Jump to content

Agna med levande mört=Djurplågeri

Recommended Posts

lsjonsson

Citat från SVT text

Djurplågeri Det är djurplågeri att agna en krok med levande fisk. Det beskedet har Djurskyddsmyndig-

heten lämnat. Beskedet väntas väcka uppståndelse bland sportfiskare, som nu kan riskera böter eller fängelse.         

Har dom inget annat för sig på djurskyddsmyndigheten?  :o Ska man behöva bryta nacken på mörten innan man metar gädda i fortsättningn?  >:(  Ett flöte som guppar på vattenytan utan liv. >:( TRIST!

>:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:( >:(

• Replies 70
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

• lsjonsson

28

• jimbolo

8

• Twinn

5

Top Posters In This Topic

Posted Images

jimbolo

VÄNTA bara. Snart säger de välan samma sak om mask o maggot.

DÅ DU!  :o :o

VArt har du sett detta.

Ytterligare en urgammal tradition som går i graven  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

lsjonsson
VÄNTA bara. Snart säger de välan samma sak om mask o maggot.

DÅ DU!  :o :o

VArt har du sett detta.

Ytterligare en urgammal tradition som går i graven  :'( :'( :'( :'( :'( :'( :'(

Fiska utan hulling blir det väl snart också. ;D

Fredde_piteå

tänkte dela med mig av en tanke jag fick....Vi Jägare surrar ju jämt om att viltet ska dö en sån skonsam död som möjligt, borde inte det gälla fiskarna också då?...eller är jag helt fel ute :-

Jag har själv agnat med levande mört för att fånga gädda...men hur skulle det se ut om vi tryckte en gigantisk krog genom ryggen på ett rådjurskid för att fånga räv?...jag vet, en löjlig jämförelse, men ni förstår vart jag vill komma...är det inte djurplågeri att trycka dit en krok på en levande mört för att sedan kasta ner den i plurret och vänta på att en t.ex gädda ska hugga? oftast har jag fått plocka upp mörten nån timme senare utan att ha fått nån gädda, och då har mörten i de flesta fallen varit död, eller åtminstone nära döden...är inte det en plågsam död?

Jag är inte emot sådant fiske, och jag vet inte om fiskar känner smärta på samma sätt som människor och andra landlevande viltarter...men ändå...det får en att tänka efter :-

Mvh Fredde

Guest trettontaggaren

Läste det i Ht=Hudiksvalls tidningen i morse och jag anglar ju inte men jag tycker ju synd om dom som håller på och gör det, för innan man vet ordet av det så får man väl 2 år för att man satt masken på krocken oxå ,,, (Löjligt) att dom ska lägga sig i saker  som folk har sysslat med i flera hundra år ...

>:(

Men så går det när vi sitter på arslet utan att göra något tyvärr ,,,,

"viva la france"  där kan dom åstakomma saker o ting där sätter sig ingen på folket   ;D

Guest Spökplumpen

Jag tror att det sedan rätt många år tillbaka har varit förbjudet att agna med levande fisk i Finland. Har dock aldrig hört om ett fall att någon skulle ha blivit bötfälld för detta. De som fiskar är i allmänhet mycket sämre informerade om vad som gäller än jägarna. Har faktiskt aldrig själv i detalj studerat fiskelagen och förordningen, fast jag fiskar mycket, både med nät och handredskap.

Beträffande förbudet att agna med levande fisk kan man väl säga att det är logiskt, då man skall undvika att utsätta djur för onödigt lidande. Men eftersom det är i praktiken omöjligt att övervaka kan man fråga sig om det är vettigt.

daniel-nilsson

men om det är djurplågeri att trä en levande mört på krocken. Hur e det då med sportfiske då får de ha en krock i munnen ett tag och vara ovanför ytan där de inte kan andas..det är ju nästa som att snara räv och släppa lös den och sedan strypa den lite eller ???

