Publicerat Juli 15, 201115 yr Jag har ju mina funderingar kring det här med hundar som blir "jaktidioter" och som absolut inte går att kalla in eller ens gå med utan koppel på tomten utan att dom drar iväg och jagar på egen hand... Jag "tror" att hunden redan från början har fått för lite eller för dålig grundlydnad under valp och unghundstiden och blivit släppt på jakt på tok för tidigt. Vad anser eller tror ni andra att orsaken är till att vissa hundar blir "jaktidioter"?
Publicerat Juli 15, 201115 yr Jag har ju mina funderingar kring det här med hundar som blir "jaktidioter" och som absolut inte går att kalla in eller ens gå med utan koppel på tomten utan att dom drar iväg och jagar på egen hand... Jag "tror" att hunden redan från början har fått för lite eller för dålig grundlydnad under valp och unghundstiden och blivit släppt på jakt på tok för tidigt. Vad anser eller tror ni andra att orsaken är till att vissa hundar blir "jaktidioter"? ja du bra fråga själv tror jag det mesta sitter i hunden hade en hamilton som var riktig idiot i skogen, hemma var han hur snäll och lydig som helst men när han kom ut i skogen var man glad om man åkte hem med honom på kvällen för han drev långt in på nätterna bytte djur och allt möjligt gick lura av honom från spåret om han låg långt efter haren och lydnaden i skogen var perfekt mennär upptaget kom så fanns inget annat ,både på gott och ont jaktidioter skönt att veta att de jagar men det var inte kul att ligga och tänka på hunden hemma i sängen när det var 10-15 minus ute !brukar inte lämna hundarna i skogen men han varett undantag gick bara inte sitta och vänta varenda gång man jagade
Publicerat Juli 15, 201115 yr Jag har ju mina funderingar kring det här med hundar som blir "jaktidioter" och som absolut inte går att kalla in eller ens gå med utan koppel på tomten utan att dom drar iväg och jagar på egen hand... Jag "tror" att hunden redan från början har fått för lite eller för dålig grundlydnad under valp och unghundstiden och blivit släppt på jakt på tok för tidigt. Vad anser eller tror ni andra att orsaken är till att vissa hundar blir "jaktidioter"? Jaktidiot för mig har inget med dem saker du nämner att göra utan det är hundar som saknar förighet i skogen och återgång, visst blir vissa dåliga i dessa moment pga. ägar fel men en "riktig" jaktidiot går inte att dressera till att samarbeta när den väl är lös i skogen. Sedan är det inte säkert att en jaktidot har överflöd på jaktlust utan det är helt enkelt en hund som saknar förmågan att inse att man ska jaga med husse för att uppnå resultat.
Publicerat Juli 15, 201115 yr om det blir jaktidioter eller jaktmaskiner är helt upp till husse matte anser jag! För det är ju jaktmaskiner man vill ha i hungårn
Publicerat Juli 16, 201115 yr det är helt enkelt en hund som saknar förmågan att inse att man ska jaga med husse för att uppnå resultat. Precis!
Publicerat Juli 16, 201115 yr De låter precis som min Laika , när hon får vilt i näsan, svartnar de helt. Hon smet i vintras och jaga räv en timme . Men hon kommer ju faktiskt alltid tillbaka efter en halv timme timme. Om de inte är älg eller nått annat som hon ställer. Men hon är lika lurig att ha lös, men hon är ju ganska ung än. Tiden får utvisa. Men jag tror hon blir bättre. De är ju inte som pappas gråhund som kunde vara borta hela dan.
Publicerat Juli 16, 201115 yr Jag tror att det finns i hunden, mer än att man misslyckats som förare. Visst finns det nog några hundar runtom i landet som pga hundförar fel blivit jaktidioter. Men som sagt jag tror mer på att dom egenskaperna finns i generna. Hade en drever som blev jaktidiot. När jag började jaga in henne på hare så gick det hur bra som hels. Hon kom till mig efter ca 45 min tapp. Efter ca 15-20 min om hon inte var på slag. Dreven låg på allt mellan 30 och 90 minuter. Men 3:e hösten så sprang hon på en älgkviga som hon drev över till grannmarkerna. Där blev kvigan skjuten och drevern fick smak på älg. Det blev omöjligt att släppa henne på skogen efter det. Hon kunde driva i flera dygn. Bla en gång så var hon ute och drev i 7 dygn. Det var ett gäng harjägare som visste att hon var på skogen som fick höra henne driva. Så det var bara att åka ut och hämta henne där..... Hon hade fler helsyskon både från samma kull och en annan parning, som var på samma sätt. Dock vet jag ingen fler som gick på älg, men dom kunde också ligga ute dygnsvis och driva hare.
