Publicerat Juli 29, 201114 yr Författare Jag stör mig inte på det men när hon nafsar lillpojken med dom vassa tänderna kan det göra ont. Är ju bara så hon sätter dit tänderna men dom e ju som nålar. Bra att det går bort i alla fall. Kom hem från en middag för en stund sen och när vi ska svänga in på våran väg så säger storpojken, där står en älg! Hem å koppla hunden och dit. Hon går som vanligt å biter i kopplet då kalvarna hoppar upp på vägen å ser inget. Funderar om jag ska fota hon i röven så hon märker nåt men då rör sig ena kalven så hon upptäcker dom Visar mer intresse den här gången och skäller en del. Ser sen kossan och skäller på den med. Tur man har dom på knuten så hon får chans med mycket kontakt.
Publicerat Juli 29, 201114 yr Jag stör mig inte på det men när hon nafsar lillpojken med dom vassa tänderna kan det göra ont. Är ju bara så hon sätter dit tänderna men dom e ju som nålar. Bra att det går bort i alla fall. Kom hem från en middag för en stund sen och när vi ska svänga in på våran väg så säger storpojken, där står en älg! Hem å koppla hunden och dit. Hon går som vanligt å biter i kopplet då kalvarna hoppar upp på vägen å ser inget. Funderar om jag ska fota hon i röven så hon märker nåt men då rör sig ena kalven så hon upptäcker dom Visar mer intresse den här gången och skäller en del. Ser sen kossan och skäller på den med. Tur man har dom på knuten så hon får chans med mycket kontakt. Valpar är valpar.... Smånafs får man räkna med. Men om det är med riktiga "morr" och en form av "översitteri" då har du problem. Annars så är det helt normalt att valpar använder munnen när dom leker. Dom måste bara lära sig att det gör ont på den dom biter.... Kul med älgmöte! Men jag tror att det kan vara en nacktdel om husse hittar många älgar som valpen bussas på...... Det är nog bättre om hunden får hitta dom själv.(Hunden kan få dåligt sök eftersom husse hittar älgarna...) Men första 2-5 mötena kan det vara bra att husse hittar först och visar att det är älg som är intressant.
Publicerat Juli 30, 201114 yr Författare Valpar är valpar.... Smånafs får man räkna med. Men om det är med riktiga "morr" och en form av "översitteri" då har du problem. Annars så är det helt normalt att valpar använder munnen när dom leker. Dom måste bara lära sig att det gör ont på den dom biter.... Kul med älgmöte! Men jag tror att det kan vara en nacktdel om husse hittar många älgar som valpen bussas på...... Det är nog bättre om hunden får hitta dom själv.(Hunden kan få dåligt sök eftersom husse hittar älgarna...) Men första 2-5 mötena kan det vara bra att husse hittar först och visar att det är älg som är intressant. Nä nåt översitteri har nog inte den hunden i sig, inte mot mig i alla fall Ja inte tänker jag hitta älg åt henne för jämnan. Tanken med hunden var tvärtom Bara det att där vi bor huserar en ko som har dubbelkalv varje år och dom trivs bland alla goda buskar på folks tomter.
Publicerat Juli 30, 201114 yr Författare Hon blir nog lite bortskämd. Idag fick hon skälla samma ko med kalvar sittandes i linan på baksidan medans husse grillade middan
Publicerat Juli 30, 201114 yr Hon blir nog lite bortskämd. Idag fick hon skälla samma ko med kalvar sittandes i linan på baksidan medans husse grillade middan Härligt! Blir roligt att läsa om denna dams utveckling!
