Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Snäll" 30-06:a??

Featured Replies

Publicerat

Har en studsare som står i vapenskåpet och samlar damm..Jagade älg i 2 år men fann detta tämligen ointressant.

Jag gillar inte alls rekylen på min studsare...hade funderat på att skaffa mig en 222:a för att kunna lägga ner nåt rådjur ibland, men fick då tips av en kille som sa att om man laddar lagom och med rätt kula så kan man få en hyfsat snäll rekyl även med 30-06:an.

Jag är helt nollställd när det gäller kulvapen och ammunition....men jag gissar att det finns nån härinne som har hyfsad koll på detta. Kan ni bekräfta detta och hur tusan laddar man då?Kulval osv....

Publicerat

Om du laddar en 165gr kula till strax över 700M/S så klarar du klass 1 och då talar vi om snäll rekyl knappt märkbart mer än 6,5x55. Man använder då lite snabbare krut tex 203B som det krävs mindre mängder av och med mindre krutmängd blir det ännu mindre rekyl. Allra bäst om man vill ha minimal rekyl är annars 7-08 eller 7x57, och ändå ha en garanterad klass 1.

Publicerat

en bakkappa av annan typ kanske kan underlätta skyttet. Plus att träna med "snällt" laddad ammo då du knappast känner rekylen vid jakt.

Publicerat

Det beror ju också på om du vill ha en tung långsam kula eller med en kula i de lättare klasserna som går snabbare.

Publicerat
  • Författare
Det beror ju också på om du vill ha en tung långsam kula eller med en kula i de lättare klasserna som går snabbare.

Hm....ställ inte så svåra frågor  :P Som sagt var...jag är i stort sett nollställd när det gäller kulvapen. Vill ha hyfsad precision,måttlig rekyl...bara de räcker för att dra ner nåt rådjur ibland...

Publicerat

Jag misstänker att du inte laddar själv? då ska någon annan ladda dessa reducerade skott åt dig med förmodligen en hel  del laborerande innan önskat mål är uppnått?

Tycker att du var inne på rätt spår från början med en .222 ,beroende på vad du har för bössa så behöver det inte kosta dig mer än licensansökan med ett byte och då får du på köpet:

Ingen rekyl,oftast riktigt bra precision,halva mynningsknallen och massor med fabriksammo.

/Micke

Publicerat

en vanlig klass 2 är det lättaste, finns en uppsjö trevliga klass 2 kalibrar som funkar till det du nämner dessutom kan du få en riktigt fin klass 2 studsare i södra delarna av landet för en struntsumma....

Publicerat
Hm....ställ inte så svåra frågor  :P Som sagt var...jag är i stort sett nollställd när det gäller kulvapen. Vill ha hyfsad precision,måttlig rekyl...bara de räcker för att dra ner nåt rådjur ibland...

Enda anledningen att ha kvar 30-06an som jag ser det framför ett byte till klenare är att du kan skjuta riktigt tunga kulor, 200 gr och tyngre, till reducerad hastighet och då få fördelar som låg köttförstöring. Men då uppkommer problemet med kulbana, den blir nog inte alls flack.

Då är då frågan, vilka avstånd tror du att du kommer att skjuta på?

Ska du skjuta lätta .30-kulor till reducerad hastighet kan du lika gärna köpa en klenare, t.ex en 6,5a, som finns hur billigt som helst

Publicerat

För den typ av jakt du kommer att använda kulvapen till räcker det gott och väl med en klass 2 studsare, för delarna med en klass 2:a är egentligen: 1 trevlig att skjuta med, 2 hyfsat billig ammo, 3 oftast (för att inte säga alltid) väldigt flacka kulbanor. Har haft både 222 och 243 och kan rekomendera båda varmt  :)

Publicerat
  • Författare

Tur att inte alla är lika novisa som jag på kulvapen...hur skulle världen då se ut?!

Misstänkte väl nästan att det är klokast att skaffa sig en annan bössa av lite lämpligare modell...

Publicerat

Byt 06:an mot en .270 win så har du en klass I pang som fixar älg och rådjur utan problem och du slipper rekyl och annat elände. Jag sålde min gamla 06:a av precis samma anledning faktiskt.. Sen tyckte jag nog inte att enbart rekylen var problemet utan den small så in i h-lte vilket förstärkte känslan av rekyl.

