Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

jaktkula till 9,3x62 nör man går med hund!

Featured Replies

Publicerat

Hej! Skulle vilja ha lite tips på vilken kula som ger minst genomslag på älg då jag jagar med hund, och gärna vill att kulan ska stanna kvar i djuret!

Har hört att man ska ha vulkan eller oryx! Vad säger ni?!

Publicerat

Hej! Skulle vilja ha lite tips på vilken kula som ger minst genomslag på älg då jag jagar med hund, och gärna vill att kulan ska stanna kvar i djuret!

Oryx på 230grain borde ha svårt att ge genomslag på vuxna älgar.

Publicerat

Jag funderar själv på samma sak. Det jag kommit fram till är att risken finns att man kan få genomskott oavsett, men av dom två är väl vulcan mjukast och störst chans att den stannar kvar. Det viktigaste är ändå att man har koll på hund och skjutriktning

Publicerat

Jag funderar själv på samma sak. Det jag kommit fram till är att risken finns att man kan få genomskott oavsett, men av dom två är väl vulcan mjukast och störst chans att den stannar kvar. Det viktigaste är ändå att man har koll på hund och skjutriktning

Vulkan kan ge splitter om du har otur.

Publicerat

Jo, tyvärr så kan den det, jag använder den inte själv. Jag har använt Naturalis själv innan, men risken för genomskott är större där, även om där är dom förordar den eftersom dom tycker att det är bättre att få genomskott och veta att den håller ihop. Jag vet själv inte vilket som är bäst.

Publicerat

Jo, tyvärr så kan den det, jag använder den inte själv. Jag har använt Naturalis själv innan, men risken för genomskott är större där, även om där är dom förordar den eftersom dom tycker att det är bättre att få genomskott och veta att den håller ihop. Jag vet själv inte vilket som är bäst.

Tycker du ska ge 15 gram Oryx en chans då den ofta stannar i vuxna älgar och ger ej splitter då den går igenom en liten älgkalv

Publicerat

Det lutar åt att jag kommer ge Oryx en chans, nu har jag inte 9,3*62, det är Rävpekka som har det, utan jag har i dagsläget 30.06, men jag är inne på att köpa ett dubbelstudsarset i 8*57 JRS. Förlåt för lapningen, Rävpekka

Publicerat
  • Författare

Det lutar åt att jag kommer ge Oryx en chans, nu har jag inte 9,3*62, det är Rävpekka som har det, utan jag har i dagsläget 30.06, men jag är inne på att köpa ett dubbelstudsarset i 8*57 JRS. Förlåt för lapningen, Rävpekka

Inga problem! ;) Kör i dagsläget med oryx, men jag har dock inte skjutit nå älg med dä än! :rolleyes: ¨

Men jag hörde häromdagen av två killar att dem körde med vulkan! Sen sa en annan kille som är kompis med rasmus bosröm att han körde med de, för de gav minst genomslag! så jag vet inte rikrigt antar att man får pröva sig fram! ^_^

Publicerat
  • Författare

Apropå oryx till 30-06, körde med det förut till min 30-06:a kan säga att jag var j*vligt nöjd då de gick nästan lika med jaktmathen!

Gav dock genomslag på rådjur :rolleyes: , med skapligt bra sårkanal :D Dock hur det funkade på älg vet jag inte då jag aldrig sköt nå älg med den bössan! ;)

Publicerat

Det dära med genomslag och splitring beror väl mycket på vad man har för laddning också för var en i laget som körde med fabriksladdat oryx 18.5 grammarn till 9.3x62 och det blev genomslag hella tiden men då var det en som laddade åt han och då blev det då inget genomslag likaså var det med en som hade en 30-06 med oryx 13 grammarn och han sköt en björn i höstas med den och det vikten på kulan var nästan oförändrad med hemladdat så både skytt och laddare var nöjd

Och förästen kör själv med oryx 18,5 grammar hemladdad till min 9,3x62 och skjuter som en gud med den i min bössa och klubba ner en kviga i höstas och blev ialla fall inget genomslag med den

Publicerat

Apropå oryx till 30-06, körde med det förut till min 30-06:a kan säga att jag var j*vligt nöjd då de gick nästan lika med jaktmathen!