Publicerat Juli 30, 201114 yr Nä nåt översitteri har nog inte den hunden i sig, inte mot mig i alla fall Ja inte tänker jag hitta älg åt henne för jämnan. Tanken med hunden var tvärtom Bara det att där vi bor huserar en ko som har dubbelkalv varje år och dom trivs bland alla goda buskar på folks tomter. Jo... Det finns nyanser av grått! Att husse hittar älg som man sen spårar med hunden. Det är bra! Att husse hittar älg och husse tar med sig hunden till det området, men går "upp" i vind och låter hunden "upptäcka/hitta" älgen. Bra! Att hitta älg och husse visar hunden älgen och uppmuntrar hunden att skälla/ta efter.... Nja en, två kanske tre gånger kan vara bra för att visa hunden vad husse är intresserad av. Men sen kan det bli så att hunden litar på att husse hittar det som ska jagas.. Spännande med älgmöten och att hon visar intresse! Kan bli jättebra det där! En lyhörd hund som är intresserad av älg och vill göra husse glad. Förmodligen allt en hundkarl vill ha! Kan nämna att min unghund "pratar" väldigt mycket. Samt att hon rynkar på näsan och visar tänderna, när hon är glad eller vill umgås/gosa och ibland när hon inte förstår vad jag vill och visar att hon vill göra som jag vill men inte förstår mig. Jag kan lätt urskillja hennes ljud. Men en utomstende kan i vissa fall missta ljuden som fientliga. Jag som känner hunden vet exakt vad tonläget betyder.... Sen skäller hon gärna på okända, dock morrar hon inte på dom. Den ranglägsta i en flock har till uppgift att "bevaka" och meddela när någon ny uppträder i flockens revir..... Du ser nästan aldrig en ranghög hund skälla på "inkräktare". Har du en ensam hund, eller en tik och en hane så kan dom hundarna skälla/morra på inkräktare, bla pga att den/dom är ranglåga/ranglåga innom könet. Jag tycker nog att det är bra om dom talar om när någon närmar sig "reviret". Men när jag noterat det/säger till, så vill jag att hunden blir tyst.
Publicerat Juli 31, 201114 yr Författare Hon får ju upptäcka dom själv, husse råkar ju bara gå dit dom är Kan bli svårt annars med tanke på att vi har "husdjuren" kring området vi bor. Redan andra mötet skällde hon med mer mod och nästan utan tveksamhet. Visar tänder är väl vad jämtar brukar göra har jag förstått. Kompisens gör det när man närmar sig men hon e ju världens goaste. Första gången vid fälld älg blev man ju lite fundersam Anja skäller ingenting inne men då har vi ju en äldre hund, om än mindre, som gör det. Har faktiskt inte tänkt på rangordningen då det gäller sånt. Var mest glad att hon är tyst inne. Kanske det kommer då gammelhunden är borta?
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Författare Nu har hon då tuffat till sig. Lyssnar knappt ett skit när man ryter till åt henne Tror hon har kommit i tonåren Skälla inne har hon fått för sig med jämna mellanrum. Säger man åt henne blir det som vatten på kvarn så jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt. Tips?
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Hur skumt det kan låta så är enklaste sättet att lära en hund "Tyst" faktiskt att lära den skälla på kommando När den kan det, så lär man in tystkommandot och belönar när den blir tyst och när det sitter funkar det ju även när hunden skäller på eget bevåg
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Nu har hon då tuffat till sig. Lyssnar knappt ett skit när man ryter till åt henne Tror hon har kommit i tonåren Skälla inne har hon fått för sig med jämna mellanrum. Säger man åt henne blir det som vatten på kvarn så jag vet inte hur jag ska hantera det riktigt. Tips? Min valp skällde som bara den inne.... Jag ignorerade det hela och nu kommer det bara något skall när hon busar med de andra hundarna. (Busa lite ibland får dom göra, det är bara roligt att se dom glada! Börjar det att gå "överstyr" så brukar jag bara säga att nu räcker det!) Jag är övertygad om att skällandet försvinner av sig själv med tiden. Framför allt om du inte ger henne någon form av uppmärksamhet när hon skäller. Men att träna SKALL! TYST! kan ge effekt + att det är lite roligt att lära valpen "trix" (Själv säger jag ÄLG! Då skallar hon 2-3 gånger, tanken var att hon skulle skalla 3 gånger men det funkar inte alltid... Säger jag SKALL så blir det 1 voff!)
Publicerat Augusti 13, 201114 yr Författare Kör just nu på att ignorera henne. Hon skäller ju inte hela dagarna men givet då lillpojken ska sova Hon skäller ibland då hon sitter i lina med men det är väl av tristess antar jag. Då brukar jag bara ta in henne utan att säga nåt. Det lustiga är att det verkar som hon upptäckte att hon hade en röst när hon fick skälla på älgar.