt om jag är i behov av Quick-Release Vad finns det för fördelar / nackdelar med det?

Vad har ni andra för för fästen?