Publicerat Juli 16, 201115 yr Författare Sedan är det inte säkert att en jaktidot har överflöd på jaktlust utan det är helt enkelt en hund som saknar förmågan att inse att man ska jaga med husse för att uppnå resultat. Ok, och varför blir det så då?
Publicerat Juli 16, 201115 yr Författare Jag tror att det finns i hunden, mer än att man misslyckats som förare. Visst finns det nog några hundar runtom i landet som pga hundförar fel blivit jaktidioter. Men som sagt jag tror mer på att dom egenskaperna finns i generna. Så folk har avlat på fel egenskaper?
Publicerat Juli 16, 201115 yr Så folk har avlat på fel egenskaper? Om man tittar på jämthundarna så är ju finnarnas o en del uppfödare i Sverige avels filosofi att det ska ENDAST paras på jaktidioter för då för man aveln framåt. jag med flera tycker det är fel väg att gå, de FLESTA jägare är jägare som vill ha en bra hund som gör det den ska o är med hem när jaktdan är slut. så svar JA, jag personligen tycker att det avlas kanske lite väl mycket på jaktidioter. Det är stor skillnad på en hund med utmärkt jaktlust o idiot.
Publicerat Juli 16, 201115 yr Jaktidiot är för mig en hund som i skogen kör sitt eget race helt och hållet i skogen utan att bry sig om sin ägare. Den är väldigt självständig. Vad gäller drevtider så är jag övertygad om att det handlar om gener, vad hunden har mig sig i stamtavlan. Mina 2 taxar där den första bara hade drivande hundar i stamtavlan och många drevchampion gav tidig jakt och drevtider på dryga 2 timmar. Den andra har samma linjer på sin fars sida men utställninglinjer och lite grythundar på sin mors sida var lite trögstartad och driver sällan över timmen. Dessa hundar har fått ungefär samma fostran av mig. Att få lydnad på en hund hemma på tomten går med alla hundar men kräver mer eller mindre arbete beroende på hundens självständighet men när den släpps i skogen för att arbeta så är det generna som styr drevtid. Mvh Einar
Publicerat Juli 16, 201115 yr De låter precis som min Laika , när hon får vilt i näsan, svartnar de helt. Hon smet i vintras och jaga räv en timme . Men hon kommer ju faktiskt alltid tillbaka efter en halv timme timme. Om de inte är älg eller nått annat som hon ställer. Men hon är lika lurig att ha lös, men hon är ju ganska ung än. Tiden får utvisa. Men jag tror hon blir bättre. De är ju inte som pappas gråhund som kunde vara borta hela dan. Ja i mina ögon tycker inte jag att en jakthund som drar efter vilt om den får chansen o är bort en 1/2- 1 timme en jaktidiot! utan har snarare normal jaktlust
Publicerat Juli 16, 201115 yr Ja i mina ögon tycker inte jag att en jakthund som drar efter vilt om den får chansen o är bort en 1/2- 1 timme en jaktidiot! utan har snarare normal jaktlust ja låter som en perfekt hund ,jaktidiot i min mening är en hund som jagar hela dagen och gärna en bit in på natten utan att återkomma till husse och gärna två tre jaktmarker bort
Publicerat Juli 16, 201115 yr Jag har ju mina funderingar kring det här med hundar som blir "jaktidioter" och som absolut inte går att kalla in eller ens gå med utan koppel på tomten utan att dom drar iväg och jagar på egen hand... Ingen av våra hundar förutom hon som blev överkörd av tåget är några jaktidioter men har utmärkt jaktlust, fast ingen av dom går att ha lösa på tomten mer än när de tex har valpar. Däremot så går de för de mesta att kalla in om de rymt eller vid jakt. jag tror inte att en jakthund behöver vara en idiot för att de inte går att ha lösa på gården... sen är det skillnad på tex apporterande o stående fågelhundar där dressyren är A o O men en ställande älghund som går hemma o lallar på o inte drar vid vilt skulle jag nog ändå räkna som "jaktljum" eller HAR ägaren lagt ner otrooooligt mycket dressyrträning på sin hund vilket såklart förekommer men mig veterligen inte så vanligt ändå..
Publicerat Juli 16, 201115 yr Jag har ju mina funderingar kring det här med hundar som blir "jaktidioter" och som absolut inte går att kalla in eller ens gå med utan koppel på tomten utan att dom drar iväg och jagar på egen hand... Jag "tror" att hunden redan från början har fått för lite eller för dålig grundlydnad under valp och unghundstiden och blivit släppt på jakt på tok för tidigt. Vad anser eller tror ni andra att orsaken är till att vissa hundar blir "jaktidioter"? instämmer i det du skriver!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! träffat allt för många hundägare som säger att dom inte har tid? att- Lägga på sin hund! tex familjm,m sen finns det jägare som går i skog o tränar sin hund dagligen, går dressyrkurs o arbetar med sin hund.. Familjen hinner dom med ädå Felet ligger nog mycktet på hur mycket tid man lägger på sin hund!! finns säkert folk på forumet som detta kan mycket mer än vad jag kan. Men instämmer i det du DAHLA skriver!