Mer sport att flugfiska efter gädda. ;D ;D

Kan tänkas bli lite jobbigt på vintern när det är 1meter tjock is, annars ett roligt alternativ, med lätt jigg utrustning är oxå skoj  ;D ;D

jimbolo

E de sånt här FJANT alla skattemiljoner ska gå till borde vi sanera rejält bland pappersvändarna.

De börjar bli så mkt regler runt ALLT.

Snart råder ANARKI för ingen orkar bry sig längre.

Hellre få o rejäla lagar o riktlinjer än massa fjant.

Får man släppa en skit i skogen? E inte det att utsätta folk o fä för onödigt lidande  ;) ;D ;D ;D

Kanske nästa lagändring som står på listan  ??? ::):P

Håller med jimbolo till fullo, jag blir bara så matt. Lagar och regler har vi för att på ett tydligt sätt markera vad som är ok att göra i ett samhälle och vad som inte är det. T. ex är det ganska logiskt att man inte får jaga en utrotningshotad art. Men detta pappersvändande bara för att skapa en regel som ALLA som är berörda inte håller med om, INGEN som anglar, inklusive jag själv ibland,  kan ha någon som helst problematik med att trä en krok genom en mört, för det är så man gör. Huvuddelen av befolkningen vet väl inte ens om att man använder levande mört som bete.

Ännu en lag som inte kommer följas utan bara kommer att göra vanligt folk till "kriminella"

lsjonsson
Ännu en lag som inte kommer följas utan bara kommer att göra vanligt folk till "kriminella"

Ja, i allra högsta grad. >:( Vem ska åka runt och se till så att lagen efterföljs ??? Vem ska ha rätt att beslagta ev. fiskeredskap på sjön om det uppdags att man sitter och metar med levande agn ??? Å andra sidan så är det bara att göra ett kraftigt ryck så åker ju mörten el. löjan av om det skulle komma någon kontrollant ;D och då kan man säga att gäddan/gösen ryckte av agnet från kroken. ;D Jag har meta gädda och gös med levande mört och löja sen jag var 14 - 15 år :D med bra resultat. :D ;D Jag har inte ännu lyckats komma in i 10-kilos klubben för gädda men på gös har jag passerat det med råge.  ;D

Varje kommun ska ansvara för att lagen efterlevs ;D ;D Jag skickar ett stort lycka till! (de lär behöva ett)

För att anknyta till diskussionen kring antal lagar:  Guds budord är 10, den amerikanska grundlagen 2500 ord, den svenska 10000 ord och den ev nya för EU kommer att vara på 25000 ord  ;D ;D Det säger en hel del om vilken snöbollseffekt det får av att man stiftar nya lagar hela tiden.......

Vi provade med rensad löja på våra saxar, det resulterade 3st. Lakar 4st. gäddor varav den ena vägde 5,6kilo. Så jag undrar om det verkligen behöver vara levande agn?

lsjonsson
Vi provade med ränsad löja på våra saxar, det resulterade 3st. Lakar 4st. gäddor varav den ena vägde 5,6kilo. Så jag undrar om det verkligen behöver vara levande agn?

Det är ju roligare när man ser flötet guppa runt på vattenytan under sommaren när man metar gädda, :D och rätt som det är då försvinner det med en jäkla fart ner under ytan,  :D och man ser att linan löper ut från rullen tills gäddan stannar och sväljer mörten och då är den fast vid mothugget. ;D ;D ;D

Undrar om inte saxar(mekanisk krok) oxå är "olagliga"  ???  men efter som jag själv brukar dem så har jag ej forskat  djupare på just det ämnet  :o 

Mvh/ 6mm rem gäddornas skräck ;D

jimbolo
Vi provade med rensad löja på våra saxar, det resulterade 3st. Lakar 4st. gäddor varav den ena vägde 5,6kilo. Så jag undrar om det verkligen behöver vara levande agn?

Det går bra med dött agn också. Åtminstone vintertid.

Men sommartid har jag provat båda, levande/dött, o inget går upp mot en levande löja för abborren samt mört för gäddan.