Gav dock genomslag på rådjur :rolleyes: , med skapligt bra sårkanal :D Dock hur det funkade på älg vet jag inte då jag aldrig sköt nå älg med den bössan! ;)

Jag är också väldigt nöjd med min, men ska jag ha den till hundföreri så får jag köpa ett nytt kikarsikte/aimpoint och snabbfäste och ringar till två sikten, därför funderar jag på att köpa ett dubbelstudsarset till kombin istället. Det blir nästan samma pengar, plus att det är roligare med dubbelstudsare, tror jag iaf:)

Publicerat

21 grammaren borde ju stanna kvar i djuret.

Publicerat

Hoppas du har bra försäkring på din hund :rolleyes:

Nä men allvarligt talat. Är ytterst tveksam till att man i 100 fall av 100 kan få en kula till att stanna kvar i kroppen på ett vilt. Tänk om din hund står taskigt till den gången det går igenom!

Bara en tanke!

Jag går alltid in med tanken om att kulan kommer att penetrera genom hela djuret, antingen det är min hund eller någon annans som skäller. Kör därför med kulor som går så rakt genom djuret som bara möjligt är, alltså inte stenhårda kulor typ TSX som studsar och far när det kommer ett ben men inte heller några splitterbomber. Visst Oryx kan säkert vara en bra kandidat om man tycker om den kulan i övrigt. Det gör inte jag. Kör själv Accubond till 8x57an.

MVH/Jocke

Publicerat

Jag kör med 21,grammarna och har alltid genomslag på gris har inte skjutit så många älgar med den att jag kan säga.. men jag utgår alltid från att det blir genomslag och skjuter inte i lägen då hunden befinner sig i risk.. om jag får välja och då tycker jag det är viktigare med en boundad kula som håller i hop än en mjuk som riskerar att spittra sig på en gren innan älgen.. jag har aldrig kommit överäns med vulkan efter att jag fick en kula att vinkla av en älg.. sköt snett bakifrån 45 graders vinkel in i älgen mitt i femettan och kulan vinklar på revbenen och slår av 3st men penetrerar inte igenom.. nu gick det bra och jag fick tag på tjuren i nacken precis som han skull över diket till grannmarken ..nackskott tålde han inte.. förmodligen är båda dessa skott något som inte upprepas i första taget men jag tappade tilltron till vulcan då ...

Publicerat

Hoppas du har bra försäkring på din hund :rolleyes:

Nä men allvarligt talat. Är ytterst tveksam till att man i 100 fall av 100 kan få en kula till att stanna kvar i kroppen på ett vilt. Tänk om din hund står taskigt till den gången det går igenom!

Bara en tanke!

Jag går alltid in med tanken om att kulan kommer att penetrera genom hela djuret, antingen det är min hund eller någon annans som skäller. Kör därför med kulor som går så rakt genom djuret som bara möjligt är, alltså inte stenhårda kulor typ TSX som studsar och far när det kommer ett ben men inte heller några splitterbomber. Visst Oryx kan säkert vara en bra kandidat om man tycker om den kulan i övrigt. Det gör inte jag. Kör själv Accubond till 8x57an.

MVH/Jocke

+1

Med skillnad att jag använder a-frame kulan i 9,3X62.

Tycker det är svårt att hitta en kula som håller ihop & inte ger genomslag i den kalibern med dom vanliga kulvikterna, sen är det även beroende på älgens storlek, skottvinkel och skjutavstånd, så jag räknar alltid med genomskott.