Publicerat Juli 16, 201115 yr En jaktidiot för mig är en hund som skiter i ur och skur och bara jagar,1 meter snö eller inte den ska jaga..Som dag efter dag vill jaga.. Sen finns det olydiga hundar som jagar själv.. Vissa raser finns knappt dessa jaktidioter andra är deras synonym..
Publicerat Juli 16, 201115 yr En jaktidiot för mig är en hund som skiter i ur och skur och bara jagar,1 meter snö eller inte den ska jaga..Som dag efter dag vill jaga.. Sen finns det olydiga hundar som jagar själv.. Vissa raser finns knappt dessa jaktidioter andra är deras synonym.. jo men frågan är varför blir dom jaktidiot? där är väl frågan? beror det på hundägaren eller är det genom hundras-avel?
Publicerat Juli 16, 201115 yr jo men frågan är varför blir dom jaktidiot? där är väl frågan? beror det på hundägaren eller är det genom hundras-avel? se drever och stövare som oftas är mer hemma i skogen än hemma.Dom står sällan i hundgårn då dom har rätt lång jakttid,det och en avel på just jakten tror jag sitter i.. Tycker man sällan hör en stövare som inte jagar,bara att den jagar för mycket,stor skillnad mot andra raser..Dom har heller aldrig blivit utsatta för utställnings hysterin,man köper inte en stövare om man inte jagar.. Olydiga eller lydiga vet jag inte,men mäta hur jaktlusten går över till bli idioti är frågan för den som har andra värderingar. Ge upp är inget som jag uppskattar eller släpper djuret för den sprang lite snabbt. Har ofta hamnat i samtal med andra ägare av annan ras som hävdar deras ras är smart,den tar inte ut sig i onödan osv osv
Publicerat Juli 16, 201115 yr En jaktidiot för mig är en hund som skiter i ur och skur och bara jagar Och för mig beskriver du en hund med mkt jaktlust, men ingen jaktidiot Jag tror att det finns så många olika värderingar i själva ordet och vad det betyder för en betyder det inte för an annan, så egentligen så bör man helt slopa uttrycket.
Publicerat Juli 16, 201115 yr Författare Är det rent etiskt rätt och riktigt att släppa en hund som inte går att kalla in och som jagar på egen hand under flera timmar även fast husse/matte för länge sedan har slutat jaga? Varför vill man över huvud taget ta med en sådan hund ut i skogen på jakt?
Publicerat Juli 16, 201115 yr Och för mig beskriver du en hund med mkt jaktlust, men ingen jaktidiot Jag tror att det finns så många olika värderingar i själva ordet och vad det betyder för en betyder det inte för an annan, så egentligen så bör man helt slopa uttrycket. Precis olika för alla..Min ras jagar från 1aug till 15 april,så det krävs lite jaktlust
Publicerat Juli 16, 201115 yr Ok, och varför blir det så då? Jag är övertygad att det sitter i generna
Publicerat Juli 16, 201115 yr Jaktidioti=mycket jaktlust(med extremt dålig lydnad). Lydnadsdelen är helt och hållet upp till Husse/Matte. En jaktidiot med 100%lydnad är den optimala hunden,som aldrig självmant tar kontakt med ägaren men alltid på begäran!
Publicerat Juli 16, 201115 yr För mig är en del i att vara "jaktidiot" en oförmåga/ovilja att samarbeta med ägaren under jakten och givet är ju att avlar man på hundar med låg (eller i värsta fall ingen) samarbetsförmåga under jakten så kommer den egenskapen hos hundarna att bli svagare med tiden, så jag instämmer alltså med Lars.
Publicerat Juli 16, 201115 yr För mig är en del i att vara "jaktidiot" en oförmåga/ovilja att samarbeta med ägaren under jakten och givet är ju att avlar man på hundar med låg (eller i värsta fall ingen) samarbetsförmåga under jakten så kommer den egenskapen hos hundarna att bli svagare med tiden, så jag instämmer alltså med Lars. Vad menar du då med samarbete att hunden ska självmant ta kontakt med ägaren under tex älgarbete med hur täta intervaller? Allt mer svenskar kommer till Finland och hämtar hundar bevisligen! och här har dom hundarna med för bra samarbete INTE används i aveln. Men forsätt att avla på samarbete bara om inte jaktlusten blir svagare med tiden