Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Snäll" 30-06:a??

Featured Replies

Publicerat
Köttförstöring är åxå en sak för sig, snabb kula är ofta lika med blodsprängningar i köttet. .22 kalibrar som 222, 223, 22-250 är ganska snabba och ger ofta lite mer köttförstöring än en långsamt laddad klass 1 typ 308, 30-06.(mot vad många tycker och tror) På årets älgjakt var det 6,5*55 som gav överlägser mest köttförstöring, vi skar bort stora delar av bogarna på 2 av djuren och i den ena hade inte ett enda ben träffats så grov kaliber är INTE lika med köttförstöring! hög hastigheten gör mer skada...

Nja om det är centrala bogträffar du menar så tycker jag nog inte att skillnaden är mätbar åt något håll,ingångsbogen är i regel halvförstörd med både klass1 och 2 och utgångsbogen är helförstörd med bägge.

Vid skott bakom bogarna så är det fullständigt ointressant vilken kaliber som används då de ynka grammen som går till spillo knappast kommer saknas av någon.Däremot så ger de snabba klass2 patronerna ofta kraftigare urblödningar mellan bog och bröstkorg samt under skinnet men detta är lätt att putsa vid avpälsning.

Vilken effekt man får i bytet beror väldigt mycket på vilken kula man använder, oavsett kaliber.

/Micke

Publicerat

Det jag menade var träffar precis bakom bogen, i båda fallen hade det blodat ner så mycket att vi i princip fick skära lös bogarna för att få bort allt blod, Den ena kon var skjuten på ganska nära håll men den andra på drygt 80 meter, och båda hade genomskott och skjutna med Oryx. Att flera älgar skjutna med 30-06 och 308W hade mindre köttförstöring kan ju tolkas hur som helst men den jag skjöt med 30-06 hade väldigt liten köttförstöring och kulan satt i skinnet på andra sidan, ca 40meters håll och 11,7grams Oryx som jag inte laddat så hårt.. Jag har nu skaffat 13grams kula för att få ner hastigheten ännu mera.. Och för att återknyta till ämnet "snäll"30-06:a?? Efter skottet så kom jag knappt ihåg att det smullit.. ;)

Detta är nu en högst ovetenskaplig undersökning!! och inga bevis kan frambringas ;D

Publicerat

Intressant ämne då jag har ganska kraftig rekyl på min Blaser.

Vad är en "kick-stoper" ???

Jag tänkte sätta på en pychmayer (vet ej hur det stavas!) bakkappa och testa.

Måste få ner rekylen lite annars blir jag medlemm i halvmåne klubben ;)

/Svinhagen

Publicerat
Då är ju frågan om pojken kan få licens på en ljuddämpare då!

Krävs ju vissa intyg m.m för att få en sådan!

MVH/Jocke

Alla kan få en ljuddämpare bara man har dålig hörsel på testet.

Skulle vara som i finland ingen licsens på sånt även till 22lr kan man få ljuddämpare.

Publicerat

jo, nu måste man ha "dålig" hörsel men efter 1 juli kanske en ny lag gäller som säger att man ska kunna få det utan att ha skadad hörsel... Lite puckat att man måste ha skjutit sönder öronen innan man kan få skydda den...

Publicerat
Alla kan få en ljuddämpare bara man har dålig hörsel på testet.

Skulle vara som i finland ingen licsens på sånt även till 22lr kan man få ljuddämpare.

Dålig hörsel på testet!

Du menar "piipp ...hörde du ? vaaaaa! ....pip ...hör inte pipet"

hahaha  ;D jag förstår vad du menar med att alla kan få det  ;D

;)

MVH/Jocke

Publicerat
  • Författare
Dålig hörsel på testet!

;)

MVH/Jocke

Jag provade den där grejen när jag mönstrade för många år sedan...tryckte till på knappen då och då..Det slutade med att jag fick spola öronen och gå omkring med bomulltussar i öronen hela dagen. Nästa dag klarade jag hörseltestet galant...haha..

Publicerat

;D  ;D  ;D

Det lät som nått...

Då ska jag inte göra så på mönstringen för att få ljuddämpare på mina jaktvapen då ;) ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Det talades om rekylbroms en bit upp i tråden som ett medel att komma åt rekylen. Att tänka på med en sådan är att det smäller än djävligare med en sådan så hörselkåpor blir helt nödvändigt (vilket det i och för sig är ändå).

/Ville

Publicerat
Det talades om rekylbroms en bit upp i tråden som ett medel att komma åt rekylen. Att tänka på med en sådan är att det smäller än djävligare med en sådan så hörselkåpor blir helt nödvändigt (vilket det i och för sig är ändå).

/Ville

Japp Japp!

Den som sitter på pipan ja!

Men jag skulle vlja höra mer information av andvändarna av Blasers kick-stop, vilken värkar trevlig om man vill minska rekylen utan att höja smällen!

Hade varit trevligt med en sådan på 6,5:an innan man ska till Skottland... För som vi alla vet Mindre rekyl = bättre träff! Särskillt på längre avstånd!

Alltså när man ska smälla på en Kronhjort i Skottland på 200m så hade det varit trevligt med obefintlig rekyl!

Men som sagt! Monteras det en rekylbroms på pipan så ska alltid hörselskydd andvändas!

MVH/Jocke

Publicerat
Dålig hörsel på testet!

;)

MVH/Jocke

Jo kompisen fick sluta lumpen pga det.

Han tryckte bara när han hörde ljudet tydligt inte svaga ljud. ;D

Publicerat
Jo kompisen fick sluta lumpen pga det.

Han tryckte bara när han hörde ljudet tydligt inte svaga ljud. ;D

Ajdå!

Bäst att vara konsentrerad då ;)

MVH/Jocke

Publicerat

Börja med en dämpande bakkappa.

Har själv en 1900 med originalkolv (inte MC) i 30-06 och en Pachmayer Deccelerator har gjort underverk.

När det gäller uträtad kolv så är det väl det som Håkan gjort dvs byggt om standardkolven så att den blir rakare.

Vänliga hälsningar

Christian