Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Ja, det kan du göra och sedan åka och träna på pappälgen med farsgubben. Ska jag skicka ned en pappbjörn så kan du stå och träna på den tills ni ska ut på resa i trean??? Det är bara å träna om du ska försöka skjuta någon björn. Hahah träning ger färdighet sägs det ju Vet inte om jag skulle våga skjuta en björn med 30-06 dock :s Visst, räcker gott o väl, men känns lite tryggare med en 45-70 eller nåt sånt då
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Hahah träning ger färdighet sägs det ju Vet inte om jag skulle våga skjuta en björn med 30-06 dock :s Visst, räcker gott o väl, men känns lite tryggare med en 45-70 eller nåt sånt då Helt rätt! ...el. en 416 r m Går och går gör det ju, men nog vill jag ha lite mer att skjuta med på nalle.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Helt rätt! ...el. en 416 r m Går och går gör det ju, men nog vill jag ha lite mer att skjuta med på nalle. Varför inte gå direkt på en Hellfire? Skämt åsido så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något fel på 30-06. Men till Björn kanske man inte skall välja de hårdaste kulorna.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Varför inte gå direkt på en Hellfire? Skämt åsido så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något fel på 30-06. Men till Björn kanske man inte skall välja de hårdaste kulorna. Ja, det kan man också göra! Jag har ju woodisar 400 gr. och A-frame 350 gr är på ingående.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Helt rätt! ...el. en 416 r m Går och går gör det ju, men nog vill jag ha lite mer att skjuta med på nalle. Så resonerar jag med
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Såg just detta : http://www.staffansvapen.se/ammunition/lapua/gevaer/300-winmag/index.html Trodde inte att 300wm ammo var så billig?
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Såg just detta : http://www.staffansvapen.se/ammunition/lapua/gevaer/300-winmag/index.html Trodde inte att 300wm ammo var så billig? De nog bara tio plugg/ask så det är nog ganske nomalt pris för kalibern. /Petter
Publicerat Augusti 1, 201114 yr en remington 700 i 30-06 inget är fel med den det var och är fortfarande min första bössa. den skjuter spikrakt och har aldrig haft något problem med den ett självklart val för mig. priset är inte heller så högt speciellt om du köper den på auktion som jag gjorde, kamma hem den för 700 spänn med sikte.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr De nog bara tio plugg/ask så det är nog ganske nomalt pris för kalibern. /Petter Ja, det är bara 10plugg / ask.
Publicerat Augusti 1, 201114 yr I början av tråden talades om 6,5/ 308 och något mer. Nu låter det som om 30-06 är för klent. Detta håller jag personligen inte alls med om. För mig räcker det med 6,5 i de flesta lägen. Även om jag även har en 9,3x74R. Och om det nu är någon som tvivlar på 30-06. Vad får man då extra om man går upp till 300wm? På 13g Oryx (Fabrik) rör det sig om <50m/s vid 100m. (762 resp 715 enligt Norma) Har man kortat pipan vilken låter rimligt om det nu var Björnjakt man var ute efter så är väl skilnaden antagligen än mindre. // Henrik
Publicerat Augusti 1, 201114 yr I början av tråden talades om 6,5/ 308 och något mer. Nu låter det som om 30-06 är för klent. Detta håller jag personligen inte alls med om. För mig räcker det med 6,5 i de flesta lägen. Även om jag även har en 9,3x74R. Och om det nu är någon som tvivlar på 30-06. Vad får man då extra om man går upp till 300wm? På 13g Oryx (Fabrik) rör det sig om <50m/s vid 100m. (762 resp 715 enligt Norma) Har man kortat pipan vilken låter rimligt om det nu var Björnjakt man var ute efter så är väl skilnaden antagligen än mindre. // Henrik Han har nog tänkt om och sedan vill han säkert ha något att skjuta rådjur, gris o älg med så att dom blir där på plats. Är det så Gustaf???
