Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

"Jaktidiot" - Varför blir en hund så?

Featured Replies

Publicerat

Självklart ska hunden INTE släppa ett älgarbete/drev etc för att ta kontakt med föraren. Gör den det så är den ju inte en bra arbetshund..

Publicerat

Jag tror vi talar om olika saker jaktidiot är ett luddigt begrepp :unsure:

Självklart önskar man hundar med stark jaktlust det kan en hund aldrig ha för mycket av!

men som sagt jaktlust och jaktidiot är två skilda saker för mig, inte alls säkert att en jaktidiot har mycket jaktlust.

Publicerat

Ja, det är som jag skrev ett ord som betyder olika för olika personer och därför är det nästan omöjligt att diskutera begreppet på nått vettigt vis.

Publicerat

Jaktidioti=mycket jaktlust(med extremt dålig lydnad).

Lydnadsdelen är helt och hållet upp till Husse/Matte.

En jaktidiot med 100%lydnad är den optimala hunden,som aldrig självmant tar kontakt med ägaren men alltid på begäran!

Begär hemkomst när hunden är 15km bort..... Då räcker inte bara en visselpipa, kanske en kompressormatad mistlur kan fungera som inkallning....? Jag kan säga att 99,99% av alla jakthundsägare inte har den dressyren på en hund att den går att kalla in på 1-2 mils avstånd. En riktig jaktidiot kan tom vara 3-5 mil bort.....

Publicerat

Vad menar du då med samarbete att hunden ska självmant ta kontakt med ägaren under tex älgarbete med hur täta intervaller?

Allt mer svenskar kommer till Finland och hämtar hundar bevisligen! och här har dom hundarna med för bra samarbete INTE används i aveln. Men forsätt att avla på samarbete bara om inte jaktlusten blir svagare med tiden ;)

En älghund i min mening....

Ligger ute på sök ca 300-1000m från föraren. Om inga spår/vinddrag av älg finns i den rundan. Då ska den in till föraren med ca 15-25 min intervall. Med doft i näsan så ska hunden spåra/ligga ute/gå i vind, 30-60 min. Vid stånd/gångstånd, med älg så är det rimmligt att den håller i i 2-3 kanske 4 timmar, innan den släpper och söker kontakt med föraren. Ingen är betjänt av en hund som har stånd längre tid.... Har du inte hunnit gå in och skjuta så är hunden förmodligen långt utanför din mark. Då är det bättre att den släpper och kommer in så att hunden går att använda igen innom rimmlig tid.

Vid kontakt med en skenande älg, bör hunden släppa innom 30 min.

Håller hunden i för länge efter en skenande älg så kan det iof bli stopp, men på vems jaktmark? Skäller den där i timmar, vilken nytta gör hunden för det egna jaktlaget?. Då kanske det är bättre att den släpper efter tex 20-30 min i sken. Då bör hunden vara hos föraren innom 1-1½ timme och jakten på den egna marken kan fortsätta......

En jaktidiot.... Släpper du 06 på morgonen och hämtar kl 22 på kvällen 6 mil från jaktgränsen utan att sett hunden efter det att du kopplat lös den, om du nu inte måste vänta tills dagen efter. Eller för den delen veckan efter....

Edit: Om du går på stånd som går lös, så är det ingen naktdel om hunden kommer till dig en sväng innan det går på älgen igen. Älgen saktar ner och hinner inte iväg så långt om hunden inte är med. Med lite tur så hinner hunden in igen och får stopp på älgen innan älgen går av marken. I fullt sken med en hund efter, ja då ska du ha stora marker att jaga på im du kommer in på nästa stånd.Är dagen slut när hunden kommer in efter det "första" ståndet, då har du möjlighet att koppla och vila innan nästa dag. Är hunden borta över natten så lär den inte vara i skick att jaga morgonen efter....

