Publicerat Juli 15, 201114 yr Hej! Nästa år börjar jag 2:an och ska skaffa vapen. Har någon några tips om en funktionell billig och bra bössa? Har kollat på torsbo, och sett att de har sauer 202 classic och select i .270 för 6-7000. Någon som vet varför den är så billig? Sugen på 6,5 , .308 eller .270!
Publicerat Juli 15, 201114 yr En 202:a för 6-7 tusen är inte rimligt. Förmodligen har du kollat på en pipa till 202, inte en hel bössa. Ang. kaliberval är de som du räknat upp i prakiken likvärdiga klass 1-kalibrar. Kolla kostnaderna för övningsammo, och där tror jag att 6,5:an är oslagbar. /Må
Publicerat Juli 15, 201114 yr Håller med föregående talare vad gäller kaliberval, 6,5x55 är en bra och billig kaliber.
Publicerat Juli 15, 201114 yr Författare Om ni går in på torsbohandels.se och söker på .270 och sauer och kulgevär kommer det upp ett för 7900. Står inte att det bara skulle vara pipa :s ta en titt vettja o säg vad ni tycker!
Publicerat Juli 15, 201114 yr Om ni går in på torsbohandels.se och söker på .270 och sauer och kulgevär kommer det upp ett för 7900. Står inte att det bara skulle vara pipa :s ta en titt vettja o säg vad ni tycker! Det är en T.D (Take Down, (isärtagning utan verktyg)) för 7900:-. De har nog missat en nolla på slutet för den bössan... /Må
Publicerat Juli 15, 201114 yr Om ni går in på torsbohandels.se och söker på .270 och sauer och kulgevär kommer det upp ett för 7900. Står inte att det bara skulle vara pipa :s ta en titt vettja o säg vad ni tycker! .270 Winchester är en bra kaliber (Bättre än 6.5x55), lite udda därför kan få vapen med låga priser. skulle tro att 270:an klara ett blyförbud men är något tveksam om 6.5:an gör det. Däremot så är frågan om inte Torsbro har missat en nolla på den nya TD bössan för 7900. //Lasse D.
Publicerat Juli 15, 201114 yr Författare Så tänkte jag oxå bigjim. Eller en 2/3 i början men ska dit snart så kollar då(: Står att den e ny ju så måste va helt åt skogen fel:/ Någon som har erfarenhet om sako finnwolf eller vad den heter, den bygeln med magasin:)
Publicerat Juli 15, 201114 yr Författare Lehd: 6,5 klarar blyförbud(även om det är tveksamt att det skulle bli något sånt med alla som har 6,5 i sverige) om man anv lapua naturalis
Publicerat Juli 15, 201114 yr Välj vapen efter vad som passar i kropp och plånbok. Om det sedan står 6,5x55,308,30-08,270 8x57 eller liknande spelar mindre roll. Ett första vapen ska du ha rå att skjuta mycket med, sen kan du alltid kompletera med andra vapen som är bättre på vissa saker. //
Publicerat Juli 16, 201114 yr Lehd: 6,5 klarar blyförbud(även om det är tveksamt att det skulle bli något sånt med alla som har 6,5 i sverige) om man anv lapua naturalis Inte utan att man ändrar kravet på anslagsenergi. Naturaliskulan väger 9,1 gram och kräver alltså 2700 joule för att klara klass 1.
Publicerat Juli 31, 201114 yr Både 6.5x55, .270 Win och .308 kommer du nog bli nöjd med. Den stora fördelen som jag ser det, är att det finns mycket billigare övningsammunition till 6.5x55, vilket ju är viktigt för ett första gevär, så att man har råd att träna mycket. Det var ett av skälen till att jag själv köpte en ny 6.5x55 som förstabössa för några månader sedan.
Publicerat Juli 31, 201114 yr Isjonsson: Här är kricon som jag snackade om På bilden ser den ju bra/fin ut. Har du fått provskjuta den ännu, eller får du det inte?
Publicerat Juli 31, 201114 yr Författare På bilden ser den ju bra/fin ut. Har du fått provskjuta den ännu, eller får du det inte? Jag har inte frågat eftersom ja inte ska köpa förens nästa sommar förmodligen:)
Publicerat Juli 31, 201114 yr Författare Både 6.5x55, .270 Win och .308 kommer du nog bli nöjd med. Den stora fördelen som jag ser det, är att det finns mycket billigare övningsammunition till 6.5x55, vilket ju är viktigt för ett första gevär, så att man har råd att träna mycket. Det var ett av skälen till att jag själv köpte en ny 6.5x55 som förstabössa för några månader sedan. Fast köper du lapuas paket med 40övn och 20mega så kostar 308 nästan 100 spänn mindre än 6,5 tror jag
Publicerat Juli 31, 201114 yr Jag har inte frågat eftersom ja inte ska köpa förens nästa sommar förmodligen:) Ok! Får du ha den tingad så länge el. kan han sälja den om det är någon annan köpare på den?
Publicerat Juli 31, 201114 yr Författare Ok! Får du ha den tingad så länge el. kan han sälja den om det är någon annan köpare på den? Jag har ingen aning :/ måste fråga om man kan "paxa" den alternativt får farsan köpa den oså får jag ta den av hnm nästa år
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Jag har ingen aning :/ måste fråga om man kan "paxa" den alternativt får farsan köpa den oså får jag ta den av hnm nästa år Ok! Det är ett alternativ.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Då kan jag ju skjuta in mig på vapnet oxå sen om farsan tycker det är lika kul vet man ju inte
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Då kan jag ju skjuta in mig på vapnet oxå sen om farsan tycker det är lika kul vet man ju inte Ja, det kan du göra och sedan åka och träna på pappälgen med farsgubben.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Då kan jag ju skjuta in mig på vapnet oxå sen om farsan tycker det är lika kul vet man ju inte Ja, det kan du göra och sedan åka och träna på pappälgen med farsgubben. Ska jag skicka ned en pappbjörn så kan du stå och träna på den tills ni ska ut på resa i trean??? Det är bara å träna om du ska försöka skjuta någon björn.