Dessutom vill jag ha en kula som når maskinrummet även om det blir dåliga vinklar under eftersök.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Publicerat
  • Författare

Vill tilläga att jag inte är ute efter att få skjuta på djuret då hunden står bakom djuret från mig sett (Rakt framför skottlinjen fast på andra sidan djuret) !! så att den kommer ivägen för kulan rikosetten, skjuter enbart när hunden står om sidan av älgen! Men utifall hunden skulle göra en rusning och råka komma inom skotthållet på andra sidan så vill man ju helst att kulan håller ihop å inte går igenom djuret!

För två höstar sen sköt en väldigt seriös och regelriktig jägare mot en älg som stod för hund! Bara det att hunden gjorde en rusning i skottögonblicket och vart skjuten eller fick rikosett i ändtarmen! Dock klara sig hunden med en operation och fick ta bort svansen! (den hunden jagar utav bara f**n än idag)

Publicerat

21 grammaren borde ju stanna kvar i djuret.

Har alltid genomslag med mina 325gr Oryx i både gris och älg.

Tror det är för lite fart i dem för att de skall bli kvar eftersom de inte svampar fullt ut i den relativt låga hastigheten.

Dock är det hela poängen med varför jag använder den kulan! Massor av joule och minimal blodsprängning och köttförstöring :wub:

Kulan som med säkerhet stannar kvar i djuret finns nog inte om man vill ha något kött kvar i slutändan.

Publicerat

Det görs väl inte V-max i 9,3 :rolleyes:

Publicerat

har kört med oryx nu i min 8x57 sista kalven jag sköt i vintras så hade jag klockren bredsida skottet satt i 5 ettan och inga grenar framför när vi flådde älgen hade kulan gått ur bak i låret bara tur att kulan inte tog i tjuren som stód efter kalven nu var det ingen hund med men man ser hur lätt det kan gå galet ska nu testa en ny kula tyvärr är ju inte utbudet så stort på 8x57 men ska testa alaska nu istället för oryx

Publicerat

Har andvänt alaska sen -82 har plockat dom flesta kulorna ur älgarna genom åren när det har varit rena bog skott men vid några tillfällen så har dom slagit igenom och då när man ligger strax bakom bogen men det gör troligen dom mesta kulor ovastt kaliber. Skjutit dom mesta älgarn med 308:an. Användr 9,3X57 alaska till eftersök och drev jakt har faktiskt inte lyckats hitta en kula ännu i kroppen på varken gris eller älg med 9,3 har iof inte varit med och flått en del av dessa.

Men tänk på var hunden står när ni skjuter det är A och O för med lite otur så kan vilken kula som helst ta felriktning.

Lasse

Publicerat

Generellt kan sägas att en kula med högre vikt i en viss kaliber penetrerar djupare, allt annat lika. Dessutom, en kula som håller ihop bättre penetrerar också djupare än en som vid anslaget splittras i flera delar. Detta är ju själva syftet bakom en bondad kula, att få kulan att hålla ihop bättre och därigenom penetrera djupare.

Veterinären, professionella jägaren, viltforskaren och i allmänhet legenden Peter Robertson skriver i sin bok Perfect Shot, som anses vara den absoluta bibeln för all jakt i Afrika, apropå buffeljakt att en 9.3x62 med 286 gr kula endast penetrerar något mindre än en .375 H&H med 300 gr kula och att de är nästan likvärdiga för detta syfte. Han tycker att man kan räkna med att en 9.3:an i den kulvikten penetrerar igenom hela djurkroppen på en buffel skjuten från bredsidan, dock att den oftast stannar inuti djuret. Jag skulle tro att det krävs betydligt mindre av en kula för att gå rakt igenom och ut genom en tunnhudad älg som ofta väger som max 200-300 kg än genom hela kroppen hos en tjockhudad, tjockbenad (Bufflars revben är enligt samme författare vinklade bakåt över varandra så att det rakt från sidan inte går att se mellan dem) buffel som väger det dubbla. Dock så gäller exemplet säkert med solids, men min poäng är att vill man inte ha genomslag på älg så finns det inte så många sämre (realistiska) alternativ än en 9.3:a med 286 gr bondad kula.