Mvh!

Publicerat

Håller med dig Hipshot!

Den smäller utav bara f*n. Nu ska jag väl ej säga så mycket för min 358 låter rätt friskt den med men ändå :)

Hade en Rem 700 30-06 som ej kanske var fullt så elak som ni beskriver men smällen!! Huvva :o

Den hade även kort pipa och eldslågan gjorde att man knappt såg vare sig pappälgen på löpet eller bocken man sköt på i augustikvällen. :)

Publicerat
B)
Publicerat
  • Författare

Det är en H-qvarna 1600...

Sitter å sneglar på lite olika bössor...så vi får väl se var det slutar...om det slutar...

Publicerat

Vill Ni behålla .30-06:an är mitt tips att byta kolv. 1600:s raka originalkolv påminner rekyl- och utseende mässigt om en... ilsken banan ;D...gjord för struket korn och tidigare hårda(re) generationer.

Till .30 kalibern finns en uppsjö laddningar att köpa för olika behov. Ni verkar inte vilja ladda själv?

Men byta vapen är skojigare, och jag vill tipsa om Mr Fiberclass's annons ;).

Om Ni är helt säker på att det bara blir klass 2 behov kanske en drilling vore något, med tanke på att Ni annars använder hagel (?).

Sådana i klass 2 är inte ovanliga eller (särskilt) dyra och lär funka bra till ett rådjur då och då.

Publicerat

Jag e lite nervös för rekyl sen jag sköt med min HQV 1640 i .30-06.

Efter att höjt kolvkammen samt satt på en ny VENTILERAD/GUMMERAD bakkappa märker jag knappt av rekylen.

Snacka om underverk. O vilken precision dessutom.

Använder den till toppjakt, bäverjakt samt älgjakt mm.

Ammunition e jaktmatch samt överkant på laddning med oryx 11,? kula (orkar inte kolla). Träffbild 80m 11-30mm

Men fabriksladdad e oryx lite snällare men skjöt inte alls lika tätt.

50 jaktmatch på bana e ingenting o då e ja både rekyl o skotträdd sen mitt första skott med min Hqv.

Vill liasom inte gå bort.

Har även en 7x57R vilket e rena barnleken. Kanske pga min extremt tunga valmet 412.

.222:an bytte jag bort då allt jag hade den till tog .30-06:an över o nu häller 7x57:an på att se sina sista dagar i mitt skåp också, tror jag.

Alltid kul me nya pangar då jag e mm jägare.

Publicerat
Byt 06:an mot en .270 win så har du en klass I pang som fixar älg och rådjur utan problem och du slipper rekyl och annat elände. Jag sålde min gamla 06:a av precis samma anledning faktiskt.. Sen tyckte jag nog inte att enbart rekylen var problemet utan den small så in i h-lte vilket förstärkte känslan av rekyl.

Mvh!

Hmmm .270 win är ju bara en strypt 06-hylsa och man laddar lika mycket krut bakom 270 med 9,7g kula som bakom en 06 men 11,6g kula.

Mynningsknallen mellan de två borde vara lika?

Min .270 small som bara den och någon 06:a har jag aldrig ägt så jag kan inte jämföra.

/Micke

Publicerat

Ägt båda och .270 är som en västanfläkt jämfört med 06:an... både rekylmässigt och smällmässigt!

Mvh!

Publicerat

Även jag har skjutit med en hel del "stygga" 06: or och förstår därför varför du vill ha ner rekylen!

En elak sate efter ett 50-tal skott på banan!

MVH/Jocke

Publicerat

Skaffa en rekyldämpare till 30-06an så borde den bli snällare i rekylen!

Publicerat

Precis som janne säger så blir nog en rekylbroms i kombination med en mjuk gummi bakkappa en bra "rekyldödare" Dock så har jag alltid intalat mig att jag inte vill ha en mynningsbroms! vill ej låta över hela våran mark plus 3 grannkomuner! Därför skulle jag vilja tipsa om att du kollar upp om det går att sätta in Blasers "Kick-stoper" i din bössa! Den gör också att vikten ökar lite vilket minskar rekylen det också!

MVH/Jocke

Publicerat

Glömde säga att en ljuddämpare funkar bra som rekyldämpare också har provat en 9,3*57 och en 30-06 med

ljuddämpare och rekylen var mycket liten om man jämför utan den.