Publicerat

ja svår fråga detta ?! jakt lust idioti? vad är rätt har en säg älghund nu förföljande på en timme sämre jaktlust än den som förföljer 5 timmar? kanske bara en förståndigare hund som förföljer kortare tid ? tittar själv på en ny jämte och en hund jag fastnat lite extra för säger hennes kennelägaren ägare så här om sin syn på avel man ska avla på jaktlust hellre en hund skällande i skogen på natten än en som inte lämnar en under dagen !rätt i det sättet men säg en hund som har förföljande i 7 km inte lång sträcka i timmar för en skarp springande jämte ställer älgen där för det första ska man behöva använda pejl för att hitta hunden i stånd? och sen skäller den långt in i natten och hur många kan kalla in sina hundar i dagens jakt?har blivit bättre genom åren men är långt ifrån alla,första svaret vi ska ta i frågan när räknas en hund som jaktidiot?vad vill vi med våra hundraser?jaga länge eller kortare och effektivare

Publicerat

vad vill vi med våra hundraser?jaga länge eller kortare och effektivare

min erfarenhet som jämthundsuppfödare är att behoven för olika jägare är otroligt olika.

Jagar man på mils vidda marker i norrland vill man ha en ihärdigare hund o jagar man i många små såtar tex i Småland så vill man ha en "förigare" hund.

Jag själv har 2 olika linjer o typer av hundar som vi avlat på just för att kunna erbjuda olika alternativ.

Som uppfödare har man ett ANSVAR,

jag skulle aldrig kunna sälja en hund som jag vet har linjer med enormt mycket jaktlust o långa förföljanden till en jägare som säger att de jagar i mindre såtar o vill ha en förigare hund. sen kan ju allt hända under injagning osv o hunden inte alls utvecklas som man tänkt. Men som sagt behoven är väldigt olika för olika jägare med olika marker och det är väl därför det ändå är så bra att det finns ett brett urval på hundar o linjer

Publicerat

En älghund i min mening....

Ligger ute på sök ca 300-1000m från föraren. Om inga spår/vinddrag av älg finns i den rundan. Då ska den in till föraren med ca 15-25 min intervall. Med doft i näsan så ska hunden spåra/ligga ute/gå i vind, 30-60 min. Vid stånd/gångstånd, med älg så är det rimmligt att den håller i i 2-3 kanske 4 timmar, innan den släpper och söker kontakt med föraren. Ingen är betjänt av en hund som har stånd längre tid.... Har du inte hunnit gå in och skjuta så är hunden förmodligen långt utanför din mark. Då är det bättre att den släpper och kommer in så att hunden går att använda igen innom rimmlig tid.

Vid kontakt med en skenande älg, bör hunden släppa innom 30 min.

Håller hunden i för länge efter en skenande älg så kan det iof bli stopp, men på vems jaktmark? Skäller den där i timmar, vilken nytta gör hunden för det egna jaktlaget?. Då kanske det är bättre att den släpper efter tex 20-30 min i sken. Då bör hunden vara hos föraren innom 1-1½ timme och jakten på den egna marken kan fortsätta......

En jaktidiot.... Släpper du 06 på morgonen och hämtar kl 22 på kvällen 6 mil från jaktgränsen utan att sett hunden efter det att du kopplat lös den, om du nu inte måste vänta tills dagen efter. Eller för den delen veckan efter....

Edit: Om du går på stånd som går lös, så är det ingen naktdel om hunden kommer till dig en sväng innan det går på älgen igen. Älgen saktar ner och hinner inte iväg så långt om hunden inte är med. Med lite tur så hinner hunden in igen och får stopp på älgen innan älgen går av marken. I fullt sken med en hund efter, ja då ska du ha stora marker att jaga på im du kommer in på nästa stånd.Är dagen slut när hunden kommer in efter det "första" ståndet, då har du möjlighet att koppla och vila innan nästa dag. Är hunden borta över natten så lär den inte vara i skick att jaga morgonen efter....

Jag instämmer till fullo med detta är provdomare själv men 300min arbetstid ska det räcka till helst.

Har nu en karelare unghund nyss 1 år de har ju 2dgrs prov på FM så där borde inga jaktidioter bli avlade på.