Jag tror de flesta ballistiker är överens om att det finns ett samband mellan en kulas SD, sectional density (som är förhållandet mellan kulans frontarea och vikt - dvs ju högre vikt för en viss frontarea (som ju bestäms av kalibern) desto högre SD) och hur djupt kulan ifråga peneterar. Tittar vi på detta ser vi att en 286 gr 9,3 mm kula har ett extremt högt SD på 0,307 vilket kan jämföras med 0.271 för en 180 gr .308 eller 0.248 för en 165 gr .308 och är likvärdigt med en 300 gr .375 (SD 0.305), som ju är erkänd just för sin förmåga att penetrera extremt djupt.

Det man kan göra för att minska risk för genomslag är att välja en lättare kula och/eller välja en vanlig blyspetskula (T ex 232 gr vulkan eller varför inte Hornady's 225 gr SP om man laddar själv). Jag förstår absolut att det är upp till en själv om man vill riskera att kulan kommer ut i flera delar eller åt olika håll, men lättare kula är definitivt en högoddsare.

Detta sista är bara en gissning, men jag tror det är mkt tveksamt om man får genomslag på en fullvuxen älg med en 232 gr blyspetskula. Jag tror att det till och med kan vara så, utan att veta, att den kombon kanske snarare peneterar lite väl kort för älg så det är inget jag helt okritiskt rekommenderar någon att testa. Vore kul att veta om någon har provat med detta mot älg och hur det gick isåfall.

Publicerat

Generellt kan sägas att en kula med högre vikt i en viss kaliber penetrerar djupare, allt annat lika. Dessutom, en kula som håller ihop bättre penetrerar också djupare än en som vid anslaget splittras i flera delar. Detta är ju själva syftet bakom en bondad kula, att få kulan att hålla ihop bättre och därigenom penetrera djupare.

NJA, säger jag nog. Visst penetrerar en tyngre kula i en given kaliber längre än vad en lättare kula gör i samma kaliber om de är av samma konstruktion, expanderar till samma diameter, är lika stabila i sin rotation i viltet och har samma hastighet när de träffar viltet.

Med andra ord så är detta med tvärsnittsbelastning eller på utrikiska "Sectional density" egentligen bara relevant för kulor som inte förändrar sin form när de träffar viltet, det vill säga olika typer av helmantlar.

När det gäller att förutse hur expanderande kulor kommer att penetrera och uppföra sig i viltet så finns det egentligen inga bra sätt att teoretiskt räkna på detta. Några enkla tumregler finns det såklart som man kan fundera på:

1. Expansion innebär alltid kortare penetration, ju mer kulan expanderar desto kortare blir också penetrationen. En kula som Normas Oryx som har en kraftig expansion behöver alltså vara tyngre än vad en kula med mindre expansion behöver vara för att penetrationen skall bli densamma. Jag har haft lite varierande erfarenhet av Oryx kulorna, i 8x57 har de varit riktigt opålitliga när det gäller att penetrera rakt och vinklat på märkliga sätt. 156 grains varianten i 6.5 och 180 grains varianten laddad i 308 win har jag haft bra erfarenheter av.

2. En kula som "splittras" i mer eller mindre stora delar kommer inte heller att penetrera lika långt som en kula som håller ihop. Samtidigt så innebär "splittringen" av kulan rent praktiskt att sårskadan blir betydligt mer omfattande där den inträffar vilket rätt använt och placerat leder till en snabbare hädanfärd för viltet men hamnar kulan på fel ställe eller använts till fel typ av vilt har du direkt problem.