Publicerat
Glömde säga att en ljuddämpare funkar bra som rekyldämpare också har provat en 9,3*57 och en 30-06 med

ljuddämpare och rekylen var mycket liten om man jämför utan den.

Då är ju frågan om pojken kan få licens på en ljuddämpare då!

Krävs ju vissa intyg m.m för att få en sådan!

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare

Oj..många tips blev det...det ena bättre än det andra...Får se vad det blir i slutändan...men jag har iaf börjat kika på lite diverse studsare...olika märken och kalibrar. Vill dock inte lägga ner allt för mkt pengar på ett vapen som jag kanske använder  3-4 ggr/år. För mig är det ju hagelgeväret som är det riktiga vapnet.. ;D

Publicerat

hmmm.. Många tips men jag måste säga att det mest rimliga är att helt enkelt byta kolv och använda rätt ammo. Hade en Tikka LSA-55 i 308W och tyckte den var stygg på skjutbanan efter ett antal skott. Så när jag sedan bytte upp till en ny Tikka T3 SS 30-06 tänkte jag att det skulle vara jobbigt att skjuta bana eftersom den är minst 4hk lättare. Men så fel man kan ha, Det är betydligt skönare att skjuta med den än med den gamla. och det beror på?? KOLVEN OCH BAKKAPPAN!!!

Om man jagar rådjur för köttet vilket jag antar att du gör Kettu eftersom att dina andra villebråd inte har någon direkt skrymmande effekt i frysboxen!! ;D och du antagligen inte skjuter på mastodonthåll så skulle jag välja att behålla bössan och endera räta ut orginakbananen eller skaffa en ny kolv. MED en packmayer deceleratorbakkappa. Då kan jag lova att i en jaktsituation märker du inte rekylen! Vad gäller knallen så kan jag inte säga om 270W för den har jag bara hört från grannpass i skogen men jag har på samma dag skjutit min 30-06, min gamla 308W, min 8*57JS (som har liknande kolv som din= inte spec skön!!! men jag ska försöka komma igång med att göra den nya!!) och brorsans 6,5*55 drilling och kunde inte höra nån märkbar skillnad. Vad gäller mynningsbroms är det ju onödigt att låta MER än man gjorde innan och på en 30-06 ser jag ingen mening.

Köttförstöring är åxå en sak för sig, snabb kula är ofta lika med blodsprängningar i köttet. .22 kalibrar som 222, 223, 22-250 är ganska snabba och ger ofta lite mer köttförstöring än en långsamt laddad klass 1 typ 308, 30-06.(mot vad många tycker och tror) På årets älgjakt var det 6,5*55 som gav överlägser mest köttförstöring, vi skar bort stora delar av bogarna på 2 av djuren och i den ena hade inte ett enda ben träffats så grov kaliber är INTE lika med köttförstöring! hög hastigheten gör mer skada... Det kan du ju hälsa Leif med sin 7mm magnum han skryter så på... ;)

Sen är det ju så att om det skulle råkas så bra att Tello och Tarzan skulle komma åt en björn så kan du ju inte skjuta med en klass 2. även om det är långsökt så är det en möjlighet. I slutändan handlar det nog åxå rätt mycket om hur mycket du skjutit med bössan, Mer träning ger mindre rekylrädsla... Om man tränar lite stående i början av säsongen så känns inte rekylen lika stark som i sittande och då hinner man lära sig bössan lite innan axeln värker  :D

Nu har jag väl skrivit en hel del och mycket tycker säkert många är svammel men det är så här jag ser det. Plocka fram en långsam laddning med 13grams oryx å fixa kolven så ska du nog få dig några rådjur till hösten... :) Och kanske en vakräv!!! ;D :o

På tal om ljuddämpare så kommer det ett lagförslag om att man ska kunna skaffa det utan "hörselskador" och det är grymt bra tycker jag!! och går det igenom är det meningen att det skall vara möjligt att söka efter 1/7-06. Ljuddämparen reducerar rekylen väldigt bra!!! och sen behöver man inte släpa med sig hörselskydd.

PS. Jag provade en i jaktlagets 9,3*64 som har banankolv som din 1600 och jag kan säga att det är tur att han har typ 4cm tjock gummibakkappa...DS.