Skulle vilja säga att det  blev 10-1 i den matchen.

De finns ju frystorkad maggot me. Hur många e villig att använda det?

De kan gå bra men inget går upp mpt rörelsen det levande agnet avger.

Sen kan man ju meta med majs o mjöldeg istället för mask. Funkar också.

Allt handlar om effiktiviteten i agnet.

Sen e de en speciell känsla att följa rörelsen agnet avger samt se när flötet tvärdyker precis som "Isjonsson" beskriver.

Död/skadad fisk äter tärnan upp.

Väntar själv också på inträdet i 10kg klubben.

Har dock fångat en 13kg gädda med händerna vilket e "YTTERST FÖRBJUDET". Men självklart sattes hon tillbaks varsamt o räknas inte med i mitt fångstregister

lsjonsson
Det går bra med dött agn också. Åtminstone vintertid.

Men sommartid har jag provat båda, levande/dött, o inget går upp mot en levande löja för abborren samt mört för gäddan.

Skulle vilja säga att det  blev 10-1 i den matchen.

De finns ju frystorkad maggot me. Hur många e villig att använda det?

De kan gå bra men inget går upp mpt rörelsen det levande agnet avger.

Sen kan man ju meta med majs o mjöldeg istället för mask. Funkar också.

Allt handlar om effiktiviteten i agnet.

Sen e de en speciell känsla att följa rörelsen agnet avger samt se när flötet tvärdyker precis som "Isjonsson" beskriver.

Död/skadad fisk äter tärnan upp.

Väntar själv också på inträdet i 10kg klubben.

Har dock fångat en 13kg gädda med händerna vilket e "YTTERST FÖRBJUDET". Men självklart sattes hon tillbaks varsamt o räknas inte med i mitt fångstregister

Det var ju kul att se att det fanns någon mer som väntar på inträde i 10-kilosklubben.

;D

lsjonsson
Men grabbar 10kg klubben är ju bara halvvägs till målet ,dvs svenska rekordet 19,340kg  ;D det siktar jag på :P

Man måste ju ha olika etappmål. :D Har Du inte lärt Dig det ???

Första älgtjuren ett cyckelstyre nästa en 4-taggare sedan blev det en 10-taggare. ;D

Guest trettontaggaren
Man måste ju ha olika etappmål. :D Har Du inte lärt Dig det ???

Första älgtjuren ett cyckelstyre nästa en 4-taggare sedan blev det en 10-taggare. ;D

Jo så där började det för mig först ett cykelstyre sedan en kalv tre 4 taggare o en 6 o en 8 sisst med en 13  ;) 

Men när det gäller fiske så har jag bara dragit upp en 6,5 kg Gädda .....

lsjonsson
Jo så där började det för mig först ett cykelstyre sedan en kalv tre 4 taggare o en 6 o en 8 sisst med en 13  ;) 

Men när det gäller fiske så har jag bara dragit upp en 6,5 kg Gädda .....

Det var ju bra att det är någon mer som har förstått att man ska olika etappmål på vägen tills man dräper den stora.

:D

lsjonsson
Hur stor gös har du tagit jonsson?

Slå inte backut när det läser vikten nicke.  ;D Den var stor. ;D ;D ;D ;D ;D

11,26 kg. Fångad på kastmete med levande agn. MÖRT.  Jag fick en till på 8, 4 kg samma natt. Jag var 260 gram från Svenska rekordet den gången. Jag vann ABU:s sista drömresa ner till Mörrumsån innan dom gjorde uppehåll från resorna. Allt fritt i en veckas tid. Mat, dricka, fiskeredskap, m. m. ;D ;D ;D ;D ;D Fångades i Ralången norr om Aneby. Jag hade stugan jämte Vrangsjön som ligger norr om Aneby.

HUR STOR HAR DU FÅNGAT? Vill Du fånga en stor gös så åk till Ralången och fiska med levande agn. MÖRT. ;D ;D ;D ;D ;D