När det gäller 9.3x62 så har jag skjutit älg med fem olika kulor och endast 232 grains Oryx och Vulkan har regelmässigt stannat i fullvuxna älgar. 250 grains Ballistic Tip har stannat i ett par älgar men ger normalt genomskott vid rena lungsmällar. 250 grains X/TSX har jag aldrig fått att stanna i någon älg, detsamma gäller för 286 grains Mega som jag inledda min "9.3x62 karriär" med på det sena -80 talet. Jag har aldrig använt de "nyare" Oryxkulorna i lite tyngre vikter varför jag avhåller mig från att kommentera dessa.

Slutligen kan man möjligen filosofera kring det vanskliga i att hitta en kula som både regelmässigt stannar i en liten älgkalv vid ett rakt sidoskott samtidigt som den klarar av ett snett motskott mot en fullvuxen tjur på ett bra sätt. Det enda rätta som jag ser det är att förutsätta genomskott för att inte äventyra vare sig hund eller andra jägare, om man då inte har ett säkert skott återstår nog bara att lyfta på hatten.

Henrik

Publicerat

Rasmus Boström och många fler med 9,3x62 och plotthundar som jobbar extremt nära viltet har ju övergått från 15 grams Oryx till dito Vulcan...allt för att minimera risk för hundarna...enligt personligt prat med Rasmus :)

Sent from my LT15i using Tapatalk

Publicerat

NJA, säger jag nog. Visst penetrerar en tyngre kula i en given kaliber längre än vad en lättare kula gör i samma kaliber om de är av samma konstruktion, expanderar till samma diameter, är lika stabila i sin rotation i viltet och har samma hastighet när de träffar viltet.

Med andra ord så är detta med tvärsnittsbelastning eller på utrikiska "Sectional density" egentligen bara relevant för kulor som inte förändrar sin form när de träffar viltet, det vill säga olika typer av helmantlar.

När det gäller att förutse hur expanderande kulor kommer att penetrera och uppföra sig i viltet så finns det egentligen inga bra sätt att teoretiskt räkna på detta. Några enkla tumregler finns det såklart som man kan fundera på:

1. Expansion innebär alltid kortare penetration, ju mer kulan expanderar desto kortare blir också penetrationen. En kula som Normas Oryx som har en kraftig expansion behöver alltså vara tyngre än vad en kula med mindre expansion behöver vara för att penetrationen skall bli densamma. Jag har haft lite varierande erfarenhet av Oryx kulorna, i 8x57 har de varit riktigt opålitliga när det gäller att penetrera rakt och vinklat på märkliga sätt. 156 grains varianten i 6.5 och 180 grains varianten laddad i 308 win har jag haft bra erfarenheter av.

2. En kula som "splittras" i mer eller mindre stora delar kommer inte heller att penetrera lika långt som en kula som håller ihop. Samtidigt så innebär "splittringen" av kulan rent praktiskt att sårskadan blir betydligt mer omfattande där den inträffar vilket rätt använt och placerat leder till en snabbare hädanfärd för viltet men hamnar kulan på fel ställe eller använts till fel typ av vilt har du direkt problem.

När det gäller 9.3x62 så har jag skjutit älg med fem olika kulor och endast 232 grains Oryx och Vulkan har regelmässigt stannat i fullvuxna älgar. 250 grains Ballistic Tip har stannat i ett par älgar men ger normalt genomskott vid rena lungsmällar. 250 grains X/TSX har jag aldrig fått att stanna i någon älg, detsamma gäller för 286 grains Mega som jag inledda min "9.3x62 karriär" med på det sena -80 talet. Jag har aldrig använt de "nyare" Oryxkulorna i lite tyngre vikter varför jag avhåller mig från att kommentera dessa.

Slutligen kan man möjligen filosofera kring det vanskliga i att hitta en kula som både regelmässigt stannar i en liten älgkalv vid ett rakt sidoskott samtidigt som den klarar av ett snett motskott mot en fullvuxen tjur på ett bra sätt. Det enda rätta som jag ser det är att förutsätta genomskott för att inte äventyra vare sig hund eller andra jägare, om man då inte har ett säkert skott återstår nog bara att lyfta på hatten.