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare Han har nog tänkt om och sedan vill han säkert ha något att skjuta rådjur, gris o älg med så att dom blir där på plats. Är det så Gustaf??? Nä du, något grövre än 30-06 blir det inte som förstabössa Men sen när det kmr mer gris ska jag skaffa en 45-70gg som eftersöksbössa
Publicerat Augusti 1, 201114 yr Författare I början av tråden talades om 6,5/ 308 och något mer. Nu låter det som om 30-06 är för klent. Detta håller jag personligen inte alls med om. För mig räcker det med 6,5 i de flesta lägen. Även om jag även har en 9,3x74R. Och om det nu är någon som tvivlar på 30-06. Vad får man då extra om man går upp till 300wm? På 13g Oryx (Fabrik) rör det sig om <50m/s vid 100m. (762 resp 715 enligt Norma) Har man kortat pipan vilken låter rimligt om det nu var Björnjakt man var ute efter så är väl skilnaden antagligen än mindre. // Henrik Jag tycker inte alls 30-06 är för klent, men om jag någon gång i livet ska jaga björn vill jag helst ha lite mer "stopping power" Annars, om jag tills nästa sommar får ihop pengar, så ska jag ha en tikka t3 battue .308 Fast sen va de ju sikte oxå
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Nä du, något grövre än 30-06 blir det inte som förstabössa Men sen när det kmr mer gris ska jag skaffa en 45-70gg som eftersöksbössa Attans också! Det kan ju bli dyrt att stå och skjuta prick på pappälgen med mer än -06:a Jaha, då får väl vänta då ett tag till då.
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Författare Attans också! Det kan ju bli dyrt att stå och skjuta prick på pappälgen med mer än -06:a Jaha, då får väl vänta då ett tag till då. Ja iaf tills jag blir 18
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Jag tycker inte alls 30-06 är för klent, men om jag någon gång i livet ska jaga björn vill jag helst ha lite mer "stopping power" Annars, om jag tills nästa sommar får ihop pengar, så ska jag ha en tikka t3 battue .308 Fast sen va de ju sikte oxå OK då är jag med på vad du menar. Om jag håller med är en annan kanske ovidkommande sak. Men 45 70 är ju rätt trevlig så det är inte svårt att förstå ett litet "ha begär"... Dessutom kan jag tro på att det är bättre stopping power i den än i 30-06. (Om det nu skulle behövas) 300wm däremot tvivlar jag på ger någon större skillnad. Då är nog valet av kula viktigare än den hastighetsökningen. Har tyvärr lite dålig koll på vapenutbudet för 45-70. Vet dock att man skall se upp med vilken ammo som går till vilken bössa. Olika generationer av bössor i den kalibern tål olika höga tryck. Att gå på fel laddtabell kan nog ge otrevliga överaskningar... Men det hittar du nog all nödvändig info om när det börjar närma sig. MVH // Henrik
Publicerat Augusti 2, 201114 yr Författare OK då är jag med på vad du menar. Om jag håller med är en annan kanske ovidkommande sak. Men 45 70 är ju rätt trevlig så det är inte svårt att förstå ett litet "ha begär"... Dessutom kan jag tro på att det är bättre stopping power i den än i 30-06. (Om det nu skulle behövas) 300wm däremot tvivlar jag på ger någon större skillnad. Då är nog valet av kula viktigare än den hastighetsökningen. Har tyvärr lite dålig koll på vapenutbudet för 45-70. Vet dock att man skall se upp med vilken ammo som går till vilken bössa. Olika generationer av bössor i den kalibern tål olika höga tryck. Att gå på fel laddtabell kan nog ge otrevliga överaskningar... Men det hittar du nog all nödvändig info om när det börjar närma sig. MVH // Henrik Haha ja, jag har alltid vart svag för bygelrepetrar.. Men blir nog en ganska ny marlin sen isf
Publicerat Augusti 3, 201114 yr Även om det inte är en byelrepeter så har du en fin bössa här som första bössa. Den blir bra tills ni ska ut och resa i trean. http://www.blocket.se/vasternorrland/375_H_H_caliber_9_5x72_BR_mod_70A_34758900.htm?ca=1_7&w=3
Publicerat Augusti 3, 201114 yr Författare Även om det inte är en byelrepeter så har du en fin bössa här som första bössa. Den blir bra tills ni ska ut och resa i trean. http://www.blocket.se/vasternorrland/375_H_H_caliber_9_5x72_BR_mod_70A_34758900.htm?ca=1_7&w=3 Fina grejor! lite kraftigt för råbocksjakten dock;)
Publicerat Augusti 4, 201114 yr Fina grejor! lite kraftigt för råbocksjakten dock;) Ja visst är det! Knappast!