Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

förstavapen, tips

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Ja, det kan du göra och sedan åka och träna på pappälgen med farsgubben.laugh.gif

Ska jag skicka ned en pappbjörn så kan du stå och träna på den tills ni ska ut på resa i trean???

rolleyes.giflaugh.gifwink.gif

Det är bara å träna om du ska försöka skjuta någon björn.biggrin.gif

Hahah :P träning ger färdighet sägs det ju :)

Vet inte om jag skulle våga skjuta en björn med 30-06 dock :s

Visst, räcker gott o väl, men känns lite tryggare med en 45-70 eller nåt sånt då ;)

Publicerat

Hahah :P träning ger färdighet sägs det ju :)

Vet inte om jag skulle våga skjuta en björn med 30-06 dock :s

Visst, räcker gott o väl, men känns lite tryggare med en 45-70 eller nåt sånt då ;)

Helt rätt!biggrin.gif

...el. en 416 r mrolleyes.gif

Går och går gör det ju, men nog vill jag ha lite mer att skjuta med på nalle.rolleyes.gif

Publicerat

Helt rätt!biggrin.gif

Går och går gör det ju, men nog vill jag ha lite mer att skjuta med på nalle.rolleyes.gif

Varför inte gå direkt på en Hellfire?

Skämt åsido så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något fel på 30-06. Men till Björn kanske man inte skall välja de hårdaste kulorna.

Publicerat

Varför inte gå direkt på en Hellfire?

Skämt åsido så har jag svårt att tänka mig att det skulle vara något fel på 30-06. Men till Björn kanske man inte skall välja de hårdaste kulorna.

Ja, det kan man också göra!laugh.gif

Jag har ju woodisar 400 gr. och A-frame 350 gr är på ingående.biggrin.gif

Publicerat
  • Författare

Helt rätt!biggrin.gif

Så resonerar jag med :P

Publicerat

Så resonerar jag med :P

Bra!laugh.gif

Publicerat

en remington 700 i 30-06 inget är fel med den det var och är fortfarande min första bössa. den skjuter spikrakt och har aldrig haft något problem med den ett självklart val för mig.

priset är inte heller så högt speciellt om du köper den på auktion som jag gjorde, kamma hem den för 700 spänn med sikte.

Publicerat

De nog bara tio plugg/ask så det är nog ganske nomalt pris för kalibern.

/Petter

Ja, det är bara 10plugg / ask. sad.gif

Publicerat

I början av tråden talades om 6,5/ 308 och något mer.

Nu låter det som om 30-06 är för klent. Detta håller jag personligen inte alls med om. För mig räcker det med 6,5 i de flesta lägen. Även om jag även har en 9,3x74R. Och om det nu är någon som tvivlar på 30-06. Vad får man då extra om man går upp till 300wm?

På 13g Oryx (Fabrik) rör det sig om <50m/s vid 100m. (762 resp 715 enligt Norma)

Har man kortat pipan vilken låter rimligt om det nu var Björnjakt man var ute efter så är väl skilnaden antagligen än mindre.

// Henrik

Publicerat

Nu låter det som om 30-06 är för klent. Detta håller jag personligen inte alls med om. För mig räcker det med 6,5 i de flesta lägen. Även om jag även har en 9,3x74R. Och om det nu är någon som tvivlar på 30-06. Vad får man då extra om man går upp till 300wm?

På 13g Oryx (Fabrik) rör det sig om <50m/s vid 100m. (762 resp 715 enligt Norma)

Har man kortat pipan vilken låter rimligt om det nu var Björnjakt man var ute efter så är väl skilnaden antagligen än mindre.

// Henrik

Han har nog tänkt om och sedan vill han säkert ha något att skjuta rådjur, gris o älg med så att dom blir där på plats. biggrin.gif

Är det så Gustaf???rolleyes.giflaugh.gifbiggrin.gif

Publicerat
  • Författare

Han har nog tänkt om och sedan vill han säkert ha något att skjuta rådjur, gris o älg med så att dom blir där på plats. biggrin.gif

Är det så Gustaf???rolleyes.giflaugh.gifbiggrin.gif

Nä du, något grövre än 30-06 blir det inte som förstabössa :P

Men sen när det kmr mer gris ska jag skaffa en 45-70gg som eftersöksbössa :P

Publicerat
  • Författare

// Henrik

Jag tycker inte alls 30-06 är för klent, men om jag någon gång i livet ska jaga björn vill jag helst ha lite mer "stopping power"

Annars, om jag tills nästa sommar får ihop pengar, så ska jag ha en tikka t3 battue .308 :)

Fast sen va de ju sikte oxå 

Publicerat

Nä du, något grövre än 30-06 blir det inte som förstabössa :P

Men sen när det kmr mer gris ska jag skaffa en 45-70gg som eftersöksbössa :P

Attans också!sad.gif Det kan ju bli dyrt att stå och skjuta prick på pappälgen med mer än -06:alaugh.gif

Jaha, då får väl vänta då ett tag till då.rolleyes.gif

Publicerat
  • Författare

Attans också!sad.gif Det kan ju bli dyrt att stå och skjuta prick på pappälgen med mer än -06:alaugh.gif

Jaha, då får väl vänta då ett tag till då.rolleyes.gif

Ja iaf tills jag blir 18 ;):P

Publicerat

Jag tycker inte alls 30-06 är för klent, men om jag någon gång i livet ska jaga björn vill jag helst ha lite mer "stopping power"

Annars, om jag tills nästa sommar får ihop pengar, så ska jag ha en tikka t3 battue .308 :)

Fast sen va de ju sikte oxå 

OK då är jag med på vad du menar. Om jag håller med är en annan kanske ovidkommande sak.

Men 45 70 är ju rätt trevlig så det är inte svårt att förstå ett litet "ha begär"...

Dessutom kan jag tro på att det är bättre stopping power i den än i 30-06. (Om det nu skulle behövas)

300wm däremot tvivlar jag på ger någon större skillnad. Då är nog valet av kula viktigare än den hastighetsökningen.

Har tyvärr lite dålig koll på vapenutbudet för 45-70. Vet dock att man skall se upp med vilken ammo som går till vilken bössa.

Olika generationer av bössor i den kalibern tål olika höga tryck. Att gå på fel laddtabell kan nog ge otrevliga överaskningar...

Men det hittar du nog all nödvändig info om när det börjar närma sig.

MVH // Henrik

Publicerat
  • Författare

OK då är jag med på vad du menar. Om jag håller med är en annan kanske ovidkommande sak.

Men 45 70 är ju rätt trevlig så det är inte svårt att förstå ett litet "ha begär"...

Dessutom kan jag tro på att det är bättre stopping power i den än i 30-06. (Om det nu skulle behövas)

300wm däremot tvivlar jag på ger någon större skillnad. Då är nog valet av kula viktigare än den hastighetsökningen.

Har tyvärr lite dålig koll på vapenutbudet för 45-70. Vet dock att man skall se upp med vilken ammo som går till vilken bössa.

Olika generationer av bössor i den kalibern tål olika höga tryck. Att gå på fel laddtabell kan nog ge otrevliga överaskningar...

Men det hittar du nog all nödvändig info om när det börjar närma sig.

MVH // Henrik

Haha ja, jag har alltid vart svag för bygelrepetrar..:)

Men blir nog en ganska ny marlin sen isf :)

Publicerat

Fina grejor!:P lite kraftigt för råbocksjakten dock;)

Ja visst är det!biggrin.gif Knappast!rolleyes.giflaugh.gif

Publicerat

tikka t3 308w :D

Publicerat
  • Författare

tikka t3 308w :D