Henrik

Självklart är det precis som du säger, men notera att jag skrev att allt annat lika. Jag skulle vilja påstå att SD åtminstone är relevant så länge vi har en likadant konstruerad kula och hastigheterna inte avviker alltför mycket från normala hastigheter för respektive kaliber och kula och inte enbart för helmantlade kulor. Jag förstår inte på vilket sätt SD skulle bli irrelevant på grund av att kulor expanderar eller kan välta i en djurkropp. Dessutom så uppför ju sig i vissa fall olika helmantlade kulor på helt olika sätt i vävnad. Det gör att SD är ett mycket trubbigt mått i det enskilda fallet, men principen kvarstår oruckad.

SD är en indikator som säger något om en klass av kalibrar och kulor, inte ett mått på att just den och den kulan kommer alltid penetrera så och så mycket i en älg. Det finns ju som du säger en massa saker som kan hända och som påverkar. Och det är klart att kulans kontruktion spelar en avgörande roll, vilket jag ju också nämner ovan, självklart kommer en TSX bete sig på ett helt annat sätt i viltet än en softpoint.

Min poäng i inlägget ovan var att med emfas understryka att 9.3x62 m 286 gr kula är en mycket djupt penetrerande kombination, ungefär lika djupt peneterande som .275 H&H m 300 gr kula.

Jag har en kommentar till påstående 2 också. Jag tror att vi i många fall skulle få betydligt humanare fällt vilt om vi inte var så fixerade vid bondade kulor och hög restvikt eller tanken på att lätta blyspets kulor förstör mycket kött. Det är mycket vävnad som ska förstöras för att djuret ska dö så humant som möjligt, det är liksom hela tanken. En kula som skapar säg sex-åtta mindre sårkanaler genom lungorna tror jag nog nästan är garanterad att döda djuret snabbare än den enda större sårkanal som blir resultatet av en bondad kula, om den bondade kulan inte träffar just hjärta/grovt kärl.

Intressant att höra om dina erfarenheter av lätta kulor, 232 gr Oryx/Vulkan gav alltså inte genomslag på fullvuxen älg, precis som jag alltid misstänkt. Och som jag skrev innan så tror jag också att den kan vara lite för grunt penetrerande för att kunna skjuta fullvuxen älg i alla situationer, vilket du också verkar tycka. Precis som du skriver finns det nog ingen ammunition som både stannar inne i en späd kalv och humant dödar en stor älgtjur human vid snett framifrån-skott.

Men OPn frågade om kulval och därför kommer här en rekommendation:

I första hand 232 gr (15,0 g) Vulcan om du till varje pris vill undvika genomslag. Då kanske du får överväga att avstå den där stora tjuren när du bara får ett skottläge snett framifrån. Om du inte kan leva med det rekommenderar jag att du testar Hornady's Accubond 250 gr, som kanske kan vara en mellanväg, den väger uppenbarligen lite mindre än 285 gr Oryx, den är bondad men har en plastspets för att börja expandera snabbt och har dessutom en av de lägsta restvikterna bland de bondade kulorna från de stora tillverkarna. Om du testar det så får du nog iofs leva med risken för genomslag.

Publicerat

Jag har provat 15g oryx (andra generationen) i 9,3X62 och blev inte nöjd med resultatet, tror att det var fel på några av dom kulorna ( kan ha varit luftbubblor i blyet) sköt några älgar med ganska långsamma laddningar och fick genomslag där utgångshålet var stort som en helmantel hade passerat, medans insidan på älgen såg ut som den blivit utsatt för en splitterbomb, dom dog snabbt men det blev mycket köttförstöring, men många är nöjd med kulan så därför misstänker jag att det hade blivit något fel på en batch.

Sent from my iPhone using Tapatalk